Hej jag har en -00a som ryker ur oljepåfyllningshålet om det öppnas när motorn är varmkörd. Ganska nybytt olja och den drar en knapp liter per månad. Ingen blårök eller vit rök från avgasröret. Ska det ryka eller vad kan det vara för fel. Har för övrigt inte uppgraderad vevhusventilation. Mekanikern sa att har den gått så långt utan byte kommer den att klara sig med orginal.
Tror nog att den blåryker ganska bra om den dricker drygt en liter olja om månaden blir nästan som tre oljebyte om året. Nog dags för WD40 metoden och hoppas det hjälper.
Byt vevhusventilation till senaste modell, spelar ingen roll hur långt bilen gått, du kan få oilsludge ändå ! Samt komptesta alla cylindrar och göra WD40 metoden som ovan nämde.
Varför????????? Kan inget gå smidigt. Kollade runt bland vevhuskomponenterna och såg att backventilen hade gått av med en del av plastanslutningen kvar i slangen. Köpte en ny på mekonomen för att ha tills jag fått tag i uppdat. kit. Men inte fick jag på den inte efter att jag klippt av slangen en cm för anslutningen blev då för liten. Inte nog med det.. slanganslutningen till ventilkåpan satt dessutom löst och är av. Min fråga är: Kan man köra bilen till verkstad, eller? Risken finns väl att det sitter nån slags motfäste inuti ventilkåpan som har ramlat ner. Vill ha svar idag helst
Då min 9000 gjorde så vare en kolv som var smält. kompritionen läckte ut genom kolven o tryckte ut olja igenom påfyllningslocket. Har sett de på en chippad 9-5aero på verksta, o då sa dom att de inte va allt för ovanligt att man smälte en kolv. Även på orginal aero. Just 3ans cylinder me! Enkelt o kolla upp me, bara göra ett komp prov.
Annars kan de mycke väl oxå vara vevhusventen som tidigare sagt! Även hört talas om nått lustigt läckage i turbon. så att den tryckte ut laddluften genom lagerbanan o satte tryck i motorn. (på fel sida alltså) vet dock inte hur vanligt förekommande de e på bilar.
Men kan man köra bilen till verkstad utan att något tar jättestryk? förutsatt att det "bara" är obefintlig vevhusvent+ att det kanske ligger en ändbit i ventilkåpan.
Om man vill få för sig att öppna ventilkåpan och rengöra hur går man då tillväga, alltså själva rengöringen? jg
Lugn i stormen.......att en bil ryker från oljepåfyllningslocket behöver inte betyda att det är det minsta fel. Varm luft som kommer ut i kall luft = kondens= rök. Trycker den ut sig olja genom locket eller att det BLÅSER ur röret kan man börja fundera.
Men kan man köra bilen till verkstad utan att något tar jättestryk? förutsatt att det "bara" är obefintlig vevhusvent+ att det kanske ligger en ändbit i ventilkåpan
Ja.
Om man vill få för sig att öppna ventilkåpan och rengöra hur går man då tillväga, alltså själva rengöringen?
Tvätta med avfettning och skrapa bort avlagringar. Har du tillgång till en hetvattentvätt är det grymt smidigt. Glöm inte att du måste ha en ny packning.
Tack för lite positivare förslag. Får nog avbeställa valiumet. Har fått tid för ny vevhusuppgradering i veckan. Ska nog även ge mig på att rengöra under kåpan. jg