Ljudsystem i bilen vad ska man köpa?

defuncta
20 april 2005 · 196 Inlägg

Hej
jag vill ha 2st 12"basar, 1 slutsteg, 2st 6*9 och mellanregister o cd spelare är det något mer man behöver och räcker detta för att få ett ljud med bra bas. En budget på 8000



mvh christian

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Karlzzon The One Evolution
20 april 2005 · 1 627 Inlägg

jag klara det med 2 tior i stäälet för ca 6500-7000 där nån stans

Fäll ner pungen och landa
Theo
20 april 2005 · 859 Inlägg

defuncta skrev:
Hej
jag vill ha 2st 12"basar, 1 slutsteg, 2st 6*9 och mellanregister o cd spelare är det något mer man behöver och räcker detta för att få ett ljud med bra bas. En budget på 8000



mvh christian

För 8000kr så kan du få ett helt klart bra billjud!

Det jag rekommenderar är:

*CD spelare: 2-3000kr ny eller helst begagnad(man får bra mycket bättre spelare för samma pengar beggat)

*Rejält framsystem: ca.2000kr Tex. DLS MS6 eller Phoenix Gold ZR6

*Rejäl 4 kanalsslutsteg: ca.2000kr (gärna begagnat)

*Bas/basar: 1000kr/st om du bestämt måste ha 2 stycken. 2000kr för en 10a eller 12a, och du kan få en riktigt "bra" bas.

*Tillkommer ca. 1000kr för ev. lådbygge och kablar osv.

6*9orna tycker jag klart du skall skippa!

Så skulle iaf. jag fördelat mina pengar om jag vart i din sits.


MVH Theo

MatsaBusen
20 april 2005 · 515 Inlägg

instämmer med Theo men sen finns det ju inget som hidrar att man kan vidareutveckla ljudsystemet vid senare tillfälle tongue

apoteket00 trucken
20 april 2005 · 563 Inlägg

först en bra cd sen köper du bra framhörgtalare och sedan en bas och för din budjet köp beggat kanjag säga

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
MRvolvo
21 april 2005 · 33 Inlägg

hehe bero på vad för grejer du ska ha men kablar å delningsfilter å allt kostar ju me å steg e väl 5000:- iaf så 8000:- kan bli tajt men som sakt bero ju presis på va du vill ha för grejer men ett gott råd va du en gör KÖP INGET begangnat!!!

MRvolvo
21 april 2005 · 33 Inlägg

theo: 1000 me kablar ja du söte va fan ska ju ha 900:- för 5 m 35 strömkabel räknade me så aa fan 10 000 får så så d räcker hmm så fan e uppe i över 30 000:- nu.. å e inte klar en

Theo
21 april 2005 · 859 Inlägg

MRvolvo skrev:
theo: 1000 me kablar ja du söte va fan ska ju ha 900:- för 5 m 35 strömkabel räknade me så aa fan 10 000 får så så d räcker hmm så fan e uppe i över 30 000:- nu.. å e inte klar en

Jadu, sluta snacka så mycket skit...

Kablarna, säkringshållarna och kabelskorna i min bil kostar under 1000kr totalt NYA!
Dom innefattar: ca. 10 meter 21mm2 strömkabel, någon meter 30mm2 strömkabel, 3 x 6 meter lågnivåkablar. ca. 30 meter 2,5 mm2 högtalarkabel.

Biltema heter affären:-) Och dessa kablar duger gott i anläggningar i klass med den vi snackar om här... I min anläggning (som för övrigt kostar bra mycket mer än din MDS historia, MRvolvo) så funderar jag faktiskt på att byta ut lågnivåkablalarna;-)

Tjollahopp/ Theo

Senast redigerat av Theo (21 april 2005)

DJ_Andenn
22 april 2005 · 60 Inlägg

MRvolvo skrev:
hehe bero på vad för grejer du ska ha men kablar å delningsfilter å allt kostar ju me å steg e väl 5000:- iaf så 8000:- kan bli tajt men som sakt bero ju presis på va du vill ha för grejer men ett gott råd va du en gör KÖP INGET begangnat!!!

jag håller med, köp inget begangnat.. visst det kan finnas bra grejer men oftast brukar det vara slitet och ibland helt kass.
Man får vad man betalar för...

Överladdad Golf Diesel...
Theo
22 april 2005 · 859 Inlägg

DJ_Andenn skrev:

MRvolvo skrev:
hehe bero på vad för grejer du ska ha men kablar å delningsfilter å allt kostar ju me å steg e väl 5000:- iaf så 8000:- kan bli tajt men som sakt bero ju presis på va du vill ha för grejer men ett gott råd va du en gör KÖP INGET begangnat!!!

jag håller med, köp inget begangnat.. visst det kan finnas bra grejer men oftast brukar det vara slitet och ibland helt kass.
Man får vad man betalar för...

Ja precis, man får vad man betalar för och mycket mer... på lazzat och zatzys forum finns det lite "seriösare" anonnser med oftast bättre grejjer än tex. blocket.

MVH Theo som är helt FÖR att köpa bagagnat.

AreeZ Golf mk3 LOUD
27 april 2005 · 515 Inlägg

Håller med Theo !
Är inget fel på beggagnade saker !

Sen läste jag lite om det där MRvolvo sa.
Jag har en anläggning som är ja rätt ok smile
Kör med kablar från Autoleads och Supra.
Sammanlagt med säkringar och hela köret har det
kostat kanske 2000kr. Då kostar 3st lågnivå 1000kr.
så kablar är inte så dyrt.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
TT-Avant
27 april 2005 · 6 851 Inlägg

Hmm, det va mycke snack om det där me att inte köpa begagnat eller att man ska göra det..
Enligt mej så finns det inte några som helst bekymmer med att man köper beg. saker. Kan man bara få kvitto av den man köper av och ett ord på att det funkar så brukar det väl iaf. inte vara prob. inte för mej iaf.
Det kanske inte är så att man ska köpa värsta skitmärket, typ Crunch (eller va de heter) beg biltema eller gammla gammla steg från -80 talet?
Man bör väl isf. köpa lite mera kända märken, DLS,Rockford, JBL, Kicker m.m...
Vad det gäller kablar så funkar biltema helt suveränt..den vanliga dödlige svensson kommer inte höra så superstor skillnad iaf.
Så 1000:- på kablar, jodå..det är inte helt omöjligt..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
NightCruiser
29 april 2005 · 1 163 Inlägg

MRvolvo skrev:
theo: 1000 me kablar ja du söte va fan ska ju ha 900:- för 5 m 35 strömkabel räknade me så aa fan 10 000 får så så d räcker hmm så fan e uppe i över 30 000:- nu.. å e inte klar en

900kr för 5m 35 kabel?????  hehe, go eller?? betala 800kr för 8m 70 kabel till min chrysler...tongue och det var nytt på bil affär!


Råd är att köp en bra stereo och steg, om pengar finns ett bra fram system.
Resten kan du låna eller köpa billigt skit och uppgradera...
Inget idé att köpa "hyfsade" grejer så länge, bara förlust...
Men du måste räkna med att kablar kan gå på en 1000kr, men köp dom på Biltema eller liknande, nästan identiskt om man inte är tävlings inriktad...tongue
Vet du vad som är bra saker så köp beggat!!! Du kan göra jävla bra fynd...wink



_________________________________________________

Tävlings ljud i Chrysler -65:a och Volvo 144 -68??  smile

Senast redigerat av NightCruiser (29 april 2005)

Vogge
25 maj 2005 · 494 Inlägg

kabel diskutionene är välldigt intressant
och så himla dyrt är de inte man måste ju bestämma vart man vill komma med bygget men vill man ha så man kan bygga vidare är de väll
bässt att göra de ordentlige från början.
jag köpte ett helt kabel paket för 600 kr och de var model massa grova kablar:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
dunkl
28 maj 2005 · 13 Inlägg

Att köpa beg. av rätt säljare ÄR helt okej. De som har "koll" på läget och annonserar på lite seriösare ställen än blocket.se (undantag finns självklart) som tex. på lazzat vet vad värdeminskning är. Inte som vissa fall på blocket då kartonger, kvitton är borta samtidigt som priset är dyrare än vad man kan hitta nytt.
Detta är iafl mina erfarenheter/reflektioner.

"MVH dunkl som också är helt FÖR att köpa bagagnat."

andreas_gbg_
28 maj 2005 · 1 634 Inlägg

Hur är det att beställa utomlands då? Jag är på jakt efter ett nytt steg, Kicker. pris här hemma är runt 3500kr för ett 4-kanals steg. Utomland har jag hittat samma steg för ca 140dollar. Problemet är att de inte skickar utanför Usa. Vet att moms och skit kan tillkomma om man har otur men det blir fortfarande billigare. Men sen väger ju prylarna endel, vet ej vad frakten blir med det går väl upp till typ 1-15 kg för samma kostnad? Någon som har koll?

Theo! Hur är Biltemas lågnivåkablar? Trippelavskärmade läste jag att de var, medan kablar från en bilstereoaffär på runt samma pris eller dyrare är dubbelavskärmade. Men är dom lika bra i övrigt? Sen undrar jag hur långt man kommer med 16mm strömkabel?

Sen får jag väl hjälpa till att svara på trådskaparens fråga. För 8.000kr hade jag köpt: Stereo för ca 2000kr, Framsystem för ca 1500kr, Slutsteg för ca 3000, 1st bra bas för ca 1500kr, kablar ca 700kr. Basen sist. Lägg hellre mer pengar på stereo och framsystem, sedan prioritera slutsteg och avsluta med bas.

Numera Saab 9-5 Aero -00
dunkl
28 maj 2005 · 13 Inlägg

Andreas_gbg_: Vad frakten går på beror på fraktsätt och företag o.d. (som du säkert redan listat ut)

Flera lager skärm är inte någon garanti för att slippa störningar. Det kan komma från andra ställen.
De rosa RCA-kabeln är lite trång i kontaktstycket, så den fastnar gärna kvar i steg/HU med resultat att man sliter utav det lilla stiftet. Med lite fett och det i baktanken är den helt OK. Den gröna är lite tight den med. (jag kör själv med en Biltemakabel 2*skärm och en DLS 3*skärm)

Med en 16mm^2-kabel får du max säkra av 60A.

CoSmoZ 2lateuloose
29 maj 2005 · 543 Inlägg

Klart du kan köpa beggade saker om du vet vad du letar efter!...

jag skulle aldrig köpa en DD bas för 20lax ny när den finns på blocket för bara 6000:- så folk som säger att du ska passa dej vet nog inte vad dom ska kolla efter!

köpte precis ett värsting Orion steg för 3lax & det kostade nytt 25 iof. några år på nacken men det spöar alla dagens enligt mej mass producerade steg..

För 8.000:- hade jag köpt

CD Alpine: 1500:-
Framsystem: Digital Design beggad 3000:-
Slutsteg: 3000:-
Bas: RF / Orion beggad 500:-

Kablar handlas på biltema som det sagts & kostar inta många kr

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
noob86
8 juni 2005 · 3 Inlägg

hej jag vill köpa ljudsystem till min bil men kan typ inget alls om det...
jag undrar vad är slutsteg ens tillför?? (ursäkta mitt okunnande)
men vad rekomenderar ni jag vill ha en riktigt bra anläggning kvittar pengar har upp emot 15 tusen kr (exkl stereo) s¨å vad rekomenderar ni ...fast jag vill inte att hela bagageutrymmet fylls ut...

sen undrar jag kan ni tipsa mig om bra hemsidor som säljer sånt...

noob86
8 juni 2005 · 3 Inlägg

vad äre det för skillnad på passiva och aktiva basar??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang