2295
Sök

TURBO val

517 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#1
vad ska jag välja för turbo till min 320i ska kompsänka och allt btr och mappa. vill ha en turbo som laddar tidigt, hellst redan vid 2tusen rpm och kanske fullt vid 3 lr strax efter, är ett HX35 lr k24, k27 lämpligt lr är dom för stora för att kunna få dom att ladda så tidigt, är inte ute efter massa effekt utan bara mkt mer än originalet på original motorn och det ska komma tidigt ska för att slippa ha en plötslig hästspark vid typ 4-5000rpm


10 287 Inlägg
11 november 2010
#2
Vilken effekt siktar du på?

Berätta det så är det möjligt att råda dig.

/Göran


SchleX_320 skrev:
vad ska jag välja för turbo

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

517 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#3
kompressor är för dyrt hehe.. har grenrör och allt till turbo bara ett aggregat kvar. jag siktar inte på att få ut så mkt effekt ska kunna drifta med den utan att behöva varva massor. men kanske 300+ iaf. har spanat in T3/T04E och T3/T4 på ridetech en jag känner fick ladd där jag vill ha det på sin 325a men blir senare på en 320 va jag fattat för. så lite mindre än hans turbo. lr likadan och jag tror det va T04E han hade.


105 Inlägg
11 november 2010
#4
Köp min dammsugare så bygger vi om den så den passar grenröret!

// 🖕

517 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#5
haha nu va du rolig perry wink vet bara att det är en T04E kina turbo.


10 287 Inlägg
11 november 2010
#6
Om vi nu skall sluta fjanta och räkna på det istället.

Man räknar på en Ve på typ 85% på en normal 2 ventils motor. En 4 ventils har "normalt" en Ve på 90%.
Jag räknar här på Ve 85% men det är lätt att räkna om till 90% Ve.

Om vi räknar på max boost på 18 psi (för 300Hkr så bör 18 psi = 1.22 bar räcka för 300Hkr på en bra motor)

Dvs: Boost: 18.0 PSI Engine Size: 2.0 Volumetric Efficiency: 85%

Om du vill ladda 10 psi vid 2000 rpm så matar man motorn med 100CFM vid 2000rpm givet 2L slagvolym och 85% Ve. Skall vi konvertera till lb/min så skall man dividera med 14.27 , dvs 100cfm motsvarar 7 lb/min.

Vi behöver få fram tryckförhållandet - Pr - för att kunna kika i kompressordiagram.

=>

Pr = (14.7 + Boost) / 14.7 = (14.7 + 10) / 14.7 = 1.68

Här har du en T04E-46 map (minsta trimmet är 46):

http://www.lovehorsepower.com/images/Co … 04e-46.gif

Som du kan se så hamnar man i surge om man försöker få 10 psi (0.7 bar) vid 2000 rpm med minsta T04E kompressorn.

Rimligt med en T04E-46 är att kunna få 10psi vid 3500rpm (dvs vid ett massflöde på 176 cfm = 12 lb/min för då landar man i kanten på 72% ballongen. Vill man ha sedan 18 psi (1.22 bar) så får man det inte förrän ca 4000 - 4200 rpm med en T04E-46.

Du kan ju räkna själv på det så får du se.

Här har du lite hjälp:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ … w_maps.htm

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 november 2010
#7
köp en kina t3t04 går fint som fan tongue

har 0.5 vid 2400-2500 och full patte  (1.2) vid 2900rpm

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

10 287 Inlägg
11 november 2010
#8
Om man räknar på en 2.5L fyrventilsmaskin så hamnar man på 151 CFM vid 7 psi och 2500 rpm. Dvs 10 lb/min. Titta på T04E-46 kompressormap så ser du att det lirar.
Och 1.2 bar vid 3000rpm lirar också med en T04E-46.

Men det skiljer faktiskt en hel del mellan 2 och 2.5L så man får laddet i proportion högre upp i varv med en 2L spis.

/Göran


ToTTeN skrev:
köp en kina t3t04 går fint som fan tongue

har 0.5 vid 2400-2500 och full patte  (1.2) vid 2900rpm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

517 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#9
fatta typ inget av det du skrev men hehe smile totten det va jag som skicka sms till dig wink men vi säger som så här jag behöver inte ha full effekt före 3000rpm men iaf hyfsat laddtryck innan. så vad jag kunde förstå på din kalkylation så kommer en T3T04 duga rätt bra smile..
men totten den jag hitta va utan WG fast det passade med WG hus från typ 240 turbo. har du wg på snigeln lr separat? vill inte krongla till det med å bygga flensar till separat WG och sånt hehe


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 november 2010
#10
Sharky skrev:
Om man räknar på en 2.5L fyrventilsmaskin så hamnar man på 151 CFM vid 7 psi och 2500 rpm. Dvs 10 lb/min. Titta på T04E-46 kompressormap så ser du att det lirar.
Och 1.2 bar vid 3000rpm lirar också med en T04E-46.

Men det skiljer faktiskt en hel del mellan 2 och 2.5L så man får laddet i proportion högre upp i varv med en 2L spis.

/Göran


ToTTeN skrev:
köp en kina t3t04 går fint som fan tongue

har 0.5 vid 2400-2500 och full patte  (1.2) vid 2900rpm


Givetvis! Tror det var jag som är den där som han "känner"

Förövrigt så är resten om turbon

A/R63
Model: WT3/T4


Stoppa ner en 2.5a direkt är minsta utgiften i sammanhanget. Eller så anpassar du dig med senare ladd. (och mer ladd)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 november 2010
#11
SchleX_320 skrev:
fatta typ inget av det du skrev men hehe smile totten det va jag som skicka sms till dig wink men vi säger som så här jag behöver inte ha full effekt före 3000rpm men iaf hyfsat laddtryck innan. så vad jag kunde förstå på din kalkylation så kommer en T3T04 duga rätt bra smile..
men totten den jag hitta va utan WG fast det passade med WG hus från typ 240 turbo. har du wg på snigeln lr separat? vill inte krongla till det med å bygga flensar till separat WG och sånt hehe

Jasså va det du:P. trode det va en annan alex tonguetongue.

www.klracing.se har lösa hus eller hela turbon till bra pris!.

Jag kör portad intern just nu. dock har jag skenladd i slutet av 3an och 4an 5an så kommer bli extern nu i vinter.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

517 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#12
hehe stämmer bra wink fast jag har inte cash till en ny motor är det värsta har visserligen en 325a också men den har jag inte fått igång än. jag får nöja mig med senare ladd tror det blir lättast så. det finns en mindre turbo på samma ställe som heter T3/T4 men tror det blir bra med en t3t04,


517 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#13
hehe okei smile får kolla där jag kika på ridetech dom tog 2199 för en. fast kanske inte är så svårt med extern wg, men en polare hade en bra turbo ska se vad det är för något den ladda tidigt sa han med stort tryckhus så den ladda länge. sitter i en volvo 740 nu så borde funka hyfsat i min 320 wink



Sök