1798
Sök

Skyline R33 GTS-T Rörramschassi - Uppdatering 2017-02-05 - Bromssystem, styrsystem

Nissan Skyline R33 GTS-T, rörramschassi 25.4B

771 470 Visningar
Uppdaterades senast 14 september 2018
922 Inlägg
8 maj 2013
lill3bror skrev:
ThomasNyqvist skrev:
Startade min igår o mitt olje tryck är ganska högt med när den ä precis nystartad ca6 bar ökar du lite varv ca 7 bar

Min manometer bottnade på 9 bar tongue

O fan

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

Love my Godzilla!
289 Inlägg
9 maj 2013
shit va tråkigt sad rätt monterade oljekylsslangar?
Senast redigerat av Skyssis (9 maj 2013)

"Godzilla" R32GTR

922 Inlägg
10 maj 2013
Skyssis skrev:

Suttit funderat på dessaa kylarslangar
  Bara en dom fråga kanske men va är det. För skillnad  om man byter plats

sponsor

17 Inlägg
10 maj 2013
ThomasNyqvist skrev:
Skyssis skrev:

Suttit funderat på dessaa kylarslangar
  Bara en dom fråga kanske men va är det. För skillnad  om man byter plats

Det ska väll egentligen inte spela någon roll...
Det sitter väll ingen backventil någonstans inuti kylpaketet?
Annars är ju det en dödare, men känns väldigt otippat att man skulle installera någonting sådant i ett oljesystem.

Enda jag kan tänka mig är, som tidigare sagt, att det är packnings "klet" som lagt sig fel vid montering.

1 397 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
Kanske inte förstod eran fråga rätt.. men det som händer när man monterar slangarna fel är ju att backventilen i oljefiltret sätter stopp för oljan. Oljan kan bara gå åt ett håll i ett oljefilter, och det är från ytterkanten in till centrum på filter (och ut via mitten som sagt). Försöker man köra de tvärtom så säger backventilen "nej".

Nu kan jag väl avslöja att felet är hittat. Man kan väl säga att det var min egen "snålhet" och blåögdhet som var felet. Jag valde att låta oljefiltret sitta kvar från förra året (slutet system och ingen skit har kunnat komma in.) Tanken var att starta på de filtret och ny 10w40 olja, köra in motorn på de och sen byta till 10w60 olje och nytt filter.

I dagarna så har jag letat och letat efter anledningen till det som hänt, och vad som hänt är ju att motorn inte fått någon olja alls.

Jag tog loss oljefiltersandwichen med monterat oljefilter och försökte blåsa igenom filtret med lung-kraft, men de var tvärstopp. Tog fram tryckluften och tryckte till, "poff" sa de efter någon sekund fördröjning och ut flög etanolblandad olja (alltså gammal olja från förra säsongen). Nånting hade hänt i filtret (koks eller någon beläggning) som fått backventilen att kärva fast (efter tryckluften gjort sitt så gick det lätt att blåsa med munnen genom filtret).

Det är skönt på ett sätt att nu hittat vad som orsakade felet, istället för att bygga ihop motorn och hoppas på att felet var självläkt.

Det jag lärt mig på detta misstag är att ALLTID byta oljefilter och olja innan jag ens funderar på att starta motorn efter vinterdvala. Vare sig jag byggt om motorn eller inte.

922 Inlägg
10 maj 2013
Kommer det räcka byta lager spola rent allt noga
O tvätta o starta igen eller renovera vev o skit ?

sponsor

17 Inlägg
10 maj 2013
Jag som är otydlig som vanligt wink

Det jag menade var backventil i oljekylet...  (EDIT: då det var tal om de slangarna tidigare)

Men, missade den delen med att systemet vart slutet hela tiden.

Gött att du fan felet i alla fall smile
Senast redigerat av MrGlider (10 maj 2013)

Slide in - Burn out!
32 Inlägg
10 maj 2013
Skönt Jimmy att Du hittat felet. Alltid tråkigt med ras, men nu kan du ju skruva ihop å iaf ha en bättre chans att det lirar väl nästa gång!

Olja å filter e billigt, jämfört med lager å annat godis!

Slide in - Burn out

1 397 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
Veven skulle behöva poleras och nya lager såklart, tvätt av hela motorn invändigt (även om oljan inte tagit sig runt). Det kommer kräva sina timmar...

Sen kvarstår ju frågan varför jag hade dåligt komp. på en cylinder...
Senast redigerat av lill3bror (10 maj 2013)

922 Inlägg
11 maj 2013
lill3bror skrev:
Veven skulle behöva poleras och nya lager såklart, tvätt av hela motorn invändigt (även om oljan inte tagit sig runt). Det kommer kräva sina timmar...

Sen kvarstår ju frågan varför jag hade dåligt komp. på en cylinder...

Ja det gör juh det men
Skänt ändå att det  låter som det medta klarat sig mest
Skruva som gäller  låter det som inget som
Är tolat skrot hoppas vi

sponsor

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
11 maj 2013
inte risk att de är må tjafs med toppen som gör de komplöst på ena cylindern? eller är ja helt ute och cyklar nu?

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

76 Inlägg
11 maj 2013
har ultraljudstvätt storlek stor på jobbet om du behöver. får lätt plats med en motor i.

1 397 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
Nomenia skrev:
inte risk att de är må tjafs med toppen som gör de komplöst på ena cylindern? eller är ja helt ute och cyklar nu?

Det ska kontrolleras när motorn sätts ihop. Har en extremt duktig kille som byggt min topp som ska kontrollera hur ventilerna öppnar och stänger när allting när monterat. Vet inte riktigt hur han ska göra, men är de någon som har koll på sådant så är de han smile

1 397 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
RBBN skrev:
har ultraljudstvätt storlek stor på jobbet om du behöver. får lätt plats med en motor i.

Ska tänka på de Robben, tack

Adder
972 Inlägg
14 maj 2013
lill3bror skrev:
Kanske inte förstod eran fråga rätt.. men det som händer när man monterar slangarna fel är ju att backventilen i oljefiltret sätter stopp för oljan. Oljan kan bara gå åt ett håll i ett oljefilter, och det är från ytterkanten in till centrum på filter (och ut via mitten som sagt). Försöker man köra de tvärtom så säger backventilen "nej".

Nu kan jag väl avslöja att felet är hittat. Man kan väl säga att det var min egen "snålhet" och blåögdhet som var felet. Jag valde att låta oljefiltret sitta kvar från förra året (slutet system och ingen skit har kunnat komma in.) Tanken var att starta på de filtret och ny 10w40 olja, köra in motorn på de och sen byta till 10w60 olje och nytt filter.

I dagarna så har jag letat och letat efter anledningen till det som hänt, och vad som hänt är ju att motorn inte fått någon olja alls.

Jag tog loss oljefiltersandwichen med monterat oljefilter och försökte blåsa igenom filtret med lung-kraft, men de var tvärstopp. Tog fram tryckluften och tryckte till, "poff" sa de efter någon sekund fördröjning och ut flög etanolblandad olja (alltså gammal olja från förra säsongen). Nånting hade hänt i filtret (koks eller någon beläggning) som fått backventilen att kärva fast (efter tryckluften gjort sitt så gick det lätt att blåsa med munnen genom filtret).

Det är skönt på ett sätt att nu hittat vad som orsakade felet, istället för att bygga ihop motorn och hoppas på att felet var självläkt.

Det jag lärt mig på detta misstag är att ALLTID byta oljefilter och olja innan jag ens funderar på att starta motorn efter vinterdvala. Vare sig jag byggt om motorn eller inte.

E85 har sina för och nackdelar. Jag övervägde om jag skulle starta upp för att få oljan varm innan jag bytte den men tog beslutet och bara byta. Oljefiltret jag tog bort var de som en sörja i. Inget jag skulle vilja ha i motorn.

Så hädan efter blir de nog byte av olja och filter innan avställning och innan uppstart. För 600 kr för två oljefilter och 7 liter olja är de ju värt alla gånger.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 397 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Adder skrev:
lill3bror skrev:

E85 har sina för och nackdelar. Jag övervägde om jag skulle starta upp för att få oljan varm innan jag bytte den men tog beslutet och bara byta. Oljefiltret jag tog bort var de som en sörja i. Inget jag skulle vilja ha i motorn.

Så hädan efter blir de nog byte av olja och filter innan avställning och innan uppstart. För 600 kr för två oljefilter och 7 liter olja är de ju värt alla gånger.

Mkt sant. Men menar du då att du ska byta olja några mil innan avställning? För du behöver ju "rena" motorn med den nya oljan, så inte den nya oljan bara ligger i tråget över vintern tongue

Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2013
För att slippa att den bara står borde den ju varmköras på tomgång iaf var tredje vecka under vintern. Grymt jobb du lägger ner! Hoppas du får ihop den till sommaren

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

1 397 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
TL_Lifestyle skrev:
För att slippa att den bara står borde den ju varmköras på tomgång iaf var tredje vecka under vintern. Grymt jobb du lägger ner! Hoppas du får ihop den till sommaren

Lite svårt att varmköra när man bygger motorn big_smile Men jag förstår vad du menar, hehe! Tack så mkt!

Bayerische Motoren Werke
271 Inlägg
15 maj 2013
Skönt att du hittade felet Jimmy! Men tråkig bagatell som kostar skjortan sad

1 397 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
Jag måste börja med att erkänna en sak gott folk.. jag har undanhållit en sak. BILEN ÄR NU FÄRDIG!!!! big_smile

Jag fick sånt stöd av er alla så jag kände att jag inte kunde svika er genom att ge upp. Jag har i "smyg" fått veven renoverad och uppmätt. Allting blev uppmätt, provtryckt och fan hans moster vad allting heter smile

Många timmar, kvällar och nätter har de varit. Hade problem med att 4ans cylinder varit dåligt komp på, men efter åtskilliga timmar av felsökning kom vi fram till att lash-capsen skulle bort och tryckarna behövde renoveras.

Samma dag som bilen skulle upp på rullarna "första" gången, efter raset, så blev jag klar med bilen 30 min innan jag skulle vara på plats. Jag bad AGs köra trots de dåliga kompet (problemet med kompet löstes alltså efter denna mappningstillfälle). Den här gången gick mappningen sådär.. och i de sista "pullet" så rasade även turbon... Ingen idé att sura ihop nu när allting redan gått åt helvete tongue Så beställde ett kitt med nya lager till turbon...

Så när bilen var i tipp topp kondition så ringde jag AGs och undrade om dom hade någon tid över. Snälla som dom är så jobbar dom ju nästan dyngnet runt och idag (5/7) runt lunch så var den färdigmappad.

Här är lite bilder och en film från mappning. Filmen är från mappningen där jag hade dåligt komp. Varvstopp ligger på 7500 och softcut ligger på 7200.

Passade på att väga bilen, 1,28 ton var ju inte fy skam big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-60cf7502005cbf1ad5f2a74750d680bf.jpg

Sista mappningen där allting klaffade
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-0bd25d2389cc9d19aab03832fbf380e6.jpg

Bild tagen av AGs själva
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-b2dd74102b6e86d9cc5b24c39997bd8e.jpg

Resultatet då: 537 whp och 625 wnm med 2.05 bar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-69785116f58df2b59f69b19f65fb275f.jpg

Imorgon blir de första körningen med årets setup. Racegruppen i Norrköping anordnar körning på Björkvik ring

Sök