7461
Sök

Ominstallation av drivrutiner

Meldem
917 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har precis installerat om windows XP på min bärbara dator, det funkar fint, men jag behöver hjälp med hur man hittar rätt drivrutiner och hur man installerar dem, verkar inte få det att fungera...

sedan skulle jag vilja veta om man kan skapa någon slags CD-skiva som man kan köra nästa gång jag gör ominstallationen så hela proceduren med drivrutinerna går lite lättare.

är inte så haj på detta med att fräscha upp datorn, så fråga gärna något om det behövs vetas.

MVH,
Marticus

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
7 december 2010
Gå in på laptoptillverkarens hemsida och leta efter något i stil med Download eller Support eller liknande, sen rota fram din laptops modellnummer och sen ladda ner drivrutinerna för XP.

Installera en drivare och starta om datorn mellan varje installation - klart!

Meldem
917 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Okej, men hur vet man att man har installerat alla nödvändiga drivrutiner? så man inte saknar någon viktig...
Senast redigerat av Marticus (7 december 2010)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

4 005 Inlägg
7 december 2010
Kolla i enhetshanteraren, när du inte längre har några utropstecken framför enheter så har du lyckats. smile

I annat fall, lämna in den till ngn som kan

Meldem
917 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
okej tack för det! naah tänker nog inte lämna in den fler gånger, anledningen till denna tråd smile

men angående CD-skivan, inget som är värt mödan?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
9 december 2010
drivrutiner brukar uppdateras, så om du bränner de på en skiva så lär de ju vara gamla när det väl händer igen. spara länkarna i ett dokument istället. wink

Meldem
917 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Michkijn skrev:
drivrutiner brukar uppdateras, så om du bränner de på en skiva så lär de ju vara gamla när det väl händer igen. spara länkarna i ett dokument istället. wink

bra där, ska jag göra! tackså mkt smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

854 Inlägg
10 december 2010
Dom ska även installeras i en viss ordning. Har för mig att moderkortets ska in först. Sök lite så hittar du. Min förra blev väldigt opålitlig när jag inte installerade i rätt ordning. Har du börjat så gör om, gör rätt. smile

Meldem
917 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Dom ska även installeras i en viss ordning. Har för mig att moderkortets ska in först. Sök lite så hittar du. Min förra blev väldigt opålitlig när jag inte installerade i rätt ordning. Har du börjat så gör om, gör rätt. smile

Det gjorde ju det hela ännu jobbigare... Är inte så inne på datorer som sagt så vet inte om det finns något "IT" forum man kan gå in på, får googla det...

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

375 Inlägg
10 december 2010
Drivrutin för moderkort ska installeras först, då man får fram alla funktioner och viss hårdvara som inte har automatiskt har hittats.

Sedan spelar det ingen roll vilken ordning dem andra drivrutinerna installeras

4 005 Inlägg
10 december 2010
Du kan ju även installera windows 7 så kommer du till stor del inte behöva installera några drivrutiner manuellt. smile

375 Inlägg
10 december 2010
Om du vill göra en avbild på din hårddisk, så har Acronis lite program för detta.
Lämpligt är om man gjort en helt ny installation av operativ system.
Gör är det bara göra en avbild och så blir den skivan bootbar.

Sedan när nöden krävs så är det bara starta skivan, den radera allt och du har en ominstallation på några minuterm, utan jobbiga väntetider, formateringar, sökningar av hårdvara osv.

Men som sagt, avbilder radera allt som du har på datorn.. Mna återskapar hur det såg ut exakt när filen gjordes.

Bara välja sedan hur man vill få tag på programmet.

Tror det heter Acronis True Image
Senast redigerat av Andreas_ace (10 december 2010)

4 005 Inlägg
10 december 2010
Helt korrekt, finns även clonezilla som är lite fulare men rätt logisk ändå. Bränn ut på cd. Starta upp datorn på cdromen och spara speglingen på en extern hårddisk.

Meldem
917 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Om du vill göra en avbild på din hårddisk, så har Acronis lite program för detta.
Lämpligt är om man gjort en helt ny installation av operativ system.
Gör är det bara göra en avbild och så blir den skivan bootbar.

Sedan när nöden krävs så är det bara starta skivan, den radera allt och du har en ominstallation på några minuterm, utan jobbiga väntetider, formateringar, sökningar av hårdvara osv.

Men som sagt, avbilder radera allt som du har på datorn.. Mna återskapar hur det såg ut exakt när filen gjordes.

Bara välja sedan hur man vill få tag på programmet.

Tror det heter Acronis True Image

Det är ju precis något i denna stilen jag vill ha!! Men hur blir det med föråldrade drivrutiner då som någon innan nämnde? kanske jag inte behöver oroa mig över till min laptop som e 3 år gammal?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

375 Inlägg
10 december 2010
Nja, räcker oftast med att köra Windows Update så får fungerande drivruiner.

Men eftersom din dator är 3år, så kommer det inte komma drivrutiner var och varannan månad som med ny hårdvara.

Meldem
917 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Nja, räcker oftast med att köra Windows Update så får fungerande drivruiner.

Men eftersom din dator är 3år, så kommer det inte komma drivrutiner var och varannan månad som med ny hårdvara.

Då ska jag kolla in ditt förslag lite närmare isf, tack så jättemycket!! smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Sök