2420
Sök

Ang parkerings skada med trafikförsäkring.

3 182 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Blev på backad när jag lämnade ungen i lägenheten idag kl 21.00 va borta max 10min. under tiden va det en kille som backade in i min bil volvo 740 gl 1990 som endast har trafikförsäkring vänster bakdörr fick en smäll mitt på listen och det vart en buckla, men han som backade in i mig va ärlig och lämnade en lapp på rutan och sa som det va. om jag anmäler detta till försäkringsbolaget kommer dom att åtgärda bucklan när jag bara har trafik på bilen.  värkar lite långsökt om dom löser in hela bilen. om jag eller han vill lösa detta utan dom så får han naturligtvis betala för en dörr på skroten men hur mycket ska jag kräva för arbetet i så fall.

172 Inlägg
5 februari 2011
pukan2 skrev:
Blev på backad när jag lämnade ungen i lägenheten idag kl 21.00 va borta max 10min. under tiden va det en kille som backade in i min bil volvo 740 gl 1990 som endast har trafikförsäkring vänster bakdörr fick en smäll mitt på listen och det vart en buckla, men han som backade in i mig va ärlig och lämnade en lapp på rutan och sa som det va. om jag anmäler detta till försäkringsbolaget kommer dom att åtgärda bucklan när jag bara har trafik på bilen.  värkar lite långsökt om dom löser in hela bilen. om jag eller han vill lösa detta utan dom så får han naturligtvis betala för en dörr på skroten men hur mycket ska jag kräva för arbetet i så fall.

Detta kommer ju att gå på den personens försäkring som backade på dig om ni nu drar det den vägen.
Min lillebror backade in i en polares bil när vi var ute på en sjö och körde för ett år sedan och de var inte med vilja precis. Och vi började med att trassla med "p-skada" men vi anmälde de aldrig utan jag köpte en dörr åt min polare då som han bytte själv. 500kr av en annan polare big_smile...

Dörrbyte är ju inte så svårt precis tongue

// Stefan - Mariestad \\
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96
# Hyundai i40

killercow
5 februari 2011
Nu ska vi reda ut lite saker smile

Trafikförsäkring täcker skador på andras egendom/personskador men INTE det egna fordonet.
Alltså går detta på hans trafikförsäkring. du får din bil åtgärdad men han får inte sin egen åtgärdad på försäkringen.

Risken är stor att dom löser in bilen då en dörrskada blir dyr när det ska göras på en märkesverkstad där dom kommer sätta dit en ny dörr alt. laga dörren plus lacka. värdet på en 20år gammal 740 ligger då under kostnaden för detta.
Men du kan få ersättning från försäkringsbolaget för att åtgärda skadan själv. i vissa fall kan dom kräva kvitto på att du tex köpt en ny dörr från skroten eller att du lämnat in de.

Bästa vore nog om ni löste de båda imellan er. blir billigast och smidigast

3 182 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
kommer nog lösa detta själva då får killen köpa ny dörr på skroten hittade på håga bildemon för 1000kr igår samt att killen garanterat får betala för att jag måste byta den.

killercow
5 februari 2011
pukan2 skrev:
kommer nog lösa detta själva då får killen köpa ny dörr på skroten hittade på håga bildemon för 1000kr igår samt att killen garanterat får betala för att jag måste byta den.

gå inte för högt i pris bara om ni ska lösa de mellan er eftersom han säkert inte har en högre självrisk än mellan 1000-1500 plus att det kanske är värt några 100 extra för hans del att slippa få det på försäkringen

3 182 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
killercow skrev:
pukan2 skrev:

gå inte för högt i pris bara om ni ska lösa de mellan er eftersom han säkert inte har en högre självrisk än mellan 1000-1500 plus att det kanske är värt några 100 extra för hans del att slippa få det på försäkringen

jag hade väll tänkt en 500kr för arbetet + att han får stå för dörren vad den nu kommer att kosta.

Sök