Fuskat med salg av bil, hjälp sökes

Miss_Evo_TME
6 december 2010 · 96 Inlägg

Hej forlåt jag inte staver så bra.

Hej jag har köpt en bil som inte viser sig vära en annan, jag köpte min evo på blocket i trogen at det var en TME som dar stod i annonsen, har nu redat ut ar denne bara är en GSR med byt stolar och front. Hade jag vist denne bil inte var en TME hade jag aldrig köpt den.

Så min fråga til är nu,  hur skal jag göre och kan jag göre nogot als...

Skriv pm for MIT telefon nr så kan vi også prata på det vis, for jag behöver virkligen hjälp

Senast redigerat av Miss_Evo_TME (6 december 2010)

BMW E30 340 "4.0L V8 Drifter" (1986)
BMW E30 320/325 "AC Schnitzer" (1985)
9Femma
6 december 2010 · 342 Inlägg

Två frågor som söker svar:

Har du kvar den exakta annonstexten och hur löd den ordagrant?
Köpte du bilen av privatperson eller företag?

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Attenator
6 december 2010 · 404 Inlägg

Du kan absolut göra någonting, har säljaren hävdat att bilen var en TME och det inte stämmer så bör det falla under konsumentköplagen. Bilen räknas som "felaktig vara" om jag inte missminner mig helt, man ska då ha möjlighet att låta köpet återgå.

Bilen räknas som felaktig:
Om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration)

Har du kontaktat säljaren om detta?

Lite läsning:
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … s-som-fel/

Senast redigerat av Attenator (6 december 2010)

BMW 2002 (1972)
Miss_Evo_TME
6 december 2010 · 96 Inlägg

Jag har printet ut annoncen fron blocket och der står TME.

Jag får inte tag i sälger

Det är så at sälger(A) som jag skulle köpa bilen av, hadde mycke skyld i bilen, derfor blev alla penge indbetalt til firtag(B) som også är dom som har im poteret bilen och soldt den til (À) i sin tid som en TMT

thelaughingmadman
6 december 2010 · 711 Inlägg

Har du köpt den av ett företag (bilhandlare) eller en privatperson?

I det första fallet, bilhandlare, kan du kontakta Konsumentverket, eller en konsumentvägledare i din kommun.

I andra fallet får man driva ett mål själv och rätta sig efter köplagen - om inte ett avtal har skrivits som bortser från den (köplagen är dispositiv).

Men har du ett avtal? Om produktbeskrivningen säger att det ska vara en TME och det bevisligen inte är det, så har du rätt att häva köpet (samt kräva skadestånd, men det kan må vara onödigt).
En sak är bra att veta, det är väldigt dyrt att driva en rättsprocess.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Miss_Evo_TME
6 december 2010 · 96 Inlägg

bilen är köpt av privat person, men betalt til et foretag da privat personen hade skyld hos foretaget..

thelaughingmadman
6 december 2010 · 711 Inlägg

Okej, så du betalade direkt till företaget som lånade ut pengar till förra ägaren? Borde nog ändå räknas som köp av privatperson...

Skrev du ett avtal med personen du köpte bilen av?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Miss_Evo_TME
6 december 2010 · 96 Inlägg

ja det har jag,  en sån köps kontrakt, men jag har presis pratat med killen, och han viste inte om det inte var en TME då han har köpt den som en TME av det fortag han hade skulden i...

Attenator
6 december 2010 · 404 Inlägg

Det spelar ingen roll om han vet om det eller inte, bilen är felaktig om den inte är som säljaren beskrivit den. Han har ett ansvar att veta vad han säljer vidare och får då i sin tur driva rättsprocess mot det företag som sålt bilen till honom.

Det man bör göra är väl egentligen att skriva ett brev till säljaren där man upplyser denna om att man vill häva köpet, alternativt att man kan tänka sig en skälig ersättning då bilen inte överensstämmer med vad man tror sig ha köpt. Datera och ta kopia på brevet samt spara kvittot från posten, om säljaren inte vill ersätta dig eller häva köpet kan det vara bra att ha om det går till rättegång.

BMW 2002 (1972)
habomaster
6 december 2010 · 463 Inlägg

Attenator skrev:
Det spelar ingen roll om han vet om det eller inte, bilen är felaktig om den inte är som säljaren beskrivit den. Han har ett ansvar att veta vad han säljer vidare och får då i sin tur driva rättsprocess mot det företag som sålt bilen till honom.

Det man bör göra är väl egentligen att skriva ett brev till säljaren där man upplyser denna om att man vill häva köpet, alternativt att man kan tänka sig en skälig ersättning då bilen inte överensstämmer med vad man tror sig ha köpt. Datera och ta kopia på brevet samt spara kvittot från posten, om säljaren inte vill ersätta dig eller häva köpet kan det vara bra att ha om det går till rättegång.

Skicka det dessutom med personlig kvittering så att säljaren måste skriva på att han tagit emot brevet.

HampZZ Proffs
6 december 2010 · 222 Inlägg

vet vad det är för företag så det är nog självklart att det är deras fel tyvärr!!
be om att få häva köpet annars går du vidare med det

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Miss_Evo_TME
6 december 2010 · 96 Inlägg

jag vil jo helst inte av med bilen, om jag inte är tvunget, men kunne tänka mig at få bare lite av mine penga retur...

HampZZ Proffs
6 december 2010 · 222 Inlägg

har du kontatat dom och snackat då?

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Miss_Evo_TME
6 december 2010 · 96 Inlägg

ja och dom sager dom inte viste om det heller, at dom har köpt bilen i england som en TME 

så känner det hele är konstigt.

men til alla som har evo TME och läser denne tråd, vär snäll och kolla chassi nr på era biler och skriv mig en pm om dom första sifre

står der CP9A010xxxx    dette skulle väre en GSR
eller      CP9A020xxxx  och dette skulle vära TME

Miss_Evo_TME
6 december 2010 · 96 Inlägg

och jag vil jo heller inte beretta nogon namn i denne sak, då jag jo håpas på en jette bra lösning och alla kommer ifron detta och är nöjda.

HampZZ Proffs
6 december 2010 · 222 Inlägg

tror ändå alla vet villken firma det är :p

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Hamilton
6 december 2010 · 8 865 Inlägg

HampZZ skrev:
tror ändå alla vet villken firma det är :p

Varför vill man veta vilken firma det är som finnansierat köpet? bilen är köpt av en privatperson och reklamationen ska tas med honom och ingen annan.

Mitt råd till trådskaparen är att helt enkelt häva köpet, hur dyrt det blir i slutändan beror lite på hur villig säljaren är.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
HampZZ Proffs
6 december 2010 · 222 Inlägg

om företaget importerat bilen och hon betalt till företaget så har hon väl ändå inte köpt något av en privatperson. sen om firman och killen har egna affärer är ju en annan sak!

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Deltaone
20 februari 2011 · 1 Inlägg

Miss_Evo_TME skrev:
ja och dom sager dom inte viste om det heller, at dom har köpt bilen i england som en TME 

så känner det hele är konstigt.

men til alla som har evo TME och läser denne tråd, vär snäll och kolla chassi nr på era biler och skriv mig en pm om dom första sifre

står der CP9A010xxxx    dette skulle väre en GSR
eller      CP9A020xxxx  och dette skulle vära TME

Hej.

Min originale stulne (1.febr.2008) EVO 6 TME hadde ch.nr.: JMYSNCP9AYU000667. YU viser at det var en TME.

En annen stulen i juli 2010: JMYSNCP9AYU000739. Samma som min bil med YU.

Alla evo6 har ch.nr. som starter med JMYSNCP9A (en TME) har deretter YU...ock senn 6 siffer. Minns inte hvad en GSR eller RS2 har, men dom har inte YU i ch.nr.

Inga ch.nr begynner slik du skriver ovenfor, det er kun typebetegnelsen for chassiet tror jeg.
Ch.nr er meislet inn ved siden av vindusvisker motoren.




Ellers:
http://www.lancerregister.com/mlr_showm … amp;id2=12

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang