Ta C-kort, lite frågor och råd.

ToJo81
19 oktober 2010 · 1 Inlägg

Hej!

Reggade mig nyss på det här forumet där jag kan tänka mig att det finns en hel del som har C-körkort och lite erfarenhet vad gäller jobb där det krävs osv.

Det är så att jag tänkt fixa kortet för att få större chanser att få ett nytt jobb. Just nu kör jag skåpbil för posten och det är inte så roligt längre. Men jag gillar att köra bil så.

Inga problem att fixa bara behörigheten skujlle jag tro, både tid och pengar finns. Men yrkesbevis att köra lastbil är ju värre eftersom det inte bara kostar men är 4 veckors studier och det gör det ju inte lättare när man måste vara tjänstledig.

Jag undrar om det går att få något C-kort jobb utan yrlesbeviset? Som inte då direkt räknas som just lastbilschaufför. T ex köra som sophämtare, flyttbILAR, lastbilar till byggfirmor, jourbil till högtrycksspolning och lite annat man kan hitta på arbetsförmedlingens hemsida när man kollar runt.
Kanske kan man få jobb på någon budfirma och visa sig duktig och få arbetsgivaren att betala vad det lider.. Mycket tankar.

För i så fall är det ju helt klart värt att fixa behörigheten. Annars får jag tänka lite till och försöka komma på något sätt att ta hela paketet.

Tacksam för alla svar och funderingar.

mvh Tomas

Hamilton
19 oktober 2010 · 8 873 Inlägg

Jag undrar om det går att få något C-kort jobb utan yrlesbeviset?

Svaret är kort och gott NEJ.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
JessiicaM
19 oktober 2010 · 32 Inlägg

Änsålänge finns (något oseriösa) företag som inte kräver YKB av sina anställda, men det kommer även där med tiden så är lika bra att ta det medan man har teorin i färskt minne smile

FordRSC Los geht's, Schumacher
19 oktober 2010 · 1 510 Inlägg

Ta semester och fixa C kortet så att du har allt på papper? Här kan du nog också fråga om tips och trix http://www.omnibuss.se/forum/index.php

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Crusty69
19 oktober 2010 ·

Nu fick du mig på samma tankar smile

discokapten Kapten på disco!
21 oktober 2010 · 1 729 Inlägg

Posten är annars jävligt kända för att pröjsa c-kort om du är duktig och seriös, gör en deal med dem annars och ta körkortet men se till att de pröjsar ykb´n.

Sen är det klart att det finns jobb där det inte krävs ykb, men du torskar också på det om du kör yrkesmässigt.

Dock tycker jag att ykb´n mest är skit, jag har det inte (hädvunna rättigheter) och jag klarar mig skitbra iaf.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
sthlm_145
21 oktober 2010 · 297 Inlägg

Jag kör också lastbil, har inte heller ykb.
Så fot man kör mot betalning behövs ykb!
Blir du stoppad är det 3000:- i böter. Eller så säger du att du är ute och över med/utan lass.

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
_xenon_
22 oktober 2010 · 93 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag undrar om det går att få något C-kort jobb utan yrlesbeviset?

Svaret är kort och gott NEJ.

Mvh
Hamilton

Fel fel fel smile
bärgare så behövs de inte YKB,  slamsugare så behövs de inge YKB.  hmm vet att de e flera men kommer inte på nått nu, återkommer med de smile cool

_xenon_
22 oktober 2010 · 93 Inlägg

sthlm_145 skrev:
Jag kör också lastbil, har inte heller ykb.
Så fot man kör mot betalning behövs ykb!
Blir du stoppad är det 3000:- i böter. Eller så säger du att du är ute och över med/utan lass.

Tog du c kortet efter sep 2009?

Works Huh? (`´,)
22 oktober 2010 · 518 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag undrar om det går att få något C-kort jobb utan yrlesbeviset?

Svaret är kort och gott NEJ.

Mvh
Hamilton

Du kan köra sopbil utan yrkes bevis för du anställs inte som chaufför utan miljöarbetare så där kan du köra bäst du vill.

Mvh Danne

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Volvo V70 "GLT" (2000)
Evertsen Bayerische Motoren Werke
24 oktober 2010 · 43 Inlägg

_xenon_ skrev:

Hamilton skrev:
Jag undrar om det går att få något C-kort jobb utan yrlesbeviset?

Svaret är kort och gott NEJ.

Mvh
Hamilton

Fel fel fel smile
bärgare så behövs de inte YKB,  slamsugare så behövs de inge YKB.  hmm vet att de e flera men kommer inte på nått nu, återkommer med de smile cool

Tjena! kan dela med mig lite av vad jag har lärt mig tongue
För att få utföra yrkesmässig trafik med en lastbil mot betalning krävs ett ykb-intyg.
Bärgningsbilar ingår under kategorin räddningsfordon, och kräver då inte ett ykb.
Men.. om man bärgar fordonet längre än 10mil så räknas det som transport, och då behövs ett ykb. tongue
Något som också bör nämnas att om ett företag transporterar sina EGNA grejer från ett ställe till ett annat (ex. deras grävmaskin till/från ett bygge)  behövs heller inget ykb, för då transporterar de
inte maskinen för en betalande kund utan för sig själva. Men föraren får inte ha detta som sin huvudsakliga uppgift...


(Behövs ej ybk: försvarsmaktens fordon, Räddnings/utryckningsfordon, körskolefordon, testfordon,
transport av material/utrustning som föraren ska använda i sitt arbete och under förutsättning att detta inte
utgör förarens huvudsakliga sysselsättning)
Kommer inte på fler nu... återkommer wink

Mvh
931strosek

Följ Evertsen Media på Facebook
BMW 335D E92 "Torque is everything..." (2007)
volvoentusiasten
24 oktober 2010 · 4 005 Inlägg

931strosek skrev:

_xenon_ skrev:

Hamilton skrev:
Jag undrar om det går att få något C-kort jobb utan yrlesbeviset?

Svaret är kort och gott NEJ.

Mvh
Hamilton

Fel fel fel smile
bärgare så behövs de inte YKB,  slamsugare så behövs de inge YKB.  hmm vet att de e flera men kommer inte på nått nu, återkommer med de smile cool

Tjena! kan dela med mig lite av vad jag har lärt mig tongue
För att få utföra yrkesmässig trafik med en lastbil mot betalning krävs ett ykb-intyg.
Bärgningsbilar ingår under kategorin räddningsfordon, och kräver då inte ett ykb.
Men.. om man bärgar fordonet längre än 10mil så räknas det som transport, och då behövs ett ykb. tongue
Något som också bör nämnas att om ett företag transporterar sina EGNA grejer från ett ställe till ett annat (ex. deras grävmaskin till/från ett bygge)  behövs heller inget ykb, för då transporterar de
inte maskinen för en betalande kund utan för sig själva. Men föraren får inte ha detta som sin huvudsakliga uppgift...


(Behövs ej ybk: försvarsmaktens fordon, Räddnings/utryckningsfordon, körskolefordon, testfordon,
transport av material/utrustning som föraren ska använda i sitt arbete och under förutsättning att detta inte
utgör förarens huvudsakliga sysselsättning)
Kommer inte på fler nu... återkommer wink

Mvh
931strosek

Helt korrekt.

När jag kände för att göra en avstickare från IT-världen så jobbade jag för en stor matleverantör. (typ ICA/Coop). Det var flera där som var anställda som inte hade YKB eller som hade färskt körkort och de fick köra då företaget enbart körde sina egna varor.
Iochmed att det inte klassades som yrkesmässig trafik så fick de även mer dispans för saker. T ex så var den tjej där som hade en mild epelepsi så hon fick ett yrkesmässig trafikförbud men fick behålla sina behörigheter. Det var dock helt okej att köra här.

Rätt konstigt.... båda personerna kör ju på vägen lika mkt tid! Men så är det.

Men det är ytterst få bolag som kör sina egna varor osv, så ett YKB är att föredra.

attackhamster
24 oktober 2010 · 475 Inlägg

såg en sak jag funderade på "jourbil till högtrycks-spolning"
man måste ha höga tryck licens för att köra högtryck spolning.. och den är INTE billig hmm

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Sarge
24 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

Bli yrkesofficer så slipper du både YKB och krångliga kör- och vilotidsregler när du kör lastbil wink Plus att du får köra runt i skogen.

sthlm_145
24 oktober 2010 · 297 Inlägg

_xenon_ skrev:

sthlm_145 skrev:
Jag kör också lastbil, har inte heller ykb.
Så fot man kör mot betalning behövs ykb!
Blir du stoppad är det 3000:- i böter. Eller så säger du att du är ute och över med/utan lass.

Tog du c kortet efter sep 2009?

Ja, tog det 27/1-2010

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Evertsen Bayerische Motoren Werke
24 oktober 2010 · 43 Inlägg

sthlm_145 skrev:

_xenon_ skrev:

sthlm_145 skrev:
Jag kör också lastbil, har inte heller ykb.
Så fot man kör mot betalning behövs ykb!
Blir du stoppad är det 3000:- i böter. Eller så säger du att du är ute och över med/utan lass.

Tog du c kortet efter sep 2009?

Ja, tog det 27/1-2010

Gissar på att "_xeon_" tänkte på hävdvunnen rätt? smile
Den innebär att om du tog ditt körkort innan den 10 september 2009, så slipper du grundutbildningen och provet!... och behöver då endast gå på fortbildning inom loppet av de närmsta sju åren, dvs. innan den 10 september 2015.
Kan också va bra att veta. wink

Mvh
931strosek

Senast redigerat av 931strosek (25 oktober 2010)

Följ Evertsen Media på Facebook
BMW 335D E92 "Torque is everything..." (2007)
_xenon_
25 oktober 2010 · 93 Inlägg

931strosek skrev:

sthlm_145 skrev:

_xenon_ skrev:

Tog du c kortet efter sep 2009?

Ja, tog det 27/1-2010

Gissar på att "_xeon_" tänkte på hävdvunnen rätt? smile
Den innebär att om du tog ditt körkort innan den 10 september 2009, så slipper du grundutbildningen och provet!... och behöver då endast gå på fortbildning inom loppet av de närmsta sju åren, dvs. innan den 10 september 2015.
Kan också va bra att veta. wink

Mvh
931strosek

exakt, tack smile

Evertsen Bayerische Motoren Werke
25 oktober 2010 · 43 Inlägg

_xenon_ skrev:
exakt, tack smile

Inga problem wink

Följ Evertsen Media på Facebook
BMW 335D E92 "Torque is everything..." (2007)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
26 oktober 2010 · 1 594 Inlägg

Sarge skrev:
Bli yrkesofficer så slipper du både YKB och krångliga kör- och vilotidsregler när du kör lastbil wink

KNAPPAST! Källa på detta?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Sarge
26 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

hotrodder skrev:

Sarge skrev:
Bli yrkesofficer så slipper du både YKB och krångliga kör- och vilotidsregler när du kör lastbil wink

KNAPPAST! Källa på detta?

Eh, undertecknad? Jag är yrkesofficer och har C-kort, så jag borde väl ha koll på vad som gäller på mitt eget jobb.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang