3763
Sök

Volvo 940 GL -93 startar inte

629 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Tja,
Min lille 940 med b230F vill inte starta efter nattens tokkyla (-20).
Jag trodde först det var batteriet, men mätte på det, och har 12v över det.
Samt att den inte startar med startkablar.
Den tände till några gånger när jag nötte med startmotorn.

Det jag vart nyfiken på är om bilen kan vägra att starta via starthjälp, pga batteriet i min bil är slut?
Snabbt svar uppskattas!

Uppdaterat: ladda batteriet 1 timme, då starta bilen men dog efter ungefär 5 sekunder.
Ska låta det stå och ladda över natten, men om den startar och går, sen dör igen imorgon = batteriet då?

Antar att den inte ville starta med starthjälp pga elektronisk motorstryrning? :S
Senast redigerat av Dagge88 (1 december 2010)

Mröh

21 761 Inlägg
1 december 2010
Dagge88 skrev:
Jag trodde först det var batteriet, men mätte på det, och har 12v över det.

Det viktiga i detta läge är att veta vilken spänning batteriet har under kraftig belastning, dvs när startmotorn går. Ett batteri kan visa hyfsat hög spänning utan belastning, men ändå vara dåligt.

Dagge88 skrev:
Det jag vart nyfiken på är om bilen kan vägra att starta via starthjälp, pga batteriet i min bil är slut?

Det låter inte rimligt, även om ditt batteri är svagt så hjälper ju det andra batteriet till. Det ska mycket till innan man inte får igång bilen med starthjälp OM den hjälpande bilen har fräscht batteri, rejäla startkablar och att kablarna har bra kontakt. Ofta kan det vara knepigt att få riktigt bra kontakt med kabelklämmorna.

Med tanke på att din bil är en fyrcylindrig bensinare så ska det inte vara några större problem, däremot en stor dieselmotor kräver ordentliga saker.

Dagge88 skrev:
Antar att den inte ville starta med starthjälp pga elektronisk motorstryrning? :S

Det låter inte heller rimligt tycker jag. När motorn har startat så ska ju generatorn ladda, gör den det men motorn ändå stannar så beror det knappast på batteriet. Undantaget är väl om batteriet har kortslutning i någon/några celler, då kan saker bete sig konstigt. smile

1 562 Inlägg
1 december 2010
gissar på kortslutning i batteriet, ger dessa fenomen. testa å sätt dit ett batteri du vet är helt.

629 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
hmmm okej, får ta och kolla, ska testa att skicka i batteriet imorgon får vi se om den startar.
Annars snor jag flickvännens SAABs batteri o testar med det smile.

Startar den inte ändå, får felsökningen börja på riktigt hmm.

Mröh

767 Inlägg
1 december 2010
Bränsle relät har ju en förmåga att krångla ibland. Ifall det nu inte är batteriet smile

629 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Jiimpa skrev:
Bränsle relät har ju en förmåga att krångla ibland. Ifall det nu inte är batteriet smile

Okej, jo vet dom kan vara lite bråkiga på de här bilarna, får kika imorgon helt enkelt smile

Mröh

629 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Laddade batteriet hela natten, och det verkade rätt friskt, han hoppade igång cirka 5 sekunder sen dog den igen och vägrade starta.

När jag vrider på tändningen hör jag soppapumpen surra i 2 sekunder sen blir den tyst, så antar den fungerar som den ska?

Förslag mottages, för nu känns de som man kört fast, går ej att läsa ut felkoder heller pga får inte igång bilen.

Mröh

767 Inlägg
2 december 2010
Dagge88 skrev:
Laddade batteriet hela natten, och det verkade rätt friskt, han hoppade igång cirka 5 sekunder sen dog den igen och vägrade starta.

När jag vrider på tändningen hör jag soppapumpen surra i 2 sekunder sen blir den tyst, så antar den fungerar som den ska?

Förslag mottages, för nu känns de som man kört fast, går ej att läsa ut felkoder heller pga får inte igång bilen.

Kolla spridar relät. Sitter framför expansionskälet. Har du ABS sitter det 2 likadana där. Prova skifta dom och se om den startar sen smile
Hade det bekymret på min 745 förra veckan. hostade till men dog direkt. Skiftade på dom och nu har den startat fel fritt.

1 562 Inlägg
2 december 2010
Dagge88 skrev:

kan fortfarande vara batteriet testa saab batteriet.

VD Hammar
613 Inlägg
2 december 2010
kan fortfarande vara batteriet testa saab batteriet.

om inte så kan de vara tändmodulen men TESTA batteriet först låter mest troligt
Senast redigerat av opela (2 december 2010)

MVH Johan

629 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Testade batteriet förut, satte dit saab - batteriet och den var lika konstigt: Startar i 5 sekunder, bluddrar som fan, för att tillslut dö och vägra starta igen.

En polare sade att jag skulle testa bygla bränslerelät, men då borde jag väll inte höra att soppa pumpen...
Men han menade att om det är dåliga lödningar så när reläet blir varmt = bryter kontakten och då stoppar pumpen.

Annars vet jag inte vart det där spridar relät sitter.
Jag har inget relä på mitt expantionsskärl... Om någon fixar bild på ett vore det schysst smile

Tack för förslagen iallafall, kan man kontrollera tändmodulen på nått sätt?

Mröh

767 Inlägg
2 december 2010
Dagge88 skrev:
Testade batteriet förut, satte dit saab - batteriet och den var lika konstigt: Startar i 5 sekunder, bluddrar som fan, för att tillslut dö och vägra starta igen.

En polare sade att jag skulle testa bygla bränslerelät, men då borde jag väll inte höra att soppa pumpen...
Men han menade att om det är dåliga lödningar så när reläet blir varmt = bryter kontakten och då stoppar pumpen.

Annars vet jag inte vart det där spridar relät sitter.
Jag har inget relä på mitt expantionsskärl... Om någon fixar bild på ett vore det schysst smile

Tack för förslagen iallafall, kan man kontrollera tändmodulen på nått sätt?

http://www.sidhabo.org/div/740_spridarrela.JPG

629 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
göttans, ska leta efter den, tackar!

Mröh

3 259 Inlägg
3 december 2010
Ett litet förtydligande då en del inte verkar ha förstått vad ett batteri gör i en bil.

Ett batteri ger ström till startmotorn(och diverse annan elektronik) vid starttillfället, när motorn går av sig själv så används inte batteriet utan bilen tar sin ström från generatorn, alltså om bilen stannar då eller visar nåt annat fel så beror det garanterat inte på batteriet. Likaså om bilen går runt på startmotorn i normal takt så är det inte heller nåt fel på batteriet.

Ontopic: Går bilen på startgas efter att den har stannat? Har du skuvat lös ett tändstift och kört på startmotorn igen och sett om du har gnista efter att bilen har stannat? Då får du veta om det är tändsystemet eller bränslesystemet du ska leta fel i!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Ett litet förtydligande då en del inte verkar ha förstått vad ett batteri gör i en bil.

Ett batteri ger ström till startmotorn(och diverse annan elektronik) vid starttillfället, när motorn går av sig själv så används inte batteriet utan bilen tar sin ström från generatorn, alltså om bilen stannar då eller visar nåt annat fel så beror det garanterat inte på batteriet. Likaså om bilen går runt på startmotorn i normal takt så är det inte heller nåt fel på batteriet.

Ontopic: Går bilen på startgas efter att den har stannat? Har du skuvat lös ett tändstift och kört på startmotorn igen och sett om du har gnista efter att bilen har stannat? Då får du veta om det är tändsystemet eller bränslesystemet du ska leta fel i!

Mvh/Jon

Nej inte haft tid eller lust än (varit så kallt), ska skicka in den i ett garage på lördag, då ska jag kolla om det finns gnista..
bytte LMM nyligen till en begagnad, men kan LMM göra så bilen inte startar? (tänkte om den gett upp redan).

Övrigt som kanske är nytta i tråden: Innan bilen dog, var den orolig på tomgång ibalnd när man koppla ur, samt fick "gas-häng", dvs när jag växlade upp och släppte gasen så gasade bilen av sig själv kan man säga...
Det hände ett par sekunder sen gick den som vanligt igen.

Mröh

VD Hammar
613 Inlägg
3 december 2010
på dem volvon jag har mekat med så har dem bara gått dåligt när lmm varit trasig

MVH Johan

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
opela skrev:
på dem volvon jag har mekat med så har dem bara gått dåligt när lmm varit trasig

Ja samma här, men dom har alltid startat iallafall när den varit trasig , för mig iallafall

Mröh

3 259 Inlägg
3 december 2010
Dagge88 skrev:
kan LMM göra så bilen inte startar?

Nej! Om LMM är trasig så går bilen alltid men den går dåligt!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Dagge88 skrev:
kan LMM göra så bilen inte startar?

Nej! Om LMM är trasig så går bilen alltid men den går dåligt!

Mvh/Jon

Okej tackar , behöver jag inte kolla det iallafall!
Återkommer imorgon, ska testa att bygla sopparelät (om jag har gnista), så får vi se vad som händer.
Ska kolla efter spridarrelät också.

Mröh

2 953 Inlägg
3 december 2010
kolla så inte bilen har frysit

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Sök