Är det okey att snoka i andras mobiler?

skydark
7 november 2010 · 375 Inlägg

Följande har hänt. Jag satt och skrev med en bekat på MSN. Kan kalla henne för Anna. Hon var väldigt nere och deppig. Personen har tidigare legat inne för deprisioner. Anna drack sprit och tog även starka värktabletter. Berättade att hon ville ha ett slut på allt mm. Självklart blir jag orolig.

Rätt var det är efter ca två timmars skrivande blir hon bara tyst. Svarar inte heller på mobilen. Jag bestämmer mig då för att ta bilen och åka dit. Det tar ca 45 min att åka dit.

Väl där är huset tomt. Bilen är hemma. Plånbok och mobiltele ligger på bordet. Jag väntar ca 30 min men ingen kommer.  Jag ser även på tablett burken att hon har tagit många tabletter då hon hämtade ut asken i fredags.

Efter mycket funderande så tar jag helt enkelt hennes tele och kollar sista samtalet. Det gick till Danne.

Klockan är runt 23.30 men jag ringer upp Danne och säger som det är. Jag är orolig och undrar om Anna är hos han. Fick till svar att ja det var hon, han hade hämtat henne.

Sedan fick jag en utskällning som inte är av denna värld. Att jag var en nyfiken jävel som snokar i andras tele osv. Detta var alltså av Danne och inte av hon som äger telefonen.
Gjorde jag erkligen så fel som kollade detta? Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni ha snokat med? Skulle ni ha skällt ut mig?

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
FordRSC Los geht's, Schumacher
8 november 2010 · 1 510 Inlägg

I det scenariot som du beskriver så var det rätt att kolla. Hade själv också kikat! Tänk om något hade hänt som hade kanske kunnat åtgärdas genom att kolla vem man ringt till.

Senast redigerat av FordRSC (8 november 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Stefan Varberg Supraman
8 november 2010 · 2 300 Inlägg

Jag hade gett en utskällning tillbaka och sagt som de va och vilken idiot som inte fatta att du va orolig för henne och bara ville få veta att hon va säker.

Skulle han bli förbannad om någon hittar honom i en olycka eller nått och försöker få tag på någon förälder så dom vet.
För det finns något som heter ICE som man lägger in under kontakter som räddningspersonal och dom på sjukhus koller efter i telefonen om vem dom kan tänkas ringa för att berätta vad som hänt.

idiot säger ja bara, fan man rotar ju inte i någons telefon för att de är kul trots att det tyvärr finns dom som gör de när dom får chansen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
FireTraXX DFFL
8 november 2010 · 9 020 Inlägg

Skit i honom, du gjorde rätt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
xXSammy
8 november 2010 · 6 580 Inlägg

Situationen dömer.. är de lägen som detta har man helt klart rätt till de

De/Dem
skydark
8 november 2010 · 375 Inlägg

Tack alla, det värmer att veta att det finns flera som tänker som jag.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 november 2010 · 1 874 Inlägg

Ja, det var rätt. Det var bara av välmening. Men även i vissa andra fall kan jag tycka att det är okej. Nog för att alla har rätt till sitt privatliv. Men även i ett förhållande tycker jag att man ska kunna vara så ärliga emot varandra så att det inte blir en massa liv för att man kollar varandras telefoner o.s.v. Visst, egentligen ska man inte behöva kolla telefonerna - Men om man gör det och får en utskällning tycker jag personligen tyder på någon form av osäkerhet som kan innebära att personen i fråga faktiskt HAR något att dölja...

onej84
8 november 2010 · 1 854 Inlägg

Jag hade gjort som dig helt klart.

Tänk om det skulle ha hänt nått och du inte kollat i telen då hade du mått piss hela livet..

torpis Forummoderator
8 november 2010 · 10 572 Inlägg

Detta passar bättre i din blogg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang