Projekt Pontiac Lemans "LTO" 67a cab, modern Corvette LT1 V8 och låda

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre hållbarhet på köpet. Alltså en bil som är rolig att köra till cruisingar, bilutställningar, alla fina sommarkvällar eller bara och köpa en korv Den kommer att förses med LT1 V8 som normalt sitter i Corvette, Camaro Z28 och Pontiac Trans am, de blir mildare bas trim och sedan på vårkanten kommer den lackeras och förses med en egendesignad stripning. Fjädrarna och stötdämpare är bytt till eibach runt om. Detta är ett skynda lite lagom takt projekt och budgeten är inte skyhög utan men de ska fungera bra och se hyfsat ut, utan att man behöver skämmas Ombyggnaden kommer att ske i sundsvall i SBT Autos lokaler, tackar till Fredrik Holmberg för hjälpen Lackeringen kommer att bli på Leffes Lack här i Härnösand. Styrboxen är omprogrammerad och stöldskyddsfunktioner, egr funkti
N_W V8 de bästa som finns!
19 november 2010 · 1 088 Inlägg

Är i valet i kvalet om jag ska göra en projekttråd av det, vet att hälften är anti sånt här och hälften gillar det.
Jag vet vad jag vill ha så jag behöver inga lektioner i rätt och fel  wink

Bilen är  en Pontiac Lemans 67a cab som jag själv importerat från Usa för ett par år sedan.

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre hållbarhet på köpet.  Alltså en bil som är rolig att köra till cruisingar, bilutställningar, alla fina sommarkvällar eller bara och köpa en korv smile

Den kommer  att förses med LT1 V8 som normalt sitter i Corvette, Camaro Z28 och Pontiac Trans am, de blir mildare bas trim och sedan på vårkanten kommer den lackeras och förses med en egendesignad stripning. Fjädrarna och stötdämpare är bytt till eibach runt om.
Detta är ett skynda lite lagom takt projekt och budgeten är inte skyhög utan men de ska fungera bra och se hyfsat ut, utan att man behöver skämmas smile

Ombyggnaden kommer att ske i sundsvall i SBT Autos lokaler, tackar till Fredrik Holmberg för hjälpen smile
Lackeringen kommer att bli på Leffes Lack här i Härnösand.

Styrboxen är omprogrammerad och stöldskyddsfunktioner, egr funktioner mm är borttagna. Tänd och bränslekurvor är lite modifierade.

Såhär ser den ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1020413_9piytm.jpg

https://www1.garaget.org/archive/2/1341/153576/large_153576-2134826.jpg

och i förrgår efter det att man kört ner den till Sundsvall, lite slirigt före på sina ställen...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1020400_tglsrq.jpg

Senast redigerat av N_W (7 september 2014)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
N_W V8 de bästa som finns!
19 november 2010 · 1 088 Inlägg

Här är en en del av de prylar som inhandlats under sommaren och hösten för detta.


Lt1 V8 med 4l60e automatlåda

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1020404_n3gev1.jpg



"Highperformance" vattenpump

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986208_ice2nt.jpg


Ny optispark tändfördelare med avluftning

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986207_071kvg.jpg



Ny kylare från Camaro Z28 med inbyggd oljekylare

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986225_c2n073.jpg


Dubbla 12" elfläktar med styrning i två steg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986213_lqpbdg.jpg


8st NGK Iridium stift

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986216_227rxr.jpg


Polerade ventilkåpor i aluminium gjorda sepciellt för LT1 V8 med urtag för generator

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986221_ev5nrp.jpg


Nya tändkablar modell grövre, röda såklart wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986233_dzlzmi.jpg


Ny kabelhärva för eftermontering av Lt1 motor i andra bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986236_t46uml.jpg


Insugsdelar för lite bättre flöde. Polerat och rött.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986241_m0q7e5.jpg


Platta för throttlebodyn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/986238_3efp0c.jpg


Headers
???

Senast redigerat av Niklasw (21 november 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
TurbOla Reservdansk
19 november 2010 · 6 271 Inlägg

Det börjar bra! wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sjodin_ Good Girl Gone Bad
19 november 2010 · 607 Inlägg

Låter underbart! Projekttråd tack smile

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad
N_W V8 de bästa som finns!
19 november 2010 · 1 088 Inlägg

Sjodin_ skrev:
Låter underbart! Projekttråd tack smile

Kul du gillar det,jag trodde de här var en projekttråd  big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Sjodin_ Good Girl Gone Bad
19 november 2010 · 607 Inlägg

Niklasw skrev:

Sjodin_ skrev:
Låter underbart! Projekttråd tack :)

Kul du gillar det,jag trodde de här var en projekttråd  :D

Såklart jag gillar det, de är Pontiac :) Absolut men du skrev att du var i valet och kvalet, thats why :)

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad
Marcus_89 Biltokig elektriker
19 november 2010 · 3 268 Inlägg

Mycket trevligt projekt smile

N_W V8 de bästa som finns!
21 november 2010 · 1 088 Inlägg

Pga av att original grenrör på en LT1 går rakt ner ifrån ifrån mittencylindrarna så skulle avgassystemet gå rakt ner i framvagnsbalken. Så nu behövs shorty headers eller mid tubes som är riktade snett bakåt på båda sidor, felet är att de går inte att köpa headers som är gjorda för LT1 rakt av för de är anpassade på camaro Z28/ Trans am/ corvette och de går inte att ha på den här bilen.

Alternativet blir nu att få tag headers för cheva 350 men som passar i tex chevelle 66-67 som har samma grund som den jag har, ett problem är dock att hålen för grenrörs/headersbultarna är förskjutna drygt 5mm uppåt på en LT1 jämfört med en äldre smallblock. Ett annat problem är att portarna är D-formade på en LT1 och inte runda, troligtvis kommer man runt om man har lagom stora primärrör på headers, sen får man borra upp hålen för headersbultarna lite och göra en lätt portning av hålen till primärrören, sen lägga i lite svets och plana.

Ska välja nå haeders från Usa nu imorgon eller tisdag, sen får man hoppas de blir bra smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
N_W V8 de bästa som finns!
22 november 2010 · 1 088 Inlägg

Kommer att beställa headers ikväll, väntar på lite svar från usa först så får vi se vilka de blir smile de blir keramiskt coatade iaf.

Nu är motorn grovtvättat iaf med stark avfettning, en finrengöring ska göras först innan plocket med ny vattenpump, Optispark tändfördelare, tändkablar, stift, ventilkåpor, headers, insugsdelar och Pontiac emblem ska på.

Här är ett par bilder.

Innan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1021865_7xh14o.jpg

Lite renare iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1021860_kxndet.jpg

Senast redigerat av Niklasw (22 november 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
N_W V8 de bästa som finns!
27 november 2010 · 1 088 Inlägg

Eftersom vissa amerikanska leverantörer vägrar höra av sig så fick man köpa andra headers, får hoppas de går in. De har 9,5mm flänstjocklek så de verkar ju ganska stabila iaf, tog några i rostfritt stål. 1 5/8" primärrör och 3" kollektor med reducers till 2,5".
De kommer kräva lite portning för Lt1 har D-portar och sen lite uppborrning av bulthålen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1023192_tw470o.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1023191_4xkfyc.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
zemet
27 november 2010 · 3 574 Inlägg

Grymt snygg:) Inte ofta man ser en sån bil köra på snösmile

JonasK -.-
27 november 2010 · 383 Inlägg

Härligt projekt !!!!!!!!!

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas "Lilla Blå" (1988)
N_W V8 de bästa som finns!
28 november 2010 · 1 088 Inlägg

JonasK skrev:
Härligt projekt !!!!!!!!!

Tack så mycket, roligt att höra smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
JonasK -.-
28 november 2010 · 383 Inlägg

Niklasw skrev:

JonasK skrev:
Härligt projekt !!!!!!!!!

Tack så mycket, roligt att höra smile

Har alltid varit svag för -67 Lemans/GTO. Hade en gammal plansch på en GTO -67 från tidningen Colorod eller vad den hette när jag var liten.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas "Lilla Blå" (1988)
N_W V8 de bästa som finns!
1 december 2010 · 1 088 Inlägg

Ja de har hänt en del bra saker och sen ett litet bakslag. hmm

De tråkiga(fast bra ändå) är att motorn var tydligen nyare än vad säljaren sa och vad som står i papperen, så den tändfördelare man köpt från Usa passar inte.. beställde en ny för fem minuter sen.

Eventuellt kan de finnas ett par saker som diffar i kabelhärvan också men de blir en spännande överraskning .

Det roliga är att den ursprungliga 326an har Fredde lyft ur och lt1an ligger på provmontering i motorutrymmet men nya motorfästen måste göras. Först måste bara de nya headerserna komma så de går att mäta in den rätt.
De nya mätarna dyker nog upp i veckan och då ska tanken ner och kapas upp lite för ny bränslepump och ny tankgivare för bränslemätaren.

Här är lite dåliga mobilbilder, ska ta med systemkameran på fredag, men några bilder är redan tagna men ligger på en annan dator.

Gamla motorn urlyft

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1024578_7537ar.jpg



Bilen uppe på lyften nu.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1024576_fqcv32.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
zemet
2 december 2010 · 3 574 Inlägg

Ser riktigt fint ut. Men varför ska du byta motor?

J0ck3e
2 december 2010 · 247 Inlägg

Härligt Projekt: smile

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
N_W V8 de bästa som finns!
2 december 2010 · 1 088 Inlägg

zemet skrev:
Ser riktigt fint ut. Men varför ska du byta motor?

Less på förgasare och tvåstegs gaffeltruckslåda, nu får jag bra prestanda, rätt ljud, bra körbarhet och bra bränsleförbrukning plus tillförlitligheten av en modern motor. Jag vill vrida om nyckeln backa ut ur garaget utan behöva ge gas i en minut för att för att den inte ska dö, eller slippa pumpa för mycket så den surar igen osv osv.  Jag hade nog inte funderat så mycket på det om det suttit en 400 med th 400 låda i den men nu har jag brstämt jag ska ha kvar bilen läänge så då blir bygge smile
Jag vill kunna åka till stockholm(43mil enkel) köpa en korv och åka hem igen utan att behöva behöva ha med mig en verkstad i bagaget för att komma hem big_smile
Jag har haft tre bilar tidigare med Lt1 och en med ls1 och tycker om de motorerna men tycker om allt annat på den här bilen, så nu försöker man få till sin egen drömbil(inom de ekonomiska ramar som finns) kan man säga smile

Senast redigerat av Niklasw (3 december 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
N_W V8 de bästa som finns!
2 december 2010 · 1 088 Inlägg

Här är nya optispark tändfördelaren som man fick panik beställa från usa pga av att fel årsmodell var angivet på motorn. Men nu är den nog påväg hem smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1024977_ps3gic.jpg

Senast redigerat av Niklasw (2 december 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
BMW 540iM "6-växlad V8" (2001)
Cadillac Club Coupe "Sedanette" (1949)
zemet
2 december 2010 · 3 574 Inlägg

Niklasw skrev:

zemet skrev:
Ser riktigt fint ut. Men varför ska du byta motor?

Less på förgasare och tvåstegs gaffeltruckslåda, nu får jag bra prestanda, rätt ljud, bra körbarhet och bra bränsleförbrukning plus tillförlitligheten av en modern motor. Jag vill vrida om nyckeln backa ut ur garaget utan behöva ge gas i en minut för att för att den inte ska dö, eller slippa pumpa för mycket så den surar igen osv osv.
Jag vill kunna åka till stockholm(43mil enkel) köpa en korv och åka hem igen utan att behöva behöva ha med mig en verkstad i bagaget för att komma hem big_smile
Jag har haft tre bilar tidigare med Lt1 och en med ls1 och tycker om de motorerna men tycker om allt annat på den här bilen, så nu försöker man få till sin egen drömbil(inom de ekonomiska ramar som finns) kan man säga smile

Jaha det låter ju ganska vettigt:) Kommer nog bli grymt:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang