8691
Sök

Kreditköp med förbehåll om återtaganderätt utan upplysning hos VV?

3 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Hej!

Har köpt en bil av årsmodell 2004 av en privat person och nu ca 4 månader senare så kommer det ett bilföretag (Bilbolaget Nord AB) som då har sålt bilen från första början och påstår att det finns en kreditspärr på bilen och att det återstår en skuld på fordonet.

Jag hade kollat upp bilen innan jag köpte den genom Vägverket och ringt transportstyrelsen upplysning för just kontrollera att det inte fanns något kreditköp på bilen.

Bilbolaget medger per telefon att överlåtelse mellan de två tidigare ägare (jag är tredje ägare) måste har orsakat att den kreditspärren har försvunnit på något sätt.

Så nu försöker bilbolaget kräva mig på pengar eller beslag ta fordonet.

Enl mig själv så är det bilbolaget som har orsakat att jag sitter i denna sits iom att jag omöjligt skulle kunnat ha kontrollerat att bilen är pantsatt, har tänkt att kontakta en advokat och se hur detta ska drivas vidare.

Någon som har insikt i detta område ? Finns det inte en skyldighet att bilföretaget ska anmälan ett kreditköp till vägverket eller transportstyrelsen så att man ska kunna kontrollera detta vid en affär?

Tidigare ägare har gått i konkurs & går inte att få tag i.
Senast redigerat av vampe (26 januari 2011)

342 Inlägg
27 januari 2011
Låter som en väldigt knepig situation. Sådana uppgifter går ju inte att radera bara sådär ...
Man undrar ju hur det gått till?

Som köpare har du skyldighet att kontrollera om det finns en kreditspärr på bilen eller inte.
Och är det som du nämner så har du gjort allt du rimligen kan göra för att just kontrollera detta.
Finns ingen notering hos Transportstyrelsen om det så gör det ju inte.

En sak är säker:
Fordringsägaren kan inte, oavsett situation, begära att du ska betala av resterande lån. Det är ren skrämselpropaganda och riktigt fult spel av firman. Månne ett tecken på att de själva inser vilken jobbig situation de sitter i, med betoning på de ... Inte du.

Deras låneavtal står mellan dem och lånetagaren. Det är hos honom som den rent ekonomiska fordringen ligger. Ingen annan.

Du har gjort den kontroll du rimligen kan göra, allt är grönt enligt registret.
I det läget hade jag nog bett bilfirman dra ärendet vidare om de nu har lust med det ...

Tyvärr dras du med i fallet om det blir rättegång, men jag är hyfsat säker - baserat på vad du berättat här - att du lämnar förhandlingarna med bilen i behåll.
En sak som kanske är bra att göra är att få tydlig dokumentation där firman medger att kreditspärren försvunnit innan du rimligen kan ha sett den samt deras befängda idé om att du ska betala återstående lånebelopp.

Båda dessa saker, och det sista i synnerhet, talar inte till firmans fördel direkt ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

3 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Har fått mer information om själva ärendet.

Kreditspärren togs bort 2009 i Maj/Juni iom att lånet skulle ha varit löst då om avbetalningsplanen hade följts enl Transportstyrelsen. Men ingen förändrings anmälan har skickats in.

Har begärt att få utdraget från Transportstyrelsen om detta samt få uppgifter från bilbolaget om varför spärren har tagits bort innan skulden är var löst samt alla avtal osv.

Så sitter och inväntar alla papper just.

Fick också följande från Transportstyrelsen efter att ha rådfrågat om kreditspärr.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.htm
Förordning (2001:650) om vägtrafikregister
10 kap. Ändrade förhållanden i fråga om fordon
Kreditköp och leasing
9 § Om ett förbehåll om återtaganderätt upphört eller om slutdatum ändrats skall den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet genast anmäla ändringen till Transportstyrelsen. Detsamma gäller om förbehållet om återtaganderätt överlåtits. I det senare fallet skall identitetsuppgifter lämnas om den som förvärvat förbehållet om återtaganderätt.
   Begär kreditköparen att uppgiften om att fordonet omfattas av ett förbehåll om återtaganderätt tas bort, skall den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet ges möjlighet att yttra sig över begäran. Förordning (2008:1283).

3 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Hänvisade bilfirman till denna lagtext som jag fick av transportstyrelsen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.htm#K10P9

Vart kontaktad idag och bilfirman kommer inte driva ärendet vidare mot mig utan försöka driva det mot tidigare ägaren. De medgav att jag inte hade gjort något fel & de jurister som jag pratade med ansåg att jag hade gjort mer än väl gällande upplysning av fordonet innan köp.

Sök