Elektrisk turbo? Se länk...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2011 · 17 524 Inlägg

http://www.performancechiptuning.com/El … Vortex/10/

I teorin åter det ju bra men orkar en elfläkt verkligen leverera så mycket luft som behövs? Vad tycker motorn om att pltsligt få för mycket luft i sig? Hinner den kompensera och leverera mer bränsle?

Min bil är en chippad Chrysler 300M. Lite sugen faktiskt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VAnd3rsson
2 januari 2011 · 438 Inlägg

Nja,,, Verkar lite himpa jimpa det där,,,
Mycket luft levererar den ju inte direkt,,,,,
5 psi är 0.344737 bar och det är ju inte mycket
Men jag tror nog att styrdonet reagerar lite konstigt när den plötsligt får helt andra avgas värden
I och med det blir övertryck istället för undertryck i insuget även om det är ju bara för en kort stund,
Inte för att styrdonet kanske skulle reda ut det,
Men det känns liksom inte riktigt bra att köra på laddtryck i en sug motor oavsett vilket tryck,

Nä jag tror inte det är något att satsa på om jag vore du, verkar lite klåpar trim över det hela
Men det är ju bara min åsikt av detta,
MVH VAnd3rsson

Senast redigerat av VAnd3rsson (2 januari 2011)

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Marlboroman
2 januari 2011 · 8 234 Inlägg

Lägg pengarna på nåt vettigt istället. Det är en del saker runt en sån där fläkt som gör att iden låter bra, men kristiskt granskat så inser man snabbt att det finns bätre saker att slänga pengar på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
2 januari 2011 · 26 167 Inlägg

Nej för sjutton, gå inte på den lätta. Finns flera versioner, och flera trådar om ungefär samma ämne. Vissa enstaka hävdar att de funkar, men hey - en del säger ju att öppet luftfílter bara det ger kännbra extraeffekt tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2011 · 17 524 Inlägg

Marlboroman skrev:
Lägg pengarna på nåt vettigt istället. Det är en del saker runt en sån där fläkt som gör att iden låter bra, men kristiskt granskat så inser man snabbt att det finns bätre saker att slänga pengar på.

Jag köper en ny Snow Racer till ungarna istället! Ska fan utklassa dom i backen med den gamla...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
G-sson
2 januari 2011 · 612 Inlägg

Skrattretande...

Det såldes någon variant som faktiskt fungerar, den kom komplett med typ 100kg batterier som klarade att driva den ett fåtal sekunder när dom var fulladdade.
En liten löjlig 900W fläkt (som jag för övrigt inte heller tror att den verkligen är på 900W) kommer inte göra någon nytta i praktiken.

XL-Dempa
2 januari 2011 · 457 Inlägg
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Marlboroman
2 januari 2011 · 8 234 Inlägg

XL-Dempa skrev:
hehe titta här http://www.youtube.com/watch?v=dyR0U_fYtwY

En lövblås har dock större teoretisk chans att det funkar eftersom man då slipper förlusten blir när generatorn ska ladda det som fläkten blåser. Mest impad av att dem fick ut mer efekt av att ha tillsatt lustgas via lövblåsen(?) utan extra bränsle.

Gasen ger nämligen i sig ingen egentlig effekt. Det krävs extra bränsle för det. Effektökningarna då? Lite fippel med inställningarna på bänken eller olika hårda pull så är det klart.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

En 2L fyrtakts bensinmotor sörplar i sig 6 kubikmeter luft vid 6000 rpm. Skall man ladda 5 psi så vill motorn ha (14.7 +5)/14.7 * 6000 = 8000 liter per minut = 130 liter per sekund vid 5 psi (0.34 bar = 34kPa).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
caromania Forummoderator
2 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Sharky skrev:
En 2L fyrtakts bensinmotor sörplar i sig 6 kubikmeter luft vid 6000 rpm. Skall man ladda 5 psi så vill motorn ha (14.7 +5)/14.7 * 6000 = 8000 liter per minut = 130 liter per sekund vid 5 psi (0.34 bar = 34kPa).

/Göran

Ibland vill man att det ska finnas en "gilla-knapp" som på facebook, men det får helt enkelt räcka med att jag ger tummen upp! big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zonox
3 januari 2011 · 161 Inlägg

Sharky skrev:
En 2L fyrtakts bensinmotor sörplar i sig 6 kubikmeter luft vid 6000 rpm. Skall man ladda 5 psi så vill motorn ha (14.7 +5)/14.7 * 6000 = 8000 liter per minut = 130 liter per sekund vid 5 psi (0.34 bar = 34kPa).

/Göran

Här med kröner vi den okrönte och han skall nu mera till talas som Kung Göran

Alla tummar upp

High Speed Low Drive!
Toyota Supra MKIV "Pearl" (1993)
KHRacing
3 januari 2011 ·

Sharky skrev:
En 2L fyrtakts bensinmotor sörplar i sig 6 kubikmeter luft vid 6000 rpm. Skall man ladda 5 psi så vill motorn ha (14.7 +5)/14.7 * 6000 = 8000 liter per minut = 130 liter per sekund vid 5 psi (0.34 bar = 34kPa).

/Göran

Kan tillägga te Görans perfekta text..
att en el-motor som skall producera så mkt övertryck att det ger märkbar effekt,,,
drar mera ström än den ger i effekt.

KHRacing
3 januari 2011 ·
Krist
3 januari 2011 · 716 Inlägg

Ja provade en liknande sak för några månader sedan i en skoda felicia. Hände inte ett sk*t tongue bortkastade pengar haha, men den kostade bara runt en femhundring. En bra sak kunde jag använda den till, att kyla ner oss i värmen, och fläkt till grillen big_smile

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
TurbOla Reservdansk
3 januari 2011 · 6 271 Inlägg

KHRacing skrev:
Kan tillägga te Görans perfekta text..
att en el-motor som skall producera så mkt övertryck att det ger märkbar effekt,,,
drar mera ström än den ger i effekt.

Allting har en motkraft, alltid lika stor.

Trycker du på ett häftstift med din tumme mot en vägg med 100Newton så utövar häftstiftet en lika stor kraft tillbaka.

(Det är det som gör ont).

Det finns ingenting som kan skapa mer kraft än vad det förbrukar.

Visst kan man tycka att en fläkt borde ge bra effekt, men om man jämför lite snabbt med en turbo, som den då ska motsvara.

En turbo håller uppemot 200 000 varv i minuten vid fullt flås.
I texten till ovanstående fläkt står det att den håller 20 000 varv.

Om vi antar att båda är lika stora, så är det ju bara en tiondel av varvet, och då finns bara en tiondel av effektökningen tillgänglig.

Dvs istället för (exempelvis) 1 bar snackar vi 0,1bar.

Men, till skillnad från turbon som utnyttjar avgaserna, vilka bara är outnyttjad effekt, så kräver fläkten att ström genereras någonstans ifrån.
Det kräver ström från batteri och generator, vilka då belastas hårdare, motsvarande uttag som effektökningen blev, på ett ungefär.

Så i slutändan har man ingen nytta alls av fläkten.
Det är bara turbo som fungerar.

Även kompressor stjäl ju effekt för att skapa effekt, även om förhållandet är bättre där.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ibanezman Skåning
3 januari 2011 · 739 Inlägg

Köp en kompressor från Biltema som man pumpar däck med, plugga in sladden
i cigguttaget och in med snabeln i insuget. big_smile
Det ger säkert lika mycket i effektväg, det är billigare och framförallt:
Hemmameckstatusen stiger med tusen procent!
Humor lol

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang