Skillnad på kina/äkta turbo?

DalleRacing
28 januari 2011 · 1 738 Inlägg

axelj skrev:

940RDALLE skrev:
Men alltså det är en grej jag inte fattar? Alla pratar om Kinas tillverkning, hur det monteras, damm, kvaliteter på material! Hur kommer det sig att 80% i denna tråd känner till den faktan??? Har ni bott, jobbat där eller har ni sätt på tv? Jag har inte sett hur det går till i hela mitt liv i en kinesisk fabrik förutom " roliga piller" tilvärkning  på bilder och vad jag såg på just bilderna höll dom nog top klassad renlighet! Åk till en stor fabrik där det massproduseras saker då är inte tillvärknings hallarna särskilt renliga, men sedan monteras kanske aggen i en egen hall o får fina plastlock för turbin o avgashus!

Japan/Kina käns som att det är samma material dom jobbar med?

Det räcker med lite logiskt tänkande. Du får vad du betalar för. Att det skiljer mycket i pengar och prestanda vad gäller material, toleranser osv. råkar jag veta eftersom jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik. Tillverkningsutrustning med hög precision kostar lika mycket oavsett vart i världen du befinner dig!
Visst kan de jobba med samma material i Kina som i Japan, förutsatt att de köper samma material. Men det kommer direkt återspeglas i priset!

Det känns som att du tar åt dig lite personligen, det tycker jag inte att du ska göra.

heheh  nej nej jag tar det inte personligt big_smile ursäkta mig om det framstod som det!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
29 januari 2011 · 764 Inlägg

turboforssen skrev:

axelj skrev:

940RDALLE skrev:
Men alltså det är en grej jag inte fattar? Alla pratar om Kinas tillverkning, hur det monteras, damm, kvaliteter på material! Hur kommer det sig att 80% i denna tråd känner till den faktan??? Har ni bott, jobbat där eller har ni sätt på tv? Jag har inte sett hur det går till i hela mitt liv i en kinesisk fabrik förutom " roliga piller" tilvärkning  på bilder och vad jag såg på just bilderna höll dom nog top klassad renlighet! Åk till en stor fabrik där det massproduseras saker då är inte tillvärknings hallarna särskilt renliga, men sedan monteras kanske aggen i en egen hall o får fina plastlock för turbin o avgashus!

Japan/Kina käns som att det är samma material dom jobbar med?

Det räcker med lite logiskt tänkande. Du får vad du betalar för. Att det skiljer mycket i pengar och prestanda vad gäller material, toleranser osv. råkar jag veta eftersom jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik. Tillverkningsutrustning med hög precision kostar lika mycket oavsett vart i världen du befinner dig!
Visst kan de jobba med samma material i Kina som i Japan, förutsatt att de köper samma material. Men det kommer direkt återspeglas i priset!

Det känns som att du tar åt dig lite personligen, det tycker jag inte att du ska göra.

är det värt att lägga pengarna på en turbo som har riktigt bra material ( men dyrt) som kanske gör att teoretiskt sätt får turbon att hålla 5000mil men bara håller 3000.
än en turbo som har lite sämre material ( billigare) som  teoretiskt sätt håller 1000 mil och som i verkligheten håller 1000 mil men inte mer.

det är ju inte kostnadseffektivt.
kunden får då betala mer pengar för nått som han inte får nytta av

Jag har aldrig sagt att man inte ska köpa Kinaturbo. I själva verket hade jag själv valt det till många bilar! Jag vill bara markera skillnaderna!

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
26 maj 2011 · 901 Inlägg

Streeetkadett skrev:
Ja har kört med mitt kina t3/t4 agg i ett år snart, ja tycker den funkar förjävla fint om man får säga så, ja köpte den ny å är nöjd! men jag skulle själv lita mer på en holset än min kina kopia men ibland är de pengarna som har de avgörande talet smile

det stämmer,plånboken avgör mkt...

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
26 maj 2011 · 901 Inlägg

axelj skrev:

940RDALLE skrev:
Men alltså det är en grej jag inte fattar? Alla pratar om Kinas tillverkning, hur det monteras, damm, kvaliteter på material! Hur kommer det sig att 80% i denna tråd känner till den faktan??? Har ni bott, jobbat där eller har ni sätt på tv? Jag har inte sett hur det går till i hela mitt liv i en kinesisk fabrik förutom " roliga piller" tilvärkning  på bilder och vad jag såg på just bilderna höll dom nog top klassad renlighet! Åk till en stor fabrik där det massproduseras saker då är inte tillvärknings hallarna särskilt renliga, men sedan monteras kanske aggen i en egen hall o får fina plastlock för turbin o avgashus!

Japan/Kina käns som att det är samma material dom jobbar med?

Det räcker med lite logiskt tänkande. Du får vad du betalar för. Att det skiljer mycket i pengar och prestanda vad gäller material, toleranser osv. råkar jag veta eftersom jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik. Tillverkningsutrustning med hög precision kostar lika mycket oavsett vart i världen du befinner dig!
Visst kan de jobba med samma material i Kina som i Japan, förutsatt att de köper samma material. Men det kommer direkt återspeglas i priset!

Det känns som att du tar åt dig lite personligen, det tycker jag inte att du ska göra.

Det stämmer inte alltid!I många fall/länder man betalar mer skatter,moms mm samt mellanhänder mm som gör priset högt- och inte kvalitet.Det nämner jag med hänsyn till min ekonomi utbildning. Rent tekniskt kan jag inte ta ställning till frågan om kina turbo är bra eller inte. :-)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Krogis
26 maj 2011 · 96 Inlägg

varför kina agg är billiga kan bero på att någon har lagt pengar på att plockat fram modellen och de vill de ju ha betalt för de. Sen så gör någon annan bara en kopia på den och tar mindre betalt wink

Alla kopior på alla möjliga varor är ju billigare pga detta. Kopior behöver inte vara skit...
Turbobanditen säljer kopior...

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
27 maj 2011 · 901 Inlägg

Krogis skrev:
varför kina agg är billiga kan bero på att någon har lagt pengar på att plockat fram modellen och de vill de ju ha betalt för de. Sen så gör någon annan bara en kopia på den och tar mindre betalt wink

Alla kopior på alla möjliga varor är ju billigare pga detta. Kopior behöver inte vara skit...
Turbobanditen säljer kopior...

De producerar efter licenser i Kina. Produktionsfabrik är oftast ägda av västerlänska bolag direkt, eller av dotterbolag. Det finns också andra ekonomiska faktorer som kan påverka priset.
Jag bor i Malmö,men har jobbat i Köpenhamn. För EXAKT samma arbete fick jag en slant extra i Danmark.Men det betyder inte att Danskarna har bättre arbetsmoral än Svenskarna,utan snarare tvärtom. Mobiltelefoner (nokia-ericsson) produceras i nästan alla andra länder än finland resp. sverige,men de har inte sämre kvalite för det! Jag tog hänsyn-som sagt-bara de ekonomiska faktorer.Jag är varken bilmekaniker eller turbotekniker för att kunna bedöma om kvalitet, rent tekniskt. :-)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Lowenhart fälg fantast
27 maj 2011 · 1 086 Inlägg

volvo grabbarna skriver så det glöder

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
torpis Forummoderator
27 maj 2011 · 10 572 Inlägg

Lowenhart skrev:
volvo grabbarna skriver så det glöder

5§ När du skriver ett nytt inlägg
Det är inte tillåtet att provocera för provocerandets skull. Det kallas "trolling" och kommer att leda till avstängning.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.


Åter till ämnet!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
allenalle snickare
27 maj 2011 · 612 Inlägg

de klagas en del på kina agg att de bara är skit osv. Men varför fortsätter folk att köpa grejerna?
Sen är de en massa förstå sig påare som tror att om dom har läst en forumstråd här på garaget så är dom experter på turbobyggen etc. Visst man kan läsa till sig och lära sig saker,men man lär sig mest genom att göra.
En snubbe kan läsa att så o så ska du göra för att sätta dit de o de. Sen beställer han grejer och sätter ihop de ut och gasar järnet så rasar turbom o vipps så är de en skit turbo.

Ska man byta turbo,de är inte bara och byta. Olja in och ut ska stämma (finns beräkningar hur stort de ska vara)
När man ska start bilen ska man ta bort tändkabeln mellan motor/tändspole för att få upp oljetryck och olja till turbon.
och lite logiskt tänkande s skulle ja byta olja och oljefilter innan ja startar bilen. (dumt och köra på gammal olja) De finns så mycke att tänka på som inte tas med i trådar osv. Bästa man kan göra är att ta kontakt med seriösa firmor och faktist fråga,bättre att fråga en gång för mycke än för lite smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
spokenratt
28 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Precis som ovan skrev.. Det klagas på kina agg men det finns ju trots allt lite belägg för et också... Självklart är inte alla kopior skit!
Men jag hittade lite kul info från Turbobanditens sida: http://www.turbobanditen.se/shop/?pge_id=4

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Har en polare som jobbar med å renovera turbo agg å han har gjort det i 20år...

Kina turbosrna har väldigt varierande kvalte. Du kan få ett agg som e hyffsat men du vet alldrig det e det som e problemet.

Finns en firma som e ganska stora på att trimma ett svenskt bilmäke som använder sig av kina turbos. Dom går dock igenom aggen med lagerbyten å tätningar pluss balansering innan dom monterar dom.

Ett annat vanlig problem e axlar som går av...

Men givetvis du kan ha tur å så har du ju Turbobanditen som verkar ha ställt lite krav på sina tillverkare å därigenom fått en lite bättre produkt.

Men den billigaste turbon du hittar e inte lika bra som en ordentlig det kan jag garantera.

Å det finns ju mkt agg som inte kostar skjortan som funkar jättebra. Turbonetics bla

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Big Al Dr. Turbo
28 maj 2011 · 459 Inlägg

Tycker det är konstigt att folk kan lägga flera tusentals kronor på att trimma sin bil och när det väl kommer till den viktigaste saken i anläggningen (dvs turbon) så tittar man bara på prislappen.
Hade man ist för att lägga en massa pengar på onödiga saker (dumpventil, soppaledningar, fuelrail, grenrör, plenum osv) lagt pengarna på turbon (förutsatt att man väljer rätt turbo förståss) så hade resultatet blivit bättre.

Det finns endel problem med kina-aggregat:
Kvalitén på lagerna (och även turbinaxeln) kan vara som ett lotteri
De är oftast kopior på äldre turboserier av större tillverkare
De har oftast fel mått, så egentligen passar de inte bra mot någon motor
Man får sällan nyare teknologi med dem som t.ex ported shroud eller twinscroll

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
cerveza
28 maj 2011 · 72 Inlägg

Riktigt dålig kvalitet på 95% av dom, kassa ineffektiva kompressorhjul, värdelösa lager, dåliga axlar med obalans i, urusel spool jämfört med vilket annat agg på marknaden som helst. Blåryker pga dåliga oljeringar mm mm mm.

Kan inte förstå att man köper skiten, vilket litet lastbilagg som helst är bättre, har inget som gott helst att säga om skiten, inte ens priset!!. Det är ohyggliga överpriser för vad man får.

Kalibrerar bilar.
gamlingen
28 maj 2011 · 5 198 Inlägg

cerveza skrev:
Riktigt dålig kvalitet på 95% av dom, kassa ineffektiva kompressorhjul, värdelösa lager, dåliga axlar med obalans i, urusel spool jämfört med vilket annat agg på marknaden som helst. Blåryker pga dåliga oljeringar mm mm mm.

Kan inte förstå att man köper skiten, vilket litet lastbilagg som helst är bättre, har inget som gott helst att säga om skiten, inte ens priset!!. Det är ohyggliga överpriser för vad man får.

vad har du för belägg på att det är 95% skit ? vore det så illa så skulle det inte ens säljas några..

Senast redigerat av gamlingen (28 maj 2011)

ahmadgbg
28 maj 2011 · 89 Inlägg

Biltema (Kina) vs Original (Bra märken)...

Panzar_Audi
28 maj 2011 · 820 Inlägg

Kört på ett T3/T4 kina-agg från stylingbutiken för 2800:- en tid nu, funkar alldeles utmärkt förutom det med wastegaten, behöver portas.

Sen så tjötar alla om att man ska köpa "riktiga" grejer osv osv, men det dom inte förstår är att dom allra flesta drar inte in 50k netto varje månad, pengarna räcker inte alltid till helt enkelt, så var det för mig och äcklar mig när folk säger att dom aldrig skulle kunna tänka sig en kinaturbo eller liknande, bättre köpa dyra "riktiga" grejer.
Usch.

Om man säger
janni_ruda BMR
28 maj 2011 · 102 Inlägg

kört med 3 st xs power t3/t04 agg utan några som helst problem. ett turbobanditen som lagert sa upp sig efter 3 veckor när laddet började släppas på. nytt på garantin som förmodligen går inu.

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
DalleRacing
29 maj 2011 · 1 738 Inlägg

jag har köpt mig ett kina agg nu o ska testa, 2000kr på sportstolen!

Kompisen kör på ridetechs kina agg i sin skyline och har tokgasat ända sen start och är fortfarande i prima skick, inget glapp varken in ut upp eller ner! och då ska tillägas att bakdäcken har inte en lugn stund någon dag när han sitter bakom ratten!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Erken rb26dett
30 maj 2011 · 136 Inlägg

Köpte ett kina-agg till min förra skyline i brist på pengar. Samtidigt inhandlade min kompis ett till sin S4:a.
Jag köpte ett lite "dyrare" typ för 3-3500. och han köpte det billigaste han hittade på ebay.
Vi skulle ha agg för samma effekt 4-500 hk. Vi hjälptes åt att montera aggregaten i hans garage.
Mitt höll ca 50-100 mil. Hans fungerade så länge han behöll bilen i ca 2år, efter det vet jag inte.
Verkar som många andra säger vara ojämn kvalité på dessa agg. Men i kompisens S4:a funkade det hur bra som helst.

Mvh/Eric

"anti antispinn"
cerveza
31 maj 2011 · 72 Inlägg

gamlingen skrev:

cerveza skrev:
Riktigt dålig kvalitet på 95% av dom, kassa ineffektiva kompressorhjul, värdelösa lager, dåliga axlar med obalans i, urusel spool jämfört med vilket annat agg på marknaden som helst. Blåryker pga dåliga oljeringar mm mm mm.

Kan inte förstå att man köper skiten, vilket litet lastbilagg som helst är bättre, har inget som gott helst att säga om skiten, inte ens priset!!. Det är ohyggliga överpriser för vad man får.

vad har du för belägg på att det är 95% skit ? vore det så illa så skulle det inte ens säljas några..

Jo dom kommer alltid att säljas pga att 95% av allt bilfolk i landet är såkallade epa trimmare. Belägg säger du??
Eftersom jag till stor del bromsar bilar och bygge motorer så kan jag säga att jag inte sett ett enda som passerat mig dvs runt 100st som är värt pengarna, så jag skulle nog vilja ändra min siffra till 100%.

Kalibrerar bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang