Projekt Pontiac Lemans "LTO" 67a cab, modern Corvette LT1 V8 och låda

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre hållbarhet på köpet. Alltså en bil som är rolig att köra till cruisingar, bilutställningar, alla fina sommarkvällar eller bara och köpa en korv Den kommer att förses med LT1 V8 som normalt sitter i Corvette, Camaro Z28 och Pontiac Trans am, de blir mildare bas trim och sedan på vårkanten kommer den lackeras och förses med en egendesignad stripning. Fjädrarna och stötdämpare är bytt till eibach runt om. Detta är ett skynda lite lagom takt projekt och budgeten är inte skyhög utan men de ska fungera bra och se hyfsat ut, utan att man behöver skämmas Ombyggnaden kommer att ske i sundsvall i SBT Autos lokaler, tackar till Fredrik Holmberg för hjälpen Lackeringen kommer att bli på Leffes Lack här i Härnösand. Styrboxen är omprogrammerad och stöldskyddsfunktioner, egr funkti
  • 143 Följare
  • 265 946 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 december 2021
ontoft
18 december 2013 ·

N_W skrev:

ontoft skrev:
Händer det något under denna vinter också?

Det blir nya framljus igen, nya highjackers stötdämpare sen blir på vårkanten lindning av avgasrören och nya ljuddämpare. Förhoppningsvis sitter den nya bakaxeln på plats innan nästa sommar också, det kan ju bli intressant och se om den fungerar. Hade tankar på att omprogammera styrboxen igen men det är nog bäst att vänta tills den andra bakaxeln sitter där innan man ändrar växlingspunkter eller liknande.

Mycket tid har gått åt till att renovera garaget och sen håller jag och en kompis på att ta hem en annan bil ifrån Usa så man har ju det man gör ändå. Köpte ju även en Cadillac med Lt1a så den behöver lite omvårdnad också smile

Där ser man, vad är det som kommer hem från USA då? Ytterligare en entusiastbil då?

N_W V8 de bästa som finns!
18 december 2013 · 1 092 Inlägg

ontoft skrev:

N_W skrev:

ontoft skrev:
Händer det något under denna vinter också?

Det blir nya framljus igen, nya highjackers stötdämpare sen blir på vårkanten lindning av avgasrören och nya ljuddämpare. Förhoppningsvis sitter den nya bakaxeln på plats innan nästa sommar också, det kan ju bli intressant och se om den fungerar. Hade tankar på att omprogammera styrboxen igen men det är nog bäst att vänta tills den andra bakaxeln sitter där innan man ändrar växlingspunkter eller liknande.

Mycket tid har gått åt till att renovera garaget och sen håller jag och en kompis på att ta hem en annan bil ifrån Usa så man har ju det man gör ändå. Köpte ju även en Cadillac med Lt1a så den behöver lite omvårdnad också smile

Där ser man, vad är det som kommer hem från USA då? Ytterligare en entusiastbil då?

Egentligen var det meningen att den skulle säljas därborta men vi kom i kontakt med en riktig klant där som inte klarade av någonting så vi får helt enkelt ta hem den och se om någon i sverige vill betala för den.
Det är en Cheva 55 2dörrars Ht i princip utställningsskick, kromad bakaxel, lackad undersida mm så det blir nog ett mindre roligt förlustprojekt för oss och sälja den här men men bättre det än ingenting. hmm

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Ford Mustang "GT370" (2007)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
ontoft
18 december 2013 ·

N_W skrev:

ontoft skrev:

N_W skrev:
Det blir nya framljus igen, nya highjackers stötdämpare sen blir på vårkanten lindning av avgasrören och nya ljuddämpare. Förhoppningsvis sitter den nya bakaxeln på plats innan nästa sommar också, det kan ju bli intressant och se om den fungerar. Hade tankar på att omprogammera styrboxen igen men det är nog bäst att vänta tills den andra bakaxeln sitter där innan man ändrar växlingspunkter eller liknande.

Mycket tid har gått åt till att renovera garaget och sen håller jag och en kompis på att ta hem en annan bil ifrån Usa så man har ju det man gör ändå. Köpte ju även en Cadillac med Lt1a så den behöver lite omvårdnad också smile

Där ser man, vad är det som kommer hem från USA då? Ytterligare en entusiastbil då?

Egentligen var det meningen att den skulle säljas därborta men vi kom i kontakt med en riktig klant där som inte klarade av någonting så vi får helt enkelt ta hem den och se om någon i sverige vill betala för den.


Det är en Cheva 55 2dörrars Ht i princip utställningsskick, kromad bakaxel, lackad undersida mm så det blir nog ett mindre roligt förlustprojekt för oss och sälja den här men men bättre det än ingenting. hmm

55:orna är ju extremt populära även här, bil i fint skick säljer sig nog nästan av sig själv.

bigg_martin
6 januari 2014 · 13 Inlägg

Helt otroligt och underbart jobb du har lagt ned men så är slutresultatet något extra. Snyggt jobbat.

mvh Martin

N_W V8 de bästa som finns!
23 april 2014 · 1 092 Inlägg

Då var det vår och lite har blivit gjort iaf.
Bilen har stått och mått i garaget förutom en 10mila tur till SBT i Sundsvall.

Jag beställde även en ny startmotor från Usa men jag fick en till en honda civic.....  En ny är på väg och lär dyka upp efter helgen.

Jag har även beställt en ny AIP-tändfördelare och kommer att beställa en ny IAC(sköter tomgången helt enkelt) imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9fca28a1a73f9c2e4fbd62c33cf1b5bc.jpg

Nu är angeleyesenljusen monterade igen och den här är det varmvita dioder för att harmonisera mer med originalbelysningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4c116ca816fe90d347ee8528296d5a56.jpg


På helljuset är det Led-ljus 2x40w som lyser riktigt bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-5e8b9b6590e3f864fc9276a138c1bd93.jpg

Jag bytte till en ny luftmassemätare, den blev lite piggare på toppvarv efter det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-f26d95a583259e4059276fd8119e764d.jpg

Nu är de nya ljuddämparna på plats och avgassystemet är lindat, och hör och häpna så låter det riktigt bra, det klingiga tickandet sliper man och ljudet blev lite rappare även om det inte är fel med raggarfladder smile


Nya highjackers-stötdämpare sitter på bak så nu lyfter den bakändan jämt mellan höger och vänstersida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-f4da1bf21c6ee6be241e8feef980a32f.jpg


Jag har även investerat i en lyft i garaget vilket känns riktigt bra, den invigdes med en polering av Pontiacen men det var även tacksamt för att byta däck på de andra bilarna på gården.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-282ed73d2236a5960be4073a96b83e40.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-f1f6aefcf217a9355f6885b02ea462a2.jpg


Bakaxeln hoppas jag vi kan testa under maj så får man se om den funkar eller ej igen.

Senast redigerat av N_W (23 april 2014)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
24 april 2014 · 1 092 Inlägg

Trevligt att få dubbla paket på samma dag smile

AIP tändfördelare och en ny startmotor som inte är till en Civic den här gången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-eaf92772d10cd5db987a8c3737eacf38.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Turbo_ride
24 april 2014 · 163 Inlägg

Du har ju en helt underbar bil den är så snygg, hoppas du får köra mycke i sommar nu då.

Volvo C70 (1999)
N_W V8 de bästa som finns!
25 april 2014 · 1 092 Inlägg

Turbo_ride skrev:
Du har ju en helt underbar bil den är så snygg, hoppas du får köra mycke i sommar nu då.

Tack så mycket. kul att du gillar den smile
Hoppas såklart men får köra en hel del.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
4 maj 2014 · 1 092 Inlägg

Just den här valborg var inte riktigt som man tänkt sig, vi var uppbjudna på en bilutställning som skulle vara 1:a Maj så efter idogt packande och putsande bar det iväg för att tanka men efter tankningen vägrar bilen starta så det blev bärgning hem till garaget och där blev den stående.

Jag trodde först det var Iac, alltså en ventil som sköter tomgången som fastnat. En sådan hade jag besällt ifrån usa någon vecka tidigare så den dök upp två dagar senare.

Så det blev till att byta den.
Här sitter den

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4419fd727febae7841b02bf9ebcace0c.jpg


När man väl fått lös den gamla såg den inte hyperfräsh ut direkt så jag bytte den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-e88c7ba8587cd8ac4ddcaa5f91cd05e4.jpg

Läget på dessa ventiler skall nollas genom att hålla ner gasen något och starta bilen sedan släpper man gasen och bilen skall gå 5s sedan stängas av i 10s för att sedan startas normalt igen.
Tyvärr så vill den fortfarande inte starta så i hyfsad kvalificerad gissning är antingen tändspole eller ICM(tändmodulen) så nu håller jag tummarna för att de är nåt av dom som är felande så man får åka lite i sommar.
Båda är beställda men leveranstiden från andra sidan pölen är ju någon vecka till tyvärr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-a12f9adbb64268f0ca9a8622e700de89.jpg

Senast redigerat av N_W (4 maj 2014)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
AMAVOLVOZON
5 maj 2014 · 28 Inlägg

Bra jobbat, Jag är nyligen hemkommen från en tur å retur till Hemsön över Valborg. Utan bilbroblem.
Kan vara svårt att felsöka på dessa om man uppdatera med nyare saker & programvara.
Hoppas du får snurr på skiten, (Jag menar Lt1:an wink
Lycka till / Trevlig sommar.

Amazing,Razing,Amazon
N_W V8 de bästa som finns!
5 maj 2014 · 1 092 Inlägg

AMAVOLVOZON skrev:
Bra jobbat, Jag är nyligen hemkommen från en tur å retur till Hemsön över Valborg. Utan bilbroblem.
Kan vara svårt att felsöka på dessa om man uppdatera med nyare saker & programvara.
Hoppas du får snurr på skiten, (Jag menar Lt1:an wink
Lycka till / Trevlig sommar.

Vad härligt, på Hemsön har man varit många gånger det är fint därute smile

Jag plockade lös tändmodulen idag och det stod made in Singapore på baksidan så det kändes ju tryggt.. Så jag väntar med spänning på den nya tändmodulen och tändspolen men Usa-beställningar kan ju ta sin tid.

Det är lite synd att jag inte har min egen felkodsläsare för OBD-1 så kunde man leta lite bättre, Fredrik på Sundsvalls bil och transmission är i Usa några veckor annars hade jag tagit bilen på trailer dit ner och läst av dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-da5a4188304812f8f01f9233e7f31ef3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4d7229147f5b169342bd4fa35e90a52c.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
ontoft
5 maj 2014 ·

N_W skrev:

AMAVOLVOZON skrev:
Bra jobbat, Jag är nyligen hemkommen från en tur å retur till Hemsön över Valborg. Utan bilbroblem.
Kan vara svårt att felsöka på dessa om man uppdatera med nyare saker & programvara.
Hoppas du får snurr på skiten, (Jag menar Lt1:an wink
Lycka till / Trevlig sommar.

Vad härligt, på Hemsön har man varit många gånger det är fint därute smile

Jag plockade lös tändmodulen idag och det stod made in Singapore på baksidan så det kändes ju tryggt.. Så jag väntar med spänning på den nya tändmodulen och tändspolen men Usa-beställningar kan ju ta sin tid.

Det är lite synd att jag inte har min egen felkodsläsare för OBD-1 så kunde man leta lite bättre, Fredrik på Sundsvalls bil och transmission är i Usa några veckor annars hade jag tagit bilen på trailer dit ner och läst av dom.

http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-da5a4188304812f8f01f9233e7f31ef3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4d7229147f5b169342bd4fa35e90a52c.jpg

Hade varit en säker felkälla om det stått made in china.... iofs så är det väl på sätt och vis samma skit kanske. Men kinesgrejorna har definitivt ingen kvalitet.

N_W V8 de bästa som finns!
5 maj 2014 · 1 092 Inlägg

ontoft skrev:

N_W skrev:

AMAVOLVOZON skrev:
Bra jobbat, Jag är nyligen hemkommen från en tur å retur till Hemsön över Valborg. Utan bilbroblem.
Kan vara svårt att felsöka på dessa om man uppdatera med nyare saker & programvara.
Hoppas du får snurr på skiten, (Jag menar Lt1:an wink
Lycka till / Trevlig sommar.

Vad härligt, på Hemsön har man varit många gånger det är fint därute smile

Jag plockade lös tändmodulen idag och det stod made in Singapore på baksidan så det kändes ju tryggt.. Så jag väntar med spänning på den nya tändmodulen och tändspolen men Usa-beställningar kan ju ta sin tid.

Det är lite synd att jag inte har min egen felkodsläsare för OBD-1 så kunde man leta lite bättre, Fredrik på Sundsvalls bil och transmission är i Usa några veckor annars hade jag tagit bilen på trailer dit ner och läst av dom.

http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-da5a4188304812f8f01f9233e7f31ef3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4d7229147f5b169342bd4fa35e90a52c.jpg

Hade varit en säker felkälla om det stått made in china.... iofs så är det väl på sätt och vis samma skit kanske. Men kinesgrejorna har definitivt ingen kvalitet.

Egentligen vet jag inte vad som är bäst AC Delco som de använder till allt möjligt original det är ju made in Mexico,  för att vara ärlig så har amerikanska bilar ganska kass kvalité överlag men grejorna är ju billiga och man har amerikanare mer för formen, motorerna, känslan och för att man gillar att tanka  big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
WeXio
15 juni 2014 · 6 Inlägg

Du borde ta hjälp av Caprice.se och även ImpalaSSForum för felsökning. Det felet du har kan tex. komma från trasig kabel för styrsignal eller tändspole eller PCM eller ICM... Det blir snabbt dyrt att bara byta på vinst och förlust. Tex. IAC:n som du bytte tror jag du bytte i onödan om du inte hade problem med tomgången innan. Den är ju enbart aktiv när du har släppt gasen helt, så du hade kunnat hålla lite gas och starta ändå.

Häftigt projekt förresten smile

Chevrolet Caprice SS -94
Police Interceptor
N_W V8 de bästa som finns!
15 juni 2014 · 1 092 Inlägg

WeXio skrev:
Du borde ta hjälp av Caprice.se och även ImpalaSSForum för felsökning. Det felet du har kan tex. komma från trasig kabel för styrsignal eller tändspole eller PCM eller ICM... Det blir snabbt dyrt att bara byta på vinst och förlust. Tex. IAC:n som du bytte tror jag du bytte i onödan om du inte hade problem med tomgången innan. Den är ju enbart aktiv när du har släppt gasen helt, så du hade kunnat hålla lite gas och starta ändå.

Häftigt projekt förresten smile

Det som är bytt på bilen nu är iac, tändspolen, tändmodulen, optispark(tändfördelare) startmotor, luftmassemätaren, tändstift och nytt batteri.
Vi har fått igång bilen så jag trodde det var frid och fröjd så jag körde hem den(5mil) och det gick bra, sen körde jag den en gång till på hemmaplan utan att märka något speciellt.

Sen skulle jag åka ner till sundsvall på cruising och bilträff då spikade den, det är bara när man ligger på lockupen och gasar på lite lätt tex uppför men inte under fullgas eller på lägre växlar.
Sen när jag skulle iväg ifrån bilträffen så dog den efter 500m, den gick att starta men gick på sisodär 4-5cylindrar kändes det som, hackade mig fram ett par hundra meter till och stannade då gick den igång på alla 8 igen, så då körde jag tillbaka den till verkstaden igen.
Där är vi nu, jag beställde en ny styrbox från usa färdigprogrammerad men den kom i torsdags så den är inte prövad ännu, har nya tändkablar liggandes som ska dit, det blir nog nya lambdasonder också..  man börjar bli lite less på den just nu.

Har kollat med dator och givare verkar ändå fungera som de ska och spridarna jobbar likadant, de man kan anmärka lite emot är att tändförställningen går upp lite högt när man varvar på men det beror nog på programmeringen av den förra styrboxen. Bränsletrycket är stabilt.
Det fanns en enda felkod och det var 0097 och det är egentligen hastighetsgivarsignal svag, det beror ju på att hastighetsmätaren är inkopplad på utsignalen från boxen men det har den ju varit 3 år.

Jag får väl skriva ett inlägg på caprice.se eller impalass forum snart, för man vill ju helst inte skrota den tongue

Senast redigerat av N_W (15 juni 2014)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
19 juni 2014 · 1 092 Inlägg

Efter många om och men så har det iaf hittats två faktiska fel på bilen, elektrodavståndet på de nya stiften är alldeles för stort, sen det största felet är 4 spridare som gett upp.
På tomgång kan man rycka ur 4 av kontakterna till 4st spridare men motorn går ändå ganska snyggt på tomgång.
Så de måste ha fastnat så de småläcker lite, de skall vara helt slutna om styrningen kopplas bort på dom.
De spridare som fungerar märks det direkt på om om man pluggar ur dom, bilen stannar om två av dessa dras ur.
Matningen till fuelrailen går först in på den sida där spridarna gett upp så har det kommit nån skit så hamnar det där först.
Spridarna byttes för tre år sen men det var ultraljudstvättade spridare med nya oringar mm men de var inte nya.
Bilen står ju 6månader på vintern så bränslet kanske inte är helt snällt heller mot spridarna men det är bara teorier.

Så det blev även 8st nya Accelspridare. Som bör fungera bättre än de som sitter där nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9f4b52941cb09baa8628e7ef81f5e226.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Mane_Attraction Totalt okunnig
20 juni 2014 · 413 Inlägg

Smöget med lyft i garaget. Detta skulle man kanske själv införskaffa sig.

Bilen är som alltid snygg, hoppas du får ordning på problemen.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
N_W V8 de bästa som finns!
7 september 2014 · 1 092 Inlägg

Det var ett tag sen man uppdaterade men jag får väl tala om att det var faktiskt spridarna som var problemet sen efter det har den fungerat som den ska motormässigt.
Dock så märkte jag av ett annat problem bilen gick inte och starta när den var varm, startmotorn bara klickade trots att jag köpte en ny startmotor pga av den förra klickat en gång förra hösten.
Nere på classic car week blev det till att köpa ännu en till startmotor trots att den innan inte var använd mer än 10-20 starter... men problemet blev inte bättre, jag monterade kylplåt på startmotorn för jag trodde solenoiden var överhettad men samma resultat,  men efter många om och men verkar det vara den snabbpolavskiljare som jag hade som gav dålig kontakt när det blev varmt. Tråkigt att en grej för 39kr gör att det blev två nya startmotorer och värmeskydd.

Det verkar dessutom som att det kan bli bakaxelbyte efter allt krångel ändå, det var alltså den axel jag beställde från Usa för snart 2 år sen som inte fungerade som förväntat, nu har jag skickat ner den till Nova-jörgen som tydligen hittat att den var lite skev... så den måste såklart riktas, sen ska den omschimsas igen med de nya dreven trots att jag redan skickade klumpen på omschimsning här i sverige förra året så var det inte 100 tydligen.

Jag har passat på att köpa nya poluretanbussningar till axelbytet senare när den gamla axeln ändå ska ner kan man ju passa på att byta bussningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-31ad950b8ad9a26eebd72436ef66a58d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-7b7e882dd7edd759a42d1295e2e994f1.jpg

Senast redigerat av N_W (7 september 2014)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
ontoft
7 september 2014 ·

Att hålla en gammal bil vid liv är lite av en "never ending story". Hoppas nu att allt blir perfekt till nästa sommar, så att den kan njutas utan strul.

N_W V8 de bästa som finns!
8 september 2014 · 1 092 Inlägg

ontoft skrev:
Att hålla en gammal bil vid liv är lite av en "never ending story". Hoppas nu att allt blir perfekt till nästa sommar, så att den kan njutas utan strul.

Ja fast här är det ju mer dom nya delarna som bortstötes ungefär som transplantation av nya organ i kroppen men det hade varit kul utan strul smile

Det finns ju planer att inom nåt år eller så köpa en till bil kanske eventuellt en sen 40-talare med lite modernare grejer i sig, håller på med ett till garage just nu så det borde vara klart om en månad så då finns det plats åt en ny sommarbil.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang