Fiddy, värt att köpa?

TouchOfRed Meldem
28 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Tjenare!
Det är så att min polare har köpt en Pitpro för 10k.
Sen har varenda unge här ute på landet en Fiddy i princip. Och jag skulle verkligen vilja ha en.
Så man kan leka,hoppa osv. Blir lite långtråkig att BARA putsa på bilen hela tiden.
Och då till min fråga, Är det värt att köpa en fiddy? runt 9-10k. Inte mer iaf. För då får man ju en riktigt fräsch och bra fiddy för det priset. Så är det värt? Kommer man tröttna på det direkt osv? Alla är ju olika osv osv.

MVH

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
PMPerformance
28 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

Finns ju en hel del på blocket att välja på så du behöver ju inte köpa en för runt 10k på en gång utan välja en beg istället, sen beror de på var du kan åka om du har nära till skogen eller nåt. de som gör att man tröttnar är ju att man lär åka iväg med bil för att sen åka ett par timmar.

svetsdiff !!!
Powe_R
28 augusti 2010 · 414 Inlägg

Köp riktig cross istället! Tro mej, du kommer ångra dej om du köper en fiddy! Bara pengarna i skön enligt mej, Polaren köpte en fiddy för 16900:- Det slutade med att han sålde den för 4500:- och köpte en riktig cross!

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
JonR
28 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Fiddys är skitskoj! Köpte en ny för 7000kr ungefär, en 125cc fyrtakt för kanske 5år sen, höll hur bra som helst och var riktigt rolig att köra! Då har jag även tävlat i "riktig" motocross i några år när jag var lite yngre också så man har ju att jämföra med, och att jämföra fiddy med cross är som att jämföra fyrhjuling o cross, inte alls samma sak alltså! En fiddy får ju dessutom plats i skuffen på vilken bil som helst i stort sett! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
MilleN
28 augusti 2010 · 9 108 Inlägg

Är man ett gäng som kör Fiddy är det hur kul som helst (Kolla gärna min film), så är ni ett par stycken är det klart du ska hänga på wink Köp ingen 2-3000 kronors hoj ny bara, då får du meka mer än du får köra.

Går som sagt inte att jämföra cross med fiddy, man kan ju även skaffa motardhjul och köra på gokartbanor om man vill, även det är jävligt kul tongue

TouchOfRed Meldem
28 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

PMPerformance skrev:
Finns ju en hel del på blocket att välja på så du behöver ju inte köpa en för runt 10k på en gång utan välja en beg istället, sen beror de på var du kan åka om du har nära till skogen eller nåt. de som gör att man tröttnar är ju att man lär åka iväg med bil för att sen åka ett par timmar.

En polare köpte en värsting för 10k tongue men jag hade tänkt mig en Exxo,Ten7, eller Pitpro, MBI kanske oxå, eller någon annan kvalitets hoj!
Jag bor på landet, och min granne håller på och bygger en bana till sin, sen bor vi 15min från en riktig cross bana så tongue det mesta talar för att köpa en xD

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
28 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Powe_R skrev:
Köp riktig cross istället! Tro mej, du kommer ångra dej om du köper en fiddy! Bara pengarna i skön enligt mej, Polaren köpte en fiddy för 16900:- Det slutade med att han sålde den för 4500:- och köpte en riktig cross!

ELLER så börjar man med en fiddy, sen om man vill uppgradera sig så köper man en riktig?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
28 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

JonR skrev:
Fiddys är skitskoj! Köpte en ny för 7000kr ungefär, en 125cc fyrtakt för kanske 5år sen, höll hur bra som helst och var riktigt rolig att köra! Då har jag även tävlat i "riktig" motocross i några år när jag var lite yngre också så man har ju att jämföra med, och att jämföra fiddy med cross är som att jämföra fyrhjuling o cross, inte alls samma sak alltså! En fiddy får ju dessutom plats i skuffen på vilken bil som helst i stort sett! smile

Mvh/Jon

Jo precis smile jag sommarjobbade med en som kör/körde, han har skadat sig förtillfället, men han körde 250F SM och låg på toppen. Tom han sa att fiddy var skitkul, dock var det svårt att hoppa om man är lång sa han tongue och jag är 1.85 ungefär så.. sånt som löser sig tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
28 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

MilleN skrev:
Är man ett gäng som kör Fiddy är det hur kul som helst (Kolla gärna min film), så är ni ett par stycken är det klart du ska hänga på wink Köp ingen 2-3000 kronors hoj ny bara, då får du meka mer än du får köra.

Går som sagt inte att jämföra cross med fiddy, man kan ju även skaffa motardhjul och köra på gokartbanor om man vill, även det är jävligt kul tongue

köper aldrig en 2-3tusen kronors hoj, aldrig i livet. Är ju som att gå och köpa vindrutetorkare på biltema !
Dock har jag inget emot att meka men.. ^^ roligare att köra såklart !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
JonR
28 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Att börja med en fiddy för att sedan gå vidare till motocross är nog inget val jag skulle ha gjort, antingen köper man en fiddy eller så köper man en cross(eller varför inte båda?smile ) Det skiljer sig såpass mycket på att köra fiddy så det är ingen erfarenhet man har jätte stor nytta av direkt om man går vidare till cross...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
TouchOfRed Meldem
28 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

JonR skrev:
Att börja med en fiddy för att sedan gå vidare till motocross är nog inget val jag skulle ha gjort, antingen köper man en fiddy eller så köper man en cross(eller varför inte båda?smile ) Det skiljer sig såpass mycket på att köra fiddy så det är ingen erfarenhet man har jätte stor nytta av direkt om man går vidare till cross...

Mvh/Jon

Jo iofs, du har nog rätt i det du säger faktiskt. Att köpa båda är nog ingen ide, inte för mig iaf tongue
Jag har ju ingen erfarenhet alls av fiddy, var ute häromdagen och körde lite med min polares (han har 2)
Annars har jag bara provkört typ. Men liksom, man måste börja nånstans !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Busgrabb Rejsa ?
29 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

Jag säger som någon tidigare sa...
Köp en riktigt cross, så mycket roligare och mer användbart.
Visst det blir mer pengar för en vettig hoj men ändå.
Jag har haft/kört mycket cross och för att par år sedan köpte jag en fiddy för att testa och det var väl inte tråkigt men inte alls som en riktigt hoj.

Har man dock inte kört riktig cross så kanske det funkar bättre tongue

Senast redigerat av Busgrabb (29 augusti 2010)

Autotech
BMW 335D (2008)
beckstroem
29 augusti 2010 · 871 Inlägg

Fiddy - Perfekt endast till att åka ner till affärn bara för att köpa 1l mjölk, ta sej till bussen eller om du är 6-7 år och ska börja köra cross.

Passar något av dessa in ? nej ? Då kan det vara idé att köpa riktig cross istället smile

TouchOfRed Meldem
29 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Busgrabb skrev:
Jag säger som någon tidigare sa...
Köp en riktigt cross, så mycket roligare och mer användbart.
Visst det blir mer pengar för en vettig hoj men ändå.
Jag har haft/kört mycket cross och för att par år sedan köpte jag en fiddy för att testa och det var väl inte tråkigt men inte alls som en riktigt hoj.

Har man dock inte kört riktig cross så kanske det funkar bättre tongue

Alltså, riktig cross är stora. Och jag har ingenstans att ställa den isf. Iofs grannens garage, men har redan 2st mopeder stå och samla damm där tongue
Och större cross är för seriöst, jag ska ju bara leka och köra lite bana kanske. Inte seriöst alltså smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
29 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

beckstroem skrev:
Fiddy - Perfekt endast till att åka ner till affärn bara för att köpa 1l mjölk, ta sej till bussen eller om du är 6-7 år och ska börja köra cross.

Passar något av dessa in ? nej ? Då kan det vara idé att köpa riktig cross istället smile

Större cross, tar mer plats,är dyrare i inköp,dyrare att hålla i drift, folk stör sig mer på en om man kör runt här på landet med den osv osv !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Snitch Ointresserad.
29 augusti 2010 · 936 Inlägg

Fiddy, och större riktig crossmaskin är 2 väldigt skilda ting.

Fiddy har man till att svina runt på... ramla hela tiden osv. Sånt där roligt som man inte berättar om på forum ni vet.

Teabag appreciation club.
KHRacing
29 augusti 2010 ·

Ser detta tråkigt ut då ? Föraren ligger/låg tvåa i mx2 vm

http://www.youtube.com/watch?v=BN31cnB7 … r_embedded

MilleN
29 augusti 2010 · 9 108 Inlägg

Som sagt helt olika saker, som att säga till en sporthojsåkare att det är mycket bättre med SuperMotard eller Harley liksom.

Här är en lite rolig film för crossälskarna smile

Fiddy 110 vs 250 storcrossar:




Och som sagt, Fiddy har man för att åka runt och leka, man kan ramla (det är jag bra på) och vurpa utan att skada sig.. Cross är för seriöst för min smak, man kan dö wink

Jag och ett gäng kompisar ägnade oss i två somrar åt att enbart köra fiddy, sedan blev en tagen och fick fördröjt lämpet med två år så då trappade vi ner lite wink

Lite filmning, ser inte så seriöst ut men satan vad roligt man har och det går fasen undan mer än vad det ser ut wink Varvar man ur trean går det drygt 60 och det känns när man sitter så nära marken och varenda håla och sten känns.

Jag kan rekommendera DBR-1 (dbr-1.se), går lika bra och känns lika bra som de PitPro jag prövat men till mycket bättre pris.


TouchOfRed Meldem
29 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

KHRacing skrev:
Ser detta tråkigt ut då ? Föraren ligger/låg tvåa i mx2 vm

http://www.youtube.com/watch?v=BN31cnB7 … r_embedded

<3<3

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
29 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

MilleN skrev:
Som sagt helt olika saker, som att säga till en sporthojsåkare att det är mycket bättre med SuperMotard eller Harley liksom.

Här är en lite rolig film för crossälskarna smile

Fiddy 110 vs 250 storcrossar:




Och som sagt, Fiddy har man för att åka runt och leka, man kan ramla (det är jag bra på) och vurpa utan att skada sig.. Cross är seriösa tävlingsmaskiner som man kan dö på wink

Jag och ett gäng kompisar ägnade oss i två somrar åt att enbart köra fiddy, sedan blev en tagen och fick fördröjt lämpet med två år så då trappade vi ner lite wink

Lite filmning, ser inte så seriöst ut men satan vad roligt man har och det går fasen undan mer än vad det ser ut wink Varvar man ur trean går det drygt 60 och det känns när man sitter så nära marken och varenda håla och sten känns.

Jag kan rekommendera DBR-1 (dbr-1.se), går lika bra och känns lika bra som de PitPro jag prövat men till mycket bättre pris.


Helt rätt ! men jag är dock lite orolig över att bli tagen av snuten ! vilket jag absolut inte vill tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang