T6 motor i amazon

NooN1s
5 september 2010 · 17 Inlägg

Det är så att jag har tänkt mig att jag ska slänga i en t6 motor i min volvo amazon. Undrar lite hur det blir när man ska regga den med den motorn, hur mycket effekt får man max ha i motorn när man ska sfro regga och även regga den på bilprovningen? hur mycket måste man bygga om bakvagnen exempel?

ultima
5 september 2010 · 120 Inlägg

Är väl ombyggt fordon som gäller då och minns jag inte helt fel måste man väl då byta ut motor, bakaxel och bromsar (rätta mej om jag har fel).

Marlboroman
5 september 2010 · 8 233 Inlägg

Bilprovningen säger 180hk max med skivor fram, osäkter på om det var nåt mer krav. Och sen är en amazon så pass lätt att man inte kommer upp i det vikt effektförhållande man lär ligga på för att få ha en t6:a, du måste uppåt 1400 kilo tjänstevikt.

Du lär ju byta motor+ låda + bakaxel + bromsar till saker som inte satt på från början. Sen är ju frågan hur dem ställer sig till annan motorstyrning, för ska du få en T6:a att funka med original motorstyrning så har du mycket jobb framför dig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FLindgren
5 september 2010 · 5 089 Inlägg

Jag har fått lära mig att kör man på etanol då får man köra med annan motorstyring. På bensin måste man ha orginal motorstyrning.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Super40
5 september 2010 · 415 Inlägg

Är det inte så att på bilar äldre än 75 så kan man bygga egna motorer och turbokonvertera hur man vill eftersom det inte finns nått avgaskrav? Dock behöver man ett intyg från en bänkning om vilken effekt den har. Någon som vet mer får gärna fylla i smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Marlboroman
5 september 2010 · 8 233 Inlägg

Super40 skrev:
Är det inte så att på bilar äldre än 75 så kan man bygga egna motorer och turbokonvertera hur man vill eftersom det inte finns nått avgaskrav? Dock behöver man ett intyg från en bänkning om vilken effekt den har.

Jo, det kan man göra så länge man håller sig inom gränserna för vrid / effekt och den klassas som max ombyggt fordon.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
NooN1s
5 september 2010 · 17 Inlägg

OKej, då har man fått lite att veta, det bästa kanske är att ringa till sfro och fråga lite om vad det är som gäller, har ju förstått att jag måste byta axel, bromssytemet. Tycker det att om folk kan slänga i en 5a så borde en 6a funka också smile

Marlboroman
6 september 2010 · 8 233 Inlägg

NooN1s skrev:
Tycker det att om folk kan slänga i en 5a så borde en 6a funka också smile

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt eftersom sexan är för stark, medans det finns femmor som ligger inom gränsen för vad man kan ha. Sen är ju sexan bar mycket tyngre och avsevärt svårare att få plats med. Du får ju räkna med att bilen dels kommer bli framtung och att du får flytta tillbaks torpedväggen för att ge plats åt motorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
volvoentusiasten
6 september 2010 · 4 005 Inlägg

Många standardfrågor här!

Har även tillkommit lite fler frågor i SFRO. Läs gärna deras lathund eller köp boken.

http://sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang