Peter_Eriksson skrev:
Det du vill är att motorn snabbt ska komma upp i arbetstemperatur, både vad gäller vatten och olja.
En motor som saknar termostat för både vatten och olja kommer således låta dem strömma igenom kylen obegränsat hela tiden, därmed variera mkt i temperatur beroende på flera faktorer. Körsätt, sträcka, utetemperatur, varvtal osv..
Har du däremot en termostat som begränsar flödet så kommer motorn snabbare upp i arbetstemperatur. Är de dessutom rätt dimensionerade så kommer motorn att hålla exakt den temperatur som termostaten är tillverkad för.. varken för kallt eller för varmt.
Kan rekommendera att spana efter mocal oljefilter-sandwick på ebay, finns till bra pris. Se bara till att få rätt gänga så är den lika enkel att montera som den du har.
Btw, nu på sista bilden ser inte vevhusburken ut att luta lika mkt nedåt, men en avtappningsplugg kanske vore bra om den blir full? Lite olja kommer ju alltid med ut, speciellt om man inte använder en pcv-ventil.