Mercedes 190 3.0 24v TD, KÖÖL Racing. Film från kinnekullering och ett litet haveri =)

Angeland
20 mars 2011 · 245 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Nice smile Det lät ju som att turbon kom igång hyfsat lätt med tanke på storleken.. Undrar samma som föregående talare smile

Varför skulle turbon vara så seg spoolad då? han har ju 3 liter cyl volym.

S.v.r
Henjer
20 mars 2011 · 276 Inlägg

dieselmerc skrev:
Kräämigt nanting! Men låter ju inte som om den kommer så sent ändå? Hur sent börjar den ladda?

Jag har ju tyvärr inte fått liv i varvmätaren så jag har inget bra svar... Men jag tycker oxå de känns huffsat okay som de är nu.

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Henjer
20 mars 2011 · 276 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Nice smile Det lät ju som att turbon kom igång hyfsat lätt med tanke på storleken.. Undrar samma som föregående talare smile

Du ser säkert svaret som föregående talare fick. Dock finns tankar på kompressor oxå, för att den ska bli lekvänligare i lägre hastigheter tongue

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Vonzool
20 mars 2011 · 140 Inlägg

härligt=) ska bli spännande, tyvärr ska jag till elmia på lördag så kan inte se bänkningen på din pärla roll hade varit väldigt intressant faktikst och se den irl så att säga smile

en liten fråga bara, när du bytte pump hur gjorde du då? måste nämligen byta pump på min 300tdt.

när man låser pumpen genom hålet på den, ska motorn stå 15º före lr efter öd då?? tänkte på du borde ju veta det cool

International Scout II "lille skutten" (1978)
Henjer
20 mars 2011 · 276 Inlägg

Vonzool skrev:
härligt=) ska bli spännande, tyvärr ska jag till elmia på lördag så kan inte se bänkningen på din pärla roll hade varit väldigt intressant faktikst och se den irl så att säga smile

en liten fråga bara, när du bytte pump hur gjorde du då? måste nämligen byta pump på min 300tdt.

när man låser pumpen genom hålet på den, ska motorn stå 15º före lr efter öd då?? tänkte på du borde ju veta det cool

BROMSNINGEN ÄR FLYTTAD TILL KL 15.00 PÅ LÖRDAGEN! INTE SÖNDAG SOM DE VA TIDIGARE!
Detta pga att min bror ska ställa ut sin Audi Coupe som jag byggt åt honom på Gatbilar outdoor show, gå gärna och kika på den om ni vill. s_henjer här på gorg...

Skrev med bold för att intresserade skulle reagera, har skrivit om ombokningen tidigare i tråden men skriver det igen...

Vad de beträffar förställning på pumpen så är det 16 grader före OD som gäller på en moddad pump från blacksmoke racing, från andra firmor kan jag inte svara på vad det skall vara. På en orginalpump tror jag de är 15 grader efter den skall stå...

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Vonzool
20 mars 2011 · 140 Inlägg

Henjer skrev:
BROMSNINGEN ÄR FLYTTAD TILL KL 15.00 PÅ LÖRDAGEN! INTE SÖNDAG SOM DE VA TIDIGARE!
Detta pga att min bror ska ställa ut sin Audi Coupe som jag byggt åt honom på Gatbilar outdoor show, gå gärna och kika på den om ni vill. s_henjer här på gorg...

Skrev med bold för att intresserade skulle reagera, har skrivit om ombokningen tidigare i tråden men skriver det igen...

Vad de beträffar förställning på pumpen så är det 16 grader före OD som gäller på en moddad pump från blacksmoke racing, från andra firmor kan jag inte svara på vad det skall vara. På en orginalpump tror jag de är 15 grader efter den skall stå...

ahh, Hääärligt big_smile då kan man ju se den ändå smile de får jag inte missa tongue jo gick ju tillbax några inlägg för o kolla vilken tid bänkningen var wink men det är bra o skriva med lite tjockare text så man får syn på det lätt ^^

aha okej. det är en original pump jag har bara tongue men tackar smile

International Scout II "lille skutten" (1978)
Volvo Knugen The one and only
20 mars 2011 · 1 091 Inlägg

Turbo_Davve skrev:

Volvo Knugen skrev:
Nice smile Det lät ju som att turbon kom igång hyfsat lätt med tanke på storleken.. Undrar samma som föregående talare smile

Varför skulle turbon vara så seg spoolad då? han har ju 3 liter cyl volym.

För att den vanligtvis sitter på en motor som är betydligt större än 3 liter? roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Angeland
20 mars 2011 · 245 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Turbo_Davve skrev:

Volvo Knugen skrev:
Nice smile Det lät ju som att turbon kom igång hyfsat lätt med tanke på storleken.. Undrar samma som föregående talare smile

Varför skulle turbon vara så seg spoolad då? han har ju 3 liter cyl volym.

För att den vanligtvis sitter på en motor som är betydligt större än 3 liter? roll

som varvar ca 1800 rpm.... cool

S.v.r
Volvo Knugen The one and only
21 mars 2011 · 1 091 Inlägg

Turbo_Davve skrev:

Volvo Knugen skrev:

Turbo_Davve skrev:
Varför skulle turbon vara så seg spoolad då? han har ju 3 liter cyl volym.

För att den vanligtvis sitter på en motor som är betydligt större än 3 liter? roll

som varvar ca 1800 rpm.... cool

Visserligen smile Men eftersom turbon kommer från en motor som är tre gånger så stor så borde det betyda att det krävs tre gånger så mkt varv för att få igång den = över 5000 rpm vilket i mina öron låter ganska mkt...

Men det verkar ju iaf funka riktigt bra o det är ju huvudsaken cool

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Henjer
21 mars 2011 · 276 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Turbo_Davve skrev:

Volvo Knugen skrev:

För att den vanligtvis sitter på en motor som är betydligt större än 3 liter? roll

som varvar ca 1800 rpm.... cool

Visserligen smile Men eftersom turbon kommer från en motor som är tre gånger så stor så borde det betyda att det krävs tre gånger så mkt varv för att få igång den = över 5000 rpm vilket i mina öron låter ganska mkt...

Men det verkar ju iaf funka riktigt bra o det är ju huvudsaken cool

Ojojoj va ni spekulerar. Hur som helst så är turbon för stor för min motor, har försökt få upp laddtrycket i helgen men utan att lyckas, har bytt till den hårdaste fjädern i WG:en och de sluta till och med me att jag drog in laddtrycket i toppen på WG:en för att hålla den helt stängd hela tiden. Dock får jag inte upp laddet över 1,5 bar. Så om det är någon som har ett mindre avgashus till en GT45a få får ni gärna hojta till. Alternativt en GT40 liggandes på någon hylla, kanske någon som är sugen å byta till sig en GT45a

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
dkws2
21 mars 2011 · 176 Inlägg

Min holset hx40 funkar kanon kan rekomendera den fullt laddtryck 2bar vid ca 3300rpm

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
dkws2
21 mars 2011 · 176 Inlägg

Nu lät det som jag skulle sälja den men de ska ja inte,

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Angeland
21 mars 2011 · 245 Inlägg

har du kollat så att ventilen i wg:n tätar riktigt? inga tryck läckor någonstans?

S.v.r
Henjer
22 mars 2011 · 276 Inlägg

dkws2 skrev:
Min holset hx40 funkar kanon kan rekomendera den fullt laddtryck 2bar vid ca 3300rpm

Jo, de är något sådant jag behöver tror jag..

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Henjer
22 mars 2011 · 276 Inlägg

Turbo_Davve skrev:
har du kollat så att ventilen i wg:n tätar riktigt? inga tryck läckor någonstans?

Jag har faktiskt inte kollat något mer än de jag skrev om tidigare. Nu är jag iväg och jobbar så de får bli först om 2 veckor jag kan börja undersöka problemet.

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Angeland
22 mars 2011 · 245 Inlägg

Henjer skrev:

Turbo_Davve skrev:
har du kollat så att ventilen i wg:n tätar riktigt? inga tryck läckor någonstans?

Jag har faktiskt inte kollat något mer än de jag skrev om tidigare. Nu är jag iväg och jobbar så de får bli först om 2 veckor jag kan börja undersöka problemet.

Inte helt ovanligt att kina wg´s läcker i ventilen, bara att slipa in den med ventilslippasta mot sätet. men skulle nog tippa på att du har någon tryckläcka. Bara att provtrycka hela systemet smile

S.v.r
JonasHaglund
22 mars 2011 · 168 Inlägg

Ser ut att röra på sig riktigt bra :-)

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
dieselmerc
22 mars 2011 · 15 Inlägg

På tal om turbo så funkar hx40 me 60 mm in väldigt bra med avgas hus kring 16-19, eller en gt40 wink de kör iaf finnarna mest påwink

w123 om603 mynä, 400hk 655nm
Mercedes w123 "Mynä mercan" (1985)
Henjer
22 mars 2011 · 276 Inlägg

Turbo_Davve skrev:

Henjer skrev:

Turbo_Davve skrev:
har du kollat så att ventilen i wg:n tätar riktigt? inga tryck läckor någonstans?

Jag har faktiskt inte kollat något mer än de jag skrev om tidigare. Nu är jag iväg och jobbar så de får bli först om 2 veckor jag kan börja undersöka problemet.

Inte helt ovanligt att kina wg´s läcker i ventilen, bara att slipa in den med ventilslippasta mot sätet. men skulle nog tippa på att du har någon tryckläcka. Bara att provtrycka hela systemet smile

Jajjemen, allt ska trycktestas, har bara inte hunnit me. Va de beträffar ventilen så kollade jag så det såg bra ut när jag hade svetsat fast flänsen som den tätar mot på grenröret, men det kan ju givetvis vara så att de läcker igenom endå. Dock tycker jag det vore konstigt om ett så litet läckage skulle påverka laddet så mycket. Men tack för tipset wink

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Henjer
22 mars 2011 · 276 Inlägg

dieselmerc skrev:
På tal om turbo så funkar hx40 me 60 mm in väldigt bra med avgas hus kring 16-19, eller en gt40 wink de kör iaf finnarna mest påwink

Jo jag ve de, på den förra jag byggde så hade jag hx40, dock fanns de inga sånna eller gt40 tillsalu när jag letade agg denna gång, så då blev det gt45 lite på chans... men men...

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang