Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Kul jämförelse, drivaxelbultar, 318is till vänster och 328 till höger:
Sen har jag en fundering som någon kanske kan hjälpa mig med. Jag hade tänkt åka med 325 låda och kardan, tänkte att lådan kanske var liite hållbarare än 318is original, men nu funderar jag på om det är någon skillnad överhuvudtaget... Någon som vet om det är någon skillnad?
-Westerlund- skrev: Häftig låda du hittat, har finkammat nätet och hittar ingenting
Men jag hittade denna sidan i alla fall, resten får du sköta själv som vet bättre vilka bilar lådorna kommer ifrån. Du fyller i all information och trycker på "Browse parts", sen väljer du "Manual transmission", och då får du fram en låda eller fler, och där kan du plocka ut produktnummer på lådan och googla på Getrag + nummret så kanske du får veta mer om du har tur.
Verkar som om bägge lådorna är getrag s5d 250g skrutt, får se hur länge det håller. Köper en zf när den första rasar, och skulle det knipa då har jag två skruttlådor till som ska förbrukas.
JohnLindberg skrev: Mystiskt med getrag i dom Där, rev ur motor och låda ur min 320 igår och jag har en ZF låda i den. Fast å andra sidan har man ju hört skrönor om att BMW monterade lådor på blindo i E36:orna alltså att dom högg första bästa på hyllan och smackade upp under bilen..
Jaså? Där ser man! Aja, blir att åka med 325-lådan så länge den håller.
AndreAron skrev: Grymt! känns ju som att det går fort fram nu!!
Jo, saker och ting börjar falla på plats inför i-kastning av motorn!
Förmodligen! Polaren föreslog att vi skulle bogsera en sväng runt området för att känna lite på nya chassiet, haha! Men den är ju ändå snart startklar förhoppningsvis, så det blev ingen torrkörning
Motorn just nu, tråg saknas fortfarande, bör vara klart i dagarna:
Sen har mitt avgashus kommit! (turbon som sitter på nu är alltså bara en skrotturbo som jag måttat med) Det är vinklat från växellådan (blev visst lite nära där när jag måttade in turbon) och mynnar ut i 3 tum Kommer från en volvo t5.
Lite tråg- och turbomeck kvar, sen hinkas skiten i och startas!
Ojojoj! Många bra gissningar! Tänk på ledtrådarna; inte Mac, och att Liket kommer gå lite snabbare varvtider med detta. Hemmafixarn var inne på PC någonting, rätt riktning!
Rätt svar på kluringen är att jag köpt något som heter PC-plast eller polykarbonat som det också heter.
Det är alltså en stor transparant plastruta. PC plast är mycket slagtåligt och används bl.a. i mellanskiktet i vissa säkerhetsfönster. Tjockleken på skivan som jag har köpt är 2mm och jag tänkte att det kunde vara trevligt att ersätta samtliga rutor på Liket exklusive framrutan med detta för att spara in lite vikt. Pris för rutan jag köpt är 1075kr inklusive frakt, det blir alltså i snitt knappt 220kr/ersatt ruta eftersom det är 5st rutor som ska ersättas.
hemmafixarn skrev: latjo med plastrutor blir väll några kilo i soptunnan bara där
Jovisst blir att ta bort elhissarna och gröpa ur dörrarna med vinkelharry och sätta dit typ en tunn aluplåt eller nåt som dörrsida också, lär spara ett par kilon till där
Mr-Matte skrev: Danne jag väntar på uppdatering !!! Haha
Väntar fortfarande på aluminiumsvetsning på tråg, turbons kompressorhus och oljefilteradapter, men har faktiskt hänt lite ändå. Har bl.a. beställt/fått hem lite grejer och monterat en plastruta, har nog faktiskt material till en liten update, så kanske kommer en liten rackare här i dagarna
Det har inte hänt speciellt mycket senaste månaden nu pga flytt och för att jag fortfarande väntar på mitt jävla tråg. Börjar fasen bli stressad nu, fasar över att det kommer bli samma hets som inför förra årets bankörning...
Har iaf experimenterat lite med pc-plasten...
Valde en fin dag att hålla på:
Började enkelt med att plocka ut en baksidoruta:
Testade att bocka en liten bit med värmepickan för att få en uppfattning av hur materialet reagerar:
Använder mig av öppningsfunktionen som finns original. Har inte limmat rutan hela vägen bak, så man kan öppna så den viks ut i bakkant.
Bonusbilder: Flickvän torrkör:
Och snålfarsan (riktig Ove Sundberg) 50-årskrisar och har köpt finfälgar till sin passat!
Jag och tjejen ska hålla på lite med pc-plasten imorn är det tänkt, så ska jag ringa och tjata om tråg, turbo och oljefilteradapter!