Om vi nu skall sluta fjanta och räkna på det istället.
Man räknar på en Ve på typ 85% på en normal 2 ventils motor. En 4 ventils har "normalt" en Ve på 90%.
Jag räknar här på Ve 85% men det är lätt att räkna om till 90% Ve.
Om vi räknar på max boost på 18 psi (för 300Hkr så bör 18 psi = 1.22 bar räcka för 300Hkr på en bra motor)
Dvs: Boost: 18.0 PSI Engine Size: 2.0 Volumetric Efficiency: 85%
Om du vill ladda 10 psi vid 2000 rpm så matar man motorn med 100CFM vid 2000rpm givet 2L slagvolym och 85% Ve. Skall vi konvertera till lb/min så skall man dividera med 14.27 , dvs 100cfm motsvarar 7 lb/min.
Vi behöver få fram tryckförhållandet - Pr - för att kunna kika i kompressordiagram.
=>
Pr = (14.7 + Boost) / 14.7 = (14.7 + 10) / 14.7 = 1.68
Här har du en T04E-46 map (minsta trimmet är 46):
http://www.lovehorsepower.com/images/Co … 04e-46.gifSom du kan se så hamnar man i surge om man försöker få 10 psi (0.7 bar) vid 2000 rpm med minsta T04E kompressorn.
Rimligt med en T04E-46 är att kunna få 10psi vid 3500rpm (dvs vid ett massflöde på 176 cfm = 12 lb/min för då landar man i kanten på 72% ballongen. Vill man ha sedan 18 psi (1.22 bar) så får man det inte förrän ca 4000 - 4200 rpm med en T04E-46.
Du kan ju räkna själv på det så får du se.
Här har du lite hjälp:
http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ … w_maps.htm/Göran