Vad gäller med främre nummerplåten - lagtext sökes.

sirmiro Double-Unicorn Rider
5 november 2010 · 2 486 Inlägg

Hej.

Jag söker det stycke i lagboken som berör främre skyltens synlighet och fastsättning.

Enligt rykten (forum, vänner etc) ska plåten sitta fast så den ej kan lossna från bilen, den ska ej gå att demontera utan verktyg och den ska vara synlig rakt framifrån när fordonet är stillastående.

Jag söker nu den text i lagen som påvisar just detta. Och jag har testat söka, jag har testat ringa polisen och jag har själv letat i lagboken - utan resultat.

Jag vill kunna montera min skylt på ett så bra sätt som möjligt utan att förstöra luftflödet till IC/Kylare, och då vill jag veta exakt text för att anpassa detta på bästa sätt. smile

myran Foto/Bilnörd
5 november 2010 · 1 541 Inlägg

Ska leta senare. Ska finnas en text som reglerar detta där det även står tydligt i vilka avstånd och vinklar skylten ska vara synlig i.


Prova sök på biltullar och regskylt då det diskuterades mycket om detta när biltullarna var nya.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Mr_Cerwin
5 november 2010 · 21 Inlägg

Jeg ville bare ha satt det der det passet best. wink

Nissan Primera P10 SRI "Blaableblaeret" (1996)
Frida-fri-idag Livsforskare
5 november 2010 · 7 Inlägg

Kanske bilprovningen vet?

KHRacing
6 november 2010 ·

Finns inget som säger att den skall skruvas fast.

Det är DITT fordon, lagen kan inte reglera hr skylten skall sitta fast, bara att den skall sitta fast.
Samt att den skal vara synlig i en "viss" vinkel & alltid hållas ren/synlig.

finns exempel på godkända skyltar som hänger halvlångt in under stötfångaren.

sirmiro Double-Unicorn Rider
6 november 2010 · 2 486 Inlägg

Henrik_the_Harp skrev:
Kanske bilprovningen vet?

De har troligen en åsikt om det, och den lyder troligen att plåten ska sitta helt rakt på den främsta delen av fordonet med medföljande skruvar inkl täcklock - men då jag läst på massor av ställen att det ska finnas ett direktcitat ur lagboken skulle jag vilja veta vilken paragraf - då kan jag följa det och se vilka kryphål det lämnar i placering - då jag helst bara skulle slippa skylten fram, men vill vara laglig. tongue

Seth
6 november 2010 · 3 354 Inlägg

7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.HTM

Här står det bara att skylten ska vara framtill på på bil

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
sirmiro Double-Unicorn Rider
6 november 2010 · 2 486 Inlägg

Seth skrev:
7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.HTM

Här står det bara att skylten ska vara framtill på på bil

Ser man till den texten så behöver den ju bara finnas där, men synlighet står ju inget om. tongue

Det måste ju finnas något tillägg eller liknande som reglerar det. smile

och i den myt jag hört/läst så ska skylten enligt lagen vara synlig när fordonet är stillastående - men det finns inget angivet för 100km/h...

Slash Saabifierad
6 november 2010 · 2 026 Inlägg

sirmiro skrev:

Seth skrev:
7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.HTM

Här står det bara att skylten ska vara framtill på på bil

Ser man till den texten så behöver den ju bara finnas där, men synlighet står ju inget om. tongue

Det måste ju finnas något tillägg eller liknande som reglerar det. smile

och i den myt jag hört/läst så ska skylten enligt lagen vara synlig när fordonet är stillastående - men det finns inget angivet för 100km/h...

Tanken är nog inte att skylten ska kunna ha möjlighet att kunna fällas in bakom en lucka i 100 blås för att "öka" bilens potentiella kylningsbehov tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
ZonaX Svetsare
6 november 2010 · 3 150 Inlägg

Häng skylten i något böjbart, sen ju mer du gasar (ju snabbare du åker) ju mer böjs skylten undan av luftmotståndet och luft kommer åt ICn  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Nehe
6 november 2010 · 687 Inlägg

https://lagen.nu/2001:650

Förordning (2001:650) om vägtrafikregister

7Kap.

5 § När ett fordon har registrerats skall Transportstyrelsen tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2008:1283).

Inga HEMBYGGEN!

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.

Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.


7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.

Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.


8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.

På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).

Tack för mig.

Senast redigerat av Nehe (6 november 2010)

sirmiro Double-Unicorn Rider
6 november 2010 · 2 486 Inlägg

ZonaX skrev:
Häng skylten i något böjbart, sen ju mer du gasar (ju snabbare du åker) ju mer böjs skylten undan av luftmotståndet och luft kommer åt ICn  tongue

Lite det som finns i tanken. Men jag vill då ha en text som visar att det är lagligt med mig...

FireTraXX DFFL
6 november 2010 · 9 020 Inlägg

Min skylt sitter med kardborrband.
Varken poliser eller bilprovningen har sagt något om det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
6 november 2010 · 2 203 Inlägg

Vill du flytta skylten och vara laglig så får du ju antingen montera den högre upp (inte så snyggt) eller  göra fästen väldigt långt ner på kofångaren eller montera den under någon blinkers.

Nehe
6 november 2010 · 687 Inlägg

FireTraXX skrev:
Min skylt sitter med kardborrband.
Varken poliser eller bilprovningen har sagt något om det.

Alla borde ha kardborrband, så mycket lättare att ta skylten vid avskyltning på det viset!.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang