Funderingar kring basen

VirreEriksson
24 december 2010 · 1 301 Inlägg

Har i nuläget en oöppnad http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 2-p131316/

Slutsteg sinus live 1500 v2
550w 4ohm
900w 2ohm

Har inte byggt en låda till den ännu, men funderar på att köpa en till likadan bas? Vad vinner jag på de?
Klarar mitt steg att driva båda 2 och få ut bra med kraft?

Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1997)
Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
big-jepp
24 december 2010 · 3 187 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Har i nuläget en oöppnad http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 2-p131316/

Slutsteg sinus live 1500 v2
550w 4ohm
900w 2ohm

Har inte byggt en låda till den ännu, men funderar på att köpa en till likadan bas? Vad vinner jag på de?
Klarar mitt steg att driva båda 2 och få ut bra med kraft?

basarna är enkel 4 ohms spole så parallel kopplar du basarna får du 2 ohm, varje bas ligger på 500 watt rms och ditt steg ger ut 900 watt rms (antar att du angivit i rms) dina basar vill ha 1000 watt rms (gärna mer) du kan ha båda basarna till det steget men du kommer inte kunna driva dom fullt ut.

sinus live stegen är väl även stabila i 1 ohm?

Honda civic "civicen" (1993)
VirreEriksson
24 december 2010 · 1 301 Inlägg

okej , då vet jag. Japp de är de.
kanske bättre att bara köra en bas och lägga mer pengar på extrabatteri och annat smile

big-jepp
24 december 2010 · 3 187 Inlägg

VirreEriksson skrev:
okej , då vet jag. Japp de är de.
kanske bättre att bara köra en bas och lägga mer pengar på extrabatteri och annat smile

det beror på vad du ska driva på steget.
ska du driva det i 4 ohm, då kräver det inte extra batteri. inte heller i 2 ohm skulle jag tro, men i 1 ohm så skulle jag skaffa ett till.

Honda civic "civicen" (1993)
M_icke_
25 december 2010 · 3 466 Inlägg

Om du kör en sån bas på steget, alltså i 4ohm så kommer steget lämna 550wrms. I 4ohm brukar digitala steg ha en effektivtet på ca 90% alltså att steget enbart drar några procent mer ström än vad du får ut till basen. Dessutom har du en väldig kontroll på basen. smile
Om du istället kopplar in en bas till så kommer effektiviteten att sjunka så att steget kommer att dra mer ström i förhållande till vad du får ut till basen. Dessutom kommer kontrollen bli sämre.

Jag vet inte exakta effektivitetssiffror på Sinus Live men dom brukar vara ganska törstiga.

Med andra ord rekommenderar jag att om du ska köra steget i 4ohm räcker det med att ser över kablarna från generator till batteri. Fixar ordentlig jord till batteriet(orginaljordkabeln räcker INTE). Batteriet måste vara fräscht och kablarna till steget tillräckligt tjocka. Ska du köra steget i 4ohm så räcker en 21mm2 men det är inte fel att ha större, du har mindre spänningsfall på en 50mm2 och därmed mer effekt i steget.

Ska du däremot köra steget i 2ohm så kan du behöva extrabatteri för att undvika blinkningar. Kondensator hjälper inte särskilt mycket mot dessa spänningsdippar. Du kan prova utan extrabatteri till att börja med. Sinuslive stegen är ju kännda för att ha lite dålig kontroll och lämna en del distorsion, alltså oren signal om man kör dom på fullt. Detta dödar snabbt en bas även om den skulle få en tiondel av den effekten den ska tåla.

Sen kommer vi till frågan, är en bas till värt det?
Beror mycket på vad du har för bil och vilken låda du bygger men i bra bil (kombi/halvkombi) och en riktigt bra låda så kommer du kanske i decibel höja dig ca 2db. Och då kan vi tänka på att för att dina öron ska uppleva det som dubbelt så högt så krävs en höjning på 10db. Däremot så är 3db en dubbling av energin. Alltså kommer det kännas betydligt mer i bilen men om det är värt pengarna? Det är upp till dej att avgöra.

Personligen hade jag börjat med en bas o byggt en bra låda till den.

Vad har du för bil?
Om du vill veta hur du ska bygga för att få ut så mycket som möjligt ur din bas så finns det gott om folk här som kan hjälpa dig. smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
VirreEriksson
25 december 2010 · 1 301 Inlägg

Okej, tack för texten, intressant läsning ! smile
blir nog att köra en bas för mera kontroll.
Kommer att sitta i en Saab 9000, och har redan 50mm2 som ska in i bilen smile

M_icke_
25 december 2010 · 3 466 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Okej, tack för texten, intressant läsning ! smile
blir nog att köra en bas för mera kontroll.
Kommer att sitta i en Saab 9000, och har redan 50mm2 som ska in i bilen smile

9000 CS eller CC hoppas jag? Finns nog inte mycket bättre bilar att bygga ljud i!
Isf räcker en bas utan problem! big_smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
25 december 2010 · 3 466 Inlägg

VirreEriksson skrev:
9000 cse ja
okay! big_smile

Tips på några 6*9or under 1000lappen som är bra? smile
sk drivas på ett ; http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=184

Det är svårt att misslyckas med basbygge i dom bilarna, har haft ett par stycken själv nu.. tongue

När du bygger baslådan så är de bas och bort bakåt som gäller. Gärna lite dämpmatta i bagaget så kommer basen fram i bilen mer. Sätt en bit liggunderlag bak nummerskylten så slipper du vibrationerna och det drar inte till sig fukt.

När det gäller 6x9or så skulle jag egentligen avråda från att lägga pengar på dom. Satsa istället på ett par bra högtalare fram. 5,25 går att få ner i brädan med mindre modifiering. wink

Ska du ha hatthyllan i bilen så skulle jag egentligen avråda från 6x9or helt då basen lätt förstör dom. Blir ju ganska mycke tryck i bagaget som dom kommer få hålla emot.. Brukar sluta med att dom går sönder.
Låt orginal sitta kvar och driv dom på Huvudenheten så kommer dom i baksätet vara nöjda.
Sätt steget till några finare högtalare fram så kommer du garanterat bli nöjd. smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jampa
25 december 2010 · 200 Inlägg

Jag kör med 2 ohm på mina Rockfordsteg och det låter riktigt tight tycker jag. Vid 1 ohm börjar väl det fladdra lite mycket. Om du har plats för dubbla basar och tycker om mycket bas så tror jag det är värt att prova med en till.

Med en sådan bra känslighet basarna verkar ha så är kanske tyvärr inte slaglängden så stor för att flytta mycket luft vid låga hertz och då sitter det nog bra med extra konarea så länge steget pallar vill säga.

Det sista man vill är ju att steget börjar klippa för att man matar på för mycket in på steget och det är ju alltid en risk. Men allt beror väl på vad man är ute efter. 

Har du ett digitalt steg som kan köras på 1 ohm så kan 2 ohm bli väldigt bra, då brukar inte effektiviteten på stegen påverkas mycket, och steget blir inte för varmt heller. Fast jag vet inte effektiviteten på sinus stegen. Digitala steg ska lastas lagom mycket tycker jag, det verkar som om dom gillar det.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Jampa
25 december 2010 · 200 Inlägg

Skaffa ett steg till i värsta fall, det gör garanterat susen:)

Senast redigerat av Jampa (25 december 2010)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
M_icke_
25 december 2010 · 3 466 Inlägg

Jampa skrev:
Jag kör med 2 ohm på mina Rockfordsteg och det låter riktigt tight tycker jag. Vid 1 ohm börjar väl det fladdra lite mycket. Om du har plats för dubbla basar och tycker om mycket bas så tror jag det är värt att prova med en till.

Med en sådan bra känslighet basarna verkar ha så är kanske tyvärr inte slaglängden så stor för att flytta mycket luft vid låga hertz och då sitter det nog bra med extra konarea så länge steget pallar vill säga.

Det sista man vill är ju att steget börjar klippa för att man matar på för mycket in på steget och det är ju alltid en risk. Men allt beror väl på vad man är ute efter. 

Har du ett digitalt steg som kan köras på 1 ohm så kan 2 ohm bli väldigt bra, då brukar inte effektiviteten på stegen påverkas mycket, och steget blir inte för varmt heller. Fast jag vet inte effektiviteten på sinus stegen. Digitala steg ska lastas lagom mycket tycker jag, det verkar som om dom gillar det.

Håller inte med särskillt mtycket.

Det teoretiska känsligheten spelar ingen som helst roll när en bas får 500w..

Vad gäller klippningen så förstår jag inte hur du menar över huvud taget..

Och varför skulle basen inte kunna spela djupt? Att dubbla konarean hjälper knappast för att spela djupare, detta får man leka med avstämning på lådan.

Du har alltid mer kontroll i högre last..

Som sagt, är dom max. 2db värda pengarna?

Sen undrar jag om du ens läst igenom tråden innan du svarar? verkar knappt som du ens läst första inlägget..

Senast redigerat av M_icke_ (25 december 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jampa
25 december 2010 · 200 Inlägg

Jag tänkte bara att man får mer bas då överhuvudtaget och det hjälper då även vid lägre hertz om han nu kan nästa dubbla uteffekten. Och eftersom han var intresserad av en bas till så kanske han tycker om mycket bas. Men jag håller med om att man ska satsa på lådan.

När man lastar ett steg i lägre Ohm så minskar dämpfaktorn väl och även kontrollen.

Jag tycker också att man ska ha ett bra framsystem, gärna med extra midbasar. Men det beror som sagt på vad man är ute efter.

H Jampa

Senast redigerat av Jampa (25 december 2010)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang