BrajjAxx's projekt: Volvo 940 Turbo

Effektsug
  • 190 Följare
  • 428 580 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2014
henke_92 TBM NINJA
17 mars 2011 · 917 Inlägg

vf tog du ut kolvarna igen? tongue eller det är gamla bilder sen jag va där? btw sväng förbi å kolla mitt block nu i veckan smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
BrajjAxx 040 RedLine
17 mars 2011 · 1 219 Inlägg

henke_92 skrev:
vf tog du ut kolvarna igen? tongue eller det är gamla bilder sen jag va där? btw sväng förbi å kolla mitt block nu i veckan smile

Haha neee, har inte tagit ut dom tongue

Ja de får ja göra! Hämta mina verktyg me wink

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
BrajjAxx 040 RedLine
17 mars 2011 · 1 219 Inlägg

Hej igen, har köpt lite nya grejjer till oljereturen ändå, inte altid saker och ting går som man tänkt! sad Aja de blir nog dra de me.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-0bb3423e7601f70eb8e2036186888004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-866f0eeb2d8c35c4a5f36c1852946faf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-9f2699ba518265cbbaf03e43c186219c.jpg

Hittade en V kamaxel på skroten, tvekade inte på att köpa! Blev överglad! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-0b207b2bb42eb9f98f3131163e213855.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-43f8a988906aac82812d98d6118be00f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-fa848fd4e9fe8e455f02c9c09c89c087.jpg

Kolv i översta läge smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-8e1e95b226c26b2d57660683b5053e4f.jpg

Var även tvungen att shimsa in ventilspelet, så köpte 8st nya brickor på volvo, BlILLIGT! Här e volvos tunnaste på 3,3mm, men de räckte int till avgasventilern så fick slipa ner dem på ovansidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-052350accbe36b815b5a534205e1b15e.jpg

Tack o hej smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Hermanssons_Garage
17 mars 2011 · 2 415 Inlägg

ojojoj. här har de hänt mycket! smile
allt fler börjar köra med slang på returen smile
gick inte kolven lite väl lång upp?
vad är de för skillnad på V kam då?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
timsi maskinist
17 mars 2011 · 585 Inlägg

gillar starkt!

ska själv börja renovera min 940 å trimma upp den smile

läst igenom tråden nu på en timme å jag gillar att de är mycke bilder, många tips genom bara de big_smile

prenumation lagd!

dannnej
17 mars 2011 · 761 Inlägg

Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
BrajjAxx 040 RedLine
17 mars 2011 · 1 219 Inlägg

dannnej skrev:
Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.

Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Alle86 YEAH!!!
17 mars 2011 · 559 Inlägg

vf behövde du slipa shrimsen? :S

V o L v o
dannnej
17 mars 2011 · 761 Inlägg

BrajjAxx skrev:

dannnej skrev:
Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.

Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.

Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
BrajjAxx 040 RedLine
18 mars 2011 · 1 219 Inlägg

dannnej skrev:

BrajjAxx skrev:

dannnej skrev:
Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.

Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.

Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh

Okej, hur vet ja vilken sida på shimet som är slipad, altså den ja ska ha neråt? Hur polerar jad den, men autosol?


Konstigt nog sa ja till Sten att ja hade en fk motor och ville ha lägre komp, därför fick ja turbokolvarna, men då måste mina stakar vara längre, Ska ringa till Sten idag och kolla med honnom! För vill ju inte ha lågt komp precis sad

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
turboforssen Telge Drifting Team
18 mars 2011 · 5 398 Inlägg

BrajjAxx skrev:

dannnej skrev:

BrajjAxx skrev:

Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.

Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh

Okej, hur vet ja vilken sida på shimet som är slipad, altså den ja ska ha neråt? Hur polerar jad den, men autosol?







Konstigt nog sa ja till Sten att ja hade en fk motor och ville ha lägre komp, därför fick ja turbokolvarna, men då måste mina stakar vara längre, Ska ringa till Sten idag och kolla med honnom! För vill ju inte ha lågt komp precis sad

du borde ju veta vilken sida som är slipad då det är du som har gjort det smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
18 mars 2011 · 5 398 Inlägg

vart hitta du slanganslutningarna till oljereturen???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
dannnej
18 mars 2011 · 761 Inlägg

BrajjAxx skrev:

dannnej skrev:

BrajjAxx skrev:

Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.

Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh

Okej, hur vet ja vilken sida på shimet som är slipad, altså den ja ska ha neråt? Hur polerar jad den, men autosol?


Konstigt nog sa ja till Sten att ja hade en fk motor och ville ha lägre komp, därför fick ja turbokolvarna, men då måste mina stakar vara längre, Ska ringa till Sten idag och kolla med honnom! För vill ju inte ha lågt komp precis sad

Jag pratar inte om kompet, utan klämspalten "squish".
Det är 2 helt olika saker som inte har med varandra att göra.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
BrajjAxx 040 RedLine
18 mars 2011 · 1 219 Inlägg

turboforssen
Nej har inte slipat på shimsen, utan har slipat på ovansidan av ventilen. Slangarna är köpta på en hydralikfirma här i malmö fosie smile

dannnej
Aha oj, tänkte fel nu. Tänkte inte på att kolven inte går lika långt ner om ja har längre stakar.

Men så vill man förhindra detta, eller varför har Sten Parner valt att ha så pass låg squish?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Volvox40
18 mars 2011 · 777 Inlägg

Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
BrajjAxx 040 RedLine
18 mars 2011 · 1 219 Inlägg

Volvox40 skrev:
Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile

Tackar! smile Men e lite orilig för kolvuppsticket, har du något uppstick? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Volvox40
18 mars 2011 · 777 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Volvox40 skrev:
Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile

Tackar! smile Men e lite orilig för kolvuppsticket, har du något uppstick? smile

ne. kan man inte kopensera de med en 3mm packning då??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
BrajjAxx 040 RedLine
18 mars 2011 · 1 219 Inlägg

Volvox40 skrev:

BrajjAxx skrev:

Volvox40 skrev:
Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile

Tackar! smile Men e lite orilig för kolvuppsticket, har du något uppstick? smile

ne. kan man inte kopensera de med en 3mm packning då??

Mja jo, men då blir de annat kompförhållande.

Någon som vet om de behövs shimsas för att få på en sinterlamell? Samt om original slang till kopplingen håller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
zepppe SMR | SM Racing
18 mars 2011 · 280 Inlägg

Sinter finnd som "bolt-on" till volvo lådor

Senast redigerat av EkF (18 mars 2011)

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
BrajjAxx 040 RedLine
18 mars 2011 · 1 219 Inlägg

EkF skrev:
Sinter finnd som "bolt-on" till volvo lådor

De på kl kanske man måste shimsa sad var finns bolt on? big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang