Volvo 740 GL 90- B230F startar inte!

matheus
29 november 2010 · 181 Inlägg

Hejsan!

min Volvo 740 har beslutat sig för att inte starta längre.

bilen är orginal i motorn och jag har en B230F motor i min bil
bensinmätaren funkar bara över halv tank.

för några veckor sedan så var den en morgon när jag gick ut till bilen för att åka till jobbet, vrider på nyckeln. startar lite halvsegt som vanligt men när den är igång så går den på 2-3 cylindrar, jag öppnade huven å slet lite i tändkablarna, hoppade in i bilen å startade den igen, då gick den som den skulle.. ja åkte till jobbet å sedan hem dagen efter gjorde den samma sak men vägrade sedan starta vad jag än gjorde..
dagen efter åker jag till Volvo och köper Nya tändkablar och fördelare, rotor och tändstift.. sedan gick den som den skulle å startade som den skulle..
för 1 vecka sedan när jag va ute å körde inne i stan så skulle jag gasa på vid ett rödlyse men då började den blöddra å hosta å ville inte alls åka någe fortare, men när kopplingen var nertryckt så kunde man varva  helt utan problem men inte med en växel i då hostade den å blöddrade. sen slutade det lika snabbt som det kom upp.. gick jättebra i 1 vecka tills det nuvarande felet.

Bilen har stått i 1½ dag (fungerade utmärkt innan den parkerades) sen ska jag åka iväg och bilen hoppar igång och går bara på 2-3 cylindrar å vill inte alls varva eller så, den bara spottar å fräser och hoppar, sen hur mycket jag en gasar så vill den inte varva, sedan dör den, sen testade jag att starta den igen men den ville inte, tände inte ens när jag inte rörde gasen, men när jag höll full gas så tände den å startade nästan. sen tog batteriet slut, sen skulle jag kabla igång den idag. men jag satte passatens kablar på + och - och volvons på + och andra på motorn, då gick den knappt runt som om den inte fick ström fast jag kablade. satte kablarna på volvon på + och - då gick den en liten stund, men den är helt död. 

är det någon som skulle kunna tänka sig vad det kan vara för fel? hoppas jag har förklarat bra och att alla förstår vad jag skrivit!

TAck på förhand // Matheus

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
svenssonracing
29 november 2010 · 57 Inlägg

Får den bensin som den ska ? smile

Volvo 740 GL/T "KIRUNACAB" (1990)
matheus
29 november 2010 · 181 Inlägg

det vet jag inte hur jag ska kolla hmm så hur kollar jag de? men den har ju gått som den ska annars/innan.. men vem vet de kanske har hänt något så den inte får soppa?  jag är inte så duktig på att mecka, har funderat på att lämna in den till Volvo men jag kollade mina felkoder och den ger inte ut några felkoder den blinkar bara 1-1-1

men bilen är ju låg så caten* och den främre soppapumpen slår ju i snön som ligger på vägen, lambda lampan har blinkar till 2 gånger 1 gång vid en snökoka som jag råkade köra över och en annan gång när jag startade bilen så varvate jag till den blöddrade lite sen gick den ner i varv börjare "hoppa" sen lös lambdalampan en anabbis sen slocknade den igen, så den lyser ju inte!

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
matheus
1 december 2010 · 181 Inlägg

ingen annan som skulle kunna veta?

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
Sakiq
1 december 2010 · 270 Inlägg

Hur ser tändstiften ut? smile

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
joQue Game On!
1 december 2010 · 244 Inlägg

soppafiltret som du fått vatten i som fryst nu när de är så jävla kallt så han inte får tillräckligt med soppa ? smile

Edit: kolla stiften, är de vita får du ingen soppa, är de svarta/sotiga så får du soppa men ingen gnista smile

Senast redigerat av joQue (1 december 2010)

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
matheus
1 december 2010 · 181 Inlägg

ena stiftet är lite vitare än dom andra. men dom andra är svarta men typ lite halvblöta..
kollade gnistan förut vid första feltillfället på bilen men den är typ lite gulaktig och inte så sjukt stark som alla säger att den ska vara när den kommer från tändspolen.

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
Enholmski
1 december 2010 · 58 Inlägg

matheus skrev:
men bilen är ju låg så caten* och den främre soppapumpen slår ju i snön som ligger på vägen, lambda lampan har blinkar till 2 gånger 1 gång vid en snökoka som jag råkade köra över och en annan gång när jag startade bilen så varvate jag till den blöddrade lite sen gick den ner i varv börjare "hoppa" sen lös lambdalampan en anabbis sen slocknade den igen, så den lyser ju inte!

Om man säger såhär av egna erfarenheter så är det inte lambdasonden, åkte runt med den tänd en hel kväll utan vidare problem.. Och felkoden 1-1-1 säger ju att det inte är något med bilen.. Sen tyckte jag att någon i tråden nämnde att du skulle testa byta Tändspole.. Sen en annan sak som du kan kolla, det är fördelarlocket, kolla det på det nya och det gamla , Se så det inte är typ några streck ( ser typ ut som man har dragit ett streck med kolpenna) Är det ett streck då kan du ha svaret varför den inte startar och om den då startar så har du nog ett svar varför den inte går på alla burkar!

Det är helt enkelt min hypotes tongue


// FlipparN

740draparen
7 december 2023 · 1 Inlägg

Jag har haft problem med min 740 regina den startar ibland och ibland inte den får soppa men tänder inte till ordentligt vad kan felet vara

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang