7588
Sök

Tips: Jobb som passar en 17åring

Thedriftking
9 januari 2011
Trådstartare
tja!

ett år kvar till bil/körkort nu, och känner att jag behöver/vill jobba ihop mera pengar under detta året, sommar jobb är fixat hos pappas jobb, men behöver förslag vad man kan göra under resten av året, kommer inte kunna jobba så mycket på vardagar pga skola + gym, men på helger kan jag jobba jämt,
så nån som vet några bra förslag på vad jag kan göra?

lite info om mej så ni kan tänka ut nått som passar,

är 17 år, gillar allt som har med bilar att göra. går fordons linjen, har erfarenhet av datorer och sånt,

kan även tänka mej ifall nån här på garaget från linköping vill ha nån hjälp, typ tvätt, polera osv smile

Mvh Erik

485 Inlägg
9 januari 2011
dela ut tidningar kanske är något?

jobba på något lager på helgerna kan med funka, även donken tongue
Senast redigerat av Sam1r (9 januari 2011)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 januari 2011
Bli desperat.
Även om du inte är det, övertyga dig själv att du är desperat efter jobb.
Då kommer du börja söka alla skit jobb som någonsin fins och möjligtvis få ett! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Thedriftking
9 januari 2011
Trådstartare
3 bra tips,
frågan är bara vart man ska börja, lixom hur ska jag gå till väga när jag söker? och vart bör jag söka jobb, alltså på en stor firma eller nått mindre?

Thedriftking
9 januari 2011
Trådstartare
Suavecito skrev:
Ring till ett företag som du tycker har arbetsuppgifter som passar just dig, om det är stort eller litet företag kvittar väll egentligen, men oftast så är de dem mindre företagen som anställer. Det är min uppfattning iaf.

En kompis till mig jobbar åt en mindre städfirma i Västerås som extra kneg och tjänar drygt cirka 70kr/timmen. Han tog kontakt med företaget och frågade helt enkelt bara om dem behövde någon hjälp med städningen, så enkelt var det smile

okej, 70 i timmen verkar vara bra extra pengar smile vet du hur mycket han jobbar? alltså ifall det är ett jobb som man jobbar nån timme, eller tyå "heldag" på 8 tim smile

funderar även på att söka jobb inom handel (typ ica) elr Äldreomsorg smile

Thedriftking
9 januari 2011
Trådstartare
Suavecito skrev:
Thedriftking skrev:
Suavecito skrev:
Ring till ett företag som du tycker har arbetsuppgifter som passar just dig, om det är stort eller litet företag kvittar väll egentligen, men oftast så är de dem mindre företagen som anställer. Det är min uppfattning iaf.

En kompis till mig jobbar åt en mindre städfirma i Västerås som extra kneg och tjänar drygt cirka 70kr/timmen. Han tog kontakt med företaget och frågade helt enkelt bara om dem behövde någon hjälp med städningen, så enkelt var det smile

okej, 70 i timmen verkar vara bra extra pengar smile vet du hur mycket han jobbar? alltså ifall det är ett jobb som man jobbar nån timme, eller tyå "heldag" på 8 tim smile

funderar även på att söka jobb inom handel (typ ica) elr Äldreomsorg smile

Han jobbar inte heldagar utan han jobbar endast i några timmar, vet inte exakt hur många timmar han jobbar, men drygt ungefär 4 - 5 timmar per dag skulle jag gissa på, det enda han gör är att springa runt med en dammsugare i några timmar.

Du kan ju kolla upp också med olika Hotell om de behöver någon städhjälp eller liknande. smile

okej smile
lät bra med att kolla upp hotell, stora ytor = många timmar smile = mera pengar smile

ska genast skriva upp vilka hotell/motell som finns här där jag bor (linköping) sen blir det att åka runt o snacka med massa folk så får vi se hur det blir med helgjobb smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 januari 2011
18-årsgräns för att jobba inom äldreomsorgen då det krävs pga arbetstider och tunga lyft.

Thedriftking
9 januari 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
18-årsgräns för att jobba inom äldreomsorgen då det krävs pga arbetstider och tunga lyft.

aha, synd sad 
får räkna bort det då, och försöka hitta nått inom städ/handel smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
9 januari 2011
Dela ut tidningar är busenkelt:
1. Kolla arbetsförmedlingens platsbank alternativ den lokala tidnigen, dom söker nästan alltid tidningsutdelare.
2. Ta kontakt med det företaget och hör efter vad för distrikt som är ledigt, har du tur kan du få ditt eget distrikt (där du bor alltså) big_smile Fråga vad det är för tider, då du har skola och sånt lämpar sig helgerna bäst (Tänk på om du jobbar helger kan du inte gå ut och partaja på Fredagar, det är inget vidare att ha en berusad alternativ bakfull tidningsutdelare). Ansök om jobbet.
3. Du får troligtvis jobbet, du får hänga med en tidningsutdelare som visar hur det fungerar.
4. Du kan nu börja jobba som tidningsutdelare och börja tjäna pengar. Kanske inte den bästa lönen men det är bättre än ingenting wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Thedriftking
9 januari 2011
Trådstartare
Slash skrev:
1. Kolla arbetsförmedlingens platsbank alternativ den lokala tidnigen, dom söker nästan alltid tidningsutdelare.
2. Ta kontakt med det företaget och hör efter vad för distrikt som är ledigt, har du tur kan du få ditt eget distrikt (där du bor alltså) big_smile Fråga vad det är för tider, då du har skola och sånt lämpar sig helgerna bäst (Tänk på om du jobbar helger kan du inte gå ut och partaja på Fredagar, det är inget vidare att ha en berusad alternativ bakfull tidningsutdelare). Ansök om jobbet.
3. Du får troligtvis jobbet, du får hänga med en tidningsutdelare som visar hur det fungerar.
4. Du kan nu börja jobba som tidningsutdelare och börja tjäna pengar. Kanske inte den bästa lönen men det är bättre än ingenting wink

vad tror du man kan tjäna på en helg som tidningsutdelare? smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 januari 2011
Thedriftking skrev:
Slash skrev:

Hmm bra fråga, tror att det kan röra sig runt 500 kronor varje helg förutsatt att du delar ut tidningar Lördagmorgon och Söndagmorgon. Dock är jag inte helt säker då det var ett tag sedan jag delade ut tidningar. Du får OB om du jobbar natt och om du hittills inte tjänat något och kommer tjäna under 50000 kronor under året får du dessutom 6%-skatt istället för 30% har jag för mig big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Seg bôvel
322 Inlägg
10 januari 2011
Thedriftking skrev:
Slash skrev:

På tal om utdelning, tänkte bara varna för Svensk Direktreklam om det nu skulle vara aktuellt.
Börja aldrig att dela ut för dem, riktiga slavlöner, delade ut för ett par år sedan och fick då 250:- för ca 8-9 timmars hårt slit.
Att man dessutom kände sig som ett fattig luffare när man gick runt med den där kärran var inte heller det bästa, kändes nästan som att gå runt med en säck med flaskor, det sistnämnda hade dock gett en högre timlön.
Visst, det gick att dumpa rubbet ett par gånger (Och ändå få betalt big_smile) när man var less på skiten, men sedan åker man ut med huvudet före.

Tidningsutdelning låter bättre, du slipper åtminstone ett berg med reklam som skall sorteras varje torsdag.
Lycka till! smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 januari 2011
Varning för Prolog bara, jag har inte hört mycket gott om dom, eller rättare sagt, villkoren mellan olika orter verkar vara mycket varierande.

Här i Västerås har de inga problem att få tag på utländska studenter. En herre från Palestina som bodde i min studentkorridor ett tag delade ut tidningar för Prolog mellan 03:00 och 06:00 med egen bil. Han fick ut 40 spänn i timmen före skatt + 18:50/mil i reseersättning, de jobbade på ackord. Det var flera artiklar i tidningen om hur dåliga villkor de hade. Han räknade ut att för att tjäna 100 kr i timmen som Prologs personalchef sade i tidningen var rimligt om man inte var "lat" skulle han på sitt distrikt behöva stoppa en tidning i en låda var sjätte sekund!

Brorsan å andra sidan körde tidningar i vår lilla hemort med 10 000 invånare en sommar. Han körde också med egen bil, men fick ca 30 kr/mil, också Prolog. Han jobbade ungefär mellan 03:00 och 07:00 och fick ut 12k efter skatt på att jobba mån-lör så det var ju en rätt OK lön faktiskt.

Men att dela ut med egen bil funkar ju inte om man är 17 år wink

1 482 Inlägg
11 januari 2011
Prova prata med Posten. Jobba själv åt posten från 15-16års ålder. Gav bra pengar och roligt arbete med motion.

Jobbade då efter skolan samt helger samt vid speciella tillfällen ( tex Eniro kataloger ).

BLT Service
Theracords Music Label

Norrlänning
643 Inlägg
11 januari 2011
Dela reklam åt SDR funkar ju, och ja jag vet, uruselt betalt, jag gjorde det när jag var 13år nånstans, och oftast är det lite pengar för ganska mkt arbetstid, men jag höll på ett tag, nån gång frågade dom om jag kunde ta ett distrikt extra, jag sa ja, fick bra med extrapengar för det (200kr för ca 2h arbete), och till slut fick jag sommarjobb med timlön.

Ring och fråga om extrajobb på en gång?

Annars håller jag med de andra, fråga på nåt företag, och gå dit och fråga, inget ringande eller mailande. Du framstår som mycket mer seriös om du åker dit.

Jag gjorde liknande, skulle åka och fråga om jobb på Fixarn (budbilsföretag) efter studenten, farsan kände nån lite halvt där osv.
Åkte dit (åkte dock fel), frågade om jobb, och dagen efter jobbade jag på Budbilen i Ånge AB(som höll till på motsatt sida av samma hus som Fixarn), så möjligheter finns, det är bara att inte låta ett nej stoppa dig, bara att fortsätta.

Sök