Bygga SmörjGrop, tips, hjälp?

henke_92 TBM NINJA
25 augusti 2010 · 917 Inlägg

hej, skulle vilja bygga en smörjgrop
jag behöver
-tips
-råd
-hjälp
-skiss
-material förslag
-stöd förslag så den inte ramlar ihop

och jag undrar också om det går att bytta på gräsmatta?
tänkte den skulle va 120-150 cm djup

tack på förhand

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Helvete_racing Arg Snickare
25 augusti 2010 · 875 Inlägg

se till så du kommer upp med bilar som är jääävligt låga. tråkigt om man inte kommer upp när man sänkt bilen. eller har vinterdäck på.

henke_92 TBM NINJA
25 augusti 2010 · 917 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
se till så du kommer upp med bilar som är jääävligt låga. tråkigt om man inte kommer upp när man sänkt bilen. eller har vinterdäck på.

okey tack! det va ett bra råd smile fler?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
JonR
26 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Varför så låg ståhöjd? Är det inte bättre o bygga med en rejäl ståhöjd under? Sen om man nu måste upp kanske 20cm extra så kan man ju ha en pall att kliva upp på? Vet inte hur lång du är men är själv 187cm så det skulle bli totalt omöjligt för mig att stå böjd som ett S nån längre stund o mecka om ståhöjden är 150cm! smile Men är man väldigt kort så funkar det ju! Men huvudsaken är att man kan stå helt normalt och sedan upp med armarna, eller missar jag nåt som du har tänkt på?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Gizmojohan
26 augusti 2010 · 3 295 Inlägg

det är ju skönare med en låg grop, då kan man ha en kontorsstol och glida runt på där nere wink det har jag big_smile

JonR
26 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Slave_joe skrev:
det är ju skönare med en låg grop, då kan man ha en kontorsstol och glida runt på där nere wink det har jag big_smile

Haha Ja det har du ju rätt i! big_smile Tänkte faktiskt inte på det! Vet dock inte vilket som är bäst, att stå eller sitta om man ska se ur mekarsynpunkt, har själv bara provat att stå!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
fwd
26 augusti 2010 · 137 Inlägg

Är väl bättre att bygga en djupare till att börja med och eventuellt förbereda till att kunna bygga sig uppåt. Borde ju gå fixa ett löstagbart golv av plywood eller liknande som man kan ta in/ut om man känner för att sitta ibland och stå ibland? smile

henke_92 TBM NINJA
26 augusti 2010 · 917 Inlägg

JonR skrev:
Varför så låg ståhöjd? Är det inte bättre o bygga med en rejäl ståhöjd under? Sen om man nu måste upp kanske 20cm extra så kan man ju ha en pall att kliva upp på? Vet inte hur lång du är men är själv 187cm så det skulle bli totalt omöjligt för mig att stå böjd som ett S nån längre stund o mecka om ståhöjden är 150cm! smile Men är man väldigt kort så funkar det ju! Men huvudsaken är att man kan stå helt normalt och sedan upp med armarna, eller missar jag nåt som du har tänkt på?

Mvh/Jon

asså jag vet inte om jag kommer lyckas göra djupare utan att riva huset eller gräsmattan tongue jag e typ 183 men hade tänkt att jag "vaderar" golvet och sitter på knä, borde bli bra höjd då smile lite jobbigt kanske men vafan tongue

Senast redigerat av henke_92 (26 augusti 2010)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Gizmojohan
26 augusti 2010 · 3 295 Inlägg

henke_92 skrev:

JonR skrev:
Varför så låg ståhöjd? Är det inte bättre o bygga med en rejäl ståhöjd under? Sen om man nu måste upp kanske 20cm extra så kan man ju ha en pall att kliva upp på? Vet inte hur lång du är men är själv 187cm så det skulle bli totalt omöjligt för mig att stå böjd som ett S nån längre stund o mecka om ståhöjden är 150cm! smile Men är man väldigt kort så funkar det ju! Men huvudsaken är att man kan stå helt normalt och sedan upp med armarna, eller missar jag nåt som du har tänkt på?

Mvh/Jon

asså jag vet inte om jag kommer lyckas göra djupare utan att riva huset eller gräsmattan tongue jag e typ 183 men hade tänkt att jag "vaderar" golvet och sitter på knä, borde bli bra höjd då smile lite jobbigt kanske men vafan tongue

ett redigt golv och en kontorsstol wink

Helvete_racing Arg Snickare
27 augusti 2010 · 875 Inlägg

Eller så pallar du upp bilen på pallbockar och skaffar dig en "h*ra" att ligga på. Så vilar du både huvud och ben.

Expoze
27 augusti 2010 · 2 024 Inlägg

Jadu, smörjgrop gjuter man lämpligen i betong för att minimera risken för att något rasar ihop.
Minns jag inte helt fel krävs det dessutom nuförtiden godkänd oljeavskiljare i botten och bygglov.
Förutsätter att du har egen mark att bygga på?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Beeenny
27 augusti 2010 · 982 Inlägg

vet inte hur de ser ut hemma hos dig men är de inte enklare att bygga en smörj brygga då?

henke_92 TBM NINJA
27 augusti 2010 · 917 Inlägg

Expoze skrev:
Jadu, smörjgrop gjuter man lämpligen i betong för att minimera risken för att något rasar ihop.
Minns jag inte helt fel krävs det dessutom nuförtiden godkänd oljeavskiljare i botten och bygglov.
Förutsätter att du har egen mark att bygga på?

okey tack för dom svaren jag känenr en murare, trurru han kan fixa sånt? as med betong eller whatevah

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
henke_92 TBM NINJA
27 augusti 2010 · 917 Inlägg

Beeenny skrev:
vet inte hur de ser ut hemma hos dig men är de inte enklare att bygga en smörj brygga då?

hur mennar du med det?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Beeenny
27 augusti 2010 · 982 Inlägg

henke_92 skrev:

Beeenny skrev:
vet inte hur de ser ut hemma hos dig men är de inte enklare att bygga en smörj brygga då?

hur mennar du med det?

http://beskrivningar.capitex.se/Capitex … yScaleDown

så typ fast seriösare

henke_92 TBM NINJA
28 augusti 2010 · 917 Inlägg

Beeenny skrev:

henke_92 skrev:

Beeenny skrev:
vet inte hur de ser ut hemma hos dig men är de inte enklare att bygga en smörj brygga då?

hur mennar du med det?

http://beskrivningar.capitex.se/Capitex … yScaleDown

så typ fast seriösare

HAHAH FAN SÅ FET LÖSNING big_smile xD ska lätt bygga så fast seriöst big_smile bara hitta ett dike

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Z3M
9 januari 2011 · 10 Inlägg

Såg ditt inlägg om smörjgrop.

Jag har gjort en egen grop i garaget genom att såga hål i betonggolvet och gräva ut ett MOTHER of a HOLE... big_smile

Se filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=62E4Ce2X7ak

Efter detta så har jag gjutit två varv med lecablock så jag har fått upp en ca 40 cm hög vägg i gropen. resterande vägg består av trä som är isolerad med 3cm frigolit för att motstå fukt och inte göra det alltför kallt.

Djupet är 170cm efter att jag gjutit ett golv och klinkrat...
El o Luft är neddraget, Jag lade ned ett avloppsrör vör för ventilation i väggen ochså, det finns inget vanligt avlopp, utan jag grävde en vattenfälla i ett hörn där jag har lagt i en dränkbar pump som jag sedan tömmer vatten som kommer in, jag trodde att jag skulle slippa detta men det blev jag varse efter ett regnoväder i somras då jag plötsligt upptäckte att jag hade en pool...roll

Det som är kvar är golvet...
Jag vill ha ett golv som jag kan köra över och där är jag fortfarande osäker på vad jag skall ta, jag är inne på aluminium durkplåt med påsvetsad förstärkning. Men jag vet inte om det håller och jag vet inte vem jag skall prata med för att veta med säkerhet att det håller.

Någon som vet vem man kan snacka med??

/P

henke_92 TBM NINJA
11 januari 2011 · 917 Inlägg

Z3M skrev:
Såg ditt inlägg om smörjgrop.

Jag har gjort en egen grop i garaget genom att såga hål i betonggolvet och gräva ut ett MOTHER of a HOLE... big_smile

Se filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=62E4Ce2X7ak

Efter detta så har jag gjutit två varv med lecablock så jag har fått upp en ca 40 cm hög vägg i gropen. resterande vägg består av trä som är isolerad med 3cm frigolit för att motstå fukt och inte göra det alltför kallt.

Djupet är 170cm efter att jag gjutit ett golv och klinkrat...
El o Luft är neddraget, Jag lade ned ett avloppsrör vör för ventilation i väggen ochså, det finns inget vanligt avlopp, utan jag grävde en vattenfälla i ett hörn där jag har lagt i en dränkbar pump som jag sedan tömmer vatten som kommer in, jag trodde att jag skulle slippa detta men det blev jag varse efter ett regnoväder i somras då jag plötsligt upptäckte att jag hade en pool...roll

Det som är kvar är golvet...
Jag vill ha ett golv som jag kan köra över och där är jag fortfarande osäker på vad jag skall ta, jag är inne på aluminium durkplåt med påsvetsad förstärkning. Men jag vet inte om det håller och jag vet inte vem jag skall prata med för att veta med säkerhet att det håller.

Någon som vet vem man kan snacka med??

/P

tack för bra svar, men jag kan tyvärr inte besvara dina frågor tongue

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang