5392
Sök

Uppkörning på måndag, 4:e gången!

308 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Hej! Nu ska jag köra upp för 4:e gången på måndag! :-(!

Hoppas verkligen att jag klarar och jag när nästan mer nervös än vad jag var dem andra gångerna.

Första gången körde jag upp i jakobsberg. Körde helt okej, men på motorvägen efter ett backrön så blev det från 90 till 70. Solen bländade till och jag hann inte se skylten i tid, kom in i 80km/h på 70 skylten.

Andra gången: Körde jag också upp i jakobsberg. körde HELT perfekt och var helt säker på att jag skulle få mitt kort, men hade en surgubbe som var helt less på livet och kuggade mig pga att jag var "FÖR SÄKER?" i rondellerna? Jag stannade till när det fanns bilar i rondellen för jag var osäker på ifall de skulle rakt fram eller svänga vänster (min höger). Så jag åkte ut i lugn o ro efter att bilarna passerat rondellen och kuggade på "Inte miljövänligkörning".

Tredje gången: Var så himla nervös för jag så gärna ville ha kortet och gjorde i princip allt fel, körde då upp i sollentuna och hade en helt ny bil, man var tvungen att sätta plattan i mattan för att få upp den till 3000 varv, så jag fick kärringstopp 2 gånger, körde fel en gång, och körde allmänt dåligt, så där förstår jag att jag kuggade.

Men nu har jag kört som fan med farsan och han förstår riktigt inte hur jag kunde kugga, för jag har kört bil nu i över 1 år, och tagit 12st bil körlektioner (dubbla lektioner, 24h. Dessutom säger min körlärare att jag var klar för länge sen).

Så nu ska jag köra upp på måndag igen, som sagt, för 4:e gången. Vad ska man göra när man kör upp?!
Jag kollar speglar, vinklar, anpassar hastigheten, planerar min körning, håller avstånd, blinkar och gör inga snabba byten. Något mer man borde ha i bakhuvudet om man vill ha sitt kort någongång! sad?

Vet inte ifall jag hamnade i rätt Tråd nu, men jag hoppas de här passar in i "allmänt".

Jag är jätte tacksam för svar och hoppas att ni har något vettigt att säga för att lugna ner mig! :-(

Mvh Mathias

3 650 Inlägg
27 november 2010
Va inte nervös, ställ in stolen så du sitter skönt å lutar dig tillbaka (så du inte sitter med fejset i framrutan och verkar fett stressas) Lugna växlingar, kanske nån 2-4 växling. Kolla speglarna. OCH framförallt fram med boken och plugga in rondeller ordenligt, ut å kör rondeller med din farsa..

308 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Kesler skrev:
Va inte nervös, ställ in stolen så du sitter skönt å lutar dig tillbaka (så du inte sitter med fejset i framrutan och verkar fett stressas) Lugna växlingar, kanske nån 2-4 växling. Kolla speglarna. OCH framförallt fram med boken och plugga in rondeller ordenligt, ut å kör rondeller med din farsa..

Haha, aa.. Fixar alltid stolen, reglage, speglar osv innan, jag kör 2-4 växlningar då det passar och jag behöver accelerera. Rondeller har jag kört varje dag nu i 2 veckor, känns som att jag kan varenda en utantill i hela stockholm, (MED EN ÖGONBINDEL PÅ big_smile).

Jag hoppas verkligen jag får kortet! :-(!!!

Jävel
2 018 Inlägg
27 november 2010
Det låter väldigt lovande, bara vara lugn som fan.. Nu kan du ju köra lite extra lugnt eftersom att det är halt. Lycka Till!

You got to risk it, to get the biscuit :)

6 732 Inlägg
27 november 2010
Låter som att du kan men blir för exalterad. Lättare nu på vintern då man måste köra lugnt

De/Dem

308 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Det låter väldigt lovande, bara vara lugn som fan.. Nu kan du ju köra lite extra lugnt eftersom att det är halt. Lycka Till!

Tack!.. Men kan man kugga för att man kör "för lugnt?" om dom tycker det :s?
För det är ju halt väglag osv.. Om man bara säger att de är en helt ny bil, det är halt och man vill vara på den säkra sidan, sen kan man ju fråga om man har bråttom någonstans? ( skämt åt sido smile ).

För jag hörde någonstans att dom vill se att man kör minst 100km/h, därför kör man på 110km/h motorväg, men de är väl inte bra om man drar upp i 100km/h om de är snöstorm o halt som fan? Då kanske dom ser att man inte alls är säker för andra trafikanter :s?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 november 2010
Låter som du gör allt rätt och har haft otur, det viktigaste är att du är lugn och om du gör ett eventuellt fel; Bara löser det på ett trafiksäkert vis, för jag tror de flesta skulle godkänna dig bara du tar chansen att visa att du verkligen kan övningen.

Nu känns det som ovanstående blev rörigt, men vi tar ett exempel med hastigheten. Jag tror alltså att de flesta skulle släppt igenom dina 80km/h förbi en 70-skylt om du i övrigt visar att du klarar av att hålla hastigheten.

Lycka till på måndag!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Jävel
2 018 Inlägg
27 november 2010
Du har rätt, man kan bli kuggad för att köra för lugnt.
Jag hade nog försökt anpassa farten efter de andra på motorvägen, om dom åker 90, så gör det du me. Troligen bara dumdristigt o ut o flänga i omkörningsfilen bara för att visa att de är 110 liksom smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

562 Inlägg
27 november 2010
Får man fråga ungefär hur lång tid du har fått vänta på en ny uppkörningstid i Jakobsberg de gånger du har missat?

9-5 Aero Sedan -05

308 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Du har rätt, man kan bli kuggad för att köra för lugnt.
Jag hade nog försökt anpassa farten efter de andra på motorvägen, om dom åker 90, så gör det du me. Troligen bara dumdristigt o ut o flänga i omkörningsfilen bara för att visa att de är 110 liksom smile

Precis smile! Tack

308 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
micke-opel skrev:
Får man fråga ungefär hur lång tid du har fått vänta på en ny uppkörningstid i Jakobsberg de gånger du har missat?

Jag hade jätte tur, körde upp den 15.. och fick en ny tid dagen efter preics, för att de va tydligen någon som hade avbokat, så kolla varje dag om du vill ha en tid, för de är flera som avbokar varje dag! :-)

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 november 2010
TexaL skrev:
Jag är jätte tacksam för svar och hoppas att ni har något vettigt att säga för att lugna ner mig! :-(

Mvh Mathias

Detta passar bättre i din blogg då det inte direkt är av allmänt intresse och inte direkt innehåller några konkreta frågor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök