8807
Sök

Volvo 940 GL -93 startar inte

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Om du menar kylmedlet till kylarn, så nä har nog en fryspunkt på -40 i blandat minst, knappt blandat ut glykolen med vatten hehe :p
Senast redigerat av Dagge88 (3 december 2010)

Mröh

173 Inlägg
3 december 2010
kan va soppa filtret om det har kommit fukt/kondens ner i tanken o fryst gjorde det på min grannes 245a  o då frös det men var bara ställa in i värme garage någon timma så starta den  men den frös pga väldigt lite bensin i tanken

767 Inlägg
3 december 2010
Dagge88 skrev:
Om du menar kylmedlet till kylarn, så nä har nog en fryspunkt på -40 i blandat minst, knappt blandat ut glykolen med vatten hehe :p

Om du blandar mer glykol än 50% så försämrar du effekten. och fryspunkten blir sämre.
50/50 är optimalt. ren glykol har en frypunkt på cirka -13, det är först när den blandas med vatten som fryspunkten sjunker smile

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
mjaha just ja , får kolla om de frysit kanske då :S svårt o tro för har vatten i också självklart, fast är nog snarare 70/30 med glykol / vatten smile

Jo tänkte också om de kunde frysa i soppafiltret, men har mer än halvtank i skrället.
Hur fan gör man om filtret frysit, förutom att tina det? byta? smile

Mröh

2 953 Inlägg
3 december 2010
kanske ska säga oxå att min 245a betede sig som din bil häromdagen vilket jag då gick å kände på slangarna till kylarn å dom va typ lagomt frusna, inte direkt is men det va som typ hård snö i dom, ställde bilen på motorvärmarn nån timma sen startade den fint smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
OM tomgångsmotorn är död / behöver göras rent, vägrar bilen starta då? måste bara höra efter , funderar på att testa att göra rent den om det är så.

Mröh

2 953 Inlägg
3 december 2010
är den död så ska du ju inte ha nån tomgång bara

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
nä precis, då borde den ju gå igång om jag ger den lite gas, ville bara höra mig fram så det inte var den som kunde dumma sig smile

Mröh

2 953 Inlägg
3 december 2010
har du kollat om kylar vattnet hade frysit i den? å har du testat att ställt den på motorvärmarn om du har sån

629 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Nej pinsamt nog har man inte kollat vattnet, antog jag hade tillräckligt med frysskydd... :S
Har ej motorvärmare, fast ska putta in den i varmgarage imorgon.

Men om kylet frysit, borde väll fortfarande bilen starta, då motorn går runt hur lättsomhelst, och den startar + går ju i 5 sekunder , sedan dör och vägrar starta igen.

Mröh

2 953 Inlägg
3 december 2010
hmm jadu, den borde väll starta iaf tycker jag, skulle nog inte helt omöjligt vara nått med soppan då, om det inte är nått jobbigt med tändningen

1 562 Inlägg
3 december 2010
JonR skrev:
Ett litet förtydligande då en del inte verkar ha förstått vad ett batteri gör i en bil.

Ett batteri ger ström till startmotorn(och diverse annan elektronik) vid starttillfället, när motorn går av sig själv så används inte batteriet utan bilen tar sin ström från generatorn, alltså om bilen stannar då eller visar nåt annat fel så beror det garanterat inte på batteriet. Likaså om bilen går runt på startmotorn i normal takt så är det inte heller nåt fel på batteriet.

Ontopic: Går bilen på startgas efter att den har stannat? Har du skuvat lös ett tändstift och kört på startmotorn igen och sett om du har gnista efter att bilen har stannat? Då får du veta om det är tändsystemet eller bränslesystemet du ska leta fel i!

Mvh/Jon

ett helt batteri ja, ett kortslutet kan ge dessa symtom.

läs ut felkoderna på bilen, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=1631
står hur du gör där.
Senast redigerat av mange_240 (3 december 2010)

629 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Har inga felkoder, och nu kommer mer info:

Den får både bensin + gnista.
Tog bort tändstiftet på cylinder 1, kollade så jag fick gnista (bra gnista), samt den tryckte ur sig soppa rätt ordentligt ur den cylindern också, med rejäla puffar smile
Edit: tog bort alla tändstift nu, och kan dock inte säga det är rejäla puffar, utan kommer ganska klent med soppa om man jämför med min gamle 142a..
Men det kommer iallefall...

Då är frågan: vaaafan? soppa + gnista = starta?
Kollade soppapumps relät, men det var några riktigt fina lödningarn + det klickar och så som det ska, så det borde det ej vara.
Samt det borde la inte komma soppa då?

Han dummar sig fortfarande iallafall, hoppar igång 5 sekunder sedan dör. Kylet har ej frusit + soppa + gnista..
Måste vara någon givare eller nåttt annat elakt?
Alla säkringar osv är hela också..

Blir fan inte klok på de här hmm
Senast redigerat av Dagge88 (4 december 2010)

Mröh

2 953 Inlägg
4 december 2010
hmm, man tycker väll att det borde funka, vet inte om det e långsökt eller inte men äre inte skit som täpper till i soppafiltret eller nått, tänkte så att den får lixom soppa men inte tillräkligt

629 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Jo också inne på nått sånt, dock konstigt att den blir igensatt över en natt smile

Mröh

2 953 Inlägg
4 december 2010
kanske har kommit nå vatten dit som har fryse eller nått

1 562 Inlägg
4 december 2010
testa å dra ur lambda sond kabeln låt den bara hänga kostar inget å testa. annars byt filtret.

629 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Så nu står styggelsen i varmgarage, ska få stå där över natten och gotta sig, så får vi se om den vill starta imorgon.
Gör den det, så lär det fan frusit i soppafiltret elle nått :S

Mröh

2 953 Inlägg
4 december 2010
hålller tummarna att det löser sig iaf smile

629 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Nu känns det som man kommit en bit på vägen i felsökandet!
Det måste ha blivit IS i bränslesystemet eller så, för startade den nu imorse (efter att ha stått sedan igår i varmgarage).

Den bluddra lite smått i början (10 sekunder kanske), sen gick den kalas!
Men nu till det jobbiga: om det nu var is någonstans i soppasystemet, då måste det komma in fukt någonstans?
kanske avhjälps med bränslefilter byte? annars vet jag inte vad jag kan göra för att förbygga det här :s

Mröh

Sök