Skillnader på Ballaster i olika Xenonkit?

MalZonCossie
12 oktober 2010 · 121 Inlägg

Kom över ett 50/55w H4 Bi-Xenon kit billigt på Ebay, gav typ 420kr så..
Kopplade på det och funkade kanon! 1min senare slocknade ena lampan och gick fram och kollade alla kontakter, bytte jordpunkt 2ggr, helt död..
Har mätt så jag har ström fram till båda ballasterna men bara den ena surrar som de brukar göra, den andra som är död är knäpptyst. Kollade båda lamporna och båda ser hela och fina ut så jag antar ju att det är ballasten som gett upp helt enkelt..

Har garanti och allt på sakerna så ingen fara på taket.. Men funderade på om alla 12V 50/55w ballaster är "samma"? Finns ju ett gäng med olika kit var man än kollar men själva lådan är densamma, likadant kontakter och kablar, dock så kan etiketten skilja. Har märkt att det är ett nummer som återkommer på väldigt många utav dem; "10R-02 374" som jag har på mina. Är det alltså "samma" ballaster men företagen sätter sina lappar på dem?

Själva grejen är att jag inte vill vänta typ 1 mån till jag får hem en ny (iofs inte säkert att det tar så lång tid, då servicen verkar vara riktigt schysst där jag handlade, 10 dagar leverans) så funderade på att fixa en ny lös ballast med samma nummer?

Nån som vet om man vågar pröva?

Mvh Jonas

Senast redigerat av MalZon (12 oktober 2010)

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Wobin
12 oktober 2010 · 2 Inlägg

Testa att byta plats på Ballasterna om du inte redan har gjort det, så ser du om det är den som är sönder.

MVH

te_wik Forummoderator
12 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Jag tror det är samma sk*t i alla ballaster som säljs på ebay osv. Sen tror jag inte på den utlovade garantin för fem öre.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MalZonCossie
12 oktober 2010 · 121 Inlägg

Wobin skrev:
Testa att byta plats på Ballasterna om du inte redan har gjort det, så ser du om det är den som är sönder.

MVH

Dude, tur att nån har huvudet igång.. Hade inte en tanke på det tongue
Ska ju givetvis pröva det innan man gör nåt mer..

Mvh Jonas

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Wobin
13 oktober 2010 · 2 Inlägg

MalZon skrev:

Wobin skrev:
Testa att byta plats på Ballasterna om du inte redan har gjort det, så ser du om det är den som är sönder.

MVH

Dude, tur att nån har huvudet igång.. Hade inte en tanke på det tongue
Ska ju givetvis pröva det innan man gör nåt mer..

Mvh Jonas

Tacka Tallriksmodellen det var han som kom med idéen big_smile

G-sson
13 oktober 2010 · 612 Inlägg

Även om det inte är en identisk ballast så gör den samma jobb.

Crille88
13 oktober 2010 · 1 353 Inlägg

som tidigare nämnt, byt plats på balaster, och/eller lamporna.. ibland när ja startar bilen så går inte min vänstra igång, och när ja tänder mina hellysen så starta bland inte dom som lyser ut på sidan o ibland inte den vänstra i grillen.. och då är juh ändå alla balaster kopplade med relän så dom har juh plusmatning direkt från generator/batteri...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
MalZonCossie
13 oktober 2010 · 121 Inlägg

Kan man mäta Volten ut från ballasten? Ska det vara de där 18000V+ ut? Funderade på om man kan mäta båda så oxå bara för att verkligen konstatera att den är sönder?

Mvh Jonas

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Crille88
13 oktober 2010 · 1 353 Inlägg

ja de borde man juh kunna göra om multimetern klarar av dom höga volttalen..?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
MalZonCossie
13 oktober 2010 · 121 Inlägg

Har konstaterat att ena Ballasten är helt död. Skiftade plats på dem och då funkade den andra lampan men inte den första så lamporna funkar..
Mailat och kollat om det går att byta ballast..

Mvh Jonas

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
G-sson
13 oktober 2010 · 612 Inlägg

MalZon skrev:
Kan man mäta Volten ut från ballasten? Ska det vara de där 18000V+ ut? Funderade på om man kan mäta båda så oxå bara för att verkligen konstatera att den är sönder?

Mvh Jonas

En normal multimeter tål ca 2000V max, ska man köpa något som tål 20 000 lär det kosta mer än xenonkit till MÅNGA bilar... Dessutom ger ballasten bara maxspänning i korta pulser, mycket kortare än normala mätare klarar att mäta. Så svaret på den fråga: Nej, det går inte mäta om en ballast fungerar om man inte har tillgång till svindyr och sällsynt mätutrustning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang