4456
Sök

Förstabil, värt att lägga pengar på?

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare, jag har en S40 -98. Det är alltså min förstabil, som införskaffades för ca en månad sen.
Den är Väldigt fin i lacken osv, Men den finns lite rost ändå. Typ som Framför båda framdörrarna, sen under båda bakdörrarna och lite såna små fläckar.

Och liksom, är det värt att lägga pengar på den, som att rostlaga den? Hade tänkt göra det själv isf, men det kostar ju lite det med. Visst att den är fin osv, men så fin är den väl inte så det är värt att lägga massa pengar på den? Det är ju trots allt bara en första bil. Då kanske det är bra att den inte är så himla snygg?

Ska jag bara tuta och köra? Laga det som behövs för att den ska fungera, sen skita i allt annat, som styling,dioder, allt som inte behövs helt enkelt?

Jag själv tycker det är riktigt roligt att åka i en fin bil, det tycker väl alla i princip.
Men förstabilen kanske inte är den ultimata bilen att lägga en massa pengar på?
Kanske är bättre att fokusera på "andrabilen" ist.

Och om man vill ha en fin förstabil så får man nog köpa en som redan är riktigt fin.
Om man inte vill lägga massa pengar det första man gör.

Så säg gärna vad ni tycker om det här, åsikter,kommentarer,kritik, Allt ni har ! 
Vill gärna bli motiverad att tänka "Det är bara en förstabil", den behöver inte vara fin.

Svar uppskattas verkligen !!

(Till moderator: Om Ämnesraden (överskriften) är felaktig, säg gärna till då så man kan ändra, så ni slippe stänga tråden.)
Senast redigerat av TouchOfRed (30 augusti 2010)

Konsult
1 247 Inlägg
30 augusti 2010
Jag tycker det inte spelar någon roll om det är första bil eller den femte bilen. Tycker du att du hellre lägger pengarna på den än på något annat tycker jag du ska göra det. Allt handlar om prioriteringar.

Du säger att bilen inte är så fin? En annan åkte runt i en bajsbrun rostig saab 900 som första bil, där har du en bil som är ful må jag lova. Jag lade ändå ner en del pengar på den, men inget avancerat då bilen gått närmare 50.000mil och verkligen sjöng på sista versen.

/Kim

hellaflush!
1 266 Inlägg
30 augusti 2010
beror ju på lite, hur hade du tänkt med bilar i framtiden? hade du tänkt behålla den något år så är de lätt värt att bygga om lite. har själv plöjt ner en del pengar o mycket tid på min första bil. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2010
Bedöm utgiften (i både tid och pengar) mot vad bilen är värd i listpris och för dig (Bruksvärde eller emotionellt värde) och inte om det är en första, andra eller tjugofjädrebil!

I det här fallet kan det vara en bra idé oavsett om bilen är "värd" det eller inte, betrakta det som läropengar istället!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 augusti 2010
Tänk inte bara på bilvärdet utan själva bilen i sig!
Visst är det fint att ha en rostfri bil, hatar du rost så fixa det.
Stör det inte dig, då är det väl ingen prio.

Sedan, har du tänkt att behålla bilen?
Tänker du köpa annan bil inom snar framtid?
Tänker du behålla den, fixa innan det blir värre! Blir bara jobbigare för dig senare.

Tänker du sälja, fixa små saker som kanske lite rost för att få upp priset lite.

Första bil eller inte kvittar som folk redan sagt.
Min första bil är en Thunderbird som jag renoverar och trimmar osv. det blir ju ingen skit bil direkt.
Senast redigerat av Thunderbird88 (30 augusti 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Timmyboy skrev:
beror ju på lite, hur hade du tänkt med bilar i framtiden? hade du tänkt behålla den något år så är de lätt värt att bygga om lite. har själv plöjt ner en del pengar o mycket tid på min första bil. smile

Vet inte riktigt, beror på hur det blir jobb osv. smile Har funderat på att spara som fan till en S3, den äldre modellen.

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
proxXx skrev:
tjena! om du nu tycker att det är kul att greja med bilar kan du ju alltid rostlaga bilen så stiger ju värdet och sedan köra med den under vintern  och sedan köpa en finare till sommaren ?

Jag älskar att hålla på med bilar ! Sen jag köpte den har jag varit desperat efter att få gör nya saker med den tongue Vill alltid göra nått nytt osv smile

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:

Tänker du behålla den, fixa innan det blir värre! Blir bara jobbigare för dig senare.

Tänker du sälja, fixa små saker som kanske lite rost för att få upp priset lite.

Min första bil är en Thunderbird som jag renoverar och trimmar osv. det blir ju ingen skit bil direkt.

Ja jag stör mig innerligt mycket på rost ! Varje gång jag sätter mig i bilen tänker jag typ, Rosthög ! dock är det inte alls mycket rost men..  jaa tongue
Ja jag ska nog behålla den, svårt att säga hur länge exakt, men kanske 1-2 år. Kan ju bli längre, men kan bli kortare också, när jag är arbetslös så är det svårt att säga ! smile

1 482 Inlägg
30 augusti 2010
Min första bil kostade mig 9000kr. Alltid velat ha en Bmw E30. Så det blev en Bmw E30 Coupe som första bil.

Jag har idag fortfarande kvar min E30, och jag har lagt ut över 100 000kr på den. Den va totalt fallfärdig när jag köpte den.

Bara för att en bil har lågt marknadsvärde betyder det inte att du inte bör lägga ner pengar på den. Gillar du bilen så är det bara köra på.

BLT Service
Theracords Music Label

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 augusti 2010
TouchOfRed skrev:
Thunderbird88 skrev:

Ja jag stör mig innerligt mycket på rost ! Varje gång jag sätter mig i bilen tänker jag typ, Rosthög ! dock är det inte alls mycket rost men..  jaa tongue
Ja jag ska nog behålla den, svårt att säga hur länge exakt, men kanske 1-2 år. Kan ju bli längre, men kan bli kortare också, när jag är arbetslös så är det svårt att säga ! smile

Sätt igång och slipa då! big_smile
Ingen mening att ha en bil man inte tycker är fin (om man så inte har den för att man måste).

Noxxer: Precis! Min fars T-bird har allting bytt och bara bakaxeln kostade mer än vad bilen är värd totalt ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
TouchOfRed skrev:
Thunderbird88 skrev:

Sätt igång och slipa då! big_smile
Ingen mening att ha en bil man inte tycker är fin (om man så inte har den för att man måste).

Noxxer: Precis! Min fars T-bird har allting bytt och bara bakaxeln kostade mer än vad bilen är värd totalt ...

haha big_smile ju men har lite dåligt om pengar nu ! om jag inte får sålt på mopeden tongue

Sök