5783
Sök

Kontakta arbetsgivare via mail, hur ska man skriva?

537 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Hej.

Letar jobb och ska nu skicka iväg mitt CV via mail. Men har svårt att bestämma mig hur jag ska skriva.
Känns fel att bara skriva rubrik och bifoga CV:et. Vad ska man skriva i själva mailet som får de att tagga till?

//Markus

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
31 oktober 2010
Skriv en kort information om dig själv och vad du har för framtidsplaner t.ex.

Sedan skriver du bara, mer information finns bifogat CV.

Behöver väll inte vara så mycket mer avancerat än så smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 november 2010
Googla lite efter "personligt brev" så hittar du mycket nyttigt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

711 Inlägg
1 november 2010
Misstaget jag tycker många gör, med personligt brev, är att de inte skriver något mer än sitt CV - fast i form av flytande text.

Ditt CV sammanfattar helt enkelt din utbildning, dina meriter och din arbetslivserfarenhet uppstaplad, medan ett personligt brev bör vara brevet som förklarar varför just du passar för tjänsten som söks.

(I alla fall i mitt tycke).

Och om man får vara lite språkpolis: inled aldrig med "Hej, mitt namn är..", utan man skriver "Hej, jag heter...".

Släng upp det här sen så kan du säkert få massa input! Första jobbet man sökte var man grymt grön på att skriva personligt brev, jag hade dock lite otur och hade bara en dag på mig att skriva det. Till mitt andra jobb gick det bättre - även om jag knappt behövde ett personligt brev, efter intervjun så blev jag tillfrågad om jag kunde börja jobba direkt.

Edit: stavfel
Senast redigerat av thelaughingmadman (1 november 2010)

1 571 Inlägg
1 november 2010
Beroende på vilken typ av jobb det är så nämn ingenting om fritidsintressen osv varken i brevet eller på intervjun om det inte är något som direkt relaterar till tjänsten. Företagen tycker inte om flummare som har kreativa, utvecklande eller meningsfulla fritidsintressen, det är min erfarenhet.
Senast redigerat av M103 (1 november 2010)

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
1 november 2010
Jag skrev vad jag jobbat med sen en förfrågan om de har något ledigt jobb. Hur ser ditt CV ut? Kollat dessa sidor? http://www.google.com/search?client=saf … p;oe=UTF-8 Finns massor med hjälp och tips! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
4 november 2010
2ooSX skrev:
thelaughingmadman skrev:
Misstaget jag tycker många gör, med personligt brev, är att de inte skriver något mer än sitt CV - fast i form av flytande text.

Ditt CV sammanfattar helt enkelt din utbildning, dina meriter och din arbetslivserfarenhet uppstaplad, medan ett personligt brev bör vara brevet som förklarar varför just du passar för tjänsten som söks.

(I alla fall i mitt tycke).

Och om man får vara lite språkpolis: inled aldrig med "Hej, mitt namn är..", utan man skriver "Hej, jag heter...".

Släng upp det här sen så kan du säkert få massa input! Första jobbet man sökte var man grymt grön på att skriva personligt brev, jag hade dock lite otur och hade bara en dag på mig att skriva det. Till mitt andra jobb gick det bättre - även om jag knappt behövde ett personligt brev, efter intervjun så blev jag tillfrågad om jag kunde börja jobba direkt.

Edit: stavfel

Äh bullshit, något som en jobbcoach har lurat i dig?

Vadå, att man inte får jobbet pågrund av "hej, mitt namn är..".. vem av alla arbetsgivare där ute sitter och verkligen synar brevet? jaha..han skrev så.. jaja.. dom har nog viktigare för sig..

Beror oftast på om dom har något jobb och vad man jobbat me innan, sen skiter väl dom i hur man skriver i ett mejl.. Det är iaf min åsikt om detta.. att söka jobb enligt dessa coacher är överkurs.

Edit: måste fortsätta lite, och gissa hur många liknande mejl dom får in? dom vet ju ändå att man verkligen överdriver att va trevlig.. dom får nog flertals mejl i veckan som ser lika ut. Om jag vore arbetsgivare, och det kom in två stycken snarlika människor. Ena är överdrivet trevlig och ska skaka hand med mera.. ena är lite på, skämtar och är rak på sak.. så skulle jag helt klart välja den sista.

Tycker att "jag heter" låter amatörmässigt jämfört med "mitt namn är"

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*

711 Inlägg
4 november 2010
Det heter "Jag heter".
"Mitt namn är..." är en försvenskning av "My name is...".

Det var mest en liten rolig input, men det gick inte hem, så jag går som vanligt och gömmer mig under stenen jag kom fram ifrån.

Men ett tips är att strunta i att försöka flasha till sitt språk - man ska aldrig skriva över sin förmåga, för det märks skillnad på någon som behärskar språket och någon som bara kan ett par svåra ord.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
4 november 2010
thelaughingmadman skrev:
Det heter "Jag heter".
"Mitt namn är..." är en försvenskning av "My name is...".

Det var mest en liten rolig input, men det gick inte hem, så jag går som vanligt och gömmer mig under stenen jag kom fram ifrån.

Men ett tips är att strunta i att försöka flasha till sitt språk - man ska aldrig skriva över sin förmåga, för det märks skillnad på någon som behärskar språket och någon som bara kan ett par svåra ord.

Okej, men vi har massor med försvenskade ord! Jag brukar ibland säga "yes" då det egentligen borde ha blivit "ja". Anledningen till att jag ej skriver "heter" är för att det låter så urbota löjligt om man skriver "jag heter Peter" Sedan låter det ännu dummare lol Så jag kör med "mitt namn är..."

*

998 Inlägg
5 november 2010
Början i ett brev är alltid det svåraste, ingen bra början dom läser inte det andra i brevet oavsett hur j*vla bra du är på det jobbet. Får dom in 100 mejl så läser dom ju knappast igenom alla noggrant.
Kolla runt på nätet, fråga folk vad dom tycker. Skriv olika i början. Jag skriver början på brevet olika till varje jobb. Man ska ju få deras intresse. Sen ska du ha en jäkla massa tur också.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

711 Inlägg
5 november 2010
Hmm...
Kom på en rolig grej.

Skicka in ditt "personliga brev" som en Youtube-video i stil med "Old Spice"-reklamerna:
http://www.youtube.com/watch?v=uLTIowBF0kE

Då får du nog vilken chef som helst på tråden!

lol

Sök