2249
Sök

Drar igång med ett 16ventil turbo bygge hade jag tänkt

2 122 Inlägg
25 juli 2011
#141
den är bara att plugga räcker med oljan.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

570 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#142
tackar, men då rekommenderas oljekylare?


570 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#143
satt och räknade lite på hur mycket det har kostat hittils
B230fk -                               400kr
B234f topp + 3"downpipe     2000kr
svarvning kolvar                   500kr
kompletteringssats + övrigt  5500kr
Turbo                                  2275kr
Grenrör + alla flänsar           3120kr

sen kommer det mer:P

då mitt ms sprut ska beställas,                                                              pris vet ej..
ny intercooler ska beställas (600x300x76, 3" mittenanslutning)                     1200kr
dumpventil (vet inte vilken, men blir nog öppen av bättre kvalitet)            ca 1000kr
oljekylare (19 raders)                                                                                 800kr
massa stålomspunna slangar (pris på detta blir en överraskning)          pris vet ej
catchtank/ar                                                                                               500kr st
nuke ställbara kamdrev                                                                              1500kr/st
nya vevaxeldrev av stål.                                                                          ca 1000kr


2 122 Inlägg
25 juli 2011
#144
oljekylare rekommenderas alltid speciellt på trimmade motorer

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

570 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#145
jodå det kommer:)


Bärs!
3 456 Inlägg
25 juli 2011
#146
Stizzsee skrev:
satt och räknade lite på hur mycket det har kostat hittils

då mitt ms sprut ska beställas,                                                              pris vet ej..
ny intercooler ska beställas (600x300x76, 3" mittenanslutning)                     1200kr
dumpventil (vet inte vilken, men blir nog öppen av bättre kvalitet)            ca 1000kr
oljekylare (19 raders)                                                                                 800kr
massa stålomspunna slangar (pris på detta blir en överraskning)          pris vet ej
catchtank/ar                                                                                               500kr st
nuke ställbara kamdrev                                                                              1500kr/st
nya vevaxeldrev av stål.                                                                          ca 1000kr

Vad ska du med dom till?

Garaget.org peakade 2008.

777 Inlägg
25 juli 2011
#147
Ms2 ligger på ca 5000:-

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#148
tackar då vet jag det^^


570 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#149
Aga_Diff skrev:
Stizzsee skrev:
satt och räknade lite på hur mycket det har kostat hittils

då mitt ms sprut ska beställas,                                                              pris vet ej..
ny intercooler ska beställas (600x300x76, 3" mittenanslutning)                     1200kr
dumpventil (vet inte vilken, men blir nog öppen av bättre kvalitet)            ca 1000kr
oljekylare (19 raders)                                                                                 800kr
massa stålomspunna slangar (pris på detta blir en överraskning)          pris vet ej
catchtank/ar                                                                                               500kr st
nuke ställbara kamdrev                                                                              1500kr/st
nya vevaxeldrev av stål.                                                                          ca 1000kr

Vad ska du med dom till?

för det är översnyggt, plus om jag nu skulle vilja ställa kammarna en vacker dag.


570 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#150
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-be2742d3ad1e306f2137bc2db2c0d693.jpg

  såg nu att jag har glömt den innersta metallringen på vevaxeln. hur viktig är den???
Senast redigerat av Stizzsee (25 juli 2011)


YEAH!!!
559 Inlägg
25 juli 2011
#151
va fint de blev tongue

V o L v o

570 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#152
Man tackar


2 122 Inlägg
26 juli 2011
#153
den är ganska viktig risken är ju att kam remmen vandrar in och har sönder vevaxel tätningen och du får olja på veven och i och med de så kan de kugga om. eller de räcker mad att packboxen börjar läcka.

ett tips till sätt ett kamaxel drev från en 16v på balansaxeln också inte bara det smala

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

36 Inlägg
26 juli 2011
#154
Riktigt fint projekt smile

570 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#155
Kirre skrev:
den är ganska viktig risken är ju att kam remmen vandrar in och har sönder vevaxel tätningen och du får olja på veven och i och med de så kan de kugga om. eller de räcker mad att packboxen börjar läcka.

ett tips till sätt ett kamaxel drev från en 16v på balansaxeln också inte bara det smala

Jo jag försöker få tag på ett sådant, men snackade med Volvox40 om att byta en original tändbox, ska bara hitta den i garaget:)


570 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#156
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-e2f533aaab89e21284f3f766874df1e6.jpg införskaffat mig en ny forstplugg istället för motorvärme
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-8aa4d3551fdff596025c90b57a536f2e.jpg grenröret på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-816be020fbf668b01c172a8810996b94.jpg turbo på plats, med en extra grenrörsfläns mot topp, och en extra T3 fläns vid turbo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-a73496f0d4301daf14e629dfcb3cfe02.jpg detta var dock inte roligt att se.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58715/58715-7a5f335b97976b3252ed7e6ed5d2a1ad.jpg 3mm från kamrem.. snackade med personalen från kl-racing, och största turbon till detta grenrör var HX40 med avgashus 17, men Hx35 med avgashus 12 gick inte.. märkligt.. men kommer modifiera detta grenröret så att det går fritt.


777 Inlägg
26 juli 2011
#157
Stizzsee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4df1e6.jpg införskaffat mig en ny forstplugg istället för motorvärme
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 536f2e.jpg grenröret på plats
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 996b94.jpg turbo på plats, med en extra grenrörsfläns mot topp, och en extra T3 fläns vid turbo.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3cfe02.jpg detta var dock inte roligt att se.....
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d2a1ad.jpg 3mm från kamrem.. snackade med personalen från kl-racing, och största turbon till detta grenrör var HX40 med avgashus 17, men Hx35 med avgashus 12 gick inte.. märkligt.. men kommer modifiera detta grenröret så att det går fritt.

Riktigt sura problem sånna hmm

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#158
haha jaaa. men ska ta av t3 flänsen och rakställa den, och höja den ca 15mm på sidan mot kamrem så kommer turbon ca 5cm bort från kamrem, hoppas bara det räcker^^


777 Inlägg
26 juli 2011
#159
Stizzsee skrev:
haha jaaa. men ska ta av t3 flänsen och rakställa den, och höja den ca 15mm på sidan mot kamrem så kommer turbon ca 5cm bort från kamrem, hoppas bara det räcker^^

jo de kan man göra. blir nog finfint!

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#160
Hoppas^^ känner mig helt tvungen att få ner motorn i bilen^^ haha man är helt sugen bara att lägga ner motorn^^



Sök