8488
Sök

Köptips : Kombi

Kung
603 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Hej, hoppas jag postar detta rätt, hittade ingen samlingstråd eller liknande för köptips.

Iallafall så ska vi ut på en längre roadtrip i sverige och utlandet i sommar och eftersom jag både had hund och en del packning så skulle jag vilja ha en kombi.

Är mest ute efter en Volvo dock inte en s40 utan gärna en v70, har kollat runt lite på blocket och hittade bland annat en volvo 855 t5r t-gul som såg riktigt fin ut.

Kravet är att det ska vara en kombi, att den ska vara rök / djurfri, så gott som rostfri och fin invänding utvändigt, gärna manuell men automat funkar också, ej 4wd disel eller biofuel. hästar är inte så jätteviktigt men skulle vara kul med lite fler än min nuvarande bil (144)
Har ca 40 000 att leka med.
Detta är vad jag kollat på hittils

http://www.blocket.se/gotland/Volvo_855 … amp;last=1

hittade inte de 2 andra bilarna jag kollade på, ska kolla när jag kommer hem.

PS. är ej helt låst när det kommer till pengar eller bilmärke smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

904 Inlägg
15 januari 2011
v70 är den ju vanligaset kombi bilen det säger la det mesta

AUTOTECH S60 power

552 Inlägg
15 januari 2011
En fin 9-5 Aero från 02-03 får man för dom pengarna...

560 Inlägg
15 januari 2011
Om du ska göra en roadtrip är de inte bättre med en bensinsnål bil med trevlig komfort?!

1 658 Inlägg
15 januari 2011
För dom pengarna får du en rätt fin 850R , Gav själv 35000:- för min och är kanon nöjd, Finns såklart mer ekonomiska bilar för dom pengarna men det är nog svårt att hitta en kombi med bättre prestanda för dom pengarna smile
Senast redigerat av Munkis (15 januari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2011
Köp en måttligt motorstark Volvo V70 av första generationen istället om det är en Volvo du är ute efter, markant förbättrad variant av Volvo 850 och så slipper du slutkörda turbobilar.

Annars kan jag rekommendera en Bmw E39 Touring, härlig bil att köra och sexan har både resurser och låg förbrukning. 523i eller 528i är värda ett par minuter framför blocket i alla fall, eller så sparar du på din budget och köper en 525i E34 istället. Liknande bil fast en generation äldre och du bör kunna hitta en riktigt fin sådan av sista årsmodellen för halva din budget. Och även i E34 åker man i första klass, även jämfört med dagens bilar!

Andra alternativ är motsvarande Mercedes eller Audi, Saab 9-5 är ingen dum modell heller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kung
603 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Anledningen till att jag vill ha en 855 - v70 är att det är en vanlig bil och enkel att mecka med, delar finns i överflöd plus att jag personligen tycker att dom är sköna att åka längre sträckor i smile

Kravet är som sagt en kombi, det lutar nog mer åt en "äldre" v70, dock inte en 855 vill dock ha något med ett par extra hästar så att man kan dra på lite vid behov eftersom jag kommer ha kvar bilen och åka med dagligen.

Inte specielt förtjust i saab dock, antar att man antingen är en volvo fan eller ett saab fan hehe smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

1 658 Inlägg
15 januari 2011
Rquired skrev:
Köp en måttligt motorstark Volvo V70 av första generationen istället om det är en Volvo du är ute efter, markant förbättrad variant av Volvo 850 och så slipper du slutkörda turbobilar.

Annars kan jag rekommendera en Bmw E39 Touring, härlig bil att köra och sexan har både resurser och låg förbrukning. 523i eller 528i är värda ett par minuter framför blocket i alla fall, eller så sparar du på din budget och köper en 525i E34 istället. Liknande bil fast en generation äldre och du bör kunna hitta en riktigt fin sådan av sista årsmodellen för halva din budget. Och även i E34 åker man i första klass, även jämfört med dagens bilar!

Andra alternativ är motsvarande Mercedes eller Audi, Saab 9-5 är ingen dum modell heller.

Jaha så jag har en slutkörd turbobil?

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 januari 2011
Uttelito skrev:
Anledningen till att jag vill ha en 855 - v70 är att det är en vanlig bil och enkel att mecka med, delar finns i överflöd plus att jag personligen tycker att dom är sköna att åka längre sträckor i smile

Varför ska du köpa en bil du behöver meka med? lol

Nej men för pengarna så är väl en V70 kanske det bästa, alternativt någon BMW. Jag personligen skulle välja en BMW 500 före en V70 då jag tycker många har problem med sina S-V70.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

345 Inlägg
15 januari 2011
Annars är Chevrolet Caprice Estate ett trevligt USA-alternativ. Väldigt enkla bilar under skalet, därmed enkla att meka med. Bensinförbrukning på dom modernare (1991+) med Throttle Body Injection ~0.9-1.1 motorväg, och från och med 1981 gick dom att få med fyrväxlad automat. Den amerikanska storbilskomforten finns även där, vilket betyder väl isolerad ifrån ljud och ojämnheter i vägen, samt att fjädringen är mjuk utan att vara gungig. Caprice Estate innan 1991 mäter 5.47 på längden och 2.01 på bredden, och 1991+ mäter 5.51 på längden och 2.02 på bredden, så det är gott om utrymme.

Självklart kan Caprice inte matcha en Volvo V70 i acceleration med sina skygga 140 hästkrafter ur fem liters V8, men den är inte trött utan den hänger utan problem med i både statstrafik och på påfarten till motorvägen.

low_and_loud
15 januari 2011
v70 är en bra bil inget snack om det men dom kostar att hålla igång! köper man än som gått runt 20000 mil får man räkna med, byte av bromsar fjädrar,dämpare o det kostar,sen har det vart diverse fel på dessa från 00-04 tror jag det var i mitt fall byte av spjällhus.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
15 januari 2011
Satsa på en välservad v70 -97 och framåt, bättre komfort än 850 och lite mysigare inredning (tycker jag) Jag skulle råda dig att köpa en 2.4T 193hk vilket är en bra balans mellan 170hk och t5:an
För dom pengarna du rör dig med får du en riktigt fin v70!

Lycka till!

Edit: stavning
Senast redigerat av ProXem (15 januari 2011)

Kung
603 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Som det är nu har jag haft min 850 i ca 1½ år och har redan bytt alla bromsklossar och servat oken, bytt avgassystem, kat och diverse slitdelar.

Köper såklart inte en V70 (eller annan bil) för att mecka med, men om man slipper lägga ner tusentals kronor på att skicka bilen till en verkstad så är ju det ett plus, många nya bilar är så komplicerade med all elektronik mm att man knapt vågar öppna huven hehe smile

Gillar att du tänker utanför lådan Tynnerstroem, men jag gillar inte utseendet och inredningen i de bilarna, men tack för tipset smile

Proxem : tänker i den banan också, plus att jag kommer försäkra bilen på farsan varpå försäkringen bli mycket billigare.

Sitter och kollar blocket flitigt smile

Kung
603 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Tycker denna var rätt nice, och den har inte gått så långt heller http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=2

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 januari 2011

C H E V R O L E T <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2011
Munkis skrev:
Rquired skrev:

Det har jag aldrig påstått men du får hålla med om att risken för att stöta på en sliten bil är större om man köper en snabb och eftertraktad motorstark bil som Volvo R jämfört med en (För TS tillräckligt snabb) familjefraktare i form av en standard Volvo V70?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kung
603 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Munkis skrev:
Rquired skrev:

Det har jag aldrig påstått men du får hålla med om att risken för att stöta på en sliten bil är större om man köper en snabb och eftertraktad motorstark bil som Volvo R jämfört med en (För TS tillräckligt snabb) familjefraktare i form av en standard Volvo V70?

Jo risken är ju stor att man får en halvt slutkörd bil just med tex t5 och andra bilmärkens motsvarigheter.
Denna bil tycker jag dock verkar vettig och inte allt för dyr http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=2

5 042 Inlägg
15 januari 2011
Skulle Aldrig ge 50 lök för en V70 om det inte är T5 - R.

C H E V R O L E T <3

Kung
603 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:

Välservad, fin utvändigt och utvändigt, samt 193hk orginal (kan säkert få ur några fler med chipning), klart värt det tycker jag och det är något i den stilen jag är ute efter smile

Men som sagt, kom gärna med tips på andra bilar, måste vara kombi dock smile
Senast redigerat av Uttelito (15 januari 2011)

5 042 Inlägg
15 januari 2011
Uttelito skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Välservad, fin utvändigt och utvändigt, samt 193hk orginal (kan säkert få ur några fler med chipning), klart värt det tycker jag och det är något i den stilen jag är ute efter smile

Men som sagt, kom gärna med tips på andra bilar, måste vara kombi dock smile

Ja självklart är det en fin bil.
Men tycker den endå är för dyr. Bilen är ju trotts allt 13 år gammal.
Men visst vill du ha den så varför inte! smile

C H E V R O L E T <3

Sök