Suttit funderat på dessaa kylarslangar Bara en dom fråga kanske men va är det. För skillnad om man byter plats
Det ska väll egentligen inte spela någon roll... Det sitter väll ingen backventil någonstans inuti kylpaketet? Annars är ju det en dödare, men känns väldigt otippat att man skulle installera någonting sådant i ett oljesystem.
Enda jag kan tänka mig är, som tidigare sagt, att det är packnings "klet" som lagt sig fel vid montering.
Kanske inte förstod eran fråga rätt.. men det som händer när man monterar slangarna fel är ju att backventilen i oljefiltret sätter stopp för oljan. Oljan kan bara gå åt ett håll i ett oljefilter, och det är från ytterkanten in till centrum på filter (och ut via mitten som sagt). Försöker man köra de tvärtom så säger backventilen "nej".
Nu kan jag väl avslöja att felet är hittat. Man kan väl säga att det var min egen "snålhet" och blåögdhet som var felet. Jag valde att låta oljefiltret sitta kvar från förra året (slutet system och ingen skit har kunnat komma in.) Tanken var att starta på de filtret och ny 10w40 olja, köra in motorn på de och sen byta till 10w60 olje och nytt filter.
I dagarna så har jag letat och letat efter anledningen till det som hänt, och vad som hänt är ju att motorn inte fått någon olja alls.
Jag tog loss oljefiltersandwichen med monterat oljefilter och försökte blåsa igenom filtret med lung-kraft, men de var tvärstopp. Tog fram tryckluften och tryckte till, "poff" sa de efter någon sekund fördröjning och ut flög etanolblandad olja (alltså gammal olja från förra säsongen). Nånting hade hänt i filtret (koks eller någon beläggning) som fått backventilen att kärva fast (efter tryckluften gjort sitt så gick det lätt att blåsa med munnen genom filtret).
Det är skönt på ett sätt att nu hittat vad som orsakade felet, istället för att bygga ihop motorn och hoppas på att felet var självläkt.
Det jag lärt mig på detta misstag är att ALLTID byta oljefilter och olja innan jag ens funderar på att starta motorn efter vinterdvala. Vare sig jag byggt om motorn eller inte.
inte risk att de är må tjafs med toppen som gör de komplöst på ena cylindern? eller är ja helt ute och cyklar nu?
Det ska kontrolleras när motorn sätts ihop. Har en extremt duktig kille som byggt min topp som ska kontrollera hur ventilerna öppnar och stänger när allting när monterat. Vet inte riktigt hur han ska göra, men är de någon som har koll på sådant så är de han
Kanske inte förstod eran fråga rätt.. men det som händer när man monterar slangarna fel är ju att backventilen i oljefiltret sätter stopp för oljan. Oljan kan bara gå åt ett håll i ett oljefilter, och det är från ytterkanten in till centrum på filter (och ut via mitten som sagt). Försöker man köra de tvärtom så säger backventilen "nej".
Nu kan jag väl avslöja att felet är hittat. Man kan väl säga att det var min egen "snålhet" och blåögdhet som var felet. Jag valde att låta oljefiltret sitta kvar från förra året (slutet system och ingen skit har kunnat komma in.) Tanken var att starta på de filtret och ny 10w40 olja, köra in motorn på de och sen byta till 10w60 olje och nytt filter.
I dagarna så har jag letat och letat efter anledningen till det som hänt, och vad som hänt är ju att motorn inte fått någon olja alls.
Jag tog loss oljefiltersandwichen med monterat oljefilter och försökte blåsa igenom filtret med lung-kraft, men de var tvärstopp. Tog fram tryckluften och tryckte till, "poff" sa de efter någon sekund fördröjning och ut flög etanolblandad olja (alltså gammal olja från förra säsongen). Nånting hade hänt i filtret (koks eller någon beläggning) som fått backventilen att kärva fast (efter tryckluften gjort sitt så gick det lätt att blåsa med munnen genom filtret).
Det är skönt på ett sätt att nu hittat vad som orsakade felet, istället för att bygga ihop motorn och hoppas på att felet var självläkt.
Det jag lärt mig på detta misstag är att ALLTID byta oljefilter och olja innan jag ens funderar på att starta motorn efter vinterdvala. Vare sig jag byggt om motorn eller inte.
E85 har sina för och nackdelar. Jag övervägde om jag skulle starta upp för att få oljan varm innan jag bytte den men tog beslutet och bara byta. Oljefiltret jag tog bort var de som en sörja i. Inget jag skulle vilja ha i motorn.
Så hädan efter blir de nog byte av olja och filter innan avställning och innan uppstart. För 600 kr för två oljefilter och 7 liter olja är de ju värt alla gånger.
Kanske inte förstod eran fråga rätt.. men det som händer när man monterar slangarna fel är ju att backventilen i oljefiltret sätter stopp för oljan. Oljan kan bara gå åt ett håll i ett oljefilter, och det är från ytterkanten in till centrum på filter (och ut via mitten som sagt). Försöker man köra de tvärtom så säger backventilen "nej".
Nu kan jag väl avslöja att felet är hittat. Man kan väl säga att det var min egen "snålhet" och blåögdhet som var felet. Jag valde att låta oljefiltret sitta kvar från förra året (slutet system och ingen skit har kunnat komma in.) Tanken var att starta på de filtret och ny 10w40 olja, köra in motorn på de och sen byta till 10w60 olje och nytt filter.
I dagarna så har jag letat och letat efter anledningen till det som hänt, och vad som hänt är ju att motorn inte fått någon olja alls.
Jag tog loss oljefiltersandwichen med monterat oljefilter och försökte blåsa igenom filtret med lung-kraft, men de var tvärstopp. Tog fram tryckluften och tryckte till, "poff" sa de efter någon sekund fördröjning och ut flög etanolblandad olja (alltså gammal olja från förra säsongen). Nånting hade hänt i filtret (koks eller någon beläggning) som fått backventilen att kärva fast (efter tryckluften gjort sitt så gick det lätt att blåsa med munnen genom filtret).
Det är skönt på ett sätt att nu hittat vad som orsakade felet, istället för att bygga ihop motorn och hoppas på att felet var självläkt.
Det jag lärt mig på detta misstag är att ALLTID byta oljefilter och olja innan jag ens funderar på att starta motorn efter vinterdvala. Vare sig jag byggt om motorn eller inte.
E85 har sina för och nackdelar. Jag övervägde om jag skulle starta upp för att få oljan varm innan jag bytte den men tog beslutet och bara byta. Oljefiltret jag tog bort var de som en sörja i. Inget jag skulle vilja ha i motorn.
Så hädan efter blir de nog byte av olja och filter innan avställning och innan uppstart. För 600 kr för två oljefilter och 7 liter olja är de ju värt alla gånger.
Mkt sant. Men menar du då att du ska byta olja några mil innan avställning? För du behöver ju "rena" motorn med den nya oljan, så inte den nya oljan bara ligger i tråget över vintern
För att slippa att den bara står borde den ju varmköras på tomgång iaf var tredje vecka under vintern. Grymt jobb du lägger ner! Hoppas du får ihop den till sommaren
I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
För att slippa att den bara står borde den ju varmköras på tomgång iaf var tredje vecka under vintern. Grymt jobb du lägger ner! Hoppas du får ihop den till sommaren
Lite svårt att varmköra när man bygger motorn Men jag förstår vad du menar, hehe! Tack så mkt!
Jag måste börja med att erkänna en sak gott folk.. jag har undanhållit en sak. BILEN ÄR NU FÄRDIG!!!!
Jag fick sånt stöd av er alla så jag kände att jag inte kunde svika er genom att ge upp. Jag har i "smyg" fått veven renoverad och uppmätt. Allting blev uppmätt, provtryckt och fan hans moster vad allting heter
Många timmar, kvällar och nätter har de varit. Hade problem med att 4ans cylinder varit dåligt komp på, men efter åtskilliga timmar av felsökning kom vi fram till att lash-capsen skulle bort och tryckarna behövde renoveras.
Samma dag som bilen skulle upp på rullarna "första" gången, efter raset, så blev jag klar med bilen 30 min innan jag skulle vara på plats. Jag bad AGs köra trots de dåliga kompet (problemet med kompet löstes alltså efter denna mappningstillfälle). Den här gången gick mappningen sådär.. och i de sista "pullet" så rasade även turbon... Ingen idé att sura ihop nu när allting redan gått åt helvete Så beställde ett kitt med nya lager till turbon...
Så när bilen var i tipp topp kondition så ringde jag AGs och undrade om dom hade någon tid över. Snälla som dom är så jobbar dom ju nästan dyngnet runt och idag (5/7) runt lunch så var den färdigmappad.
Här är lite bilder och en film från mappning. Filmen är från mappningen där jag hade dåligt komp. Varvstopp ligger på 7500 och softcut ligger på 7200.
Passade på att väga bilen, 1,28 ton var ju inte fy skam
Sista mappningen där allting klaffade
Bild tagen av AGs själva
Resultatet då: 537 whp och 625 wnm med 2.05 bar.
Imorgon blir de första körningen med årets setup. Racegruppen i Norrköping anordnar körning på Björkvik ring