WeXio skrev:
Du borde ta hjälp av Caprice.se och även ImpalaSSForum för felsökning. Det felet du har kan tex. komma från trasig kabel för styrsignal eller tändspole eller PCM eller ICM... Det blir snabbt dyrt att bara byta på vinst och förlust. Tex. IAC:n som du bytte tror jag du bytte i onödan om du inte hade problem med tomgången innan. Den är ju enbart aktiv när du har släppt gasen helt, så du hade kunnat hålla lite gas och starta ändå.
Häftigt projekt förresten

Det som är bytt på bilen nu är iac, tändspolen, tändmodulen, optispark(tändfördelare) startmotor, luftmassemätaren, tändstift och nytt batteri.
Vi har fått igång bilen så jag trodde det var frid och fröjd så jag körde hem den(5mil) och det gick bra, sen körde jag den en gång till på hemmaplan utan att märka något speciellt.
Sen skulle jag åka ner till sundsvall på cruising och bilträff då spikade den, det är bara när man ligger på lockupen och gasar på lite lätt tex uppför men inte under fullgas eller på lägre växlar.
Sen när jag skulle iväg ifrån bilträffen så dog den efter 500m, den gick att starta men gick på sisodär 4-5cylindrar kändes det som, hackade mig fram ett par hundra meter till och stannade då gick den igång på alla 8 igen, så då körde jag tillbaka den till verkstaden igen.
Där är vi nu, jag beställde en ny styrbox från usa färdigprogrammerad men den kom i torsdags så den är inte prövad ännu, har nya tändkablar liggandes som ska dit, det blir nog nya lambdasonder också.. man börjar bli lite less på den just nu.
Har kollat med dator och givare verkar ändå fungera som de ska och spridarna jobbar likadant, de man kan anmärka lite emot är att tändförställningen går upp lite högt när man varvar på men det beror nog på programmeringen av den förra styrboxen. Bränsletrycket är stabilt.
Det fanns en enda felkod och det var 0097 och det är egentligen hastighetsgivarsignal svag, det beror ju på att hastighetsmätaren är inkopplad på utsignalen från boxen men det har den ju varit 3 år.
Jag får väl skriva ett inlägg på caprice.se eller impalass forum snart, för man vill ju helst inte skrota den