3636
Sök

Verkstad lurar sina kunder!

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Jag är i ett dilemma som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det finns en relativ känd bilverkstad i Stockholm som trimmar och servar bilar av ett visst bilmärke. Men dom far med osanning.

Det är så att dom uppger sig för att vara auktoriserad verkstad för just detta bilmärke men det stämmer inte. Dom är smarta och skriver inte detta varken på sin hemsida eller på papper men om du ringer dit och är intresserad av att trimma din bil ljuger dom gärna att dom är en auktoriserad verkstad.
Nackdelen med att serva sin bil hos en icke-auktoriserad verkstad är att man bl.a förlorar driftstopsgarantin som bilmärket erbjuder sina kunder, detta förlorar man även om man modifierat sin bil. Så med service hos dom så ska du enligt dom behålla dessa förmåner.
Just driftstopsgarantin kanske inte är så viktigt, kanske inte heller en stämpel i boken från auktoriserad verkstad men däremot är det viktigt att dom har lurat kunder och fortsätter lura kunder.

Dom har sagt det till mig på telefon och till flera andra. Det går även att läsa på forum att folk generellt har en uppfattning av att dom är en auktoriserad verkstad.

Nu har jag inte lämnat min bil på service där för jag blev lite misstänksam när dom sa det så jag ringde det aktulla bilmärkets kundservice och fick det bekräftat. Dom är inte auktoriserade men är registrerat hos dom som en fristående verkstad och kan då bl.a handla bildelar och få tillgång till diverse information. Men det är en jävla stor skillnad!

Så frågan är; vad ska jag göra?

Ska jag meddela vilket företag det gäller?

Eller ska jag strunta i det hela och låta folk ta ansvar själva för var dom lämnar sin bil på service/trim?

Den ena delägaren som mer än gärna talar om detta till potentiella kunder, läser detta forum. Om han läser denna tråd, vilket han troligtvis gör, så är han nog smart att förbereda diverse ursäkter såsom att han trodde att dom var autoriserade alternativt neka till det hela, vilket är mest troligt. Så ord står mot ord. Fördelen då är att han har med sagt detta till flera personer. Så det blir flera personers ord mot en person.

Vad tycker ni?
Skulle ni vilja veta att stämpeln i serviceboken inte är från en auktoriserad verkstad, er driftstopsgaranti excisterar inte och att ni blivit lurade eller är "det man inte vet mår man inte dåligt av"?
Senast redigerat av mackan1977 (30 oktober 2010)

4 005 Inlägg
30 oktober 2010
Klassas som falsk marknadsföring vilket innebär att du kan anmäla honom till konsumentverket så kan de utföra en varning eller hota om vite, men mkt mer än så lär det inte bli.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 oktober 2010
Utger en verkstad sig för att vara auktoriserade fast dom inte är det så tycker jag att de som verkligen är auktoriserade och bilmärket i sig borde vara intresserade av att stoppa detta.

Konstigt om dom inte agerar efter ett litet samtal/mail med tips om detta.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 319 Inlägg
30 oktober 2010
häng ut dom bara.

_----------'

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
30 oktober 2010
sleepyoh skrev:
häng ut dom bara.

Är det verkligen tillåtet att "bara hänga ut dom"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Kundservice för bilmärket skickar ärendet vidare internt, dom skulle kolla upp detta. Dom lät synnerligen angelägen men vad kan dom göra egentligen?
Ringa upp och låtsas vara kund och får höra själv? Iofs är det möjligt såvida inte den aktuella verkstaden ser detta och slutar ljuga eller så får bilmärket lita på oss som fått höra detta.
Men vad kan påföljderna bli? Någon som vet?
Själv tror jag det västa är väl att dom inte får köpa bildelar och inte blir delgiven serviceinformation och det kan man väl kringgå.

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Vettemannen skrev:
sleepyoh skrev:
häng ut dom bara.

/Benny

Jag vet inte?
Detta är verkligen en svår sits. Den ena delägaren kanske inte är medveten om vad den andra säger i telefon till potentiella kunder och hela företaget blir drabbade. Eller så är det en gemensam strategi.

Men oavsett så borde gamla kunder bli medvetna om lögnerna. Även om bilverkstaden läser detta foruminlägg och slutar ljuga för nya kunder så finns det ändå kunder där ute som redan har blivit lurade. Är dom inte värda att få reda på sanningen?

Mycket svårt!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
30 oktober 2010
mackan1977 skrev:
Vettemannen skrev:
sleepyoh skrev:
häng ut dom bara.

/Benny

Jag vet inte?
Detta är verkligen en svår sits. Den ena delägaren kanske inte är medveten om vad den andra säger i telefon till potentiella kunder och hela företaget blir drabbade. Eller så är det en gemensam strategi.

Men oavsett så borde gamla kunder bli medvetna om lögnerna. Även om bilverkstaden läser detta foruminlägg och slutar ljuga för nya kunder så finns det ändå kunder där ute som redan har blivit lurade. Är dom inte värda att få reda på sanningen?

Mycket svårt!

Detta är verkligen ett dilemma, gör man fel kan man själv bli anmäld ju!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 005 Inlägg
30 oktober 2010
mackan1977 skrev:
Kundservice för bilmärket skickar ärendet vidare internt, dom skulle kolla upp detta. Dom lät synnerligen angelägen men vad kan dom göra egentligen?
Ringa upp och låtsas vara kund och får höra själv? Iofs är det möjligt såvida inte den aktuella verkstaden ser detta och slutar ljuga eller så får bilmärket lita på oss som fått höra detta.
Men vad kan påföljderna bli? Någon som vet?
Själv tror jag det västa är väl att dom inte får köpa bildelar och inte blir delgiven serviceinformation och det kan man väl kringgå.

De kan stämma företaget civilrättsligt. Det är inga konstigheter.

mackan1977 skrev:
Vettemannen skrev:
sleepyoh skrev:
häng ut dom bara.

/Benny

Jag vet inte?

Mycket svårt!

Garaget.org tillåter inte smutskastning av företag då företaget inte kan representeras på ett bra sätt, men om företagets representat även kommenterar så är det inget som förhindrar denna diskussion.

1 067 Inlägg
30 oktober 2010
Är et inte så att med EU så kan ingen kärva att det ska servas på en märkesverkstad så länge det blir "Fackmannamässigt utfört"?

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Ska jag bjuda in företaget i diskussionen?
Dom kommer neka såklart. Oavsett om jag får tag på fler vittnen så kommer dom behålla sin ställning.
Alternativt så får den skyldige i företaget en smäll på fingrarna så är det över. Även om alla i företaget är medvetna om lögnerna innan.

Jag är inte ute egentligen att skada/straffa företaget, dom skiter jag i. Jag vill informera kunderna som blivit lurade och som fortfarande tror dom har gjort en auktoriserad service. Och att hindra andra från att bli lurade.

1 319 Inlägg
30 oktober 2010
Vettemannen skrev:
sleepyoh skrev:
häng ut dom bara.

/Benny

varför skulle det inte vara ok? forumregler?

_----------'

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
30 oktober 2010
sleepyoh skrev:
Vettemannen skrev:
sleepyoh skrev:
häng ut dom bara.

/Benny

Nja...det finns väl vanliga s.k. dataregler som säger att man inte bara får hänga ut nån. Man kanske ska tänka efter innan man "bara" gör det så att man inte själv blir anmäld eller så.

/Benny

Min youtubekanal!

4 005 Inlägg
30 oktober 2010
mackan1977 skrev:
Ska jag bjuda in företaget i diskussionen?
Dom kommer neka såklart. Oavsett om jag får tag på fler vittnen så kommer dom behålla sin ställning.
Alternativt så får den skyldige i företaget en smäll på fingrarna så är det över. Även om alla i företaget är medvetna om lögnerna innan.

Jag är inte ute egentligen att skada/straffa företaget, dom skiter jag i. Jag vill informera kunderna som blivit lurade och som fortfarande tror dom har gjort en auktoriserad service. Och att hindra andra från att bli lurade.

Jag tycker det är lite lönlöst, precis som du säger. Jag tycker din insats att rapportera det till märket är det mest vettiga du kan göra som du förmodligen får bäst resultat igenom. Det där är ju ett problem för märket vilket de uppenbarligen insåg!

sleepyoh skrev:
Vettemannen skrev:
sleepyoh skrev:
häng ut dom bara.

/Benny

Forumsregler ja.

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Hool skrev:
Är et inte så att med EU så kan ingen kärva att det ska servas på en märkesverkstad så länge det blir "Fackmannamässigt utfört"?

Det stämmer men därför har flera bilmärken infört lite extra bonus till dom som servar sin bil hos en auktoriserad bilverkstad. I detta fall så bjuder bilmärket på ett s.k driftstoppsgaranti. Det betyder att om bilen får driftstopp står bilmärket för eventuell kostnad för bärgning etc. samt jag tror även du får en gratis lånebil.

Det betyder att om du har servat din bil hos dom, något händer och du ringer upp och åberopar denna driftstoppsgaranti så säger dom blankt nej.

Men oavsett ovanstående så är det viktiga att dom har ljugit för kunder och i andrahand att kunder mister sin driftstoppsgaranti och sen tredje att bilen inte har servicebok från aukt. verkstad.

Forummoderator
18 306 Inlägg
30 oktober 2010
Det är fullt tillåtet att skriva vilken du hade för avsikt att lämna in. Sen är det upp till var och en att vara på sin vakt. Ingen verkstad nämnd!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Jag kan meddela att bilmärket i detta fall är VW/Audi. Det behöver jag inte hålla hemligt.
Driftstoppsgarantin som jag skrivit om kallas mobilitetsgaranti och mer info finns: http://www.mobilitetsgaranti.com/

Men som jag tidigare skrev så är det inte att kunder mist sin mobilitetsgaranti som jag blir upprörd över utan att kunder faktiskt blivit lurade.

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Om nu den överhängande massan här vill veta vilket företag det är, hur ska jag berätta det?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
30 oktober 2010
mackan1977 skrev:
Om nu den överhängande massan här vill veta vilket företag det är, hur ska jag berätta det?

Kolla upp hur det är tillåtet eller inte innan du gör det!

/Benny

Min youtubekanal!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 oktober 2010
du kan ju råka länka till nått som har med dom att göra..

2slow

Sök