Manuell låda till 350 V8 för 300 hk

Pellefax
25 augusti 2010 · 644 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Jag ger en ordentlig röst för Tremec T-56. Vi har det i två bilar och helt underbar låda!
men den är inte billig. Och inte en lättviktare!
136kilo Uuuuuuugh

136kg??  Har ni fyllt den med bly?  58,5 kg ska den väga enl. tillverkaren..

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
25 augusti 2010 · 3 929 Inlägg

Pellefax skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag ger en ordentlig röst för Tremec T-56. Vi har det i två bilar och helt underbar låda!
men den är inte billig. Och inte en lättviktare!
136kilo Uuuuuuugh

136kg??  Har ni fyllt den med bly?  58,5 kg ska den väga enl. tillverkaren..

Mysko.
När vi fick hem åbäket så stod den på garage uppfarten.
Jag och min kompis (då 14 år) fick uppgift att bära in skiten.
Gick inte ens att släpa på marken så vi fick ta domkraften och lirka upp grejen på domkraften och dra in det :S
Och på paketet stod det 136kg.

EDIT: Jamen vafan! Det var ju lbs som stod på kartongen! lol
Fortfarande ingen lättviktare ^^

Senast redigerat av Thunderbird88 (25 augusti 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Diesel_77
25 augusti 2010 · 407 Inlägg

theBIGburner skrev:

Diesel_77 skrev:

theBIGburner skrev:
om lådan är fräch så borde den klara det

Ja, den är hur bra som helst. Han har t.o.m kollat om den är något fel på.

Men motorn är inte en L05, utan en 350 som han har snålat ner med MS så den har lika många hk som en 305 V8. Dom ser exakt likadan ut.

Men då var det åter till "manuell automat"? Ska man ha manuellt ventilhus?
Finns det något att läsa hur det fungerar? Jag vet att automatlådan växlar när det är lågtryck eller högtryck av olja, eller är jag ute och cyklar nu?

om motorn är på 350 kubik tum och har tbi och är ifrån årsm runt 1990 så heter den L05 om den är på 305 kubik tunm så heter den L03 (samma motor som sitter orginal i capricerna 91-93 och L05an var tillval 91 -93)

ventilhuset som sitter orginal i lådorna styrs via oljetryck och växlar automatiskt men med ett manuellt ventilhus så styr växelväljaren ventilhuset och lådan växlar inte av sig själv, lägger man tex i 3:an så ligger den på 3:an helatiden alltså så fungerar lådan ungefär som en sekventiel låda

Det är en 350 med katalysator iallafall på ca 200 hk. 1989 eller 1990 tror jag den är byggd.
Vad heter lådan och motorn om det är från 1989 då?

Anledningen varför han hade en 350 är för 350 tbi och 305 tbi ser EXAKT likadan ut. Sen monterade han Megasqurit och gjorde så den gick som en 305 tbi. Rätt smart smile Vilka 350 har katalysator? Mycket viktigt för det går inte igenom bes med en motor utan katt.

Men om orginallådan håller för 300 hk och man kan fixa manuellt ventilhus så tror jag han inte behöver då en manuell låda.

Pellefax
25 augusti 2010 · 644 Inlägg

Diesel_77 skrev:

theBIGburner skrev:

Diesel_77 skrev:

Ja, den är hur bra som helst. Han har t.o.m kollat om den är något fel på.

Men motorn är inte en L05, utan en 350 som han har snålat ner med MS så den har lika många hk som en 305 V8. Dom ser exakt likadan ut.

Men då var det åter till "manuell automat"? Ska man ha manuellt ventilhus?
Finns det något att läsa hur det fungerar? Jag vet att automatlådan växlar när det är lågtryck eller högtryck av olja, eller är jag ute och cyklar nu?

om motorn är på 350 kubik tum och har tbi och är ifrån årsm runt 1990 så heter den L05 om den är på 305 kubik tunm så heter den L03 (samma motor som sitter orginal i capricerna 91-93 och L05an var tillval 91 -93)

ventilhuset som sitter orginal i lådorna styrs via oljetryck och växlar automatiskt men med ett manuellt ventilhus så styr växelväljaren ventilhuset och lådan växlar inte av sig själv, lägger man tex i 3:an så ligger den på 3:an helatiden alltså så fungerar lådan ungefär som en sekventiel låda

Det är en 350 med katalysator iallafall på ca 200 hk. 1989 eller 1990 tror jag den är byggd.
Vad heter lådan och motorn om det är från 1989 då?

Anledningen varför han hade en 350 är för 350 tbi och 305 tbi ser EXAKT likadan ut. Sen monterade han Megasqurit och gjorde så den gick som en 305 tbi. Rätt smart smile Vilka 350 har katalysator? Mycket viktigt för det går inte igenom bes med en motor utan katt.

Men om orginallådan håller för 300 hk och man kan fixa manuellt ventilhus så tror jag han inte behöver då en manuell låda.

Vad är det för smart med att få en 350 att gå som en 305??  Ska han besiktiga går ju bilprovningen efter motornr,och då ser dom ju vad det är för motor iallafall..

Diesel_77
25 augusti 2010 · 407 Inlägg

Pellefax skrev:

Diesel_77 skrev:

theBIGburner skrev:
om motorn är på 350 kubik tum och har tbi och är ifrån årsm runt 1990 så heter den L05 om den är på 305 kubik tunm så heter den L03 (samma motor som sitter orginal i capricerna 91-93 och L05an var tillval 91 -93)

ventilhuset som sitter orginal i lådorna styrs via oljetryck och växlar automatiskt men med ett manuellt ventilhus så styr växelväljaren ventilhuset och lådan växlar inte av sig själv, lägger man tex i 3:an så ligger den på 3:an helatiden alltså så fungerar lådan ungefär som en sekventiel låda

Det är en 350 med katalysator iallafall på ca 200 hk. 1989 eller 1990 tror jag den är byggd.
Vad heter lådan och motorn om det är från 1989 då?

Anledningen varför han hade en 350 är för 350 tbi och 305 tbi ser EXAKT likadan ut. Sen monterade han Megasqurit och gjorde så den gick som en 305 tbi. Rätt smart smile Vilka 350 har katalysator? Mycket viktigt för det går inte igenom bes med en motor utan katt.

Men om orginallådan håller för 300 hk och man kan fixa manuellt ventilhus så tror jag han inte behöver då en manuell låda.

Vad är det för smart med att få en 350 att gå som en 305??  Ska han besiktiga går ju bilprovningen efter motornr,och då ser dom ju vad det är för motor iallafall..

Enligt han så ska han själv lämna in intyg på vad det är för motor.

"
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Dom lär testa bilen och då lär dom märka skillnad på en 350 och en 305.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Men här står det

"Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns."

Men han tänker göra på detta vis http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=51498:P
Är det bara motornumret dom tar eller snokar dom runt på hela motorn?
Hört att det går att fuska med motornumret.

Rinnegan Malleus Malificarum
26 augusti 2010 · 2 401 Inlägg

Diesel_77 skrev:
Enligt han så ska han själv lämna in intyg på vad det är för motor.

"
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Dom lär testa bilen och då lär dom märka skillnad på en 350 och en 305.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Men här står det

"Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns."

Men han tänker göra på detta vis http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=51498:P
Är det bara motornumret dom tar eller snokar dom runt på hela motorn?
Hört att det går att fuska med motornumret.

Det är ofta att de bara kollar motornumret, men det betyder ju givetvis inte att de bara kollar det och inget annat.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang