Fotograferad av fartkamera, farfar äger bilen, kan dom spåra mej?

RD_87 Skrotsamlare
25 maj 2011 · 4 031 Inlägg

På kamera är dom TVUGNA att ha skylt, som vid all annan kameraövervakning. Däremot är det jävligt svårt att bevisa att där inte satt någon skylt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

RD_87 skrev:
På kamera är dom TVUGNA att ha skylt, som vid all annan kameraövervakning. Däremot är det jävligt svårt att bevisa att där inte satt någon skylt.

okej känns skönt att veta, vi var två i bilen som inte såg någon skylt, men de kanske inte hjälper

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
martinn
25 maj 2011 · 2 624 Inlägg

TCG skrev:

martinn skrev:
1–10 km/h     1 500 kr
11–15 km/h     2 000 kr

nån av dessa kommer du få smile

Bötesbeloppen höjdes 2006, välj den du tycker är mest lättläst:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning
http://korkortonline.se/fakta/boter/

jag tog från körkortsonline? wink

Högre än 50 km/h hastighetsbegränsning
Över tillåten hastighet     Bötesbelopp
1–10 km/h     1 500 kr
11–15 km/h     2 000 kr



tongue

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Muttley
25 maj 2011 ·

RD_87 skrev:
På kamera är dom TVUGNA att ha skylt, som vid all annan kameraövervakning. Däremot är det jävligt svårt att bevisa att där inte satt någon skylt.

Inte all övervakning. Har aldrig nånsin sett skyltar för trafikövervakningskamerorna som brukar sitta vid riktigt trafikerade vägar smile

RD_87 Skrotsamlare
25 maj 2011 · 4 031 Inlägg

tkd_rille skrev:

RD_87 skrev:
På kamera är dom TVUGNA att ha skylt, som vid all annan kameraövervakning. Däremot är det jävligt svårt att bevisa att där inte satt någon skylt.

Inte all övervakning. Har aldrig nånsin sett skyltar för trafikövervakningskamerorna som brukar sitta vid riktigt trafikerade vägar smile

Japp, all kameraövervakning kräver skylt men det slarvas en del. Det är ju sällan någon som bryr sig heller, men enligt lag så ska all övervakning på offentlig plats skyltas.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
KHRacing
25 maj 2011 ·

RD_87 skrev:

tkd_rille skrev:

RD_87 skrev:
På kamera är dom TVUGNA att ha skylt, som vid all annan kameraövervakning. Däremot är det jävligt svårt att bevisa att där inte satt någon skylt.

Inte all övervakning. Har aldrig nånsin sett skyltar för trafikövervakningskamerorna som brukar sitta vid riktigt trafikerade vägar smile

Japp, all kameraövervakning kräver skylt men det slarvas en del. Det är ju sällan någon som bryr sig heller, men enligt lag så ska all övervakning på offentlig plats skyltas.

Detta diskuterade vi på garaget.org för ett tag sedan o det postades en länk med infon om att
varningsskyltarna var icke längre ett krav. smile

RD_87 Skrotsamlare
25 maj 2011 · 4 031 Inlägg

KHRacing skrev:

RD_87 skrev:

tkd_rille skrev:

Inte all övervakning. Har aldrig nånsin sett skyltar för trafikövervakningskamerorna som brukar sitta vid riktigt trafikerade vägar smile

Japp, all kameraövervakning kräver skylt men det slarvas en del. Det är ju sällan någon som bryr sig heller, men enligt lag så ska all övervakning på offentlig plats skyltas.

Detta diskuterade vi på garaget.org för ett tag sedan o det postades en länk med infon om att
varningsskyltarna var icke längre ett krav. smile

Har dom tagit bort det kravet nu? För det har ju varit samma regelverk som för övervakning av tex en bensistation. Det har jag totalt missat i så fall, den senaste kameravagn jag sett hade skylt men det var ju 6 månader sedan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

RD_87 skrev:

KHRacing skrev:

RD_87 skrev:

Japp, all kameraövervakning kräver skylt men det slarvas en del. Det är ju sällan någon som bryr sig heller, men enligt lag så ska all övervakning på offentlig plats skyltas.

Detta diskuterade vi på garaget.org för ett tag sedan o det postades en länk med infon om att
varningsskyltarna var icke längre ett krav. smile

Har dom tagit bort det kravet nu? För det har ju varit samma regelverk som för övervakning av tex en bensistation. Det har jag totalt missat i så fall, den senaste kameravagn jag sett hade skylt men det var ju 6 månader sedan.

detta va ju riktigt jobbigt ! va fan ja emigrerar !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Andromeda Rumpmas
25 maj 2011 · 3 860 Inlägg

discokapten skrev:

Brains skrev:

discokapten skrev:

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Det har jag lite svårt och tro om det gäller t ex 80 på 70 väg men även om dom skulle göra det så säger man bara att man inte vet vem som körde.
Svårare än så är det inte.

En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.

Man upphör aldrig att förundras hur mycket samhällsresurser och skattepengar man kan lägga på en böteslapp på 2000 spänn, men om du misshandlar någon på stan går du rätt säker från påföljd roll

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
25 maj 2011 · 3 860 Inlägg

TCG skrev:

martinn skrev:
1–10 km/h     1 500 kr
11–15 km/h     2 000 kr

nån av dessa kommer du få smile

Bötesbeloppen höjdes 2006, välj den du tycker är mest lättläst:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning
http://korkortonline.se/fakta/boter/

Self-ownage smile

Prova att läs dina länkar nästa gång.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
25 maj 2011 · 963 Inlägg

Andromeda skrev:

TCG skrev:

martinn skrev:
1–10 km/h     1 500 kr
11–15 km/h     2 000 kr

nån av dessa kommer du få smile

Bötesbeloppen höjdes 2006, välj den du tycker är mest lättläst:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning
http://korkortonline.se/fakta/boter/

Self-ownage smile

Prova att läs dina länkar nästa gång.

Tyckte det lät så billigt, så billigt blir det aldrig för mig. tongue
Ska göra läsa länken lite noggrannare nästa gång. smile

Muttley
25 maj 2011 ·

Andromeda skrev:

discokapten skrev:

Brains skrev:

Det har jag lite svårt och tro om det gäller t ex 80 på 70 väg men även om dom skulle göra det så säger man bara att man inte vet vem som körde.
Svårare än så är det inte.

En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.

Man upphör aldrig att förundras hur mycket samhällsresurser och skattepengar man kan lägga på en böteslapp på 2000 spänn, men om du misshandlar någon på stan går du rätt säker från påföljd roll

Om de åker ut och kollar färdskrivare och dylikt kan de dessutom också kolla så att de sköter sina tider wink. Kan bli mycket mer än bara 2000kr.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

tkd_rille skrev:

Andromeda skrev:

discokapten skrev:

En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.

Man upphör aldrig att förundras hur mycket samhällsresurser och skattepengar man kan lägga på en böteslapp på 2000 spänn, men om du misshandlar någon på stan går du rätt säker från påföljd roll

Om de åker ut och kollar färdskrivare och dylikt kan de dessutom också kolla så att de sköter sina tider wink. Kan bli mycket mer än bara 2000kr.

men man tycker det finns fan som mycket viktigare grejjer de kan hålla på med istället, att jävlas med folk som jobbar och bygger upp detta landet är bara sjukt !

De kan ge sig på packet istället !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mack Forum- och sitemoderator
25 maj 2011 · 26 155 Inlägg

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

Andromeda skrev:

Man upphör aldrig att förundras hur mycket samhällsresurser och skattepengar man kan lägga på en böteslapp på 2000 spänn, men om du misshandlar någon på stan går du rätt säker från påföljd roll

Om de åker ut och kollar färdskrivare och dylikt kan de dessutom också kolla så att de sköter sina tider wink. Kan bli mycket mer än bara 2000kr.

men man tycker det finns fan som mycket viktigare grejjer de kan hålla på med istället, att jävlas med folk som jobbar och bygger upp detta landet är bara sjukt !

De kan ge sig på packet istället !

Blablabla..det funkar inte så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
25 maj 2011 · 26 155 Inlägg

CHEEVA skrev:

AirOne skrev:

CHEEVA skrev:

men man tycker det finns fan som mycket viktigare grejjer de kan hålla på med istället, att jävlas med folk som jobbar och bygger upp detta landet är bara sjukt !

De kan ge sig på packet istället !

Blablabla..det funkar inte så.

vet att de inte funkar så .... vilket är ganska synd eller hur

Egentligen inte tycker jag.
Bra att det finns olika nivåer/avdelningar hos myndigheterna så att det mesta täcks upp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
25 maj 2011 ·

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

Andromeda skrev:

Man upphör aldrig att förundras hur mycket samhällsresurser och skattepengar man kan lägga på en böteslapp på 2000 spänn, men om du misshandlar någon på stan går du rätt säker från påföljd roll

Om de åker ut och kollar färdskrivare och dylikt kan de dessutom också kolla så att de sköter sina tider wink. Kan bli mycket mer än bara 2000kr.

men man tycker det finns fan som mycket viktigare grejjer de kan hålla på med istället, att jävlas med folk som jobbar och bygger upp detta landet är bara sjukt !

De kan ge sig på packet istället !

Såja nu är du bara lissen för att du råka bli fottad. Varför göra de hela så stort? Du blir ju inte av med körkortet ju så jag förstår inte varför du förstorar de hela. Med kameror slipper poliserna stå ute ju smile. var glad över de så slapp de stå flera poliser och kosta istället wink

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

Om de åker ut och kollar färdskrivare och dylikt kan de dessutom också kolla så att de sköter sina tider wink. Kan bli mycket mer än bara 2000kr.

men man tycker det finns fan som mycket viktigare grejjer de kan hålla på med istället, att jävlas med folk som jobbar och bygger upp detta landet är bara sjukt !

De kan ge sig på packet istället !

Såja nu är du bara lissen för att du råka bli fottad. Varför göra de hela så stort? Du blir ju inte av med körkortet ju så jag förstår inte varför du förstorar de hela. Med kameror slipper poliserna stå ute ju smile. var glad över de så slapp de stå flera poliser och kosta istället wink

vet ju inte om jag blir av med kortet än ? 110 på 70 så blir man väl av med de ? höll mellan 100-110 innan 100 skylten och kameran var precis innan, va ungefär samtidigt jag passerade det blixtrade.

Aja hoppas på en halv kass så kan man neka är ganska lik fassan så om båda nekar måste de väl lägga ner fallet ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
26 maj 2011 ·

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:

men man tycker det finns fan som mycket viktigare grejjer de kan hålla på med istället, att jävlas med folk som jobbar och bygger upp detta landet är bara sjukt !

De kan ge sig på packet istället !

Såja nu är du bara lissen för att du råka bli fottad. Varför göra de hela så stort? Du blir ju inte av med körkortet ju så jag förstår inte varför du förstorar de hela. Med kameror slipper poliserna stå ute ju smile. var glad över de så slapp de stå flera poliser och kosta istället wink

vet ju inte om jag blir av med kortet än ? 110 på 70 så blir man väl av med de ? höll mellan 100-110 innan 100 skylten och kameran var precis innan, va ungefär samtidigt jag passerade det blixtrade.

Aja hoppas på en halv kass så kan man neka är ganska lik fassan så om båda nekar måste de väl lägga ner fallet ?

Ja sånär de ju bara att stå sitt kast ju. Och vänta på det.

Utan fartkontroller hade folk legat i mycket högre hastigheter så de är bara bra de är ute

Sheba Certifierad besserwisser
26 maj 2011 · 308 Inlägg

Andromeda skrev:
Man upphör aldrig att förundras hur mycket samhällsresurser och skattepengar man kan lägga på en böteslapp på 2000 spänn, men om du misshandlar någon på stan går du rätt säker från påföljd roll

Jag känner till ganska många som har blivit fällda för misshandel. Rätt säker från påföljd är du nog inte.

Grejen är att det är olagligt att köra för fort, hur man än vrider och vänder på det. Trist att åka fast är det ju givetvis, men man har ingen annan att skylla än sig själv. Det är 100 efter skylten, inte före. Alltid lika fjantigt att folk ska gråta ut så fort de blir tagna och alla som inte håller med dem om att polisen är dumma i huvudet är moralkärringar.

Genom att sätta dit folk så håller sig merparten i skinnet för det mesta. Om ingen skulle åka fast för trafikförseelser så skulle trafiken varit väldigt otrevlig att vistas i eftersom folk hade gett blanka fan i de regler som gäller för att vi alla ska kunna vistas på vägarna så säkert och trevligt som möjligt.

Sen kan man ju tycka att det är lite löjligt att sätta en fartkamera framför en 100-skylt där de vet att folk accelererar, precis som när de sätter fartkameror precis efter nerförsbackar. Det är ändå ingen annans fel än ens eget när man åker fast för fortkörning i en sådan.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Malkurrag
26 maj 2011 · 415 Inlägg

Har inte med en farkamera att göra. Men att bli tagen på bar gärning lixom.
Åkte till fel träffplats med jobbet och fick asbrottom för att hinna till rätta platsen.
Då är det en gammal Ford Mondeo som ligger i höger körfil och bakom forden ligger en silver Volvo V70 med två snorungar i vad det såg ut som iaf. Jag blåser förbi i cirka 90 *Det var 70* Sen ser jag hur dom i Volvon gasar upp och lägger sig bakom. I backspegeln ser jag hur dom fnissar och har såg. Då tänkte jag "Djävla snorungar som ska leka civilpolis" Så jag blåser fortfarande på 90 haha. Saktar dock ner när det blev 50. Och körde sedan 30 på skolvägen. Det var på skolvägen dom blinkar in mig. Nästan 7 kilometer bort från jag gjorde omkörningen. Dom frågar varför så brottom? Och jag förklarar jag jobbar med brandsäkerhet och att dom nu hindrar mig i mitt jobb och just som jag säger det blåser det förbi en kille i kanske 50/60 förbi oss haha. Det är 30väg och skolväg så dom säger jaja du har inte åkt dit för något innan. Så detta blir en varning. Så dom släppte mig ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang