Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hehe... Om vi utgår ifrån att bilen är original när han köper den är väl Volvo-helvetet att föredra. Plåtlåda, sossecomtainer, tung, klumpig jo jag vet. Men köra brett kan man. Utan att skiten går sönder. Jag hade köpt en MB s-klass 500 se -82-90. Automat jag vet. Men kan du köra sönder den så grattis. Oljebyten bör iakttas annars blir kamaxeln missnöjd... MB-frälst så ta det med en nypa salt. Fast jag har aldrig behövt reparea någon... Bränsletörst? Ja för fan...
På tal om BMW:
Min 750 -96:a brann upp.
Min 328 -93:a gick toppen på
Min 518 -81:a vägrade starta på vinter utan bogsering
Min 750 e32 -89 var världens bästa bil. Saknar.
Min 320 -95:a såldes till en vän -08. Den går klockrent i en 42-årig kärrings ägo. Går kanon till dags dato.
Samtliga mina Mersor och Volvo har gått utan knot. Undantag: 740GL förgasare 87:a. Fy fan... Köp en förgasarbil utan den elektroniska skiten. Går fint som fan. Eller insprutare då... Bättre.
Kan kontra med att:
1. Någon 328i 1993 har aldrig funnits.
2. Av ovanstående drar jag slutsatsen att Bmw håller mycket bra, om de sköts korrekt.
Det är i alla fall det all den erfarenhet jag både själv och via familjen har av diverse Bmw där flertalet har rullat många långa mil. Sköt dem så rullar de i all evighet, i samma stil som en Mercedes eller Volvo.
Missköt dem så ger de upp före en Mercedes eller Volvo lite beroende på motor, men det är i mina ögon irrelevant då det för mig är självklart med oljebyten etc.
Så på tal om (felfria) Bmw:535i 1990, 31.000mil utan större fel. Slitdelar och mindre elfel visst, men inget dyrt eller allvarligt.
525i 1993(?) 30.000 mil utan ett enda fel utöver vanliga slitdelar.
325i 2001 40.000mil utan fel, endast enstaka slitdelar bytta.
525i 1989 45.000mil med lättare reparationer (Japp, en M20. Rullar som lånebil vid verkstad)
328i 1995 20.500mil. Min pärla, inte ett enda fel de 4500mil jag kört den trots köpt "gammal")
330i 2004(?) 19.500mil utan fel utöver en trasig bensinpump som ny. Garantiåtgärd.
Så kan kort och gott dra slutsatsen att Bmw är av bra virke, har mer än ovan att lägga bakom det påståendet, men när de blir äldre och hamnar i händerna på folk som bara köper dem för körglädjens skull och sätter underhållet i andra hand så slutar det illa. Men det är knappast bilens fel.
Och av någon anledning händer det mycket mer sällan med Volvo och Mercedes, vad det säger om körglädjen i dessa tänker jag inte spekulera i.