Större bromsar till s/v40 vad passar bolt on från andra bilar?

Bianco mest bara galen :)
1 oktober 2010 · 80 Inlägg

som rubriken! vad passar bolt on från andra bilar???

Chrille74 Chef
1 oktober 2010 · 379 Inlägg

Måste väl i princip passa rakt av från valfri mitsubishi? Eftersom S/V40 är en Mitsu smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Bianco mest bara galen :)
1 oktober 2010 · 80 Inlägg

Chrille74 skrev:
Måste väl i princip passa rakt av från valfri mitsubishi? Eftersom S/V40 är en Mitsu smile

då kan du ju börja med att speca upp nån mitsubishi som har STÖRRE bromsar som passar? min bil: colt turbo czt har samma bromsar som galant/s40/v40/carisma/ sen har vi nån lancer evo 3 som jag tror passar men det är bara 2 kolvs ok och inga större skivor, alltså inte så spännade!
s40 challange bromsar går ev. att köpa men då kostar det en skjorta och en arm.
lika så kan man köpa färdiga kit från olika tillverkare men då pratar vi 12k och upp!

nä passande bromsar från en annan STÖRRE bil kanske?? nån som vet nåt?

Chrille74 Chef
2 oktober 2010 · 379 Inlägg

Trodde faktiskt det var större bromsar på EVO smile
Galanterna då? smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Bianco mest bara galen :)
2 oktober 2010 · 80 Inlägg

Chrille74 skrev:
Trodde faktiskt det var större bromsar på EVO smile
Galanterna då? smile

kolla vad jag skrev tidigare smile galant/s/v40/carisma osv.. alla använder samma bromsar smile jag köper mina bromsbelägg på volvo då dom är billigare än mitsu..

vore ju kul att veta hur folket som åker s40 gör på sina bilar? ingen som har bytt till något större bromsar från en vanlig standard bil?

varför jag undrar är för att på min peugeot 309 från 89 så tar man helt enkelt bromsar från peugeot 307 som är betydligt mycket större och passar bolt on, måste ju finnas nåt liknande till s40?

Xuri One Man Clan
2 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

Bianco skrev:

Chrille74 skrev:
Trodde faktiskt det var större bromsar på EVO smile
Galanterna då? smile

kolla vad jag skrev tidigare smile galant/s/v40/carisma osv.. alla använder samma bromsar smile jag köper mina bromsbelägg på volvo då dom är billigare än mitsu..

vore ju kul att veta hur folket som åker s40 gör på sina bilar? ingen som har bytt till något större bromsar från en vanlig standard bil?

varför jag undrar är för att på min peugeot 309 från 89 så tar man helt enkelt bromsar från peugeot 307 som är betydligt mycket större och passar bolt on, måste ju finnas nåt liknande till s40?

jag vet en polare till mig bytte till brembo 4kolvsok och satte dom med en liten adapter och ihop med de fick han köpa 3xx mm skivor ifrån seat cupra Turbo eller nått sånt dom hade stora skivor och rätt bultmönster också tror jag.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Bianco mest bara galen :)
2 oktober 2010 · 80 Inlägg

Xuri skrev:

Bianco skrev:

Chrille74 skrev:
Trodde faktiskt det var större bromsar på EVO smile
Galanterna då? smile

kolla vad jag skrev tidigare smile galant/s/v40/carisma osv.. alla använder samma bromsar smile jag köper mina bromsbelägg på volvo då dom är billigare än mitsu..

vore ju kul att veta hur folket som åker s40 gör på sina bilar? ingen som har bytt till något större bromsar från en vanlig standard bil?

varför jag undrar är för att på min peugeot 309 från 89 så tar man helt enkelt bromsar från peugeot 307 som är betydligt mycket större och passar bolt on, måste ju finnas nåt liknande till s40?

jag vet en polare till mig bytte till brembo 4kolvsok och satte dom med en liten adapter och ihop med de fick han köpa 3xx mm skivor ifrån seat cupra Turbo eller nått sånt dom hade stora skivor och rätt bultmönster också tror jag.

precis,,, men då är det ju inte bolt on! då har man ju en adapterplatta som har bilens bultmönster och bromsokets bultmönster! tror inte ens man får ha det på besiktningen?

KHRacing
2 oktober 2010 ·

Du får juinte byta bromsar alls så nej, det är inte besiktningsgodkänt... O skulle det ej upptäckas på besiktniongen, men väl efter en krock så kan du bli ersättningsskyldig till f-bolaget istället

Bianco mest bara galen :)
3 oktober 2010 · 80 Inlägg

KHRacing skrev:
Du får juinte byta bromsar alls så nej, det är inte besiktningsgodkänt... O skulle det ej upptäckas på besiktniongen, men väl efter en krock så kan du bli ersättningsskyldig till f-bolaget istället

precis men då colt turbon är skaapligt ovanlig och besiktingsgubbarna inte vet hur den ser ut knappt så skulle den ju slinka igenom både där och hos f-bolag OM det satt större bromsar på än original, bara det ser just original ut = bolt on!

Xuri One Man Clan
3 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

de är godkänt med adaptrar på besiktningen.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bianco mest bara galen :)
3 oktober 2010 · 80 Inlägg

Xuri skrev:
de är godkänt med adaptrar på besiktningen.

ofan... när blev det det? sist jag kollade var det inte lagligt att montera bromsok med adapter-platta

Xuri One Man Clan
3 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

Bianco skrev:

Xuri skrev:
de är godkänt med adaptrar på besiktningen.

ofan... när blev det det? sist jag kollade var det inte lagligt att montera bromsok med adapter-platta

de tog jag förgivet då polarns s40 gått igenom flera år på raken och alla andra som bygger om verkar ju också få igenom sina både orginalaer och ombyggda fordon med adaptrar.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
loow Jävel
13 september 2011 · 2 018 Inlägg

Ursäkta lyftet.. Men nån som hittat några?
Har en s40 t4 och vill ha värre bromsar, orginal är ju på tok för underdimensionerat.
För mig går även eftermarknad bra, men de ska tåla väder och vind = ha dammskydd och dylikt, samt inte kosta skjortan.

Tacksam för förslag.

You got to risk it, to get the biscuit :)
kolvas
13 september 2011 · 4 001 Inlägg

Riktiga belägg & skivor räcker oftast till och är betydligt billigare, kolla med Pean Sweden eller Endless, då får man bra grejor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
940R
13 september 2011 · 1 567 Inlägg

Man kommer långt med bättre belägg samt tåligare bromsvätska

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
HansN83 x40
13 september 2011 · 1 209 Inlägg

jag kör med brembo max fram och nån borrade bak med bättre belägg, och jag tycker att d funkar fint. allt köpte jag för ca två år på autoexperten..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
loow Jävel
13 september 2011 · 2 018 Inlägg

Tack för väldigt bra svar, då ska jag åka till min bildelsbutik o se om dom kan plocka fram några brembo max och bra belägg smile Det verkar vara i min prisklass

You got to risk it, to get the biscuit :)
loow Jävel
16 september 2011 · 2 018 Inlägg

Har nu beställt Brembo max skivor och "bra belägg" som jag inte minns va dom hette. Allting gick på 1800, fick lite rabatt smile Så jag uppdaterar när jag provkört med nya grejerna nästa vecka smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
HansN83 x40
16 september 2011 · 1 209 Inlägg

tror mej du kommer att bara rätt nöjd, bilen bromsar som f*n...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
djukk34
10 februari 2014 · 309 Inlägg

loow skrev:
Har nu beställt Brembo max skivor och "bra belägg" som jag inte minns va dom hette. Allting gick på 1800, fick lite rabatt smile Så jag uppdaterar när jag provkört med nya grejerna nästa vecka smile

Hur gick det med detta ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang