Om ett fordon blir stulet står man kvar som ägare hela livet då?

MasterMint
4 oktober 2010 · 51 Inlägg

Hej!

jag har letat och letat på internet men hittar inget.

Det är så att jag undrar om ett fordon blir stulet är man ägare på det hela livet då eller avregistreras det efter viss tid? Anledning till att jag frågar är att jag blivit av med min Gamla motorcykel och jag hade ingen försäkring på den så några pengar blir det inte men kommer jag fortsätta stå som ägare på den för alltid eller hur fungerar det?

Tacksam för svar

BMW M3 "E36 3.0" (1994)
9Femma
4 oktober 2010 · 342 Inlägg

Eftersom frågan lyder stulna fordon och du i nästa andetag nämner att du "blivit av med" så utgår jag från att du fått din mc stulen.

Då bör det finnas en polisanmälan i ärendet.
Och då, i sin tur, är det inte svårare än att be Transportstyrelsen tillsätta en ägarutredning för det aktuella fordonet.
Detta förutsätter givetvis att polisens bedömning är att mc:n aldrig kommer att hittas förstås. Om mc:n nyligen blivit stulen lär du få stå kvar som ägare fram tills det anses orimligt att den kommer hittas igen.

Svårare än så ska det inte vara, förutsatt att det inte råder några oklarheter kring fordonet innan stölddatumet.

Senast redigerat av 9Femma (4 oktober 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Micha-J
4 oktober 2010 · 159 Inlägg

Tjo..du änmälde den stulen till polis??isf finns det ju en anmälan på det!.Hör av dig till transportstyrelsen,o berätta hur de ligger till så kanske dom kan hjälpa dig..avregistrerar hojen isf då!! enda svaret jag kan komma på,sj gjort så med nån bil som jag skrotat när man har kommit till nån helt vimsig ballubas heehee lol så funkat för mig iaf...

MasterMint
4 oktober 2010 · 51 Inlägg

Tack så mycket för svar. Polisanmälan gjordes samma dag den stals, så jag får ta och ringa transportstyrelsen och fråga dom hur det blir nu. Var orolig om att jag behöver stå och äga ett fordon man aldrig någonsin lär se igen

BMW M3 "E36 3.0" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang