Tips på bra starter med automat?

Skaune
3 januari 2011 ·

Hej!
ja snart är väl våren här och jag är sugen på att plåga bilen lite på 201m, bara för att testa!
Den efterlängtade konverteringen till manuell låda, blev fördröjd pga ekonomin, så nu är min fråga hur man får bäst start med en automat på en FWD? Lite lättare på RWD tycker jag, har spekulerat i massa taktiker, men nu e jag nyfiken på era åsikter!

De gäller då såklart min T-gul, inte diesel cittran! tongue

ekelund88
3 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Axor skrev:
Hej!
ja snart är väl våren här och jag är sugen på att plåga bilen lite på 201m, bara för att testa!
Den efterlängtade konverteringen till manuell låda, blev fördröjd pga ekonomin, så nu är min fråga hur man får bäst start med en automat på en FWD? Lite lättare på RWD tycker jag, har spekulerat i massa taktiker, men nu e jag nyfiken på era åsikter!

De gäller då såklart min T-gul, inte diesel cittran! tongue

håll fullt på bromsen ge gas låt de bygga ladd när laddet e "lagom" släpper du bromsen smile lådan håller med steg3 ca en sommar med den tekniken men du startar ju med fullt ladd om du vill big_smile

TurbOla Reservdansk
3 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Håll full gas och lägg sen i D... wink








(Kanske inte att rekommendera nej, var bara tvungen... hehe)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Skaune
3 januari 2011 ·

ekelund88 skrev:

Axor skrev:
Hej!
ja snart är väl våren här och jag är sugen på att plåga bilen lite på 201m, bara för att testa!
Den efterlängtade konverteringen till manuell låda, blev fördröjd pga ekonomin, så nu är min fråga hur man får bäst start med en automat på en FWD? Lite lättare på RWD tycker jag, har spekulerat i massa taktiker, men nu e jag nyfiken på era åsikter!

De gäller då såklart min T-gul, inte diesel cittran! tongue

håll fullt på bromsen ge gas låt de bygga ladd när laddet e "lagom" släpper du bromsen smile lådan håller med steg3 ca en sommar med den tekniken men du startar ju med fullt ladd om du vill big_smile

Borde inte lamellerna i lådan ta duktigt med stryk bara av att göra det ett par gånger?

ekelund88
3 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Axor skrev:

ekelund88 skrev:

Axor skrev:
Hej!
ja snart är väl våren här och jag är sugen på att plåga bilen lite på 201m, bara för att testa!
Den efterlängtade konverteringen till manuell låda, blev fördröjd pga ekonomin, så nu är min fråga hur man får bäst start med en automat på en FWD? Lite lättare på RWD tycker jag, har spekulerat i massa taktiker, men nu e jag nyfiken på era åsikter!

De gäller då såklart min T-gul, inte diesel cittran! tongue

håll fullt på bromsen ge gas låt de bygga ladd när laddet e "lagom" släpper du bromsen smile lådan håller med steg3 ca en sommar med den tekniken men du startar ju med fullt ladd om du vill big_smile

Borde inte lamellerna i lådan ta duktigt med stryk bara av att göra det ett par gånger?

som jag sa min höll en sommar big_smile

Skaune
3 januari 2011 ·

ekelund88 skrev:

Axor skrev:

ekelund88 skrev:

håll fullt på bromsen ge gas låt de bygga ladd när laddet e "lagom" släpper du bromsen smile lådan håller med steg3 ca en sommar med den tekniken men du startar ju med fullt ladd om du vill big_smile

Borde inte lamellerna i lådan ta duktigt med stryk bara av att göra det ett par gånger?

som jag sa min höll en sommar big_smile

Hur många repor höl den då ca? min har rullaat 19 tusen mil, har precis monterat ett snäll steg 1 chip som bara ger ca 275 hästar?

ekelund88
3 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Axor skrev:

ekelund88 skrev:

Axor skrev:

Borde inte lamellerna i lådan ta duktigt med stryk bara av att göra det ett par gånger?

som jag sa min höll en sommar big_smile

Hur många repor höl den då ca? min har rullaat 19 tusen mil, har precis monterat ett snäll steg 1 chip som bara ger ca 275 hästar?

de va ett a-tech steg3 va jag vet iaf smile den hade rullat 22 körde kanske på "streetrace" alltså opreppad bana kanske 20-30 starter men säkert 50-60 starter vid halmstads rödljus med smile

Skaune
3 januari 2011 ·

ekelund88 skrev:

Axor skrev:

ekelund88 skrev:

som jag sa min höll en sommar big_smile

Hur många repor höl den då ca? min har rullaat 19 tusen mil, har precis monterat ett snäll steg 1 chip som bara ger ca 275 hästar?

de va ett a-tech steg3 va jag vet iaf smile den hade rullat 22 körde kanske på "streetrace" alltså opreppad bana kanske 20-30 starter men säkert 50-60 starter vid halmstads rödljus med smile

vad la du den på för varv då?

ekelund88
3 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Axor skrev:

ekelund88 skrev:

Axor skrev:

Hur många repor höl den då ca? min har rullaat 19 tusen mil, har precis monterat ett snäll steg 1 chip som bara ger ca 275 hästar?

de va ett a-tech steg3 va jag vet iaf smile den hade rullat 22 körde kanske på "streetrace" alltså opreppad bana kanske 20-30 starter men säkert 50-60 starter vid halmstads rödljus med smile

vad la du den på för varv då?

de minns jag inte smile men släppte alltid bromsen vid så högt ladd jag vågade

ekelund88
3 januari 2011 · 2 656 Inlägg

ekelund88 skrev:

Axor skrev:

ekelund88 skrev:

de va ett a-tech steg3 va jag vet iaf smile den hade rullat 22 körde kanske på "streetrace" alltså opreppad bana kanske 20-30 starter men säkert 50-60 starter vid halmstads rödljus med smile

vad la du den på för varv då?

de minns jag inte smile men släppte alltid bromsen vid så högt ladd jag vågade

när man gör detta så börjar ju lådan slira så e ju inget man ska göra om man e rädd om lådan ska tilläggas

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 januari 2011 · 3 929 Inlägg

Känn lite. Håll på bromsen och varva. När bilen börjar tugga framåt så har du maxvarvet du kan ligga på.
Vill du få upp varvet får du byta till en annan hög-stall turbin som troligtvis inte finns till Volvo lådor.
Men det går att få upp varvet till samma som om du skulle köra med manuellt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Skaune
3 januari 2011 ·

Thunderbird88 skrev:
Känn lite. Håll på bromsen och varva. När bilen börjar tugga framåt så har du maxvarvet du kan ligga på.
Vill du få upp varvet får du byta till en annan hög-stall turbin som troligtvis inte finns till Volvo lådor.
Men det går att få upp varvet till samma som om du skulle köra med manuellt.

ja de låter nog klokt, antar att lådan tar skada av detta oxå, men kanske bättre det än att ge järnet och hålla på bromsen! tongue man vill ju kunna åka mot manuella bilar oxå! wink

Hexon
3 januari 2011 · 113 Inlägg

Starter är A och O. Ska försöka o förklara med text så gott det går. De är ungefär som Ekelund skriver med endå inte. Det finns flera olika sätt och starta. De är 60 (18M) foten du vill åt, Ju lägre den är desto snabbare kommer du iväg.
Det är alltså hur mycket du ritar innan du passerat 60 fot, Ju mer du spinner desto längre tid tar det och passera 60 fot. Enkel matematik. FWD bilar har i regel alltid högre 60 fot än tex 4WD då det har bättre fäste. Sen finns det alltid slicks men det ska vi inte gå in på nu. Det var lite om 60 fotan och nu till hur du ska starta.


Du håller fullt på bromsen och ger gas till du precis hör turbon vissla i jämn sång, Lite innan den börjar spinna som sagt, För mycket gas så kommer du att spinna bort dig för mycket och för lite gas så kommer du helt enkelt att få en för dålig start. De gäller alltså att hitta den där perfekta kombinationen för en bra start. Har du en graderad turbomätare i bilen så kan du på det viset sen lära dig precis var du ska ligga för att ha en bra start.
Jag gjorde som så att när jag skulle iväg så gav jag aldrig där heller full gas som man kan tro då grannen visar grönt ljus, Utan jag höll på det laddtrycket släppte iväg bilen och efter att man hör att du börjar få fäste och däcken slutar och skrika så ger man fullt. För däcken kommer endå att spinna på de låga laddtrycket och ger du då fullt när granen slagit om till grönt så kommer det att resultera i att du spinner ännu mera. Givetvis så spelar en hel del in också hur mycket pulver du har i maskinen.
Så att försöka kortfatta detta i text så ger du fullt när du känner att du har fäste.
Du kommer behöva en hel sommar och många race dels för att lära känna bilen precis hur den beter sig vid olika pådrag samt träna på starter för att kappa lägre 60 fotare wink


För att återkomma till Ekelund, han nämner dock inte om de är med slicks, klistrad bana eller vanliga gatdäck han körde på? Du kan absolut köra som han skriver men då ska du köra med slicks. Risken är då stor att du lägger lådan efter 2 repor om den inte är förstärkt.
Kör du dock på vanliga gatdäck så kommer det och sluta med att du ritar halva repan beroende på hur mycket pulver du har i maskinen. Här är en länk som visar när jag värmer med min bil och fullgas http://www.garaget.org/video/cjmxj2u3yu5l
Bilen var en Automat med ca 300 hk. Bilen kördes på stripp och gata, blackrace otaliga gånger i 4 år utan några som helst bekymmer med lådan. Dock kördes den aldrig på slicks. Sen är det olika hur bra lådan är från början och bil till bil. Detta är min erfarenhet av starter.

Hoppas att du orkat läsa allt detta. Men som sagt väldigt svårt och förklara i text.

Mvh Hexon
Volvo 240 V8 "Supercharged" (1985)
Hexon
3 januari 2011 · 113 Inlägg

ekelund88 skrev:

Axor skrev:

ekelund88 skrev:

som jag sa min höll en sommar big_smile

Hur många repor höl den då ca? min har rullaat 19 tusen mil, har precis monterat ett snäll steg 1 chip som bara ger ca 275 hästar?

de va ett a-tech steg3 va jag vet iaf smile den hade rullat 22 körde kanske på "streetrace" alltså opreppad bana kanske 20-30 starter men säkert 50-60 starter vid halmstads rödljus med smile

Såg nu att du hade skrivit vad du körde på under den tiden som det tog mig att skriva mitt inlägg wink

Mvh Hexon
Volvo 240 V8 "Supercharged" (1985)
Marlboroman
3 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Skippa det där med full gas och full broms. Vill du få ut max i starten så ska man håll varvtalet strax under stallvarvet och sen kliva på fullt. Då slirar man bort mindre och slipper en massa skadliog värme i oljan och en del oönskat slitage.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
3 januari 2011 ·

Hexon skrev:
Starter är A och O. Ska försöka o förklara med text så gott det går. De är ungefär som Ekelund skriver med endå inte. Det finns flera olika sätt och starta. De är 60 (18M) foten du vill åt, Ju lägre den är desto snabbare kommer du iväg.
Det är alltså hur mycket du ritar innan du passerat 60 fot, Ju mer du spinner desto längre tid tar det och passera 60 fot. Enkel matematik. FWD bilar har i regel alltid högre 60 fot än tex 4WD då det har bättre fäste. Sen finns det alltid slicks men det ska vi inte gå in på nu. Det var lite om 60 fotan och nu till hur du ska starta.


Du håller fullt på bromsen och ger gas till du precis hör turbon vissla i jämn sång, Lite innan den börjar spinna som sagt, För mycket gas så kommer du att spinna bort dig för mycket och för lite gas så kommer du helt enkelt att få en för dålig start. De gäller alltså att hitta den där perfekta kombinationen för en bra start. Har du en graderad turbomätare i bilen så kan du på det viset sen lära dig precis var du ska ligga för att ha en bra start.
Jag gjorde som så att när jag skulle iväg så gav jag aldrig där heller full gas som man kan tro då grannen visar grönt ljus, Utan jag höll på det laddtrycket släppte iväg bilen och efter att man hör att du börjar få fäste och däcken slutar och skrika så ger man fullt. För däcken kommer endå att spinna på de låga laddtrycket och ger du då fullt när granen slagit om till grönt så kommer det att resultera i att du spinner ännu mera. Givetvis så spelar en hel del in också hur mycket pulver du har i maskinen.
Så att försöka kortfatta detta i text så ger du fullt när du känner att du har fäste.
Du kommer behöva en hel sommar och många race dels för att lära känna bilen precis hur den beter sig vid olika pådrag samt träna på starter för att kappa lägre 60 fotare wink


För att återkomma till Ekelund, han nämner dock inte om de är med slicks, klistrad bana eller vanliga gatdäck han körde på? Du kan absolut köra som han skriver men då ska du köra med slicks. Risken är då stor att du lägger lådan efter 2 repor om den inte är förstärkt.
Kör du dock på vanliga gatdäck så kommer det och sluta med att du ritar halva repan beroende på hur mycket pulver du har i maskinen. Här är en länk som visar när jag värmer med min bil och fullgas http://www.garaget.org/video/cjmxj2u3yu5l
Bilen var en Automat med ca 300 hk. Bilen kördes på stripp och gata, blackrace otaliga gånger i 4 år utan några som helst bekymmer med lådan. Dock kördes den aldrig på slicks. Sen är det olika hur bra lådan är från början och bil till bil. Detta är min erfarenhet av starter.

Hoppas att du orkat läsa allt detta. Men som sagt väldigt svårt och förklara i text.

Stort tack! jodå jag orkade läsa, de var intressant information, jag har graderad mätare men inte så mycket pulver under huven!Hade de hjälpt lådan något med en extra oljekyl? De e ju inte där de stora problemet ligger, men tänkte om de kan hjälpa lite iaf?

ekelund88
3 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Hexon skrev:
Starter är A och O. Ska försöka o förklara med text så gott det går. De är ungefär som Ekelund skriver med endå inte. Det finns flera olika sätt och starta. De är 60 (18M) foten du vill åt, Ju lägre den är desto snabbare kommer du iväg.
Det är alltså hur mycket du ritar innan du passerat 60 fot, Ju mer du spinner desto längre tid tar det och passera 60 fot. Enkel matematik. FWD bilar har i regel alltid högre 60 fot än tex 4WD då det har bättre fäste. Sen finns det alltid slicks men det ska vi inte gå in på nu. Det var lite om 60 fotan och nu till hur du ska starta.


Du håller fullt på bromsen och ger gas till du precis hör turbon vissla i jämn sång, Lite innan den börjar spinna som sagt, För mycket gas så kommer du att spinna bort dig för mycket och för lite gas så kommer du helt enkelt att få en för dålig start. De gäller alltså att hitta den där perfekta kombinationen för en bra start. Har du en graderad turbomätare i bilen så kan du på det viset sen lära dig precis var du ska ligga för att ha en bra start.
Jag gjorde som så att när jag skulle iväg så gav jag aldrig där heller full gas som man kan tro då grannen visar grönt ljus, Utan jag höll på det laddtrycket släppte iväg bilen och efter att man hör att du börjar få fäste och däcken slutar och skrika så ger man fullt. För däcken kommer endå att spinna på de låga laddtrycket och ger du då fullt när granen slagit om till grönt så kommer det att resultera i att du spinner ännu mera. Givetvis så spelar en hel del in också hur mycket pulver du har i maskinen.
Så att försöka kortfatta detta i text så ger du fullt när du känner att du har fäste.
Du kommer behöva en hel sommar och många race dels för att lära känna bilen precis hur den beter sig vid olika pådrag samt träna på starter för att kappa lägre 60 fotare wink


För att återkomma till Ekelund, han nämner dock inte om de är med slicks, klistrad bana eller vanliga gatdäck han körde på? Du kan absolut köra som han skriver men då ska du köra med slicks. Risken är då stor att du lägger lådan efter 2 repor om den inte är förstärkt.
Kör du dock på vanliga gatdäck så kommer det och sluta med att du ritar halva repan beroende på hur mycket pulver du har i maskinen. Här är en länk som visar när jag värmer med min bil och fullgas http://www.garaget.org/video/cjmxj2u3yu5l
Bilen var en Automat med ca 300 hk. Bilen kördes på stripp och gata, blackrace otaliga gånger i 4 år utan några som helst bekymmer med lådan. Dock kördes den aldrig på slicks. Sen är det olika hur bra lådan är från början och bil till bil. Detta är min erfarenhet av starter.

Hoppas att du orkat läsa allt detta. Men som sagt väldigt svårt och förklara i text.

när lådan knäcktes kördes de på pilotsport2 michellin alltså rätt mjukt gummi med bra fäste

Skaune
3 januari 2011 ·

Marlboroman skrev:
Skippa det där med full gas och full broms. Vill du få ut max i starten så ska man håll varvtalet strax under stallvarvet och sen kliva på fullt. Då slirar man bort mindre och slipper en massa skadliog värme i oljan och en del oönskat slitage.

Stallvarvet, när är det?

Marlboroman
3 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Axor skrev:
Hade de hjälpt lådan något med en extra oljekyl? De e ju inte där de stora problemet ligger, men tänkte om de kan hjälpa lite iaf?

Ställ dig frågan: Vill jag att min låda ska hålla för effekten och gärna så länge som möjligt. Om svaret är ja så ska du definitivt ha en extra kylare.

Stallvarv: Vid det varvtal lådan börjar driva bilen framåt eller bkåt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
3 januari 2011 ·

Marlboroman skrev:

Axor skrev:
Hade de hjälpt lådan något med en extra oljekyl? De e ju inte där de stora problemet ligger, men tänkte om de kan hjälpa lite iaf?

Ställ dig frågan: Vill jag att min låda ska hålla för effekten och gärna så länge som möjligt. Om svaret är ja så ska du definitivt ha en extra kylare.

Stallvarv: Vid det varvtal lådan börjar driva bilen framåt eller bkåt.

Vid broms och gas då? Alltså om jag håller nere bromsen och ger gas och precis innan bilen börjar tugga sig framåt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang