Köpråd volkswagen eller Audi högst 30000.

Boat
12 december 2010 · 92 Inlägg

Hallå

Jag är intresserad av någon av dessa märken som första bil. (Ej aktuellt) bara lite köp/tips råd. Men från typ 10000-30000kr.

Har läst om Golf 2 och Audi coupé gillar dessa. Ej Golf III och uppåt.

Kom med förslag på andra och kommentarer

Tack på förhand

Mvh

Wille

Parsan
12 december 2010 · 166 Inlägg

Jag skulle satsa på Audi coupe med 2,3 liters motorn.Dom maskinerna är nästan odödliga.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
12 december 2010 · 7 234 Inlägg

corrado g60 eller vr6... mysiga bilar, vr6an är lite trevligare än g60in.

Annars är ju valfri audi med 5a ett säkert och roligt kort, turbo och quattro är ännu roligare men kostar mer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
CarpeDiem German Engineering
12 december 2010 · 9 082 Inlägg

Audi Coupé rekommenderar jag smile Finns 3 olika motorer men välj 2.3E, Audi-femman är skottsäker big_smile Finns 10V med framhjulsdrift och 20V med Quattro smile

Lycka till.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Boat
12 december 2010 · 92 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Audi Coupé rekommenderar jag smile Finns 3 olika motorer men välj 2.3E, Audi-femman är skottsäker big_smile Finns 10V med framhjulsdrift och 20V med Quattro smile

Lycka till.

Okej bra att veta! tack smile

För coupé ser man inte så ofta iallafall inte i Enköping o Mariestad, Konstigt för den är snygg och bra i motorn. Varför är det inte fler som väljer denna? Något man ska tänka på med Coupé?

///Wille

CarpeDiem German Engineering
12 december 2010 · 9 082 Inlägg

Prata med Leafbox, han är duktigare än mig om just Audi Coupé smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
LeafBox Lat Perfektionist
12 december 2010 · 6 359 Inlägg

Som jag skrev innan garaget crashade och inte lät mej skicka (HRRM!!)

Vanliga åkommor är:

Listerna längst ner gillar att falla av. Dem är dyra som faaen på VAG, men det finns bra kopior i mkt bättre material!

Handbromsen kärvar gärna fast, så ryck i den några extra gånger

Stolarna är halvskålade original, så sidan där man kliver är är allt för ofta väldigt nötta.

Håll koll på tempgivaren på instrumentpanelen, 80c motorväg, 90c vanlig körning och fläkten ska starta vid 100c.
Visar den fel kan det tyda på att multitempgivaren är trasig. BBilen kan då även gå lite halvkonstigt. Den är redigt dyr på VAG, men även här finns väldigt bra kopior.

dom hydraliska lyftarna tickar gärna om det är gammal olja, eller att man slarvat med oljebyten.
I bästa fall försvinner det om man byter till ny, bra olja. Annars är det inget att göra åt.

Äldre audi har nå problem med servopumpen oxå som gör att dom kan börja läka ur både pump och slangar. Men det verkar ovanligt på just Coupe / 80/90. Och verkar mer vanligt på A100

Jag är SUPERnöjd med min Coupé, och kan varmt rekommendera den till alla intresserade. smile
Ngt mer du undrar över? smile

Senast redigerat av LeafBox (12 december 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Boat
12 december 2010 · 92 Inlägg

LeafBox skrev:
Som jag skrev innan garaget crashade och inte lät mej skicka (HRRM!!)

Vanliga åkommor är:

Listerna längst ner gillar att falla av. Dem är dyra som faaen på VAG, men det finns bra kopior i mkt bättre material!

Handbromsen kärvar gärna fast, så ryck i den några extra gånger

Stolarna är halvskålade original, så sidan där man kliver är är allt för ofta väldigt nötta.

Håll koll på tempgivaren på instrumentpanelen, 80c motorväg, 90c vanlig körning och fläkten ska starta vid 100c.
Visar den fel kan det tyda på att multitempgivaren är trasig. BBilen kan då även gå lite halvkonstigt. Den är redigt dyr på VAG, men även här finns väldigt bra kopior.

dom hydraliska lyftarna tickar gärna om det är gammal olja, eller att man slarvat med oljebyten.
I bästa fall försvinner det om man byter till ny, bra olja. Annars är det inget att göra åt.

Äldre audi har nå problem med servopumpen oxå som gör att dom kan börja läka ur både pump och slangar. Men det verkar ovanligt på just Coupe / 80/90. Och verkar mer vanligt på A100

Jag är SUPERnöjd med min Coupé, och kan varmt rekommendera den till alla intresserade. smile
Ngt mer du undrar över? smile

Oj jag kan nog inte blir nöjd med råden smile  Men vilken motor och vilket drivhjul system ska man välja bland dessa som sagt av de tidigare användarna?

Det riktas åt Audi Coupé allt mer o mer smile

///Wille

LeafBox Lat Perfektionist
12 december 2010 · 6 359 Inlägg

De finns;

2L, 115hk, utqn quattro - Kass, håll dej borta
2.3E
*10v, 136hk, både med och utan quattro - super motor och lina! men quattron tynger bara ner på sommarn. Och gör man som jag och ställer undan bilen till vintern, välj utan quattro.
20v*, 170hk, både med och utan quattro - utan quattro på dessa är faktiskt lite sällsynt!
2.6, V6, 150hk - Dåligt rykta pga bristande kvalitet. Och man tjänar absolut inget på den. Kasta i sjön bara!
2.8, V6, 174hk - Samma visa här. Den må vara starkast, men även tyngst, och jag skulle alla dagar valt en 5-cyl

Så frågan är, tänker du köra den året om?
Om nej - Då är mitt råd en 5-cyl med FWD. Mindre effekt förluster, mindre tyngd = Snabbare bil wink
Om ja - fortfarande 5-cyl, men allt blir roligare med quattro!

Om du är duktig på skruva så spelar det ingen större roll
Men tänker du lämna iväg den kanske det är smartare att ta en 10v, fwd. Minst saker som kan gå fel då tongue
OM det skulle hända ngt dvs smile

Senast redigerat av LeafBox (12 december 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Boat
12 december 2010 · 92 Inlägg

LeafBox skrev:
De finns;

2L, 115hk, utqn quattro - Kass, håll dej borta
2.3E
*10v, 136hk, både med och utan quattro - super motor och lina! men quattron tynger bara ner på sommarn. Och gör man som jag och ställer undan bilen till vintern, välj utan quattro.
20v*, 170hk, både med och utan quattro - utan quattro på dessa är faktiskt lite sällsynt!
2.6, V6, 150hk - Dåligt rykta pga bristande kvalitet. Och man tjänar absolut inget på den. Kasta i sjön bara!
2.8, V6, 174hk - Samma visa här. Den må vara starkast, men även tyngst, och jag skulle alla dagar valt en 5-cyl

Så frågan är, tänker du köra den året om?
Om nej - Då är mitt råd en 5-cyl med FWD. Mindre effekt förluster, mindre tyngd = Snabbare bil wink
Om ja - fortfarande 5-cyl, men allt blir roligare med quattro!

Om du är duktig på skruva så spelar det ingen större roll
Men tänker du lämna iväg den kanske det är smartare att ta en 10v, fwd. Minst saker som kan gå fel då tongue
OM det skulle hända ngt dvs smile

Nej men jag känner mig väldigt tacksam Micke och tacka för alla detaljer om denna grymma bil som du skrivit. smile
Man vill ju ha något som tar 740:orna, annars är man nöjd för att äga sådan snygg bil ofc. Det bästa är väl att köra original coupé? eller finns det något som får den att gå bättre utan slitas?

Mvh

Wille

LeafBox Lat Perfektionist
12 december 2010 · 6 359 Inlägg

tyvärr, som med alla sugmotorer, finns det inget lätt eller billigt sett att trimma.
Det som ger mest effekt är ny kamaxel. men det är fortfarande ca 3k för kanske 15hk satt.

Annars får man plocka ner toppen och porta/plana och ha sej. Kanske man kommer upp i 160hk. Men då ska man ju ha tid och kunskap till det oxå satt tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Boat
12 december 2010 · 92 Inlägg

LeafBox skrev:
tyvärr, som med alla sugmotorer, finns det inget lätt eller billigt sett att trimma.
Det som ger mest effekt är ny kamaxel. men det är fortfarande ca 3k för kanske 15hk satt.

Annars får man plocka ner toppen och porta/plana och ha sej. Kanske man kommer upp i 160hk. Men då ska man ju ha tid och kunskap till det oxå satt tongue

Okej bra att veta smile men typ vanliga trimmen då sportigare avgasrör, luftfilter eller chip?

Sen kan du någon del/tillbehör sida till Coupén? smile

LeafBox Lat Perfektionist
12 december 2010 · 6 359 Inlägg

avgassystem ger väll litegrann, sen får man skaffa insatsfilter pga k-jet bränslesystemet. Det finns chip, men sånt är inte värt på en sugmotor ./

Finns inte så mkt sidor åt en gammal audi. Nascom kan vara bra att ha, och tyska ebay. Annars äre nog slut tongue
Insatsfilter finns på de flesta vanliga ställen, typ hova, h2m osv

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Boat
12 december 2010 · 92 Inlägg

LeafBox skrev:
avgassystem ger väll litegrann, sen får man skaffa insatsfilter pga k-jet bränslesystemet. Det finns chip, men sånt är inte värt på en sugmotor ./

Finns inte så mkt sidor åt en gammal audi. Nascom kan vara bra att ha, och tyska ebay. Annars äre nog slut tongue
Insatsfilter finns på de flesta vanliga ställen, typ hova, h2m osv

Aha bra att veta:)

Får väl bli en audi coupé v5 som sommarbil och kanske en golf 2a som vinterbil smile

Boat
26 december 2010 · 92 Inlägg

Någon som vet lite om Venton också?cool

//Wille

Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

LeafBox skrev:
Som jag skrev innan garaget crashade och inte lät mej skicka (HRRM!!)

Vanliga åkommor är:

Listerna längst ner gillar att falla av. Dem är dyra som faaen på VAG, men det finns bra kopior i mkt bättre material!

Handbromsen kärvar gärna fast, så ryck i den några extra gånger

Stolarna är halvskålade original, så sidan där man kliver är är allt för ofta väldigt nötta.

Håll koll på tempgivaren på instrumentpanelen, 80c motorväg, 90c vanlig körning och fläkten ska starta vid 100c.
Visar den fel kan det tyda på att multitempgivaren är trasig. BBilen kan då även gå lite halvkonstigt. Den är redigt dyr på VAG, men även här finns väldigt bra kopior.

dom hydraliska lyftarna tickar gärna om det är gammal olja, eller att man slarvat med oljebyten.
I bästa fall försvinner det om man byter till ny, bra olja. Annars är det inget att göra åt.

Äldre audi har nå problem med servopumpen oxå som gör att dom kan börja läka ur både pump och slangar. Men det verkar ovanligt på just Coupe / 80/90. Och verkar mer vanligt på A100

Jag är SUPERnöjd med min Coupé, och kan varmt rekommendera den till alla intresserade. smile
Ngt mer du undrar över? smile

Jag instämmer med allt i detta inlägg med tillägget att den Audi 80/100/coupé du lägger 30 000 på ska fan inte ha någon rost vid dörrlisterna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
LeafBox Lat Perfektionist
26 december 2010 · 6 359 Inlägg

Andromeda skrev:

LeafBox skrev:
Som jag skrev innan garaget crashade och inte lät mej skicka (HRRM!!)

Vanliga åkommor är:

Listerna längst ner gillar att falla av. Dem är dyra som faaen på VAG, men det finns bra kopior i mkt bättre material!

Handbromsen kärvar gärna fast, så ryck i den några extra gånger

Stolarna är halvskålade original, så sidan där man kliver är är allt för ofta väldigt nötta.

Håll koll på tempgivaren på instrumentpanelen, 80c motorväg, 90c vanlig körning och fläkten ska starta vid 100c.
Visar den fel kan det tyda på att multitempgivaren är trasig. BBilen kan då även gå lite halvkonstigt. Den är redigt dyr på VAG, men även här finns väldigt bra kopior.

dom hydraliska lyftarna tickar gärna om det är gammal olja, eller att man slarvat med oljebyten.
I bästa fall försvinner det om man byter till ny, bra olja. Annars är det inget att göra åt.

Äldre audi har nå problem med servopumpen oxå som gör att dom kan börja läka ur både pump och slangar. Men det verkar ovanligt på just Coupe / 80/90. Och verkar mer vanligt på A100

Jag är SUPERnöjd med min Coupé, och kan varmt rekommendera den till alla intresserade. smile
Ngt mer du undrar över? smile

Jag instämmer med allt i detta inlägg med tillägget att den Audi 80/100/coupé du lägger 30 000 på ska fan inte ha någon rost vid dörrlisterna.

Näe, för 30k ska den nästan va gjord av guld tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

Visst ja, åker du och kollar på någon Audi 80/100/A6/coupé bör du faktiskt hissa upp bilen och kolla så att bränslerören inte håller på att rosta sönder. En billig verkstad vill ha runt 5k för att byta dessa. Av någon outgrundlig anledning körde Audi med stålrör istället för slangar som de flesta andra och kan rosta sönder. Märks i och med att det luktar bensin om bilen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
5E
26 december 2010 · 92 Inlägg

LeafBox skrev:
Som jag skrev innan garaget crashade och inte lät mej skicka (HRRM!!)

Vanliga åkommor är:

Listerna längst ner gillar att falla av. Dem är dyra som faaen på VAG, men det finns bra kopior i mkt bättre material!

Handbromsen kärvar gärna fast, så ryck i den några extra gånger

Stolarna är halvskålade original, så sidan där man kliver är är allt för ofta väldigt nötta.

Håll koll på tempgivaren på instrumentpanelen, 80c motorväg, 90c vanlig körning och fläkten ska starta vid 100c.
Visar den fel kan det tyda på att multitempgivaren är trasig. BBilen kan då även gå lite halvkonstigt. Den är redigt dyr på VAG, men även här finns väldigt bra kopior.

dom hydraliska lyftarna tickar gärna om det är gammal olja, eller att man slarvat med oljebyten.
I bästa fall försvinner det om man byter till ny, bra olja. Annars är det inget att göra åt.

Äldre audi har nå problem med servopumpen oxå som gör att dom kan börja läka ur både pump och slangar. Men det verkar ovanligt på just Coupe / 80/90. Och verkar mer vanligt på A100

Jag är SUPERnöjd med min Coupé, och kan varmt rekommendera den till alla intresserade. smile
Ngt mer du undrar över? smile

Såvitt jag vet finns det inga alternativ till gummilisterna längst ner på Audi 80/90 karossen utan bara 100 C4. Listerna kostar ca 300 kr st för ett par år sedan. Om du vet alternativ får du gärna berätta. smile

Lyftarna kan man utan alltför stora problem byta ut för strax över 1000 kr. Annars får man som sagt leva med det. smile

Vill tillägga att bromsrör brukar vara sönderrostade, bromsslangar spruckna, rostiga skivor bak på dessa gamla bilar. Bromsrör brukar aldrig vara roligt att byta dessutom.

Man kan även tänka på att kolla upp varm- och kallstarter. Och att motorn går jämnt och drar bra. Dessa motorer är svåra att felsöka, men oftast så fungerar dom bra och är pålitliga (2,3e).

Hjullager är rätt kända barnsjukdomar. Inga oljud från något hjul. Bakhjulslagren får och ska glappa en aning om den är framhjulsdriven. Dock bör man tänka på att vinterdäck låter en aning.

Dessa bilar är helgalvade och om bilen är omlackad finns det risk att rost dyker upp fort om galvsläppet inte slippats bort tillräckligt. Vanligaste ställen är under lister på dörrar och skärmkanter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang