Max effekt växellåda 850 t5

zhitch
10 februari 2011 · 54 Inlägg

men de såg ju trevligt ut! kanske ska tänka om ändå! Men det sög ju att ja köpt en ny felaktig lamell isf. Går de få upp tryckplattan i en svarv? Vore ju smidigt om det gick att köra ut ett par millimeter på den.

940_44
10 februari 2011 · 850 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Går att åka fullt steg 3 utan större problem i alla fall ( vilket ligger på max 290hk ärliga ). Tro inte på siffrorna på alla chip-sidor.

Hänger en del på växlingarna, annars så brukar det spinna när det blir för mycket kräm. De gäller att man är snäll med 2:an, den har en tendens att ge sig först när man kör tokväxlingar 1 till 2 wink. Kopplingen tenderar ju att säga ifrån före också.

290hk på steg3??     steg3 ger ärliga  300  320hk  ungefärwink

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
Marlboroman
10 februari 2011 · 8 233 Inlägg

940_44 skrev:

Bensinskallen skrev:
Går att åka fullt steg 3 utan större problem i alla fall ( vilket ligger på max 290hk ärliga ). Tro inte på siffrorna på alla chip-sidor.

290hk på steg3??     steg3 ger ärliga  300  320hk  ungefärwink

290hk är högt räknat det med. 260-270 är närmare sanningen. Men står det 300 på hemsidan kan man ju alltid säga det wink

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jip
11 februari 2011 · 272 Inlägg

Marlboroman skrev:
290hk är högt räknat det med. 260-270 är närmare sanningen. Men står det 300 på hemsidan kan man ju alltid säga det wink

Plocka nu inte ner dem på jorden, Marlboroman big_smile

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
FastFreddie
11 februari 2011 · 11 Inlägg

nu börjas det igen. STEG 3 är ju olika på alla firmor och alla bilar har ju olika förutsättningar för att nå till ett visst mål beroende på slitage m.m.m.m.m.m

Man lever bara en gång
Dahlhjelm
12 februari 2011 · 234 Inlägg

Visst är det så, Dock har aldrig någon Volvo som jag har bromsat levererat det dom ska. Inte ens i närheten. När det ska leverera 299hk i motorn så brukar det vanligtvis landa på mellan 260~265hk uppmätt i rototest.

Nu är ju detta visserligen inte något som är unikt för just volvo, Saabarna som ska ge 270hk i motorn ger ofta bara 255~265hk..

Bensinskallen P o r s c h e
12 februari 2011 · 1 700 Inlägg

FastFreddie skrev:
Alla lådorna som satts i har varit genomgångna och nya "race"-lager har satts i samtidigt som diffen monterats. Självklart används riktiga och nya oljor. Ang däcken så får jag inte plats med så mkt bredare däck än 225/35 R19 ( på gata) och 10,5" M/T på strippen och dessa är självklart nya och av bra kvalite. Fästet kommer nog inte förbättras om man inte drar ner på effekten och det är ju inte så kul.
Det jag letar efter är om ngn vet av ngn som har en stryktålig lösning till vettiga pengar eller om det finns ngt som är bättre än annat. Jag har fått förslag från en firma som bygger lådor och dom vill ha 350 000:- för att ta fram ngt som inte kan "garantera" att det håller men dom försöker gärna och det känns som FÖR mkt pengar.

Tack för tipsen!

Kollat med sellholm? Har en kååmpis som köpte en v70 låda till sin 855R från dom... Vet inte vad dom gjort med den eller vad den tål, men den verkar inte vara original inuti... Kanske kan vara något att kolla upp?

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
FastFreddie
12 februari 2011 · 11 Inlägg

Bensinskallen skrev:

FastFreddie skrev:
Alla lådorna som satts i har varit genomgångna och nya "race"-lager har satts i samtidigt som diffen monterats. Självklart används riktiga och nya oljor. Ang däcken så får jag inte plats med så mkt bredare däck än 225/35 R19 ( på gata) och 10,5" M/T på strippen och dessa är självklart nya och av bra kvalite. Fästet kommer nog inte förbättras om man inte drar ner på effekten och det är ju inte så kul.
Det jag letar efter är om ngn vet av ngn som har en stryktålig lösning till vettiga pengar eller om det finns ngt som är bättre än annat. Jag har fått förslag från en firma som bygger lådor och dom vill ha 350 000:- för att ta fram ngt som inte kan "garantera" att det håller men dom försöker gärna och det känns som FÖR mkt pengar.

Tack för tipsen!

Kollat med sellholm? Har en kååmpis som köpte en v70 låda till sin 855R från dom... Vet inte vad dom gjort med den eller vad den tål, men den verkar inte vara original inuti... Kanske kan vara något att kolla upp?

Tackar, men dom är förfrågade och dom gillade inte mitt vridmoment (850Nm) tyvärr, förstår inte det för jag är nöjd ;-).

Tack för tipset!

Man lever bara en gång
Bensinskallen P o r s c h e
12 februari 2011 · 1 700 Inlägg

Dom gör kanske bara delar för bilar med ännu mer effekt, alltså fungerar det inte på din som har "för lite" ( !? ) ^^


Men jag tycker ju att OM dom nu gör delar överhuvudtaget så borde det ju vara bättre än original i alla fall, de lär ju göra någon nytta...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Bajarn89 Avstängd
12 februari 2011 · 19 Inlägg

Är det inte bättre att köra med en låda från volvo 240 eller 740????

henne_svenne
12 februari 2011 · 668 Inlägg

Går det verkligen få på en rwd låda på en fwd, lär ju krävas en svarv, en cnc maskin och en ordentlig svets. Sen tvekar jag ju starkt på att en t.ex. m47 tål mer än 850 org

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Bajarn89 Avstängd
12 februari 2011 · 19 Inlägg

nejdå de gjorde jag på min gammla och de funka kanon

henne_svenne
12 februari 2011 · 668 Inlägg

Hehe är du full eller något eller!? Dina svar på olika trådar är ju LITE skumma måste jag säga

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 februari 2011 · 5 092 Inlägg

henne_svenne skrev:
Hehe är du full eller något eller!? Dina svar på olika trådar är ju LITE skumma måste jag säga

lol

zhitch
13 februari 2011 · 54 Inlägg

haha ja har också satt på 240 låda på morsans v70 N ^^

TurbOla Reservdansk
13 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Bajarn89 skrev:
Är det inte bättre att köra med en låda från volvo 240 eller 740????

Jag är rätt övertygad om att man får såga bort ena hjulhuset för att få plats med växellådan på tvären, plus att man ska lösa det jädra spakstället.

Du får jättegärna förtydliga vad du menar, varför man nu skulle vilja ha en sämre växellåda, som inte överhuvudtaget passar, på en effektstarkare bil. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
zhitch
14 februari 2011 · 54 Inlägg

hehe är också lite sugen på en förklarning smile spännande!

henne_svenne
14 februari 2011 · 668 Inlägg

Förklaringen är att grabben inte var helt 100% den kvällen han skrev det.  Han skrev en jävla massa konstiga inlägg.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
zhitch
14 februari 2011 · 54 Inlägg

fatta typ de:|

kalle_kalle
1 april 2013 · 2 914 Inlägg

hejssan, jag har precis köpt en 855 t5 som går utav bara h*vete, undrar precis samma sak som TS. dock med automat, sitter en W50-42LE där nu. hade det vart en RWD hade jag knölat dit en BMW ZF låda vid haveri, men FWD gör ju att det blir trängre. detta är inte akuellt just nu men är allmänt nyfiken om det finns hopp för att ha en hållbar bil som håller för att gasa, bilen har varit bänkad några år tidigare och då var effekten 450hk. jag vill ha tips på en automat som håller och skulle passa utan extrema ombyggnationer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang