Hur får man bilen tyst?

Stackarn
30 september 2010 · 1 200 Inlägg

Hejsan! Nu har jag nog, i all frustration, läst igenom alla inlägg på svenska forum angående ljuddämpning i bil. Det pågår väldigt mycket märkeshat, överbevisning hit och dit men ändå har jag inte fått kläm på vad jag ska inhandla. Vill därför ha lite svar på några av mina frågor en gång för alla smile

Nu till lite information!
Jag äger en golf mk1 som jag ska göra i ordning. Som ni kanske vet är det en väldigt liten bil, och såldes även som en billig bil från start, så det har inte lyxats till det med ljuddämpning. Mitt mål är att få en bekväm bil att åka i, då ganska mycket pengar ska läggas ner på den.
I denna tråd vill jag se tips och diskussioner angående ljuddämpning, och inge tjat om att jag är snål, borde byta bil, kör en kärringbil, frågor om min klädsmak eller vilka kakor jag gillar osv osv.

Mitt mål är alltså en så tyst bil som möjligt, helst helt utan vägbuller osv.
Eftersom att jag numera är arbetslös är billiga lösningar väldigt välkomna! wink

Nu till (några av) mina frågor:

1* Är det värt att dämpa golvet i bilen?
2* Vilken ljuddämpning ska man ha vart (går tex asfaltsmattor på golvet bra?)?
3* Vart köper man denna ljuddämpning?
4* VART ska man ljuddämpa för bästa effekt?



Så gnugga geniknölarna nu, och hjälp mig komma fram till den bästa lösningen för just mig! smile

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
30 september 2010 · 5 042 Inlägg

asfaltmattor dämpar ju en hel del!
Dock är det ju inget du ska ha om du tänker mkt på bilens vikt m.m

C H E V R O L E T <3
Aerocombi Xenoholic
30 september 2010 · 2 559 Inlägg

Mina svar på frågorna du ställde:)
1; Ja det är nog där det är som viktigast skulle jag tro.
2; Sitter o tittar på Overhauling just nu o där använder de alltid nåt som heter "Dynamat", tror inte det är skit med  tanke på Chip Foose använder det smile
3; Vet att det finns bla hos Dalhems i alla fall.
4; Skulle tro att det är i denna ordning, golv, torpedvägg, dörrsidor, bagagerum sen tak. Kan ha fel wink

Senast redigerat av Aerocombi (30 september 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Horsyhorse
30 september 2010 · 1 727 Inlägg

1. Golvet är inte första prio.
2. Butylmatta för att ta bort skrammel(billjud), foam/liner som ljudbarriär(komfort) Dynamat och STP har båda sorterna.
3. Välsorterad billjudsshop.
4. Hjulhus, torped, dörrar, tak/golv.

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (30 september 2010)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Tokken Team dBakuten
30 september 2010 · 3 453 Inlägg

Aerocombi skrev:
2; Sitter o tittar på Overhauling just nu o där använder de alltid nåt som heter "Dynamat", tror inte det är skit med  tanke på Chip Foose använder det smile

Att Shit Face använder det betyder egentligen nada.. Han använder det han får betalt att använda.
Dynamat ÄR iofs bra men dyrt och inte värt det man får betala, det finns liknande produkter till halva
priset som STP mattan BRL hade förut.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
big-jepp
30 september 2010 · 3 187 Inlägg
Honda civic "civicen" (1993)
gurenius
30 september 2010 · 1 631 Inlägg

Stackarn skrev:
Mitt mål är att få en bekväm bil att åka i, då ganska mycket pengar ska läggas ner på den.

Stackarn skrev:
Eftersom att jag numera är arbetslös är billiga lösningar väldigt välkomna! wink

Hur får du ihop ovanstående båda citat? Räkna med att det kostar en hyfsad slant att få en tyst bil, speciellt eftersom den du har är ganska högljud till att börja med. Jag har tex lagt ner ca 25.000 i dämpning (material och arbete) på min redan tysta BMW.

Stackarn skrev:
1* Är det värt att dämpa golvet i bilen?
2* Vilken ljuddämpning ska man ha vart (går tex asfaltsmattor på golvet bra?)?
3* Vart köper man denna ljuddämpning?
4* VART ska man ljuddämpa för bästa effekt?



Så gnugga geniknölarna nu, och hjälp mig komma fram till den bästa lösningen för just mig! smile

Bästa lösningen för dig? Mitt förslag:

1) Ja, eftersom du troligtvis inte har mycket dämpning där till att börja med. Börja med ett eller två lager butyl. Ovanpå det ett lager foam/matta.

2) Se svar från Horsyhorse

3) Välsorterad bilstereoshop. Biltema har en tjock matta som är bra som ljudbarriär. Tjock skum på båda sidor om ett löst liggande bitumen-ark i mitten. Ca 5 cm tjock.

4) Hjulhus och tak samt alla paneler som skramlar. Därefter nya lister (vindljud) samt övriga plåtytor.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Stackarn
30 september 2010 · 1 200 Inlägg

gurenius skrev:

Stackarn skrev:
Mitt mål är att få en bekväm bil att åka i, då ganska mycket pengar ska läggas ner på den.

Stackarn skrev:
Eftersom att jag numera är arbetslös är billiga lösningar väldigt välkomna! wink

Hur får du ihop ovanstående båda citat? Räkna med att det kostar en hyfsad slant att få en tyst bil, speciellt eftersom den du har är ganska högljud till att börja med. Jag har tex lagt ner ca 25.000 i dämpning (material och arbete) på min redan tysta BMW.

Först vill jag tacka för alla snabba svar! Sedan ska jag ge en förklaring till ovanstående. Jag är arbetslös, och alla pengar jag har kommer läggas på bilen (är många tusenlappar). Men då har jag inte tänkt på ljuddämpningen i den summan och pengarna börjar sina. Jag har alltså planerade inköp för en väldans massa pengar, men sen är de tyvärr nästan slut sad.

Nu kommer lite följdfrågor:

a* Så ni rekommenderar alltså att prioritera hjulhus, torped och dörrar? Eftersom att det inte är så stora ytor blir det nog Silent Coat då jag har hört/läst mycket bra om dessa. Enligt mina uträkningar borde 4m² räcka, och de var överkomligt med 979kr.

b* Sedan har min styvfar någon sorts ljuddämpning på jobbet som jag nog kan få gratis. Det är som skumgummi som är "vågigt" (ungefär som insidan av en äggkartong, vet inte hur man ska förklara det). På baksidan är det klister så det är väldigt lätt att applicera. kan detta vara något man kan använda i tex dörrar tro?

c* Om jag förstår det rätt är inte golvet prio ett, men det går bra med asfaltsmatta där?

d* Vilken ljuddämpning ska jag ha i taket? Tror ni det går med den i fråga b*?

Tack än en gång för alla svar!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2010 · 8 744 Inlägg

Butylmatta funkar alldeles utmärkt att dämpa taket med! Gjorde det i min bil för nån vecka sen, kan väl inte påstå att det minska inträngande ljud utifrån men det är trevligare att lyssna på musik nu. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Stackarn
30 september 2010 · 1 200 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Butylmatta funkar alldeles utmärkt att dämpa taket med! Gjorde det i min bil för nån vecka sen, kan väl inte påstå att det minska inträngande ljud utifrån men det är trevligare att lyssna på musik nu. smile

Det är just för komforten jag vill dämpa, för att minska vägljud osv smile

gurenius
30 september 2010 · 1 631 Inlägg

a) Sorry, men 4m2 räcker inte långt. Du behöver dessutom mer än än typ av dämpningsmaterial. Lägg de 4 kvadraten i hjulhusen, det sänker vägljudet mest.

b) Är materialet inte känsligt för fukt kan det fungera.

c) Bättre resultat får du med tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … gsplatta1/

d) Taket flexar så där fungerar asfaltsmatta bra. Du kan också styva upp det med alu-profiler.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
DalleRacing
30 september 2010 · 1 738 Inlägg

biltema ljuddämpnings mattor, funkar skit bra!!!! tjockaste modellen

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Noxxer
30 september 2010 · 1 482 Inlägg

Sen typen som gurenius länkade är den bästa jag provat för att få det tyst i bilen.

BLT Service
Theracords Music Label
ascona-tic
30 september 2010 · 1 496 Inlägg

Kolla hos dessa! hittar inga priser men dom kan nog sina saker.

http://www.swedac-acoustic.se/

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Stackarn
30 september 2010 · 1 200 Inlägg

gurenius skrev:
b) Är materialet inte känsligt för fukt kan det fungera.

c) Bättre resultat får du med tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … gsplatta1/

Tack för ett väldigt givande svar! Materialet jag kan få gratis ser ungefär ut som de där, fast inte de vita överdraget. Tror nog det kan fungera! Ska kolla så de inte drar åt sig fukt bara smile

gurenius
1 oktober 2010 · 1 631 Inlägg

Stackarn skrev:

gurenius skrev:
b) Är materialet inte känsligt för fukt kan det fungera.

c) Bättre resultat får du med tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … gsplatta1/

Tack för ett väldigt givande svar! Materialet jag kan få gratis ser ungefär ut som de där, fast inte de vita överdraget. Tror nog det kan fungera! Ska kolla så de inte drar åt sig fukt bara smile

Biltemas variant har ett ark bitumen i mitten. Enkelt förklarat fungerar den som ljudbarriär. Det är den som gör att dämpningen blir så effektiv. Det finns många "skum-mattor" där detta lager i mitten inte finns. De är inte i närheten av att vara lika effektiva.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Nessie
22 januari 2012 · 207 Inlägg
Kolla gärna in min s40 och kommentera o rösta 5p;).
BMW 320D "Nessie" (2011)
Nessie
22 januari 2012 · 207 Inlägg

gurenius skrev:

Stackarn skrev:

gurenius skrev:
b) Är materialet inte känsligt för fukt kan det fungera.

c) Bättre resultat får du med tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … gsplatta1/

Tack för ett väldigt givande svar! Materialet jag kan få gratis ser ungefär ut som de där, fast inte de vita överdraget. Tror nog det kan fungera! Ska kolla så de inte drar åt sig fukt bara smile

Biltemas variant har ett ark bitumen i mitten. Enkelt förklarat fungerar den som ljudbarriär. Det är den som gör att dämpningen blir så effektiv. Det finns många "skum-mattor" där detta lager i mitten inte finns. De är inte i närheten av att vara lika effektiva.

är dessa bra? tänkte så det inte krånglar när man ska ha upp och ner rutorna?

Kolla gärna in min s40 och kommentera o rösta 5p;).
BMW 320D "Nessie" (2011)
evilaudio
22 januari 2012 · 16 195 Inlägg

Nessie skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/ är detta bra grejer?

kan säga att de e "skräp".

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Nessie
22 januari 2012 · 207 Inlägg

evilaudio skrev:

Nessie skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/ är detta bra grejer?

kan säga att de e "skräp".

asså=S vad är det som är skräp me dem då?

Kolla gärna in min s40 och kommentera o rösta 5p;).
BMW 320D "Nessie" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang