TBOC_Razor skrev:
Hur länge värmaren ska gå beror på utetempen.
+10 = 1 timme
0 = 1 timme
-10 = 2 timmar
-20 = 3 timmar
Nu snackar vi Volvos Dieselvärmare på 5.5kW :-) den går ca 20min innan start när det är "kallt" och tar upp motor samt kupé till full driftstemp. :-)
sigrid skrev:
Jag gör så här:: när jag kommer ut och ska åka sätter jag direktstart på PÅ, väntar en stund, kör hem och innan jag kör in i garaget ändrar jag till AV. Gör jag fel? Hur mycket belastas batteriet?
Det funkar såhär:
Tiduret ställs på den tid man vill ta bilen, utefter utetemperaturen så bestämmer bilen själv hur länge värmaren behöver gå. Finns inte bränsle nog i tanken så startar inte värmaren, är batteriet dåligt så väljer värmaren i första hand bort att värma kupén och i andra hand att inte starta alls. Värmaren ger upp och stannar automatiskt 10min efter utsatt tid.
Exempel: till/från jobbetDirektstart tvingar värmaren att gå i en timme, den håller under den tiden motor och kupé varma.
Exempel: Shoppingrundan med flera kortare stopp i olika butiker och en varm och go bil hela tidenNär motorn är igång så går värmaren sporadiska för att hålla motortemperaturen uppe samt värma kupén, när det är kallt ute är det i princip hela tiden. är det lite bränsle i tanken väljer bilen att stänga värmaren, ironiskt nog känner då styrsystemet att nu vart det kallt och eldar mer diesel i motorn istället och förbrukningen ökar :-P min bil hoppar upp från 0.55/mil till 0.65/mil utan brännaren igång.
Värmaren drar ca 0.5liter i timmen, dvs en motorvärmning på morgonen drar 0.2liter = 2:50kr ungefär. Du får då varmt i kupén, varm motor och du slipper åka på "choke" vilket spar igen dina 2:50kr LÄTT!
Det tar ungefär lika lång tid att återladda batteriet som värmaren varit igång med motorn avstängd. Eller så säger folksägnen i alla fall. Är man inte djupare insatt i hur batterier och generatorer laddar så räcker den tumregeln gott även om man i de flesta fall i ett friskt batteri skulle kunna påstå att man på 5min återladder den kräm som brännaren använt ur batteriet.
hm... jo när du drar igång din direktstart så bör du vänta dedär 20minutrarna tills motorn är varm, att starta direktstarten bara en liten stund innan man vevar igång gör ju ingen nytta, att ha direktstarten igång medans man kör gör heller ingen nytta eftersom värmaren ändå går igång när du kör för att hålla motorn varm.
Jag använder ALLTID tiduret, sommar som vinter, lägger lätt dedär 2:50 kronorna på att ha motorn i drifttemp när den startas och ha varmt i kupén. bra för motorn och för min stackars hals/näsa.