PANIK- datorhjälp

tobehappy
16 november 2010 · 13 Inlägg

Nu vet jag inte om det här blev rätt, men jag gör ett försök.
Så den som vill hjälpa en kvinna i nöd borde VERKLIGEN passa på nu!

När jag försöker öppna vissa program på datorn så kommer det upp en ruta där det står att:
Kan inte starta programmet eftersom programmets sida-vid-sidakonfiguration är felaktig.

VARFÖR? Varför gör den såhär mot mig? Jag håller på att drabbas av allvarligt psykbryt!
Vad ska jag göra?
Jag har redan avinstallerat programmet och installerat det igen - ingen skillnad.
Jag försökte ladda ner Microsoft Visual C++ 2008 - men det kommer bara upp en ruta där det kortfattat står att installationen failade.

Snälla, hjälp!

FordRSC Los geht's, Schumacher
16 november 2010 · 1 510 Inlägg
En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
tobehappy
16 november 2010 · 13 Inlägg

Ja, jag har kikat där och blev inte överdrivet mycket klokare. För mycket datorsnack.. ;p
Men det var där jag hittade det där programmet som man skulle ladda ner för att få det att fungera, vilket det inte gjorde...

Madhouse
16 november 2010 · 1 079 Inlägg

sidebyside, du råkar inte ha nod32 antivirus installerat?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
tobehappy
16 november 2010 · 13 Inlägg

Nä, jag har gratisversion av avast. Tänkte att skon kanske klämde där, avinstallerade, fungerade ändå inte.
Och så tänkte jag skaffa Telia säkersurf, hade det på min andra dator och tyckte det fungerade bra. Men icke, det gick inte att installera då Norton ligger och trycker i bakgrunden och är omöjlig att radera. Datorn säger att den är avinstallerad, det säger dock inte Telia säkersurf.
Jag tror inte att jag borde ha dator, den får nog segla ut genom fönstret snart...

Madhouse
16 november 2010 · 1 079 Inlägg

tobehappy skrev:
Nä, jag har gratisversion av avast. Tänkte att skon kanske klämde där, avinstallerade, fungerade ändå inte.
Och så tänkte jag skaffa Telia säkersurf, hade det på min andra dator och tyckte det fungerade bra. Men icke, det gick inte att installera då Norton ligger och trycker i bakgrunden och är omöjlig att radera. Datorn säger att den är avinstallerad, det säger dock inte Telia säkersurf.
Jag tror inte att jag borde ha dator, den får nog segla ut genom fönstret snart...

Du har alltså norton installerat också? då är det förmodligen det som är källan till felet eller orsakar andra bekymmer, här kan du ner en avinstallerare för norton om du inte får bort det: http://us.norton.com/support/kb/web_vie … p;ln=en_US

Kan också vara så att Felia säkersurf reagerar på att norton mappen finns kvar, vet du om norton fortfarande är installerat? kollat i lägg till/ta bort program aka program & funktioner, i kontrollpanelen om det ligger installerat?

Vet att Microsoft live essential också kan orsaka sidebyeside fel, kan du posta felkod/eventid?

Senast redigerat av Madhouse (16 november 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Frizzox
16 november 2010 · 528 Inlägg

va sa sökningen?

tobehappy
16 november 2010 · 13 Inlägg

Jag har lyckats installera Telia nu i alla fall, håller på med en stor genomsökning nu..

tobehappy
17 november 2010 · 13 Inlägg

Det blev absolut inte någon skillnad. Jag satte 18 spionprogram i karantän... Men i övrigt; ingen skillnad. Suck!

Madhouse
17 november 2010 · 1 079 Inlägg

Du kan ju testa göra en systemåterställning till ett datum där du vet datorn var riktig, kolla i loggen hur länge du haft sidebyside fel på datumen och ta nåt datum innan det. Annars så tar det ju inte så lång tid att installera om en dator, bara spara ut dokument, bilder, mail, favoriter, skrivbord, adressbok och sånt sen göra ominstallation. Glöm inte att ta ut cdnycklar och sånt från office exempelvis om du haft det "preinstall" när du köpte datorn så kan du installera om med en OEM skiva, ladda ner jellybean cdkeyfinder och kör den och skriv ut cdnycklarna.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
FordRSC Los geht's, Schumacher
17 november 2010 · 1 510 Inlägg

Kom på fler tips...  Då jag hade PC så hade man avast för båda antivirus och brandvägg, sedan hade jag två program som jag körde 1-2 ggr/v, http://www.lavasoft.com/products/ad_aware.php - gratisvarainte samt http://www.safer-networking.org/sv/home/index.html spybot SD.

Tredie tipset är dock det dyraste lol Kasta PC:n ut genom förstret och köp dig en Mac, då slipper du allt sånt här skit!  Aldrig haft bekymmer sedan jag uppgraderat mig från Bill Gates Helveteshål tonguebig_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
tobehappy
17 november 2010 · 13 Inlägg

Galet avancerat ju! Jag har ju datorn för att redigera bilder, skriva och hänga på ansiktsboken... wink
Men tack snälla för er hjälpsamhet! Något måste jag ju göra för att ordna upp detta.
... eller så får jag börja ägna mig åt runskrift istället, känns kanske som det klokaste valet för min del.

davel
17 november 2010 · 347 Inlägg

Installera istället windows 7 och skit i virusskydd för det orsakar bara problem.
Vill du ändå ha ett virusskydd för sakens skull så använd "Microsoft Security Essentials" och inget annat...

Virusskydd i dagens läge är väldigt onödigt om man kör vista/win7 sålänge du inte installera varenda suspekt program du hittar. Det kan ändå inte göra någon direkt skada om du mot all förmodan lyckas få in något.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
tobehappy
17 november 2010 · 13 Inlägg

Men hur kommer det sig att man inte får virus när man har Windows 7?

davel
18 november 2010 · 347 Inlägg

Det är väldigt mycket säkrare än tidigare versioner som tex XP. Det har hittills inte rapporteras något virus till varken windows 7 eller vista som lyckas ta sig in i datorn utan att användaren på något sätt installerar det. Lyckas man väl installera det så måste man köra det som administratör eller hela tiden godkänna att programvaran gör ändringar eller dylikt i systemet vilket gör det extremt svårt för ett virus att operera obemärkt.

Windows 7 blockerar också systemfiler som kommer från opålitliga källor (web, usb, mm) så att dom inte kan köras i bakgrunden utan man måste manuellt högerklicka på varje fil och avblockera dom.

Mao även om du nu lyckas installera något så kan det ändå inte göra skada och du löper i nuläget ingen risk att få virus om du inte själv installerar det på något sätt.

På den årliga pwn2own som är en hackertävling med ganska rejäla priser har både vista och win7 stått pall för alla angrep dom senaste åren förutom när man får installera komponenter på datorn. Mac OS-X har blivit hackat först dom senaste 3 åren och då utan att behöva installera någon programvara...

Hörde ett bra citat av en känd svensk hacker som nu jobbar som säkerhetskonsult angående windows kontra mac: "Windows är som ett ett hus med igenbommade dörrar och galler för fönstren i stans värsta område medans mac os är som en bondgård på landet med öppen dörr"

Använder du win 7 + microsoft security essentials skulle jag säga att din risk för problem är näst intill obefintlig. Skulle aldrig köra XP i dagens läge själv för win 7 är så oändligt mycket bättre på alla plan

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
habomaster
18 november 2010 · 463 Inlägg

FordRSC skrev:
Tredie tipset är dock det dyraste lol Kasta PC:n ut genom förstret och köp dig en Mac, då slipper du allt sånt här skit!  Aldrig haft bekymmer sedan jag uppgraderat mig från Bill Gates Helveteshål tonguebig_smile

Kul.. Det där brukar komma från Macibaner som senast körde windows på 2000/xp-tiden... wink

Jag som jobbar med datorer och i jobbet kör både xp och osx samt win7 på hemmadatorn kan säga att Macen är en trevlig dator, men verkligen inget speciellt. Det finns flera funktioner jag saknar på Macen och en del jag saknar på 7an..

FordRSC Los geht's, Schumacher
18 november 2010 · 1 510 Inlägg

habomaster skrev:

FordRSC skrev:
Tredie tipset är dock det dyraste lol Kasta PC:n ut genom förstret och köp dig en Mac, då slipper du allt sånt här skit!  Aldrig haft bekymmer sedan jag uppgraderat mig från Bill Gates Helveteshål tonguebig_smile

Kul.. Det där brukar komma från Macibaner som senast körde windows på 2000/xp-tiden... wink

Jag som jobbar med datorer och i jobbet kör både xp och osx samt win7 på hemmadatorn kan säga att Macen är en trevlig dator, men verkligen inget speciellt. Det finns flera funktioner jag saknar på Macen och en del jag saknar på 7an..

Haha, iofs sant lol Iofs hade lite bekantskap av Vista, men alla tyckte det var tidernas skit så....

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang