Jasså? Läs igen så kanske du ändrar dig? Tycker Molle_S60 hade rätt att folk sitter och gissar. Lägg upp ett bevis innan detta gnäll om att man har rätt.
Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm.
Du sa att det skall vara 3 mm även innan 1 december vid vinterväglag.
Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.
BÖR vara. Räknas det som ett lagkrav?
Nej... skrev:
KHRacing skrev:
Sommardäck skall även ha minst 3mm under vintertid.
& menade självfallet snöbelagda vägar.
ja ja,, orkar inte tjafsa med folk som är ohövliga: Svensk trafiklagstiftning säger att man skall ha minst 3mm på sommar däck som nyttjas då.
Om du då som är en privatperson verkar ha rätt mot en som jobbar som däckmontör så tycker jag att du kan visa den lagstifftningen...
Du som verkar kunna veta å mycket om lagen och däck kan ju svara då på denna frågan. Vadför däck skall anvädas på ett oreggat släp ( 30 km ) om vinterväglag råder.
Jasså? Läs igen så kanske du ändrar dig? Tycker Molle_S60 hade rätt att folk sitter och gissar. Lägg upp ett bevis innan detta gnäll om att man har rätt.
Ännu en dryg människa på detta forum
VART HAR JAG GNÄLLT ?
jag har rätt. kontakta Transportstyrelsen så får du samma svar.
Kan man inte ha en sjysst attityd på detta forum så kan man ta mig fan skita i att skriva.
1.6mm sommar, 3mm vinter, är inga undantag? (som t.ex. 3mm på sommardäck när de e halt ute)
1,6 är lagen på sommarhjul 3 mm är lagen för vinterhjul
Finns ej någon lag om att sommardäck måste vara 3mm fram till den 1 dec då du måste sätta på vinterdäck.
rekomendation är något helt annat.
helt rätt. men det finsn en lag som säger att om sommardäck skall nyttjas under vintertid SKALL de ha 3mm minst.
mvh k
Vill FORTFARANDE att du bevisar det. Detta fortfarande för att folk sitter hemma och tror att dom vet allt trots att dom inte har en aning om vad dom pratar om.......
Vill även påpeka att jag personligen tycker att man sjävlklart skall ha vinterdäck på så fort det är vinterväglag, innan 1 dec eller efter spelar ingen roll. Är själv den första att respektera trafiksäkerheten till 100%, mycket eftersom jag ofta kör med mina små barn i bilen. Givetvis med rätt däck för klimatet som dessutom alltid är i närmaste nyskick.
Men retar mig som sagt på allt skitsnack och alla gissningar som förekommer på såna här forum....
1,6 är lagen på sommarhjul 3 mm är lagen för vinterhjul
Finns ej någon lag om att sommardäck måste vara 3mm fram till den 1 dec då du måste sätta på vinterdäck.
rekomendation är något helt annat.
helt rätt. men det finsn en lag som säger att om sommardäck skall nyttjas under vintertid SKALL de ha 3mm minst.
mvh k
Vill FORTFARANDE att du bevisar det. Detta fortfarande för att folk sitter hemma och tror att dom vet allt trots att dom inte har en aning om vad dom pratar om.......
Vill även påpeka att jag personligen tycker att man sjävlklart skall ha vinterdäck på så fort det är vinterväglag, innan 1 dec eller efter spelar ingen roll. Är själv den första att respektera trafiksäkerheten till 100%, mycket eftersom jag ofta kör med mina små barn i bilen. Givetvis med rätt däck för klimatet som dessutom alltid är i närmaste nyskick.
Men retar mig som sagt på allt skitsnack och alla gissningar som förekommer på såna här forum....
men vem fan bryr sej om va du tycker och dina skitungar i din bil? han har ju bevisat med enlänk från transportstyrelsen att det han säger stämmer så bra att de FLESTA normalbegåvade personer uppfattar det korrekt. blir bara så förbannad på folk som sen inte har något argument ändå måste hävda sej att dom kan allt ändå......................
mvh k
men vem fan bryr sej om va du tycker och dina skitungar i din bil? han har ju bevisat med enlänk från transportstyrelsen att det han säger stämmer så bra att de FLESTA normalbegåvade personer uppfattar det korrekt. blir bara så förbannad på folk som sen inte har något argument ändå måste hävda sej att dom kan allt ändå......................
Du är inte den vassaste kniven i lådan va?
riktigt omoget uttal av dig.
sen vad var det som stämde med hans länk? att man "bör" ha 3mm?