2474
Sök

Volvo 240 Leksak... Nu på lack :D

310 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#61
turboforssen skrev:
jsson skrev:
ola_volvo skrev:
Mycket imponerande läsning detta, är alltid lika kul att beundra någon som kan bygga och inte någon volvoraggare...

men en liten fråga från en mindre kunnig, varför inte köra 16v topp?? vet att det gick en svart 240 i norge med strax runt 1000-1100 hk och han körde med 8v... 16v e ju mycket fränare!!! wink

Roligt att du tycker så big_smile

Anledningen att jag kör 8v.
Först och främst vill jag slippa byta topp mellan varje besiktning
och sen är de flera som kör 16v och 1000hk inte så många som kör 8 v (har hört om en som fixat de hittils)
för de tredje brukar de krångla mer med 16v
för de fjärde så tycker jag personligen att de är häftigare med 8v cool
varför köra R4  när man kan köra V8 jo för att de går wink

och du tro att du kan besikta bilen med dom effekterna med en 8v topp???

Vid reggbesikningen kör jag ju med orginal topp turbo osv big_smile
sen vid vanlig besiktning ska jag ju ha orginal turbo insug på big_smile
då syns de ingen skillnad mot en orginal motor big_smile

310 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#62
gle skrev:
Shyssta mål du har alltså, me tanke på att denna kille har rekordet med volvo b230 8vhttp://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20468
han har plockat ut 890hk med metanol på 3,1 kilo i laddtryck
så de känns som 1000hk kommer vara väldigt svårt å nå......

Jag säger inte att jag kommer nå 1000hk men jag siktar mot de då jag kommer köra med en turbo som levererar tillräckligt med luft och spridare som levererar soppa för 1000hk
sen kanske jag inte får ut 1000 hk i slutändan big_smile
de enda jag vet är att jag garanterat kommer få ut onödigt mycket mos hehe

310 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#63
kevinfEBO skrev:
fintfint! kommer garanterat följas ! -keep up the good work!

Kul att höra big_smile

310 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#64
turboforssen skrev:
n_andersson skrev:
turboforssen skrev:

och du tro att du kan besikta bilen med dom effekterna med en 8v topp???

Skulle tro att han ställer ner effekten en hel del vid besiktnig yikes

det blir garanterat reggbesiktning om han har samma grejer på vid besiktning även fast han ställer ner effekten

Japp självklart kommer jag inte ha mer än kanske 200hk i motorn vid besiktning big_smile

310 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#65
MrVain skrev:
turboforssen skrev:
MrVain skrev:

Det är ingen garanti att dom märker det, det beror helt å hållet på vem han får som besiktningsgubbe.

skojar du eller ??? har du kollat under huven på några 500+++hk volvos
inte mycket som ser original ut

Dehär gick rakt igenom besiktningen
http://www1.garaget.org/archive/1/258/1 … 224162.jpg

De ser allt annat än original ut.

Jag besiktade även S2an med 400hk kitt med 4tum rostfritt avgassystem. Rakt igenom.
Det beror helt å hållet på hur mycket besiktningsgubben bryr sig

jo men varför chansa att man har den turen... inte så svårt att byta turbo insug och grenrör wink

1 080 Inlägg
25 januari 2011
#66
Mäktigaste projektet på länge, fast det är en volvo wink

Mkt lärorik läsning dessutom, lycka till med 1khk big_smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
25 januari 2011
#67
jsson skrev:
Mog1 skrev:
Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre?  jag blir förvirrad haha Förklara gärna mer!

Nu vill jag ha ett svar av dig i min tråd med big_smile

Ja vart ska jag börja...
Anledningen att folk bearbetar upp förbränningsrummen är av då anledningar
1 få ner kompretionsförhållandet
2 för få högre flöde och bättre förbränning

Anledningen att jag har gjort mina mindre är för att om du kollar på bilderna så har jag gjort en styrning av luft/avgaser runt ventilerna för att på så sätt få ett mycket högre flöde genom toppen

och de mesta matrialet har jag lagt till på motstående sida mot tändstiftet och sedan tagit bort nästan lika mycket på insugssidan detta flyttar ju hela förbränningsutrymmet mer centrerat över tändstiftet
Fördelen med detta är ju att jag ökar förbränningshastigheten = mer effekt och mindre spikningsrisk
och tänker man efter... vad är den största fördelen med 16v mot 8v jo tändstiftet sitter i mitten wink
för flödet kan man kompensera med laddtryck big_smile
Ang de ökade kompressionsförhållandet kommer de mest av de längre slaget, och ju vassare kam man kör med ju högre komp behövs
jag min kompretion ligger på 10.1 och en B230F har 10.3 orginal och med programerbart sprut/tändningen kan man kompensera för de högre kompretionsförhållandet med tändning runt dom spikningskänsligaste varven runt 3000 men kunna behålla fördelarna med mer ork och bättre respons av den högre kompretionen big_smile

Hoppas de förklarade så du förstod

Jodå, tror jag hajjar smile förstår hur du menar med toppen iaf!, vad tycker du jag borde köra med för komförhållande??.. och behöver jag köra med mls packning? den är ju trotts alls 1,2mm tjock..

mvh


310 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#68
pontiacen skrev:
Mäktigaste projektet på länge, fast det är en volvo wink

Mkt lärorik läsning dessutom, lycka till med 1khk big_smile

Tackar big_smile

310 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#69
Mog1 skrev:
jsson skrev:
Mog1 skrev:
Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre?  jag blir förvirrad haha Förklara gärna mer!

Nu vill jag ha ett svar av dig i min tråd med big_smile

Ja vart ska jag börja...
Anledningen att folk bearbetar upp förbränningsrummen är av då anledningar
1 få ner kompretionsförhållandet
2 för få högre flöde och bättre förbränning

Anledningen att jag har gjort mina mindre är för att om du kollar på bilderna så har jag gjort en styrning av luft/avgaser runt ventilerna för att på så sätt få ett mycket högre flöde genom toppen

och de mesta matrialet har jag lagt till på motstående sida mot tändstiftet och sedan tagit bort nästan lika mycket på insugssidan detta flyttar ju hela förbränningsutrymmet mer centrerat över tändstiftet
Fördelen med detta är ju att jag ökar förbränningshastigheten = mer effekt och mindre spikningsrisk
och tänker man efter... vad är den största fördelen med 16v mot 8v jo tändstiftet sitter i mitten wink
för flödet kan man kompensera med laddtryck big_smile
Ang de ökade kompressionsförhållandet kommer de mest av de längre slaget, och ju vassare kam man kör med ju högre komp behövs
jag min kompretion ligger på 10.1 och en B230F har 10.3 orginal och med programerbart sprut/tändningen kan man kompensera för de högre kompretionsförhållandet med tändning runt dom spikningskänsligaste varven runt 3000 men kunna behålla fördelarna med mer ork och bättre respons av den högre kompretionen big_smile

Hoppas de förklarade så du förstod

Jodå, tror jag hajjar smile förstår hur du menar med toppen iaf!, vad tycker du jag borde köra med för komförhållande??.. och behöver jag köra med mls packning? den är ju trotts alls 1,2mm tjock..

mvh

vilket komp du ska köra på beror på vad du ska köra med för topp vilket bränsle kam turbo osv
tycker du ska köra med orginal topplockspackning big_smile

310 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#70
Har inte hänt så mycket dom sista dagarna då jag har jobbat nästan hela tiden...
de som har blivit gjort är att jag har skruvat fast skärmar och div smågrejer i motorrummet, köpt färg och köpt lite matrial till trattarna till insuget tongue
har även fått några sponsorer till big_smile återkommer med mer bilder osv under helgen big_smile
ps tack hansen för screw hjälpen wink
Mvh Anders

2 953 Inlägg
28 januari 2011
#71
va vilket grymt projekt big_smile älskar 240is å ännu mer turbo matadade sånna tongue

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

.......
2 655 Inlägg
28 januari 2011
#72
måste först säga att det var ett jävla gnäll på vissa tro sej påare på denna tråd. tycker du kör på som du tänkt för de är klart att de går att nå 1000hk i ett 4cyl om man bara gör rätt, nu var ju ioförsej de en 16v topp men bmw på 70 talet lyckades med en m10b15 (4cyl 1,5L) f1 motor, bottna bromsbänken vid 1400hk och finns inga slutsiffror än idag på hur många hk den låg på men rycktas vara runt 1500hk och den varvade 11500rpm, så runt 1000hk i en ca 3L 4cyl borde inte vara omöjligt om man bygger rätt och hållbart utta helvete smile.

bonntrimmare
655 Inlägg
28 januari 2011
#73
woohooo! 240+många hästar = kärlek lycka till !   prenumeration lagd

310 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#74
xorox_88 skrev:
va vilket grymt projekt big_smile älskar 240is å ännu mer turbo matadade sånna tongue

håller med dig wink

310 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#75
beemern skrev:
måste först säga att det var ett jävla gnäll på vissa tro sej påare på denna tråd. tycker du kör på som du tänkt för de är klart att de går att nå 1000hk i ett 4cyl om man bara gör rätt, nu var ju ioförsej de en 16v topp men bmw på 70 talet lyckades med en m10b15 (4cyl 1,5L) f1 motor, bottna bromsbänken vid 1400hk och finns inga slutsiffror än idag på hur många hk den låg på men rycktas vara runt 1500hk och den varvade 11500rpm, så runt 1000hk i en ca 3L 4cyl borde inte vara omöjligt om man bygger rätt och hållbart utta helvete smile.

Tackar big_smile Jo de största problemet kommer vara de höga cylindertrycket som man får vid de långa slaget... kommer belasta cylinderväggarna hårt... får hoppas effekten kommer riktigt sent så man inte får så högt vridmoment big_smile

310 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#76
BOLUND skrev:
woohooo! 240+många hästar = kärlek lycka till !   prenumeration lagd

Tackar big_smile

310 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#77
Har legat sjuk så har inte orkat uppdaterat förränns nu sad
Men här kommer lite bilder på de som ska bli insuget/fuelrail big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00273.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00274.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00275.jpg
har trillat in en st 6 vxl låda också big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00279.jpg
Grymt imponerad över grovleken av ingåenda axeln tongue
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00280.jpg
den lär man inte köra av i första taget i alla fall tongue
Nu ska bara lådan upp i alborrverket och svarvas ner och volvo kåpan ska upp i fräsen sen är de bara svetsa svetsa tongue

50 Inlägg
6 februari 2011
#78
ser bra min bror ut du ska få svetsa min låda med och grenrör


310 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#79
de löser vi brorsan big_smile

310 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#80
så nu har de hänt en del big_smile
har lackat lite grejer big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00281.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00282.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00283.jpg
har lackat servopumpen och ic rören men hade ingen bild på de sad
så har jag fått trattarna svarvade

Ämne
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00286.jpg
första steg färdigt
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00287.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00288.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00289.jpg

andra steget påbörjat
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00290.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00291.jpg
börjar ta form
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00292.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00292.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00293.jpg
färdig
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00294.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00295.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00296.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00297.jpg
Alla färdiga
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00298-1.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00299-1.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00300-1.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00301-1.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00302-1.jpg
blev ganska nöjd faktiskt big_smile
färdiga


Sök