Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Har meckat en del med mitsubishin, ska eventuellt provstarta/provköra lite imorn. Sen ställer jag den för vintern. Förutom det så har jag köpt en kamremssats till Äcklet som skall rustas upp inför volvosäsongen:
Slutligen blev jag varslad från jobbhelvetet idag så får försöka få in cash på annat sätt...
Xiipi skrev: Kollat igenom tråden, kul läsning är det Prem lagd.
Kul! Välkommen!
Mvh
0rr3 skrev: Har Du Köpt En 3000gt Din Jävel?! Min Drömbil Vafan!!!
Haha! Har faktiskt precis provkört lite. Helt original 0,6 i ladd men skjuter på grymt! Har bara lite grejer som ska lackas i vinter, sen ska den säljas till våren, intresserad?
Precis provkörd: Blir nog en längre sväng till macken efter middagen
Det är en sexväxlad 94a, du kan ju ringa mig om du vill så kan jag berätta om den Var ute och testade lite och kopplingen slirar när laddet kommer på 3an och 4an så har beställt en ny lamell. Blir nog till att byta den i vår, är så less på den nu
Update 14 okt Var på träffen vid kungens kurva igår kväll, tog touringen:
Har ställt mitsubishin för vintern och kört upp äcklet framför garaget:
Bytte kamrem:
Gick fint:
Hon blir bara vackrare och vackrare för var dag som går:
Kvällen slutade med att jag skulle byta en lampa, varpå bilen får generalelfel... Har motorn igång och drar på halvljuset. Funkar skitbra på höger sida, men på vänster sida glöder det konstant svagt (även i blinkersen) och vindrutetorkaren går igång! Efter att jag stängde av bilfan så startar den inte igen, bara maler på startmotorn, så batteriet tog slut och mitt tålamod tog slut. Jäkla skrutt...
Kan ju meddela arbetet på äcklet idag efter rikselfelet som uppstod igår:
Monterade nyladdat batteri, aset startar.. Kollar efter kablar som lossnat från jordskenorna på båda sidorna, hittar inget som inte är ikopplat men rycker lite i kablarna. Då börjar bilfan bete sig tvärtom mot förut! Nu går vindrutetorkarna bara när man har på parkerings- eller varselljus och inte på halvljus. Dessutom stängs all belysning av, inklusive instrumentbelysningen när man vrider på halvljuset.
Kliar mig lite i huvudet och går ut till jordskenorna igen och lyser med lampa. Hittade till min lycka en kabel som inte var ikopplad på vänster sida! Kopplar in den och success! Vindrutetorkarna går inte längre på parkerings- och varselljusläget MEN! När man kommer till halvljusläget så drar bilhelvettet igång helljuset och dödar motorn på stubb! Jag tror jag blir tokig!
Efter lite felsökande bland säkringar och reläer utan någon som helst framgång (bara mer förvirring och irritation) går jag ut och drar och river i jordkablarna för fulla muggar och sprayar ner skiten med wd40. Äcklet startar och allt funkar som det ska! Det är ett jävla electric mayhem hela skruttet! Men nu verkar det funka iaf så snyggade upp lite bland kablarna med eltejp och stripes samt pumpade ur en mindre pool med vatten ur vänstra delen av bakluckan innan jag gav mig för dagen...
zemet skrev: På min brors bil behövde han slipa lite på jordskenen med sandpapper så det var säkert därför det fungerade för dig med wd40. Helt cp elfel asså
Ja det blir riktigt komiska symtom, skulle kunna vara med i en dålig komedi när man drar på lysena och vindrutetorkaren börjar gå... Tack för tipset med jordskenorna! Nu vet man ju var det oftast är frågan om när bilen börjar bete sig konstigare än vanligt
Update 21 okt Vintern närmar sig och äcklet har varit hos bilgynekologen och fått sig en inspektion i underredet (besiktningen): Besiktningsmannen sa att det var den 740in som han sett gått längst, vilket jag inte förstår riktigt då den bara gått strax under 46 tusen mil... Enda nedslaget var för dålig handbroms...
Bonusbild: hehe
Sen så har touringen fått gått i ide för iår.
Såhär såg det ut under balkarna, har visst tagit i lite...
Så slipade ner och la på underredsmassa:
Andra sidan:
Tvättade bort alla sönderslafsade sniglar på skärmarna också, tänkte att det nog är lättare att få bort det nu än om det får sitta och mysa fast sig i ett halvår...
Sen drog jag upp den blivande räserbilen med äcklet och ställde han framför garaget, redo att bli omhändertagen, det kända felet när jag köpte den var att den inte startade:
Satte dit batteriet igen efter laddning och började felsöka: Först klickade det inte ens när man vred på starten... Efter en stunds felsökande upptäckte jag en kabel som inte var istoppad under ratten (till någon startspärr), sen började den gå runt på startmotorn.
Men det lät konstigt... Som om den bara hade komp på en cylinder... Kollade iaf om den fick soppa och gnista och det fick den...
Då stod saken klar - det är något med toppen eller kolvarna som gör att den inte har komp. Rev ventilkåpan:
Hmm vad har vi här? Någon har haft jävligt kul på varvstoppet lite för länge...
Gött att man vet vad felet är, synd att det var det felet det var. Får lyfta motorn. Funtar på en annan topp så kan man ha ett par originalkammar (för bes) och ett par grymma kammar.
Jullee skrev: Oj ja det var ju rätt oväntat faktiskt. Surt som fan
Ja det blev lite dyrare nu, och mer jobb Men nu vet jag ju vad felet är, och på ett sätt tycker jag att det är skönare att det är ett mekaniskt fel än ett elfel
Då har Äcklet rustats upp inför volvosäsongen... Fixade nytt fäste för handbromsvajern på bakaxeln från feltema samt spände handbromsen för att se om den blev bättre: Den blev fan om möjligt ännu sämre, hände inte ett skit när man drog i kryckfan...
...så köpte nya bromsbackar:
...och bytte dem: Success! Handbromsen kirrad! Fan vad gött, kommer bli kul i vinter!
Sen tittade jag på den och tänkte "fan det är ju så man blir rädd bara man ser den för att den är så ful":
Så snyggade till den lite, behöver ju inte skrämma folk mer än nödvändigt lixom
Slutligen fick jag på vinterpjucksen:
Grymt! Äcklet redo för sex månaders våldtäkt Blir meck med 318is:en imorn tror jag. Tänkte riva toppen och plocka bort lite grejer och se om man kan lösa det utan att behöva lyfta motorn. Det verkar vara ganska mycket plats mellan motorn och fronten till skillnad från m50/52-motorerna
Wonderboy_ skrev: haha alltid lika härligt att dom flesta bilfantasterna drar fram något gammal volvo as att köra på vintern
Hehe, det håller ju! Stum bakaxel och grejer, det som går sönder om man drattar i trottoaren hårt är endast fälgen. Om man inte snackar riktig herrejössessmäll, då kan man kröka tvärstaget som håller i bakaxeln
Finns ett gammalt ordspråk: Volvo är som pansarvagnar, det ända de inte går igenom är besiktningen
Update 28 okt Shit vad kallt det börjar bli! Har härjat lite till med 318is:en... Tog bort fläkt och fläktkåpa för att se om man skulle kunna ta bort bröstkåpan utan att ta bort bulten på veven, men icke! Får lyfta motorn i alla fall, och då tänkte jag att det är onödigt att kriga bort toppen på plats när hela skiten ändå ska hinkas ur. Så härjade bort så mycket jag hann för att förbereda urhinkning av motorn.
Kvar innan man kan lyfta motorn: v-lådefäste Kardan Lossa grenrör från avgas motorfästen
jetta16v skrev: Handlar denna tråd om BMW e36 och Volvo 740? Eller lite vadsomhelst? Bara undrar då jag började följa tråden o då handlade det om en e36 touring, men detta är kanske bara ett sidoprojekt?
Hehe, sorry för min virrighet, har ärvt den av morfar
Projektbeskrivning: "Projekttrådens innehåll i stort: *Bmw M50b27 turbo - Raceprojekt 600 hk+ *Sugtrimmad Bmw 328 touring *Diverse dumheter och egenheter"
Den svarta som jag håller på med nu blir räsern och kommer få bur och turbomotor så småningom, men eftersom jag inte kommer hinna klart turbomotorn till nästa säsong så blir det att prova lite bana med sugtrimmad m42 nästa sommar, samtidigt som jag bygger m50b27. Touringen agerar sommarbil och kommer sugtrimmas mer och snyggas till i vår. 740 äcklet är vinteråket och tillhör kategorin "Diverse dumheter"
Hejhej! Mina planer för den svarta e36an är somsagt att den ska bli en räser. Kommer börja med en sugtrimmad m42b18 och urriven inredning för att sedan successivt avancera. Lätta mer, riktigt chassie, bromsar, bur, m50b27 turbo, m3bakvagn, mm! Det blir ett löpande projekt med värre och värre delmål! Mål/version 1 av bilen vill jag vara klar med till bimmers of sweden #1 2013. Tänkte åka lite bana, vore kul!
Lite från gårdagens och dagens bravader:
Max hjälpte mig! Tackar, alltid lättare när man är två vid uthinkning av spis:
Plopp:
Dubbelmassesvänghjulet kanske man skulle göra något åt:
-Westerlund- skrev: Angående bur, finns det nån mer funktion för den än att skydda ifall man kör till skogs? En kompis säger att den gör bilen styvare, får man bättre väghållning då eller?
Jag har också hört att det blir styvare, men jag kommer skaffa bur för säkerheten i första hand