Hexon
3 januari 2011
· 113 Inlägg
Starter är A och O. Ska försöka o förklara med text så gott det går. De är ungefär som Ekelund skriver med endå inte. Det finns flera olika sätt och starta. De är 60 (18M) foten du vill åt, Ju lägre den är desto snabbare kommer du iväg.
Det är alltså hur mycket du ritar innan du passerat 60 fot, Ju mer du spinner desto längre tid tar det och passera 60 fot. Enkel matematik. FWD bilar har i regel alltid högre 60 fot än tex 4WD då det har bättre fäste. Sen finns det alltid slicks men det ska vi inte gå in på nu. Det var lite om 60 fotan och nu till hur du ska starta.
Du håller fullt på bromsen och ger gas till du precis hör turbon vissla i jämn sång, Lite innan den börjar spinna som sagt, För mycket gas så kommer du att spinna bort dig för mycket och för lite gas så kommer du helt enkelt att få en för dålig start. De gäller alltså att hitta den där perfekta kombinationen för en bra start. Har du en graderad turbomätare i bilen så kan du på det viset sen lära dig precis var du ska ligga för att ha en bra start.
Jag gjorde som så att när jag skulle iväg så gav jag aldrig där heller full gas som man kan tro då grannen visar grönt ljus, Utan jag höll på det laddtrycket släppte iväg bilen och efter att man hör att du börjar få fäste och däcken slutar och skrika så ger man fullt. För däcken kommer endå att spinna på de låga laddtrycket och ger du då fullt när granen slagit om till grönt så kommer det att resultera i att du spinner ännu mera. Givetvis så spelar en hel del in också hur mycket pulver du har i maskinen.
Så att försöka kortfatta detta i text så ger du fullt när du känner att du har fäste.
Du kommer behöva en hel sommar och många race dels för att lära känna bilen precis hur den beter sig vid olika pådrag samt träna på starter för att kappa lägre 60 fotare
För att återkomma till Ekelund, han nämner dock inte om de är med slicks, klistrad bana eller vanliga gatdäck han körde på? Du kan absolut köra som han skriver men då ska du köra med slicks. Risken är då stor att du lägger lådan efter 2 repor om den inte är förstärkt.
Kör du dock på vanliga gatdäck så kommer det och sluta med att du ritar halva repan beroende på hur mycket pulver du har i maskinen. Här är en länk som visar när jag värmer med min bil och fullgas http://www.garaget.org/video/cjmxj2u3yu5l
Bilen var en Automat med ca 300 hk. Bilen kördes på stripp och gata, blackrace otaliga gånger i 4 år utan några som helst bekymmer med lådan. Dock kördes den aldrig på slicks. Sen är det olika hur bra lådan är från början och bil till bil. Detta är min erfarenhet av starter.
Hoppas att du orkat läsa allt detta. Men som sagt väldigt svårt och förklara i text.
Mvh Hexon