Volvo 945 -96 laddar ur batteriet på 3 timmar!

kjammolle
29 januari 2011 · 2 Inlägg

Jag har ett "litet" problem med min 945:a -96. Batteriet laddas ibland ur när bilen står. Idag tog det bara 3 timmar sedan fungerade varken larm eller startmotorn. Förra gången det hände så hade den stått i garaget i 10 dagar. Då trodde jag det var batteriet som var dåligt. Bytte till ett nytt batteri på 62 Ah. Enda sambandet mellan de två tillfällena var att bilen stog i plusgrader - om det kan vara fukt som tränger in någonstans...?

Efter lite starthjälp och körning så mätte jag upp detta:
Mellan polerna på batteriet kan jag mäta upp 13.5 V när motorn är igång. Märker att detta värde ökar ju mer jag kört. Har läst att det bör ligga på 14 A om generatorn är ok. Körde ca 1.5 mil men kan ej få det nya BILTEMAbatteriet indikera grönt i statushålet. Allt som allt så drar bilen ca 30 A när den är igång - är det normalt? Kan tillägga att bilen aldrig dött under körning.

Utan tändning:
Säkring 5 (antenn, diverse smålampor, klockan) drar 1.32 A. Det enda som bör vara igång som går på denna säkring är klockan och den drar väl ändå inte över 1 A, eller?
Hittade även en brun kabel anluten direkt till pluspolen med egen säkring som jag antar går till startspärren på något sätt. Denna drar 1.44 A. Den leder fram till en lampa på instrumentpanelen som alltid lyser under körning men släcks efter ett tag då bilen stängs av. Man kan släcka den genom att slå på brytaren för dimljus. Vet att den gamla ägaren nämnde detta för mig men jag förstod inte riktigt om startspärren var urkopplad eller ej. Någon som vet vad detta kan vara? Lampan blir ohyggligt varm - ingen diod alltså... Antar att det inte är ok att bilen drar 2.76 A i "tjuvström" men laddas verkligen batteriet helt ur efter bara 3 timmar?

Nästa steg är kanske att börja koppla ur alla smålampor och se om jag kan få ner strömmen som flyter genom säkring 5. Börjar nästan misstänka att problemet beror på en kombination av lite tjuvström och halvdålig generator... sad Kan man byta endast laddningsregulatorn/kolen i generatorn? Kanske jag kan sno delar från sambons 240 -88? Bilen är även "handikappanpassad" så det finns lite extra el till backsensorer, remdriven motor till handbroms och eldrivet solskydd mm som jag inte har något elschema på...

Innan jag lämnade bilen så såg jag till att den röda lampan hade släckt sig och så drog jag ur säkring 5. Får se om bilen startar imorgon...

Jättetacksam för tips och ideér! Jag använder amperetång och multimeter vid felsökningen.

//Malin i Skövde

Senast redigerat av kjammolle (29 januari 2011)

Drönirettab
29 januari 2011 · 21 761 Inlägg

kjammolle skrev:
Idag tog det bara 3 timmar sedan fungerade varken larm eller startmotorn. Förra gången det hände så hade den stått i garaget i 10 dagar. Då trodde jag det var batteriet som var dåligt.

Att det bara tog 3 timmar den här gången kan bero på att batteriet var delvis urladdat.

kjammolle skrev:
Efter lite starthjälp och körning så mätte jag upp detta:
Mellan polerna på batteriet kan jag mäta upp 13.5 V när motorn är igång. Märker att detta värde ökar ju mer jag kört. Har läst att det bör ligga på 14 A om generatorn är ok. Körde ca 1.5 mil men kan ej få det nya BILTEMAbatteriet indikera grönt i statushålet. Allt som allt så drar bilen ca 30 A när den är igång - är det normalt?

När man måste använda starthjälp för att få igång bilen så har batteriet blivit rejält urladdat, då räcker det inte med bara 1,5 mils körning för att få batteriet tillräckligt laddat så att indikatorn visar grönt. Orsaken till att laddspänningen bara var 13,5 V kan delvis bero på generatorn men också att batteriet var mycket urladdat och lastade ner generatorn ordentligt.

Ett batteri som har blivit "helt urladdat" ska laddas upp med batteriladdare för att vara säker på att det laddas fullt, det är min åsikt.

Det enda jag har som referens när det gäller strömförbrukning med motorn igång är min egen 240 GLT-86, den drar ca 23 A med endast ordinarie belysning igång (ingen fläkt eller annat) och bra laddat batteri. I mitt tycke bör inte en 940 dra så väldigt mycket mer, fast det beror kanske bla på utrustning.

kjammolle skrev:
Utan tändning:
Säkring 5 (antenn, diverse smålampor, klockan) drar 1.32 A. Det enda som bör vara igång som går på denna säkring är klockan och den drar väl ändå inte över 1 A, eller?
Hittade även en brun kabel anluten direkt till pluspolen med egen säkring som jag antar går till startspärren på något sätt. Denna drar 1.44 A. Den leder fram till en lampa på instrumentpanelen som alltid lyser under körning men släcks efter ett tag då bilen stängs av. Man kan släcka den genom att slå på brytaren för dimljus. Vet att den gamla ägaren nämnde detta för mig men jag förstod inte riktigt om startspärren var urkopplad eller ej. Någon som vet vad detta kan vara? Lampan blir ohyggligt varm - ingen diod alltså... Antar att det inte är ok att bilen drar 2.76 A i "tjuvström" men laddas verkligen batteriet helt ur efter bara 3 timmar?

Jag vet inte hur mycket en "normal" viloströmsförbrukning är hos bilar med startspärr, men mer än 100 mA borde det inte vara på en så pass "enkel" bil som 940 om den i övrigt inte har en massa extrautrustning. Någonting är absolut galet när det drar nästan 3 A i viloström.

Ett helt fräscht och fulladdat 62 Ah batteri ska teoretiskt ta runt 22 timmar att "ladda ur" (ner till 10,5 V) när urladdningsströmmen är 2,76 A. Tar det bara 3 timmar så var batteriet inte bra laddat eller så var det i dåligt skick.

kjammolle skrev:
Börjar nästan misstänka att problemet beror på en kombination av lite tjuvström och halvdålig generator... sad Kan man byta endast laddningsregulatorn/kolen i generatorn? Kanske jag kan sno delar från sambons 240 -88? Bilen är även "handikappanpassad" så det finns lite extra el till backsensorer, remdriven motor till handbroms och eldrivet solskydd mm som jag inte har något elschema på...

Det låter inte alls orimligt att orsaken är kombination av klen laddning och tjuvström, håller med.

För att få en vettig kontroll av generatorns laddspänning så ska batteriet vara så fulladdat som möjligt, annars lastas den ner och man kan tro att den är dålig. Ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare innan du kollar upp generatorns laddspänning, mät även nere på själva generatorn för att se om det finns förluster mellan generator-batteri.

Det borde vara likadan laddregulator på 240 som på 940 under förutsättning att generatorn är av samma märke, kolla upp det. smile

volvojohan
29 januari 2011 · 172 Inlägg

relät/kålet sitter på baksida ovankant. syns om du stoppar in huvudet. sitter med två st skruv bara ta ur å kolla hur mkt kvar det är på kålet... art nr borde även synas så bara att jämföra mot 240ins. men tippar på att det är samma..lycka till.

MinstMelander
2 mars 2011 · 7 Inlägg

min 740 var typ likadan och då var det att kolen som var slut;)det  ska vara samma på 240 som 940.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang