Vilken färg på instrumentpanelen är skönast för ögonen?

javieric
7 november 2010 · 3 Inlägg

Jag söker garage under vintern för min Volkswagen Transport i Uppsala eller Uppsala område.

Alex-s Bakhjulskrafs
7 november 2010 · 1 479 Inlägg

javieric skrev:
Jag söker garage under vintern för min Volkswagen Transport i Uppsala eller Uppsala område.

vad har det med denna tråden att göra??

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2010 · 17 478 Inlägg

Rött är den enda färg som inte påverkar mörkerseendet. Googla detta om du vill. Jobbat mycket i ett fotolabb och rött ljus gäller... Så svaret torde väl vara självklart... Vill komma ihåg att min BMW 518I modell sent sjuttiotal hade rött ljus i instrumenten. Helt ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
javieric
7 november 2010 · 3 Inlägg

mk2_power skrev:

javieric skrev:
Jag söker garage under vintern för min Volkswagen Transport i Uppsala eller Uppsala område.

vad har det med denna tråden att göra??

Sorry... jag är ny här och jag vet inte än hur det fungerar...

Pendulum
7 november 2010 · 1 298 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Rött är den enda färg som inte påverkar mörkerseendet. Googla detta om du vill. Jobbat mycket i ett fotolabb och rött ljus gäller... Så svaret torde väl vara självklart... Vill komma ihåg att min BMW 518I modell sent sjuttiotal hade rött ljus i instrumenten. Helt ok.

Jag har inte haft någon bil med röd instrumentbelysning så jag har ingen direkt erfarenhet att knyta an till. Men den eftermonterade laddtrycksmätarn i min bil går att ställa in med olika färger däribland rött. Färgen i sig har jag inget emot, men siffrorna flyter ihop med nålen vilket gör den svårare att läsa av. Men antar att man löst det bättre i riktiga intrumenteringar?

Senast redigerat av chrillzter (7 november 2010)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
te_wik Forummoderator
7 november 2010 · 12 813 Inlägg

javieric skrev:

mk2_power skrev:

javieric skrev:
Jag söker garage under vintern för min Volkswagen Transport i Uppsala eller Uppsala område.

vad har det med denna tråden att göra??

Sorry... jag är ny här och jag vet inte än hur det fungerar...

Då kanske det är läge att läsa igenom regler osv, vilket är brukligt när innan man postar smile
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules


Välkommen!




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
caromania Forummoderator
7 november 2010 · 9 296 Inlägg

twin_cam skrev:

TurboJoohan skrev:
Någon som har en länk där man kan få tag på nå fina gröna dioder? smile

http://www.diodhuset.se/1/sv/hem/hem.php

Fifään vad dyrt.
Dioder ska ni köpa på ebay grabbar. Kostar 10% och kommer i brevlådan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
7 november 2010 · 3 929 Inlägg

caromania skrev:

twin_cam skrev:

TurboJoohan skrev:
Någon som har en länk där man kan få tag på nå fina gröna dioder? smile

http://www.diodhuset.se/1/sv/hem/hem.php

Fifään vad dyrt.
Dioder ska ni köpa på ebay grabbar. Kostar 10% och kommer i brevlådan.

http://www.besthongkong.com/

Säger knappt något mer.
Bästa stället som finns när det kommer till dioder.
Skeeeet billigt och frakten är snabb!
Har beställt därifrån många gånger.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Kanelbullen
7 november 2010 · 1 722 Inlägg

I Audin är det då Rött tongue som fränt med rött tongue

men stereon är det blått färg

Senast redigerat av Kanelbullen (7 november 2010)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Alex-s Bakhjulskrafs
7 november 2010 · 1 479 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

caromania skrev:

twin_cam skrev:

http://www.diodhuset.se/1/sv/hem/hem.php

Fifään vad dyrt.
Dioder ska ni köpa på ebay grabbar. Kostar 10% och kommer i brevlådan.

http://www.besthongkong.com/

Säger knappt något mer.
Bästa stället som finns när det kommer till dioder.
Skeeeet billigt och frakten är snabb!
Har beställt därifrån många gånger.

nja, har beställt därifrån till min gamla saab. 2 st parkeringsljusdioder och 2 st h3 diodlampor till dimljuset.
tog över 4 veckor att leverera och endast en av dioderna som var till parkeringsljuset fungerade. resten funkade i max 1 dag.

och jag vet hur man kopplar så mig är det inget fel på smile

men annars är där sjuukt billigt

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Trekmeister
7 november 2010 · 272 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Rött är den enda färg som inte påverkar mörkerseendet. Googla detta om du vill. Jobbat mycket i ett fotolabb och rött ljus gäller... Så svaret torde väl vara självklart...

Fel! Rött ljus användes i fotolab på grund av att filmen var okänslig för rött ljus.

Alla färger på ljus är ungefär lika dåliga för mörkersyn. Det bästa är ofta att använda svagt vitt ljus eftersom man då fortfarande kan se detaljer och färger. Rött ljus är faktiskt också bra för detaljer eftersom ögat har många receptorer för rött ljus mitt på näthinnan. Dock är känsligheten klart lägre för rött ljus än för grönt och är det inte allt för små detaljer är grönt oftast bättre.

Hela grejjen med mörkerseende är komplex och vad som är bäst beror framförallt på sammanhanget.

Westergren Large Cap
7 november 2010 · 1 816 Inlägg

Enligt mig så är grönt helt klar skönast för ögonen, men BMW's orange/röda sken är rätt behagligt också. Jobbigast är VAG's blåa.

Alex-s Bakhjulskrafs
8 november 2010 · 1 479 Inlägg

svart belysning är ju det som gäller om du ska ha mörkerseendet på topp! behagligast för ögonen med.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
zoopåse
8 november 2010 · 1 171 Inlägg

black light? = uv-ljus wink

Rött är bra för att det inte stör mörkerseendet så mycket. Men det kan kännas ilsket på dagen så då kan det vara grönt. Vitt är väl ok, blir iaf tydligt och skarpt. Blå är sämst alla kategorier, syns minst, oskarpast och sticker i ögonen. I vissa bilar blir man nästan bländad av helljusindikatorn...

Bäst vore alltså en instrumentbelysning som är grön när det är ljust och byter till rött i mörker.smile

twin_cam Smålänning
8 november 2010 · 7 877 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Rött är den enda färg som inte påverkar mörkerseendet. Googla detta om du vill. Jobbat mycket i ett fotolabb och rött ljus gäller... Så svaret torde väl vara självklart... Vill komma ihåg att min BMW 518I modell sent sjuttiotal hade rött ljus i instrumenten. Helt ok.

Ja så är det kanske, men grönt är ändå vilsammast. Det behöver inte vara så starkt ljus vid nattkörning, vilket gör grönt till en bra färg då den helt enkelt är skön för ögat.

Brukar dimma ner min instrumentbelysning till bara antydan att det lyser, då är det som en skugga i mörkret bara, man ser om man tittar, men kollar man inte märks den inte. smile

Hittade en sån undersökning en gång, och i dne va just grönt behagligast och en lugnande effekt, medas rött fick folk att, just, se rött...

Blå/rött i kombination är vansinnigt... Både bländande och grötigt på samma gång.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Necra
8 november 2010 · 39 Inlägg

Känns som grönt med dimmer vinner wink
Tänkte hur är det i lastbilar? måste väl ha tänkt lite på sånt här också om man typ kör 60mil på natten eller något sånt :o

Volvo 242 (1980)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 november 2010 · 10 427 Inlägg

Rött eller orange tycker jag är skönast.

Vitt eller blått tycker jag skär i ögonen.

Grönt är ok smile

FL3JM Inga konstigheter
8 november 2010 · 2 064 Inlägg

Det som inte pajjar mörkerseendet så mycket är rött. Ofta därför man använder det i militära sammanhang. Krävs dessutom inte mycket rött ljus för att man ska kunna se saker tydligt (text osv).

Jag hade dock ljusblått i min Magnum (så här: http://www.garaget.org/?car=22633&image=190262 ), det funkade helt ok på natten om man dimmade ner, men jag tror rött hade fungerat ännu bättre.

Sen beror det väl på om man kör mycket på natten eller inte. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 november 2010 · 17 478 Inlägg

Trekmeister skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Rött är den enda färg som inte påverkar mörkerseendet. Googla detta om du vill. Jobbat mycket i ett fotolabb och rött ljus gäller... Så svaret torde väl vara självklart...

Fel! Rött ljus användes i fotolab på grund av att filmen var okänslig för rött ljus.

Alla färger på ljus är ungefär lika dåliga för mörkersyn. Det bästa är ofta att använda svagt vitt ljus eftersom man då fortfarande kan se detaljer och färger. Rött ljus är faktiskt också bra för detaljer eftersom ögat har många receptorer för rött ljus mitt på näthinnan. Dock är känsligheten klart lägre för rött ljus än för grönt och är det inte allt för små detaljer är grönt oftast bättre.

Hela grejjen med mörkerseende är komplex och vad som är bäst beror framförallt på sammanhanget.

Håller inte med dig. Allt ljus är kass för mörkerseende men rött bäst. Googlat lite på ämnet vilket bekräftas fast nån "bra"sida om det har jag inte hittat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kanelbullen
8 november 2010 · 1 722 Inlägg

Audi verkar då ha tänkt på sånt , när det är rött i min audi tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang